Παρασκευή 19 Αυγούστου 2022
Connect with us

Οικονομία

Τα 21 μέτρα στήριξης των εργαζομένων

Τι ισχύει για αναστολές εργασίας, τηλεργασία, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις, μειώσεις ενοικίων

Δημοσιεύθηκε

στις

Τα 21 μέτρα στήριξης της αγοράς εργασίας και προστασίας των εργαζομένων και ανέργων για το μήνα Νοέμβριο ανακοίνωσε το υπουργείο Εργασίας. Πρόκειται για τα εξής μέτρα:

1: Αναστολές συμβάσεων εργασίας και αποζημίωση ειδικού σκοπού με βάση υπολογισμού το ποσό των 800 ευρώ για τον μήνα Νοέμβριο 2020. Αναστολές συμβάσεων εργασίας υπολογιζόμενες στα 800 ευρώ αντί του 534 εφάπαξ για το μήνα Νοέμβριο 11/2020, ενόψει εορτών Χριστουγέννων. Το μέτρο καλύπτει όλους τους εργαζόμενους που έχουν προσληφθεί μέχρι και την 4.11.2020.

Αναφορικά με το δώρο Χριστουγέννων, το οποίο είναι πληρωτέο εντός του διαστήματος 21.12.2020 με 31.12.2020, θα καταβληθεί από το κράτος στους εργοδότες η αναλογία για το χρονικό διάστημα που οι εργαζόμενοι είχαν τεθεί σε αναστολή, υπολογιζόμενη επί του ύψους των 534 .

Αποζημίωση ειδικού σκοπού δικαιούνται οι εξής δύο κατηγορίες εργαζομένων

Α. Εργαζόμενοι των οποίων η σύμβαση εργασίας τίθεται υποχρεωτικά σε αναστολή και εργάζονται σε επιχειρήσεις που κλείνουν με κρατική εντολή βάσει ΚΑΔ. Πιο συγκεκριμένα:

Από την 3η.11.2020 έως την 30η.11.2020 τίθενται σε αναστολή οι συμβάσεις εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία ανεστάλη με κρατική εντολή την 3η.11.2020 σε συγκεκριμένες Περιφερειακές Ενότητες, πριν την ανακοίνωση των γενικευμένων μέτρων για το σύνολο της επικράτειας,

Από την 7η.11.2020 ή οποιαδήποτε άλλη διαφορετική ημερομηνία έναρξης του μέτρου αναστολής λειτουργίας επιχειρήσεων με κρατική εντολή πχ κομμωτήρια έως και την 30η.11.2020 τίθενται σε αναστολή οι συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων σε επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία ανεστάλη με κρατική εντολή μετά την ανακοίνωση των γενικευμένων μέτρων για το σύνολο της επικράτειας.

Η διαφοροποίηση ως προς τις ημερομηνίες έναρξης των αναστολών υφίσταται γιατί μέχρι την χρονική στιγμή που αναστέλλεται η λειτουργία των επιχειρήσεων με κρατική εντολή ο εργαζόμενος παρέχει την εργασία του στον εργοδότη, ο οποίος θα καταβάλλει στον εργαζόμενο τον μισθό και θα καλύψει τις ασφαλιστικές εισφορές που αναλογούν στις ημέρες του μήνα κατά τις οποίες εργάστηκε.

Αντιθέτως από την στιγμή που αναστέλλεται η λειτουργία μια επιχείρησης με κρατική εντολή ενεργοποιείται η αναστολή σύμβασης εργασίας και το κράτος πλέον αναλαμβάνει την καταβολή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών στο ύψος του ονομαστικού μισθού των εργαζομένων.

Β. Εργαζόμενοι των οποίων η σύμβαση εργασίας τίθεται σε αναστολή για μέρος ή για ολόκληρο τον μήνα σε επιχειρήσεις που χαρακτηρίζονται ως πληττόμενες για το μήνα Νοέμβριο, ισχύει η γενικευμένη λίστα ΚΑΔ του ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2020.

