Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020
Connect with us

Πολιτισμός

Η κρίση να γίνει ευκαιρία-Πρόταση για την συνύπαρξη του Πατρινού Καρναβαλιού και του κορωνοϊού κατέθεσε το «σπιράλ»

Δημοσιεύθηκε

στις

Πρόταση για να μετατραπεί η κρίση σε ευκαιρία μέσω της συνύπαρξης του Πατρινού Καρναβαλιού με τον κορωνοϊό κατέθεσε στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Καρναβαλικού Οργανισμού, η δημοτική παράταξη «σπιράλ» στο πλαίσιο και της δημόσιας διαβούλευσης που ξεκινά.

Όπως αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα της πρότασης «ο πλανήτης μας βρίσκεται ακόμα αντιμέτωπος με την πανδημία. Σε λιγότερο από τέσσερις μήνες ξεκινά το Πατρινό Καρναβάλι 2021.

Το Πατρινό Καρναβάλι 2020 δεν ολοκληρώθηκε, λόγω έκτακτων μέτρων που ανακοινώθηκαν μόλις τρεις μέρες πριν την λήξη του.

Για το Πατρινό Καρναβάλι 2021 υπάρχει ακόμα χρόνος για να ληφθούν αποφάσεις σε δημοτικό επίπεδο, προκειμένου «να σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται» και να κρατήσουμε «εν ζωή» την πόλη και τον θεσμό της.

Το σπιράλ αποφάσισε να πάρει μία πρωτοβουλία και καταθέτει μία ολοκληρωμένη πρόταση, ως βάση δημόσιας διαβούλευσης.

Η πρόταση βασίζεται στην παραδοχή πως τα μέτρα πρόληψης έχουν την απόλυτη προτεραιότητα, το Πατρινό Καρναβάλι πρέπει να έχει συνέχεια και τα δυο φαινομενικά αντικρουόμενα στοιχεία (COVID-19 και Πατρινό Καρναβάλι 2021) υπάρχει τρόπος να συνυπάρξουν.

Η κρίση μπορεί να γίνει ευκαιρία!

Η Πάτρα μπορεί να πρωτοτυπήσει, αποδεικνύοντας τη διαφορετικότητά

της. Η πρόταση αφορά τις εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού των οποίων

την ευθύνη έχει ο Δήμος Πατρέων. Η φιλοσοφία της πρότασης στηρίζεται στα στοιχεία της φιλοσοφίας του σπιράλ: νομιμότητα, λογική, προτεραιότητα η Πάτρα.

Η πρόταση κατατίθεται στην Πρόεδρο της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης «Πατρινό Καρναβάλι» με την επιθυμία να τη μοιραστεί με τη σειρά της με το αρμόδιο Διοικητικό Συμβούλιο, τον Δήμαρχο Πατρέων, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πατρέων και ολόκληρη την πόλη».

Το «σπιράλ» αφού επισημαίνει πως το Πατρινό Καρναβάλι 2021 θα είναι ένα

«μεγάλο» Καρναβάλι, από 17 Ιανουαρίου έως 14 Μαρτίου 2021, εκτιμά πως μπορούν οι εκδηλώσεις να συμβιβαστούν με τον κορωνοϊό, αρκεί να υπάρξει σχέδιο και δουλειά.

ΘΕΜΑ Ο ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ

Σύμφωνα με την πρόταση του «σπιράλ» «ερέθισμα για το θέμα του Καρναβαλιού μπορεί να είναι ο ίδιος ο COVID-19 ή ακόμα και η ιστορία του Πατρινού Καρναβαλιού.

Η χρονιά προβάλλει ως η ιδανική ευκαιρία για την προβολή του Πατρινού Καρναβαλιού (με εικαστικά, μέσω social media, με video κλπ), ειδικά κατά

τις τελετές Έναρξης και Λήξης (όπως προτείνονται παρακάτω).

Το μήνυμα και ο θεσμός του Πατρινού Καρναβαλιού θα ταξιδέψει σε όλο

τον κόσμο θα πρωταγωνιστήσει δεδομένης της αναβολής ήδη εκδηλώσεων

και διοργανώσεων πολλών καρναβαλιών σε παγκόσμια βάση.

Η πρόταση αφορά βιντεοσκοπημένες τηλεοπτικές υπερ-παραγωγές με στόχο την καλύτερη δυνατή ανάδειξη του θεσμού και της ιστορίας του, με υψηλής αισθητικής θέαμα.

Παράδειγμα: Ιδανική ευκαιρία για μία εντυπωσιακή καλλιτεχνική παρουσίαση της ιστορίας του Πατρινού Καρναβαλιού (κατά τα πρότυπα της Τελετής Έναρξης του «Αθήνα 2004»)».

ΤΟΠΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ

Τόποι διεξαγωγής θα μπορούσε να είναι το Παμπελοποννησιακό Στάδιο, όπως επίσης η Γέφυρα, ο Φάρος, το λιμάνι ή άλλα τοπόσημα της Πάτρας (σκάλες Αγίου Νικολάου, Κάστρο, Πλατεία Γεωργίου κλπ).

Προτείνεται παράλληλη τηλεοπτική η διαδικτυακή μετάδοση σε κανάλια και ιστότοπους ολόκληρης της χώρας. Όσο περισσότεροι οι περιορισμοί κυκλοφορίας, τόσο μεγαλύτερη η θέαση.

Ευκαιρία αξιοποίησης του ντόπιου καλλιτεχνικού δυναμικού.

ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ

«Το παιχνίδι αποτελεί την παγκόσμια πρωτοτυπία του Πατρινού Καρναβαλιού. Η εποχή παρέχει την ευκαιρία να ταυτιστεί με την Πάτρα ακόμα περισσότερο, να αποδείξει την προσαρμοστικότητά του, να εξελιχθεί εναλλακτικά και να διεξαχθεί τόσο στην Πάτρα για τα πληρώματα, όσο και διαδικτυακά με κοινό και εκτός συνόρων Αχαΐας».

Μάλιστα, το «σπιράλ» εξειδικεύει την πρότασή του, όσον αφορά στον Κρυμμένο Θησαυρό για τα πληρώματα, αναφέροντας πως «από την φύση του το παιχνίδι είναι COVID –free και μπορεί να διοργανωθεί με μικρές τροποποιήσεις.

Τα θέματα μπορούν δοθούν κανονικά, οι καρναβαλικές ομάδες να αναζητήσουν τις απαντήσεις όπως πάντα, τα σακούλια να γεμίσουν, να παραδοθούν και να βαθμολογηθούν. Τα «θεάματα» μπορούν να γίνουν διαδικτυακά (ζωντανά ή

βιντεοσκοπημένα, από τον χώρο των συμμετεχόντων με προβολή) είτε στον ιστότοπο του Καρναβαλικού Οργανισμού είτε σε άλλη πλατφόρμα, με αποφυγή συνωστισμού και μέσα στο πλαίσιο των περιορισμών COVID-19.

Οι υπόλοιπες Φάσεις του παιχνιδιού μπορούν επίσης να διεξαχθούν κανονικά, προσαρμοσμένες στα νέα δεδομένα των συνθηκών COVID-19 και πάντα με αυστηρή τήρηση των κανόνων, των μέτρων και των περιορισμών που θα ισχύουν κατά τον χρόνο τέλεσης της κάθε εκδήλωσης».

ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ

Για τις παρελάσεις αναφέρει «με δεδομένο πως στην Πάτρα υπάρχουν έτοιμες στολές και άρματα (που δε φορέθηκαν και δεν παρήλασαν κατά το Πατρινό Καρναβάλι 2020), θα μπορούσαν να βιντεοσκοπηθούν (και τώρα!) δύο εναλλακτικές παρελάσεις

και να προβληθούν το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Μαρτίου 2021.

Η κύρια πρότασή μας, όμως, αναφέρεται στη διεξαγωγή παρελάσεων εκείνες τις μέρες:

Διεξαγωγή έξι ταυτόχρονων διαφορετικών παρελάσεων από πληρώματα με αυστηρά καθορισμένο μέγιστο πλήθος ατόμων, με αφετηρίες σε διαφορετικά σημεία και κοινό τερματισμό στην Πλατεία Γεωργίου.