2: Υποχρεωτική τηλεργασία 50% για όσους εργαζόμενους η εργασία τους μπορεί να παρασχεθεί εξ αποστάσεως / οριζόντιο μέτρο

Όλες οι λειτουργούσες επιχειρήσεις ανά την επικράτεια, ανεξάρτητα αν είναι πληττόμενες ή όχι υποχρεούνται να θέσουν το 50% των εργαζομένων τους σε τηλεργασία εφόσον η εργασία τους μπορεί να παρασχεθεί εξ αποστάσεως. Η τηλεργασία προδηλώνεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ με το έντυπο 4.1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης επισύρεται κύρωση 3.000 ευρώ στην επιχείρηση.

3: Οικονομική ενίσχυση ανέργων

Επεκτείνεται κατά 2 μήνες η καταβολή του επιδόματος ανεργίας σε όσους ανέργους η επιδότηση ανεργίας τους έληξε τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Χορηγείται νέα εφάπαξ οικονομική ενίσχυση, ύψους 400 ευρώ, σε μη επιδοτούμενους μακροχρόνια ανέργους. Αφορά περίπου 130.000 μακροχρόνια άνεργους.

4: Συνεχίζεται το πρόγραμμα «Συν-εργασία» για όλες τις λειτουργούσες επιχειρήσεις πληττόμενες ή όχι.

5: Παραμένει ανοιχτό το πρόγραμμα προσλήψεων για 100.000 επιδοτούμενες νέες θέσεις εργασίας.

6: Υποβολή μονομερών δηλώσεις από τους εποχικά εργαζόμενους στον τουρισμό προκειμένου να λάβουν την αποζημίωση ύψους 534 ευρώ για τον μηνά Οκτώβριο.

7: Υποβολή μονομερών δηλώσεων για τους καλλιτέχνες που έχουν απογραφεί στην πλατφόρμα των καλλιτεχνών, προκειμένου να λάβουν μηνιαία αποζημίωση ειδικού σκοπού 534 ευρώ για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

8: Υποβολή μονομερών δηλώσεων για τους ξεναγούς και τους τουριστικούς συνόδους προκειμένου να λάβουν μηνιαία αποζημίωση ειδικού σκοπού 534 ευρώ για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

9: Καταβάλλεται αναλόγια αποζημίωσης άδειας για εργαζόμενους που είναι σε αναστολή στα 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχεία, υπολογιζόμενη στα 2/25 ανά μηνά αναστολής με βάση υπολογισμού το ποσό των 534 ευρώ.

10: Για το χρονικό διάστημα από 1.9.2020 έως 31.12.2020 καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές για τα 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχεία που είχαν κατά το χρονικό διάστημα από Ιανουάριο 2020 έως και Αύγουστο 2020 χαμηλότερα ακαθάριστα έσοδα κατά τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του έτους 2019.

11: Επιδοτούνται οι επιχειρήσεις του πολιτισμού με το 40% των θέσεων θεατή αντί 10 ευρώ για τα θέατρα και 4 ευρώ για τους κινηματόγραφους με αναλόγια του αριθμό παραστάσεων , με την υποχρέωση επιστροφής του 20 % της επιδότησης με τη μορφή κοινωνικού εισιτήριου προς ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Το μέτρο ισχύει για τους μήνες Οκτώβριο έως και Δεκέμβριο.

12: Καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό το 80% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους για χρονικό διάστημα μέχρι 12 μήνες σε τουριστικές επιχειρήσεις 12μηνης λειτουργίας με περισσότερους από 50 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης, που θα υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια ενεργειακής και κτιριακής αναβάθμισης των εγκαταστάσεων τους.

13: Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ για χρονικό διάστημα 3 μηνών για τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις που βρίσκονται στις περιφέρειες που επλήγησαν από τον Ιανό. Στους δικαιούχους συμπεριλαμβάνονται και εργαζόμενοι σε αυτές τις επιχειρήσεις οι οποίοι απολύθηκαν εντός του χρονικού διαστήματος 18.08.2020 29.09.2020.