Στις παρελάσεις θα τηρούνται αυστηρά οι αποστάσεις μεταξύ των συμμετεχόντων, ενώ θα «επιβάλλεται» η χρήση των προβλεπόμενων «νέων απαραίτητων αξεσουάρ στολής» (μάσκα και γάντια).

Κατά τις παρελάσεις ΔΕΝ θα υπάρχουν στο δρόμο θεατές ούτε κερκίδες.

Η Πλατεία Γεωργίου -όπου θα καταλήξουν οι έξι παρελάσεις- θα υποδεχθεί μόνο τους διαπιστευμένους καρναβαλιστές.

Τελικός προορισμός για τους συμμετέχοντες θα είναι οι δύο μοναδικές εμπειρίες που θα βιώσουν (Σάββατο και Κυριακή) ενός πολυθεάματος με dj, προβολές, πυροτεχνήματα κλπ.

Θα υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος, οριοθετημένος με ειδικά διαχωριστικά, για κάθε καρναβαλική ομάδα ξεχωριστά, με απόλυτη αποφυγή συνωστισμού.

Η καρδιά του Πατρινού Καρναβαλιού θα χτυπάει στην Πλατεία Γεωργίου και θα εκπέμπει πανελλαδικά, πανευρωπαϊκά και παγκόσμια, μια τεράστια προβολή για το Πατρινό Καρναβάλι, ειδικά για την περίπτωση που την ίδια περίοδο δεν θα διεξαχθούν (λόγω COVID-19) άλλα καρναβάλια.

Η εικόνα, ο ήχος, το υπερθέαμα του Πατρινού Καρναβαλιού, που το καθιστούν μοναδικό και ιδιαίτερο, θα «ταξιδέψει» σε όλο τον κόσμο μέσω της τηλεόρασης και του ίντερνετ, διαφημίζοντάς το τη δύσκολη αυτή χρονιά».

Καταλήγοντας η παράταξη διευκρινίζει πως «την πρόταση επεξεργάστηκε ειδική ομάδα εργασίας της δημοτικής παράταξης σπιράλ και τα καταθέτουμε σήμερα ως βάση συζήτησης. Παραμένουμε στη διάθεση σας για όποιες περαιτέρω διευκρινίσεις, καθώς οι ιδέες είναι σε βάθος δουλεμένες.

Θα χαρούμε αν η πρότασή μας αντιμετωπιστεί ως μία βάση συζήτησης και είμαστε πρόθυμοι να συμμετάσχουμε σε οποιαδήποτε δημόσια διαδικασία και να καταθέσουμε με λεπτομέρεια τις ιδέες μας».

Πολιτισμός

Χωρίς εκπτώσεις…

Πλούσιο και το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου παρά τις συνθήκες του κορωνοϊού

Δημοσιεύθηκε

στις

Το φετινό 11ο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας – Ethnofest πραγματοποιείται διαδικτυακά από τις 26 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου, προσαρμοσμένο στις τρέχουσες συνθήκες θα παρουσιάσει στη διαδικτυακή εκδοχή 40 ταινίες και παράλληλες εκδηλώσεις.

ΤΑΙΝΙΕΣ

Το φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ, αφουγκραζόμενο την εποχή μας και την πληθώρα των διαδικτυακών ερεθισμάτων, προχώρησε σε μια μικρότερη σε αριθμό ταινιών εκδοχή του διατηρώντας όπως πάντα ακέραια τη δυναμική του. Οι ταινίες προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους με εξαίρεση το τμήμα του Πανοράματος στο οποίο θα παρέχεται και δυνατότητα ελληνικού υποτιτλισμού.