14: Κάλυψη εργαζομένων πληττομένων επιχειρήσεων από τον σεισμό στη Σάμο με αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 για 3 μήνες.

15: Παράταση μέτρου αδειών ειδικού σκοπού για τους γονείς που τα παιδιά τους φοιτούν στο γυμνάσιο.

16: Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 εύρω με κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών σε εργαζόμενους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τίθενται σε αναστολή καθώς απέχουν από την εργασία τους ένεκα σοβαρών νοσημάτων.

17: Επιδότηση των συνολικών ασφαλιστικών εισφορών στις αερομεταφορές και στις ακτοπλοϊκές μεταφορές μέχρι και την 31.12.2020.

18: Ευελιξία προσέλευσης και αποχώρησης από την εργασία για την αποσυμφόρηση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

19: Για τις επιχειρήσεις που αναστέλλεται η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, δίνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων ασφαλιστικών οφειλών, πληρωτέων τον μήνα Νοέμβριο. Η αποπληρωμή τους μετατίθεται σε αντίστοιχες δόσεις, στο τέλος της ισχύουσας ρύθμισης.

20: Για τους εργαζόμενους που η σύμβαση εργασίας τους τίθεται σε αναστολή, ανά την επικράτεια, δίνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών οφειλών, πληρωτέων τον μήνα Νοέμβριο και η αποπληρωμή τους μετατίθεται σε αντίστοιχες δόσεις, στο τέλος τις ισχύουσας ρύθμισης.

21: Οι εργαζόμενοι που τίθενται σε αναστολή σύμβασης εργασίας ανά την επικράτεια δικαιούνται υποχρεωτική μείωση ενοικίου κατά 40% για την κύρια κατοικία τους αλλά και για τη φοιτητική κατοικία των τέκνων τους.

Οικονομία

Fuel Pass 2: Ανοιχτή η πλατφόρμα για όλα τα ΑΦΜ – Ποια τα ποσά που θα πιστωθούν

Δημοσιεύθηκε

στις

Ανοιχτή για όλα τα ΑΦΜ είναι πλέον η πλατφόρμα για το επίδομα βενζίνης (fuel pass 2) με τις αιτήσεις να έχουν λάβει προθεσμία υποβολής έως την 1η Σεπτεμβρίου. Εφόσον εγκριθεί η αίτηση, οι δικαιούχοι θα λάβουν το ποσό που τους αναλογεί εντός τριών ημερών και θα αφορά τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.

Δικαιούχοι και κριτήρια

Δικαιούχοι του επιδόματος είναι κάθε φυσικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων ελεύθερων επαγγελματιών, που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2021 έως 30.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για τον/τη σύζυγο ή μέλος συμφώνου συμβίωσης και επιπλέον κατά 3.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του νοικοκυριού και έως του ποσού των 45.000 ευρώ.

Τα ποσά ενίσχυσης

Η ενίσχυση για το διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2022 ανέρχεται σε:

  • 100 ευρώ με τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας για δικαιούχους ιδιοκτήτες οχημάτων πλην μοτοσυκλετών – μοτοποδηλάτων, με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στην Περιφερειακή Ενότητα Θάσου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στη νήσο Σαμοθράκη της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και στη νήσο Αμμουλιανή της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το ανωτέρω ποσό διαμορφώνεται σε 85 ευρώ, εφόσον ο δικαιούχος επιλέξει κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
  • 80 ευρώ με τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας για δικαιούχους ιδιοκτήτες οχημάτων πλην μοτοσυκλετών – μοτοποδηλάτων, με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα. Το ανωτέρω ποσό διαμορφώνεται σε 65 ευρώ, εφόσον ο δικαιούχος επιλέξει κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
  • 70 ευρώ με τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας για δικαιούχους ιδιοκτήτες μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων, με κατοικία στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Κρήτης, στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής, στην Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στην Περιφερειακή Ενότητα Θάσου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στη νήσο Σαμοθράκη της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και στη νήσο Αμμουλιανή της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Το ανωτέρω ποσό διαμορφώνεται σε 55 ευρώ, εφόσον ο δικαιούχος επιλέξει κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
  • 60 ευρώ με τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας για δικαιούχους ιδιοκτήτες μοτοσικλετών – μοτοποδηλάτων, με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα. Το ανωτέρω ποσό διαμορφώνεται στα 45 ευρώ, εφόσον ο δικαιούχος επιλέξει κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.