-Φοιτητικές Ταινίες

Κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ παρουσιάζει μια επιλογή των πιο άρτιων δειγμάτων από τις ταινίες που παράγονται στο πλαίσιο μεταπτυχιακών προγραμμάτων στην Οπτική Ανθρωπολογία και σε συναφή πεδία. Φέτος, οι δέκα προσεκτικά επιλεγμένες ταινίες του προγράμματος αποδεικνύουν τη σπουδαιότητα του κινηματογραφικού μέσου και το βαθμό εξέλιξης της χρήσης του στα ακαδημαϊκά προγράμματα.

Αυτοί Που Έχουν Μάτια Να Δουν, Θα Δούνε (Those Who Have Eyes To See, Shall See, Melanie Grant) σύμφωνα με ρητό των Πνευματικών Βαπτιστών του Τρινιντάντ, από όπου παίρνει και τον τίτλο της η ομώνυμη ταινία που εξερευνά τον τρόπο θέασης, συγκρίνοντας τη σαρκική, την πνευματική και την εθνογραφική ματιά. H ταινία Κόσμος (Mundo, Ana Edwards) διερευνά το εκτενές φαινόμενο του ευαγγελικού προσηλυτισμού αυτόχθονων πληθυσμών στη Νότια Αμερική και παρατηρεί πώς το τοπίο αναδιαμορφώνεται μέσα από τις ευαγγελικές αντιλήψεις. Το Θαρραλέο Κορίτσι Στην Ιπτάμενη Κούνια (The Daring Young Girl On The Flying Trapeze, Nina Ross), πρόκειται για μια καθαρή υπενθύμιση για τη μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία, αλλά είναι πολύ περισσότερο η αξιοθαύμαστη ιστορία μιας γυναίκας που αρνήθηκε να περιοριστεί στις προσδοκίες που η κοινωνία είχε από εκείνη.

-Πανόραμα

Το φετινό Πανόραμα έχει άρωμα Λατινικής Αμερικής με ταινίες από την Αργεντινή, τη Βραζιλία και το Μεξικό. Μέσα από την προβολή επτά ντοκιμαντέρ πρωτοπόρων καλλιτεχνών διερευνά πολλαπλές θεματικές με έμφαση σε ζητήματα φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολιτιστικής ταυτότητας αναδεικνύοντας την αφηγηματική και ποιητική δύναμη της εικόνας μέσα από την ανθρωπολογική ματιά και ευαισθησία των κινηματογραφιστών. Οι ταινίες του τμήματος του Πανοράματος προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους.

Η Βασίλισσα Της Λάπα (Queen of Lapa, Luana Muniz ) εξερευνά τις καθημερινές ζωές, τις αντιπαλότητες και τις αναζητήσεις για την αγάπη των εργατριών του σεξ σε μια πόλη γεμάτη εχθρότητα απέναντι στην κοινότητα LGBTQ. Τα Τραγούδια Που Δεν Τελειώνουν Ποτέ (Songs That Never End, Yehuda Sharim) είναι ένας λυρικός και ποιητικός διαλογισμός σχετικά με τον εκτοπισμό. Η Επιμονή (Persistence) Anne Huffschmid και Jan-Holger Hennies) μας ταξιδεύει στα τοπία εξαφάνισης του Μεξικού, ανάμεσα σε μαζικούς τάφους και θραύσματα, οικογένειες θυμάτων και ανθρωπολόγους ιατροδικαστές.