Η αίτηση

Για την υποβολή της αίτησης θα χρειαστείτε:

  • Τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο TAXISnet
  • Να συμπληρώσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας και, ειδικότερα, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου.
  • Εφόσον επιλέξετε ως μέθοδος χορήγησης την «Κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό», απαιτείται και η συμπλήρωση του IBAN του προσωπικού τραπεζικού σας λογαριασμού ή λογαριασμού που είστε συνδικαιούχος.

Περισσότερα

Οικονομία

Φορολοταρία: Οι τυχεροί λαχνοί – Δείτε εδώ αν κερδίσατε

Δημοσιεύθηκε

στις

Πραγματοποιήθηκε η κλήρωση της φορολοταρίας από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημόσιων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τον μήνα Ιούνιο.

Τα ποσά που μοιράζονται από τη Δημόσια Κλήρωση, της φορολοταρίας που διενήργησε η ΑΑΔΕ, είναι ακατάσχετα, αφορολόγητα, δεν θεωρούνται εισόδημα και δεν υπόκεινται σε καμία κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου.

Ένας από τους τυχερούς κερδίζει μέχρι και 50.000 ευρώ, με τα έπαθλα να είναι κλιμακωτά. Συγκεκριμένα, τα ποσά που κερδίζουν κάθε μήνα οι τυχεροί φορολογούμενοι είναι τα εξής:

1 τυχερός κερδίζει 50.000 ευρώ

5 τυχεροί κερδίζουν 20.000 ευρώ ο καθένας

50 τυχεροί κερδίζουν 5.000 ευρώ ο καθένας

500 τυχεροί κερδίζουν 1.000 ευρώ ο καθένας

Στους φορολογούμενους που κληρώνονται και δεν έχουν δηλώσει τραπεζικό λογαριασμό, δίνεται προθεσμία τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της κλήρωσης, προκειμένου να δηλώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο επιθυμούν να πιστωθεί το χρηματικό έπαθλο, στην εφαρμογή προσωποποιημένης πληροφόρησης του TAXISnet.

Περισσότερα

Οικονομία

Καταναλωτές: Το 80% κοιτάζει πρώτα την τιμή – Με ποια κριτήρια ψωνίζουν πλέον οι Έλληνες

Δημοσιεύθηκε

στις

Την πίεση που ασκούν στην αγοραστική δύναμη, αλλά και την ψυχολογία των Ελλήνων καταναλωτών, η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού στις παγκόσμιες αγορές και τις ανησυχίες που προκαλεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αποτυπώνει η έρευνα «Future Consumer Index Ελλάδα 2022».

Η έρευνα διεξήχθη, με τη συνεργασία της MRB, σε δείγμα 500 Ελλήνων καταναλωτών, μεταξύ 28 Απριλίου και 5 Μαΐου 2022 και εντάσσεται στην ευρύτερη παγκόσμια έρευνα της ΕΥ, Future Consumer Index, η οποία παρακολουθεί τις καταναλωτικές τάσεις στις σημαντικότερες αγορές του κόσμου από την έναρξη της πανδημίας και βρίσκεται ήδη στον 10ο κύκλο της.

Οι Έλληνες καταναλωτές, έχοντας μόλις αφήσει πίσω τους μια δεκαετή περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής, φαίνεται να βιώνουν έντονα τις οικονομικές επιπτώσεις της παρούσας συγκυρίας. Επτά στους δέκα (70% εφέτος, από 60% πέρσι) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, ενώ πάνω από τους μισούς καταναλωτές (51% φέτος, από 43% πέρσι) δηλώνουν ότι αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Σχεδόν στο σύνολο των επιμέρους κατηγοριών προϊόντων, τα ποσοστά όσων δηλώνουν ότι έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εμφανίζονται αυξημένα σε σχέση με το 2021, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις εκτιμήσεις σχετικά με την εξέλιξη των δαπανών τους στους επόμενους τέσσερις μήνες. Αντίθετα, οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι για το μεσοπρόθεσμο μέλλον, καθώς το ποσοστό όσων προβλέπουν βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης κατά το επόμενο δωδεκάμηνο (29%) συμπίπτει με αυτούς που αναμένουν επιδείνωση.

Στο περιβάλλον αυτό, η τιμή αναδεικνύεται και φέτος, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο για το σήμερα (78%), όσο και για την επόμενη τριετία (78%). Ωστόσο, και παρά τις δυσκολίες, συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών εμφανίζονται πρόθυμες να πληρώσουν περισσότερα για επιλεγμένες κατηγορίες προϊόντων και, μάλιστα, σε μεγαλύτερο βαθμό από τους καταναλωτές διεθνώς. Οι νεότερες γενιές είναι πρόθυμες να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα ή υπηρεσίες που προσφέρουν άνεση, πρακτικότητα και ευκολία, η παραγωγική ηλικία 30-49 ετών για καλή εξυπηρέτηση πελατών και εμπειρία, ενώ οι μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές ακολουθούν πιο συναισθηματικά κριτήρια, δείχνοντας προθυμία να πληρώσουν περισσότερα σε καταστήματα λιανικής της περιοχής τους ή για προϊόντα που παράγονται στη χώρα μας.

Εν αναμονή του επόμενου μεγάλου εκπτωτικού γεγονότος

Στο περιβάλλον αυτό, μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday, οι έκτακτες εκπτώσεις, ή οι στοχευμένες μειώσεις τιμών σε προϊόντα β’ διαλογής, αποκτούν μεγαλύτερη σημασία στη συνείδηση των καταναλωτών, καθώς σημαντικά ποσοστά εναποθέτουν τις ελπίδες τους, ή και το άλλοθι για αυξημένη κατανάλωση, σε παρόμοια γεγονότα.

Δύο στους τρεις (67%), και περισσότεροι μεταξύ των νεότερων ηλικιών, σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό / εκπτωτικό γεγονός, ενώ οκτώ στους δέκα (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες αγορές που θέλουν να πραγματοποιήσουν μέχρι τότε. Ωστόσο, μόλις το 15% δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα στις εκπτώσεις σε σχέση με πέρσι, έναντι 53% που θα ξοδέψουν τα ίδια και 32% που θα ξοδέψουν λιγότερα.

Οι μάρκες (brands) σε υποχώρηση

Η έρευνα καταγράφει την περαιτέρω αποδυνάμωση της σχέσης του καταναλωτή με τις μάρκες που παρατηρήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας. 47% των καταναλωτών δηλώνουν ότι οι μάρκες αποτελούν σήμερα λιγότερο σημαντικό κριτήριο κατά τις αγοραστικές τους αποφάσεις, ενώ το 56% των ερωτώμενων, από 41% πριν έναν χρόνο, αναφέρουν ότι έχουν αλλάξει τα brands που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους, είτε γιατί επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είτε για να υποστηρίξουν την τοπική οικονομία ή καταστήματα της γειτονιάς τους. Επιπλέον, μόλις το 17% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για brands που εμπιστεύονται.