-Ειδική Θεματική Ενότητα – Επανεξετάζοντας το Brexit

Αυτή τη χρονιά, η ειδική θεματική ενότητα αφιερώνεται στο φαινόμενο του Brexit και τους αμέτρητους σχηματισμούς του. Την ενότητα επιμελείται o κοινωνικός ανθρωπολόγος Θεόδωρος Ρακόπουλος (Πανεπιστήμιο του Όσλο) ως καλεσμένος επιμελητής του Ethnofest. Το Brexit αποτέλεσε ένα διαρκές γεγονός του οποίου η έκβαση ακόμα ξεδιαλύνεται. Όσα προηγήθηκαν (μια παγκόσμια πιστωτική κρίση, κρίσεις δημοσίου χρέους), όσα έφεραν οι εντάσεις της περιόδου (με την άνοδο απολυταρχικών ηγεσιών και λαϊκισμού) και ό,τι ακολούθησε (η κρίση του κορονοϊού) διαμορφώνουν ένα φάσμα πολλαπλών κρίσεων άξιων προβληματισμού. Σε αντίθεση με άλλες τρέχουσες κρίσεις, το Brexit ήταν μια δημοφιλής επιλογή. Σαν μια μορφή έκφρασης της “άμεσης φωνής” του κόσμου, μια εκδήλωση λαϊκής κυριαρχίας, η ψήφος αποχώρησης δοκίμασε τα όρια και τους περιορισμούς της ίδιας της δημοκρατίας. Το δράμα που ακολούθησε, με το κράτος να ταλαντεύεται μεταξύ του “λαού”, του κοινοβουλίου αλλά και της δικαστικής εξουσίας, φανέρωσε πως ό,τι συνέβη στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι μια περίπτωση ενδεικτική για την ταυτότητα της σύγχρονης δημοκρατίας.

Οι τρεις ταινίες της ενότητας, Way My It Did I (Μαρία Αναστασίου), Ακούστε Τη Βρετανία, (Listen to Britain, Rhys Lewis) και ο Τελευταίος Γύρος Jaldi 5 (Last Round of Jaldi 5, Ellen Lapper) παρουσιάζουν διαφορετικές κινηματογραφικές προσεγγίσεις που επικεντρώνονται στον πυρήνα του διαλόγου πάνω στο φλέγον αυτό ζήτημα.

-Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία

Όταν οι δημιουργοί πειραματίζονται με τα όρια της κινηματογραφικής φόρμας, τις τεχνικές αφήγησης και την εθνογραφική έρευνα, τα αποτελέσματα διευρύνουν τα όρια του κινηματογραφικού είδους και των κοινωνικών επιστημών, προσφέροντάς μας νέες εμπειρίες θέασης.

Στο Δάσος Από Σύννεφα (Cloud Forest, Eliane Esther Bots), πέντε Ολλανδέζες οδηγούν το θεατή σε ένα φαντασιακό ταξίδι μέσα από αναμνήσεις και εικόνες που έχουν δημιουργήσει από τις εμπειρίες των γονιών τους στον πόλεμο της πρώην Γιουγκοσλαβίας και μας καλούν να γίνουμε μέρος των στενών δεσμών της οικογένειάς τους. Η Απουσία (Absence, Roxanne Abel Gintz), είναι μια ερμηνευτική αυτοεθνογραφική ταινία που εκθέτει τις πρώτες αναλύσεις των δυσκολιών και των γνώσεων που συναντά μια ερευνήτρια κατά τη διάρκεια επιτόπιας έρευνας σε αγροτικές περιοχές της Βραζιλίας. Με τη φωνή της, η ερευνήτρια επαναδιεκδικεί τα συναισθήματα, τις διαισθήσεις και τις ευαισθησίες, οι οποίες, τη στιγμή που βιώθηκαν, είχαν υποτιμηθεί και με τη συνεργάτιδά της προσπαθούν να σπάσουν τη σιωπή της καταπίεσης που προέρχεται από την τοξική πατριαρχική αρρενωπότητα.

-Initiations

Στο εκπαιδευτικό περιβάλλον των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών αναδεικνύεται όλο και περισσότερο η σημασία της χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων κατά την ερευνητική διαδικασία. Το τμήμα Initiations φιλοξενεί αυτές τις πρώτες απόπειρες νέων δημιουργών, οι οποίοι μέσα στο πλαίσιο των ποικίλων ακαδημαϊκών προγραμμάτων και summer schools καταφέρνουν να δημιουργήσουν ταινίες ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος.

-Ειδικές Προβολές

Φέτος, στο πλαίσιο των Ειδικών Προβολών, η ενότητα Focus on Archive εξετάζει την επίκαιρη τάση της δημιουργικής χρήσης του αρχείου στο ντοκιμαντέρ έχοντας στόχο να αποτελέσει ένα πρώτο βήμα στην ανάδειξη και εξερεύνηση της τάσης που θα μας απασχολήσει έντονα στο μέλλον. Η συνθήκη του lockdown έχει κάνει επιτακτική την ψηφιακή ανάδειξη και την δημιουργική ενασχόληση με το αρχείο ενώ μέσα από αυτή, έχει προκύψει μια πολύ ενδιαφέρουσα τάση για συνέργειες, διεπιστημονικότητα, και διάλογο μεταξύ καλλιτεχνών και ανθρωπολόγων.

Οι τέσσερις ταινίες της ενότητας χαρακτηρίζονται από διαφορετικές μεταξύ τους δημιουργικές χρήσεις του αρχείου στην κινηματογραφική αφήγηση και αποτελούν έμπνευση και έναυσμα για διάλογο.

-Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά – Ειδικό Αφιέρωμα Πολιτισμικό Τοπίο και Πολιτιστική Κληρονομιά

Το Ethnofest, διατηρώντας ως βασική του σταθερά την αναγνώριση της σημασίας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς για την ανάδειξη των πολιτισμικών ταυτοτήτων μιας χώρας, εξετάζει στο φετινό πρόγραμμά του το Πολιτισμικό Τοπίο και τη σχέση του με το πεδίο της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Στους ορεινούς οικισμούς της Ηπείρου τα ιερά δάση λειτουργούν ως τοπικά προσαρμοσμένα συστήματα διαχείρισης. Η ταινία Ιερά Δάση Ζαγορίου του Κώστα Βρακά, πραγματεύεται τη διατήρηση της φύσης μέσω θρησκευτικών δοξασιών και υπό το φόβο υπερφυσικών τιμωριών. Η ταινία St. Viniri – Το Ιερό Δάσος της Κωνσταντίνας Μεσσήνη, επικεντρώνεται στο δάσος της Αγίας Παρασκευής στη Βωβούσα, στο Ανατολικό Ζαγόρι ως ένα από τα εναπομείναντα ιερά δάση.

-Παράλληλες Εκδηλώσεις

Με εκπαιδευτικό αλλά και κινηματογραφικό ενδιαφέρον, οι παράλληλες εκδηλώσεις έρχονται να πλαισιώσουν τις ταινίες του φετινού προγράμματος, να διευρύνουν την οπτική γύρω από την έρευνα και την παραγωγή μέσα από τη ματιά σκηνοθετριών και σκηνοθετών, ερευνητών και άλλων επαγγελματιών και να προσδώσουν ένα πιο διαδραστικό χαρακτήρα.

 

Εργαστήρι για παιδιά

 

Η εθελοντική ομάδα Αιγίου «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Αχαΐας σε συνεργασία με τη Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Αιγιαλείας διοργανώνουν εργαστήρι με θέμα «Αναγνωρίζω και Εκφράζω τα συναισθήματά μου».

Το εργαστήρι θα υλοποιηθεί την Κυριακή 29 Νοεμβρίου  και ώρες 18:00 –

19:30 μέσω της πλατφόρμας τηλε-εκπαίδευσης της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. #Εκπαιδευόμαστε_Σπίτι.

Η δράση αφορά παιδιά που φοιτούν στις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ του Δημοτικού Σχολείου

και όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο τηλέφωνο 2691026150 από τη Δευτέρα 23/11 έως και την Τετάρτη 25/11 και ώρες 10:00 – 12:00 το πρωί.

Καθώς ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

 

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Ο νυχτερινός περίπατος της γιαγιάς»

 Κυκλοφόρησε το τελευταίο βιβλίο της Άλκης Ζέη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Δημοσιεύθηκε

στις

«Ο νυχτερινός περίπατος της γιαγιάς», το τελευταίο λογοτεχνικό «δώρο» της Άλκης Ζέη  στους απανταχού αναγνώστες της κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Μέσα από τις σελίδες αυτού του βιβλίου η αγαπημένη συγγραφέας ξεγλυστρά από τη ζωή σ’ έναν ονειρικό νυχτερινό περίπατο ολοκληρώνοντας τον μεγάλο περίπατο της ζωής της. Πρόκειται για ένα μικρό, κομψό αφήγημα, που ξετυλίγεται στην πίσω αυλή του σπιτιού στις Βρυξέλλες, όπου η Άλκη περνούσε κάθε χειμώνα με την κόρη και τα εγγόνια της, τα τελευταία 30 χρόνια. Αφηγείται το τέλος της ζωής της ποιητικά, με ζεστασιά και μία γλυκιά μελαγχολία. Γραμμένο για παιδιά και μεγάλους, με τον τρόπο που μόνο εκείνη ήξερε, εικονογραφημένο από τον Νικόλα Χατζησταμούλο.

Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν υπέρ των σκοπών του ΟΔΥΣΣΕΑ, μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ιδρύθηκε το 2012 στο Βερολίνο από τη Δάφνη Βλουμίδη και Γερμανούς φίλους του ξενοδοχείου «Βότσαλα» στη Μυτιλήνη, με προγράμματα απασχόλησης, μάθησης και επικοινωνίας για νέους πρόσφυγες που βρίσκονται στο νησί της Λέσβου.

Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Η Άλκη Ζέη γεννήθηκε στην Αθήνα. Ο πατέρας της καταγόταν από την Κρήτη και η μητέρα της από τη Σάμο, όπου πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια. Παντρεύτηκε τον θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη Γιώργο Σεβαστίκογλου, που πέθανε το 1991. Απέκτησαν δύο παιδιά.

Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και στο Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας, στο τμήμα σεναριογραφίας.

Από πολύ μικρή ασχολήθηκε με το γράψιμο. Στις πρώτες ακόμη τάξεις του Γυμνασίου άρχισε να γράφει κείμενα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους ήρωες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε κατοπινά ο ήρωας του γνωστού κουκλοθέατρου «Μπαρμπα – Μυτούσης», εμπνεύστρια του οποίου ήταν η Ελένη Θεοχάρη-Περάκη.

Πρώτο της μυθιστόρημα ήταν «Το καπλάνι της βιτρίνας» (1963), που το είχε εμπνευστεί από τα παιδικά της χρόνια στη Σάμο και είναι σχεδόν αυτοβιογραφικό. Ακολούθησε μια σειρά μυθιστορημάτων για παιδιά, και το 1987 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο για μεγάλους, «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα». Το 2013 κυκλοφόρησε το αυτοβιογραφικό της βιβλίο «Μμολύβι φάμπερ νούμερο δύο», και το 2017 το «Πόσο θα ζήσεις ακόμα, γιαγιά;».

Το 2010, τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου της. Ο καθαρός τρόπος γραφής της, η γλωσσική αρτιότητα, η κριτική στάση απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις, το χιούμορ και η διεισδυτική ματιά στα γεγονότα, ήταν τα χαρακτηριστικά των έργων της Άλκης Ζέη που το έχουν κάνει να αγαπηθεί από το ελληνικό και το ξένο αναγνωστικό κοινό.

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου», συμπεριλαμβάνονται στα διαχρονικά ευπώλητα βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Τα βιβλία της απευθύνονται κυρίως στα παιδιά και τους εφήβους, πάντα όμως διαβάζονται με μεγάλη ευχαρίστηση και από τους ενήλικες. Εμπνέονται από προσωπικές της εμπειρίες, υφαίνοντας την υπόθεσή τους παράλληλα με ιστορικά γεγονότα. Τα θέματα που πραγματεύονται είναι καθημερινά και πανανθρώπινα.

«Το Καπλάνι της βιτρίνας», το πρώτο της μυθιστόρημα, υπήρξε έργο – σταθμός για την ελληνική παιδική λογοτεχνία και θεωρείται πλέον ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας για παιδιά, με συνεχείς επανεκδόσεις από το 1963 που πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα και πολλές μεταφράσεις και διακρίσεις στο εξωτερικό.

Η Άλκη Ζέη υπήρξε πρέσβειρα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, καθώς το σύνολο του έργου της είναι μεταφρασμένο και κυκλοφορεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Η ίδια είχε, επίσης, μεταφράσει από τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα ρωσικά αρκετά βιβλία.

Τον Ιανουάριο του 2015, έλαβε τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος της Τιμής, διάκριση που αποδίδεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας σε διαπρεπείς προσωπικότητες των τεχνών, των επιστημών και των γραμμάτων, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2015 τιμήθηκε από τη Γαλλία με τον τίτλο του Ταξιάρχη του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων (Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres).

Περισσότερα

Πολιτισμός

Έρχονται τα Χριστούγεννα-Οι καθηγητές του εικαστικού εργαστηρίου δημιουργούν εν μέσω καραντίνας δώρα και διάκοσμο

Δημοσιεύθηκε

στις

To δικό τους ξεχωριστό μήνυμα και αποτύπωμα, στο φετινό εορτασμό των Χριστουγέννων και των δράσεων που ετοιμάζει ο Πολιτιστικός Oργανισμός του Δήμου Πατρέων, θα αφήσουν οι νεοπροσληφθέντες καθηγητές του εικαστικού εργαστηρίου.

Μπορεί τα μέτρα για τον κορωνοϊό να οδήγησαν σε αναστολή των μαθημάτων του εργαστηρίου, αλλά οι νέοι διδάσκοντες προσφέρουν τις γνώσεις τους και την καλλιτεχνική τους πείρα, συμμετέχοντας στην προετοιμασία της Χριστουγεννιάτικης διακόσμησης της πόλης, καταγράφοντας- ταξινομώντας και αξιοποιώντας μια μεγάλη δωρεά κεραμικών έργων του σπουδαίου Πατρινού καλλιτέχνη, Γιώργου Χατζηγιάννη, κατασκευάζοντας Χριστουγεννιάτικα δώρα τα οποία θα διατεθούν δωρεάν στους οικονομικά και κοινωνικά ευάλωτους πολίτες της πόλης, προκειμένου να τους εμψυχώσουν σε αυτές τις δύσκολες συγκυρίες και μαγνητοσκοπώντας βίντεο δημιουργίας εικαστικών κατασκευών που θα προβληθούν ψηφιακά από την ιστοσελίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού.

Την προσφορά των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών μέσα στις δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, επισημαίνει η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη.

Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού επισημαίνει, ότι είναι «επιτακτική η ανάγκη για άμεση χρηματοδότησή, ώστε να καλυφθεί πλήρως το κόστος η μισθοδοσία των εργαζόμενων ωρομίσθιων εικαστικών για όλο το διάστημα της αναγκαστικής παύσης λειτουργίας του Εικαστικού Εργαστηρίου, από τον κρατικό προϋπολογισμό.», σημειώνοντας συγχρόνως ότι «είναι καθήκον της κυβέρνησης να στηρίξει τους εργαζόμενους, ιδιαίτερα στο χώρο του πολιτισμού που δικαίως διεκδικούν το δικαίωμα στην εργασία και την ικανοποίηση των αιτημάτων τους, όπως αυτά εκφράζονται μέσα από τα συλλογικά τους όργανα.

Για μια ακόμα φορά επιβεβαιώνεται η ανάγκη για άμεσες προσλήψεις που να καλύπτουν τις ανάγκες της καλλιτεχνικής παιδείας στο σύνολό τους. Δε νοείται ένας από τους μεγαλύτερους Δήμους της Ελλάδας να μην έχει μόνιμο προσωπικό εικαστικών και να υποχρεώνεται από το κράτος να απασχολεί σε τόσο σημαντικές δομές της πόλης εργαζόμενους με οκτάμηνες συμβάσεις.

Υπενθυμίζεται, ότι κατά την περίοδο του πρώτου lockdown, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου δεν εισπράχθηκαν δίδακτρα από τους μαθητές, με τους εκπαιδευτικούς του Εικαστικού Εργαστηρίου και του Δημοτικού Ωδείου να αμείβονται όπως ήταν σωστό και όφειλε να πράξει ο Οργανισμός από τον προϋπολογισμό του, με την συνολική δαπάνη να ανέρχεται στα 50.000 ευρώ».

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement
Advertisement

Αυτή την εβδομάδα