Την ίδια ώρα, αλλάζουν δραστικά οι προσδοκίες από τα brands. Οι καταναλωτές δεν απαιτούν πλέον μόνο προσιτή τιμή, καλή ποιότητα και εξυπηρέτηση, αλλά και μία ισχυρή ηθική υπόσταση που θα ακολουθεί τις κοινωνικές επιταγές, μέσα από τον ισχυρό περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο της επιχείρησης. Χαρακτηριστικά, το 72% των ερωτώμενων πιστεύουν ότι τα brands πρέπει να συμπεριφέρονται με ηθικό τρόπο και σύμφωνα με τις προσδοκίες της κοινωνίας, ενώ το 69% θεωρούν ότι η συμπεριφορά μίας επιχείρησης είναι τόσο σημαντική, όσο και τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που προσφέρει, ευρήματα που δημιουργούν για τις επιχειρήσεις και τα brands νέες ευθύνες και προκλήσεις.

Ωστόσο, μόλις 19%, έναντι 38% παγκοσμίως, δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις σχετικές δράσεις και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι μάρκες. Επιπλέον, σε μεγάλα ποσοστά, οι καταναλωτές εμφανίζονται έτοιμοι να «τιμωρήσουν» τα brands που δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους, διακόπτοντας ή μειώνοντας τις αγορές τους, ή δημοσιοποιώντας το παράπονό τους.

Το θέμα της υγείας ανησυχεί, αλλά πολύ λιγότερο

Οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι είναι, πλέον, πολύ πιο σημαντικό αγοραστικό κριτήριο το να είναι ένα προϊόν υγιεινό (61%) και είναι πιο πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για προϊόντα που προωθούν την υγεία και την ευεξία (35%), σε σχέση με τους καταναλωτές στον υπόλοιπο κόσμο. Παράλληλα, όμως, εμφανίζονται πιο έτοιμοι από το παγκόσμιο δείγμα να επισκεφτούν ξανά τα φυσικά καταστήματα, υποδηλώνοντας ότι η κοινωνία έχει εξοικειωθεί περισσότερο με την πανδημία.

Τα ζητήματα της υγείας εξακολουθούν να προβληματίζουν τους Έλληνες καταναλωτές, οι ανησυχίες, όμως, έχουν υποχωρήσει, καθώς επισκιάζονται σε μεγάλο βαθμό από τα οικονομικά προβλήματα. Οι ανησυχίες για την υγεία βρίσκονται πλέον στην τρίτη θέση (55%), μετά το κόστος διαβίωσης (74%) και τα οικονομικά (60%), ενώ η ψυχική υγεία ανησυχεί εξίσου με τη σωματική.

Οι online αγορές ήρθαν για να μείνουν

Οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώθηκαν εξ ανάγκης απότομα με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στη φετινή έρευνα, πάνω από τους μισούς (57%) τοποθετούνται θετικά απέναντι στις διαδικτυακές αγορές, και το ποσοστό αυτό κατανέμεται ισομερώς σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και κοινωνικές τάξεις. Όταν ρωτήθηκαν πώς θα κάνουν τις αγορές τους, ή θα αναζητήσουν προσφορές κατά το επόμενο μεγάλο εκπτωτικό γεγονός, μόλις 7% απάντησαν «κυρίως ή μόνο σε φυσικά καταστήματα». Ωστόσο, μια ισχυρή μειοψηφία εξακολουθεί να τηρεί επιφυλακτική στάση απέναντι στις διαδικτυακές αγορές, περισσότερο στα τρόφιμα και είδη σουπερμάρκετ και, σε μικρότερο βαθμό, στα αγαθά διαρκείας.

Την ίδια ώρα, η αγορά φαίνεται να ξεπερνά πολλά από τα αρχικά προβλήματα που προβλημάτιζαν τους καταναλωτές σε σχέση με τις online αγορές. Ιδιαίτερα, οι αργοί χρόνοι παράδοσης και η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, που προβλημάτιζαν πέρσι το 49% και 37% των καταναλωτών αντίστοιχα, ανησυχούν σήμερα μόλις έναν στους πέντε. Εξακολουθούν, όμως, να λειτουργούν αποτρεπτικά το υψηλό κόστος παράδοσης (42%) και η δυσκολία στην αλλαγή προϊόντων (29%, με έντονη, όμως, μείωση από το 49% της περσινής έρευνας).

Η αναζήτηση της εμπειρίας μέσα στην κρίση

Σημαντικά μερίδια των Ελλήνων καταναλωτών, ιδιαίτερα στις ηλικίες 30-49 ετών, δηλώνουν ότι θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για προϊόντα προσαρμοσμένα στις ατομικές τους ανάγκες και γούστα, και προϊόντα που εξασφαλίζουν άνεση, πρακτικότητα και ευκολία. Είναι ενδεικτικό, επίσης, ότι, παρά την οικονομική στενότητα, ένας στους τέσσερις (26%) σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα σε διακοπές και ταξίδια αναψυχής, το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των επιμέρους κατηγοριών προϊόντων και υπηρεσιών. Μακροπρόθεσμα, ένας στους δύο δηλώνει ότι θα δαπανά περισσότερα σε εμπειρίες, και ένας στους τέσσερις ότι θα κάνει περισσότερες online αγορές και θα επισκέπτεται μόνο καταστήματα που προσφέρουν σπουδαίες εμπειρίες.

Ανησυχία για τη βιώσιμη ανάπτυξη, που δεν μεταφράζεται υποχρεωτικά σε πράξεις

Ποσοστό 38% των καταναλωτών θεωρούν τη βιώσιμη ανάπτυξη σημαντικό παράγοντα κατά τη λήψη αγοραστικών αποφάσεων σήμερα, ενώ, μακροπρόθεσμα, μέσω των επιλογών τους, δύο στους τρεις (64%) δείχνουν να τους απασχολεί ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος των αγορών τους. Υψηλά ποσοστά των Ελλήνων καταναλωτών αξιώνουν από τα brands και τις επιχειρήσεις κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά. Δηλώνουν, επίσης, ότι προσπαθούν να εφαρμόσουν οι ίδιοι έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής, σε αντίστοιχα ποσοστά με το παγκόσμιο δείγμα, αν και αρκετές από τις απαντήσεις τους δε φαίνεται να επιβεβαιώνονται από τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία. Προβληματίζονται, όμως, για μία σειρά από παράγοντες που τους αποτρέπουν από την αγορά βιώσιμων προϊόντων, όπως – κυρίως – η υψηλή τιμή (74%), αλλά και η αξιοπιστία των πληροφοριών και ισχυρισμών που προβάλλουν σχετικά οι επιχειρήσεις. Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι σχεδόν ένας στους δύο δηλώνει ότι θα μειώσει (37%) ή θα σταματήσει (9%) τις αγορές βιώσιμων προϊόντων κατά τον επόμενο χρόνο, έναντι 19% που θα τις ξεκινήσουν ή θα τις αυξήσουν.

Τυπολογίες καταναλωτών

Με βάση τις προτεραιότητές τους, οι καταναλωτές αυτοπροσδιορίζονται και κατατάσσονται σε πέντε διακριτές τυπολογίες. Στην πρώτη θέση, όπως και στην περσινή έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2021, βρίσκεται η τυπολογία Affordability First (33%), που αποτελείται από καταναλωτές που ανησυχούν για τα οικονομικά τους και κάνουν συνετή οικονομική διαχείριση. Στη δεύτερη θέση, από την τέταρτη πέρσι, η ομάδα Experience First (20%), είναι αυτοί που αναζητούν εμπειρίες για να ζουν τη ζωή στο έπακρο, και αναζητούν και πειραματίζονται με το καινούριο. Οι ευαισθητοποιημένοι για τον πλανήτη και το περιβάλλον (Planet First – 19%), βρίσκονται στην τρίτη θέση, ξεπερνώντας την τέταρτη υπολογία Health first (18%), όσων ανησυχούν για την προσωπική και την οικογενειακή υγεία. Τέλος, η ομάδα που προτάσσει το κοινωνικό σύνολο, Society First (10%), βρίσκεται και φέτος στην τελευταία θέση.

 

https://www.protothema.gr/economy/article/1268839/katanalotes-to-80-koitazei-prota-tin-timi-me-poia-kritiria-psonizoun-pleon-oi-ellines/

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα