Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

«Μύλος» με τις δηλώσεις ενοικίων- Του Δημητρίου Μπόκαρη, φοροτεχνικό – λογιστή

Δημοσιεύθηκε

στις

Χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων δεν έχουν λάβει τις εκπτώσεις του φόρου που νομοθετήθηκαν από την περασμένη άνοιξη και καλούνται να υποβάλουν νέες τροποποιητικές δηλώσεις, με «γρίφους», καθώς είναι πολύπλοκες.

Στην περίπτωση που δεν υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις θα χάσουν οριστικά την έκπτωση του φόρου, αλλά και θα μπλέξουν σε περιπέτειες με την Εφορία, ειδικά όσοι δεν έχουν επικαιροποιήσει το Ε9.

Ειδικότερα με νέα εγκύκλιο η ΑΑΔΕ, γνωστοποιεί ότι έως και τις 15 Δεκεμβρίου έχουν προθεσμία να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις οι εκμισθωτές που λαμβάνουν ειδοποίηση από τη φορολογική διοίκηση για υποβολή της «Δήλωσης Covid» ή και της «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» μηνών Μαρτίου έως και Αυγούστου 2020, προκειμένου να διορθώσουν λάθη ή παραλείψεις που υπάρχουν στις αρχικές δηλώσεις που υπέβαλαν.

Προκειμένου, δε, οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες, να λάβουν την έκπτωση ποσοστού 20% επί του 60% των ονομαστικών μισθωμάτων, με καταληκτική ημερομηνία καταβολής προς τη φορολογική αρχή από 31/7/2020 και μετά, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

  1. Οι εκμισθωτές ακινήτων, των οποίων το μίσθωμα έχει μειωθεί με βάση τις ισχύουσες διατάξεις που αφορούν μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19, υποβάλλουν «Δήλωση Covid» προκειμένου να δηλώσουν τη μεταβολή του μισθώματοςκαι να τύχουν των ευνοϊκών ρυθμίσεων που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις. Η αρχική ή τροποποιητική «Δήλωση Covid» υποβάλλεται εντός των προθεσμιών που ορίζουν οι ως άνω αποφάσεις.
  2. Κατόπιν (με την παρ. 4 της Α. 1192/2020 (Β’ 3636) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.) ορίστηκε ότι, ως τροποποιητική «Δήλωση Covid» νοείται εκείνη που έπεται της «Δήλωση Covid»που υποβλήθηκε για πρώτη φορά (αρχική δήλωση) ανεξάρτητα από τους μήνες που αφορά.
  3. Η υποβολή της «Δήλωσης Covid» προϋποθέτει την υποβολή «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας». Ως εκ τούτου στις περιπτώσεις για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί ηλεκτρονικά «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», θα πρέπει η εν λόγω δήλωση να προηγηθεί της υποβολής «Δήλωσης Covid».
  4. Η περίπτωση αυτή καταλαμβάνει και τις συμφωνίες μίσθωσης που είχαν συναφθεί πριν την 1η Ιανουαρίου 2014 καθώς και τις περιπτώσεις αναπροσαρμογής του μισθώματος (για παράδειγμα η αναπροσαρμογή του μισθώματος σε ετήσια βάση), η οποία θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στο ποσό μισθώματος και να αποτυπώνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο ορθά στο αντίστοιχο πεδίο ώστε να καλυφθούν οι περιπτώσεις που αφορούν αναπροσαρμογή (π.χ. 2% επί του τζίρου, 5% ετησίως σε σχέση με το μίσθωμα του πρώτου έτους κλπ), οι οποίες κατά την αρχική υποβολή της δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης έχουν αναγραφεί στο πεδίο των σημειώσεων.
  5. Στην περίπτωση που η συμφωνία μίσθωσης έχει παραταθεί σιωπηράκαι δεν έχει υποβληθεί τροποποιητική «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», προκειμένου να δηλωθεί η εν λόγω παράταση, η συμφωνία μίσθωσης θα θεωρείται ότι είναι σε ισχύ, εφόσον δεν έχει υποβληθεί δήλωση λύσης της και ως εκ τούτου θα γίνεται δεκτή από τη Φορολογική Διοίκηση η «Δήλωση Covid» για την υλοποίηση της έκπτωσης ποσοστού 20% επί του 60% των μισθωμάτων λογιζομένων πριν από τη μείωση, από οφειλές με καταληκτική ημερομηνία καταβολής προς τη φορολογική αρχή από 31/7/2020 και μετά, υπό την προϋπόθεση ότι το αρχικό μίσθωμα της «Δήλωσης Covid» είναι ισόποσο με το μίσθωμα που έχει δηλωθεί στην «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας».
  6. Σε περίπτωση που υποβλήθηκαν «Δηλώσεις Covid» με αρχικό μίσθωμα διαφορετικό από το μηνιαίο μίσθωμα της «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», για να υλοποιηθεί η έκπτωση ποσοστού 20% επί του 60% του μισθώματος λογιζομένου πριν από τη μείωση, από οφειλές προς τη φορολογική αρχή από 31/7/2020 και μετά, και εφόσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις, πρέπει ο εκμισθωτής που έχει υποβάλει τη δήλωση να υποβάλει εκ νέου είτε τροποποιητική «Δήλωση Covid» είτε τροποποιητική «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» απεικονίζοντας στο ορθό τα στοιχεία της μίσθωσης που αφορούν στο ποσό του μισθώματος.
  7. Σε περιπτώσεις πληττόμενων επιχειρήσεων που έχουν υποβάλει δήλωση διακοπής εργασιών η «Δήλωση Covid» θα λαμβάνεται υπόψη και ο υπολογισμός της έκπτωσης της και θα διενεργείται αναλογικά μόνο για το διάστημα του μηνός που αφορά μέχρι την ημερομηνία της διακοπής εργασιών. Αναλογικός υπολογισμός διενεργείται και σε περίπτωση έναρξης εργασιών.
  8. Η «Δήλωση Covid» στην οποία ο εκμισθωτής είναι πτωχόςγίνεται δεκτή. Στην περίπτωση που ο μισθωτής είναι πτωχός η «Δήλωση Covid» γίνεται δεκτή μόνο εφόσον είναι ταυτόχρονα εργαζόμενος με σύμβαση εργασίας σε αναστολή και η «Δήλωση Covid» αφορά τη μίσθωση της κύριας κατοικίας του. Εάν η «Δήλωση Covid» αφορά στην επαγγελματική στέγη μισθωτή – πτωχού δεν γίνεται δεκτή.
  9. Οι διατάξεις περί μείωσης του μισθώματος κατά 40% εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις υπεκμίσθωσης ακινήτων. Στην περίπτωση αυτή δικαιούχος της έκπτωσης δύναται να είναι μόνο ο υπεκμισθωτής, με την επιφύλαξη της συνδρομής των προϋποθέσεων μείωσης του μισθώματος και στο πρόσωπο του υπεκμισθωτή για επαγγελματική του εγκατάσταση, οπότε κατ’ ανάλογη εφαρμογή δικαιούχος της έκπτωσης είναι και ο εκμισθωτής για τη μίσθωση αυτή.
  10. Εφόσον έχει υποβληθεί για το ίδιο ακίνητο «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» από περισσότερους από έναν εκμισθωτές – συνιδιοκτήτες και υποβλήθηκαν από τον καθένα ξεχωριστά «Δηλώσεις Covid» η έκπτωση χορηγείται μόνο για την μία από τις «Δηλώσεις Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» και συγκεκριμένα για εκείνη που αντιστοιχεί στην πρώτη χρονικά υποβληθείσα «Δήλωση Covid» ή στη δήλωση με την οποία έχει δηλωθεί η ημερομηνία λύσης της μίσθωσης. Εάν από την εν λόγω δήλωση προκύπτουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, τότε η έκπτωση χορηγείται σε όλους τους εκμισθωτές. Εάν κατά τη μαζική επεξεργασία των πολλαπλών δηλώσεων Covid δεν ταυτοποιούνται πλήρως τα στοιχεία των ακινήτων, θα ακολουθήσει επικοινωνία της Φορολογικής Διοίκησης με τους εκμισθωτές για την παροχή διευκρινίσεων προκειμένου να πραγματοποιηθεί τελικά η έκπτωση ή όχι.
  11. Εάν στη «Δήλωση Covid» δεν έχει επιλεγεί το είδος της χρήσης του μισθίου πρέπει να υποβληθεί τροποποιητική «Δήλωση Covid» για να συμπληρωθεί η συγκεκριμένη παράλειψη.
  12. Σε περίπτωση που ο εκμισθωτής έχει υποβάλλει «Δήλωση Covid» για ακίνητο που δεν έχει δηλώσει στη Δήλωση Στοιχείων Ακινήτων (Ε9), προκειμένου να έχει την ωφέλεια του 20% υποχρεούται, σε περίπτωση που δεν έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής του Ε9, είτε, να υποβάλει τη δήλωση αυτή σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, είτε, να αποστείλει τα δικαιολογητικά από τα οποία προκύπτει η έννομη σχέση του με το εν λόγω ακίνητο, στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου [email protected] σύμφωνα με σχετικό μήνυμα που θα λάβει στη θυρίδα του στο myTAXISnet.
  13. Εφόσον υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης Ε9 και έχει παρέλθει η προθεσμία υποβολής της, η υποβολή της εντός της προθεσμίας που θα τεθεί για τη διόρθωση παραλείψεων των «Δηλώσεων Covid», δεν απαλλάσσει τον εκμισθωτή από την τυχόν επιβολή κυρώσεων λόγω εκπρόθεσμης υποβολής, σύμφωνα με τις σχετικές με την υποβολή δηλώσεων Ε9 διατάξεις.
  14. Επισημαίνεται, ότι σε περίπτωση μη υποβολής των αναγκαίων τροποποιητικών δηλώσεων εντός της προθεσμίας (15 Δεκεμβρίου 2020), οι «Δηλώσεις Covid» οδηγούνται σε απόρριψη.
Ποιοι χάνουν την έκπτωση φόρου

Δεν εφαρμόζονται οι ευνοϊκές ρυθμίσεις που προβλέπονται στις περιπτώσεις «Δηλώσεων Covid» όπου:

  • Έχει δηλωθεί μη αποδοχή της «Δήλωση Covid» έστω και από έναν από τους αντισυμβαλλόμενους μισθωτές ή τους συνιδιοκτήτες επί της προβλεπόμενης προθεσμίας.
  • Δεν δηλώθηκε μείωση του μισθώματος για τους μήνες που αφορά η «Δήλωση Covid» .
  • Έχει δηλωθεί μίσθωση ακινήτου με χρήση κύριας κατοικίας και ο μισθωτής δεν είναι ούτε ο ίδιος ούτε ο/η σύζυγος/Μ.Σ.Σ., εργαζόμενοι με σύμβαση εργασίας/ναυτολόγησης σε αναστολή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ η του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής αντίστοιχα, σε πληττόμενη επιχείρηση βάσει των κείμενων διατάξεων.
  • Η μείωση μισθώματος αφορά φοιτητή για τον μήνα Μάρτιο ή μισθωτές με επαγγελματική σύμβαση μίσθωσης που δεν έχουν ενταχθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις βάσει των κείμενων διατάξεων.
  • Η μείωση μισθώματος είναι μικρότερη του 40%.
  • Ο Α.Φ.Μ. του εκμισθωτή ή του μισθωτή τελεί σε αναστολή για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών.
  • O μισθωτής είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα και έχει μισθώσει ακίνητο με χρήση κατοικίας.
Οι… εξισώσεις της ΑΑΔΕ με παραδείγματα

Παράδειγμα 1: Ακίνητο με δύο συνιδιοκτήτες Α & Β και ποσοστό συνιδιοκτησίας 50% έκαστος επί αυτού, οι οποίοι έχουν εκμισθώσει το εν λόγω ακίνητο σε 2 πρόσωπα Γ’ Δ (συνεκμισθωτές) αντί του ποσού των 500 ευρώ μηνιαίως και οι οποίοι καταβάλλουν, από 250 ευρώ έκαστος ως μίσθωμα στους Α & Β. Στην περίπτωση που μόνο ο ένας εκ των συνεκμισθωτών π.χ. ο Γ είναι πληττόμενος και δικαιούται μείωση κατά 40% του μισθώματος, η εφαρμογή του δικαιώματος έκπτωσης ποσού ίσου με ποσοστό 20% επί του 60% των μισθωμάτων των μηνών αυτών θα διενεργείται ως εξής:
Μηνιαίο αρχικό μίσθωμα που καταβάλλει ο Γ στους Α & Β =250 ευρώ (125 ο Α και 125 ο Β)
Μείωση μισθώματος κατά 40% με βάσει τις κείμενες διατάξεις: 250*40%= 100 ευρώ
Μίσθωμα που καταβάλλεται από τον μισθωτή Γ στους Α & Β, μετά τη μείωση του μισθώματος κατά 40%, επί του οποίου θα εφαρμοστεί η μείωση του φόρου: 150 ευρώ *20% =30 ευρώ. Επομένως το ποσό που θα αφαιρεθεί από τις οφειλές των δύο (2) συνιδιοκτητών Α & Β, με καταληκτική ημερομηνία καταβολής προς τη φορολογική αρχή από 31/7/2020 και μετά, είναι 15 ευρώ για τον καθένα.

Παράδειγμα 2: Ακίνητο με δύο συνιδιοκτήτες Α & Β και ποσοστό συνιδιοκτησίας 50% έκαστος επί αυτού, οι οποίοι έχουν εκμισθώσει το εν λόγω ακίνητο σε 2 πρόσωπα Γ’ Δ (συνμισθωτές) αντί του ποσού των 500 ευρώ μηνιαίως και οι οποίοι καταβάλουν, από 250 ευρώ έκαστος ως μίσθωμα στους Α & Β. Στην περίπτωση που ο ένας συνιδιοκτήτης ο Β’ δεν δύναται να τύχει των ευνοϊκών ρυθμίσεων (έκπτωση φόρρου), καθώς είναι π.χ. νομικό πρόσωπο, και μόνο ο ένας από τους μισθωτές, ο Γ είναι πληττόμενος, η εφαρμογή του δικαιώματος έκπτωσης ποσού ίσου με ποσοστό 20% επί του 60% των μισθωμάτων των μηνών αυτών θα διενεργείται ως εξής:
Μηνιαίο αρχικό μίσθωμα που καταβάλει ο Γ στους Α & Β =250 ευρώ (125 ο Α και 125 ο Β)
Μείωση μισθώματος κατά 40% με βάσει τις κείμενες διατάξεις : 250*40%= 100 ευρώ
Μίσθωμα που καταβάλλεται από τον μισθωτή Γ στους Α & Β, μετά τη μείωση του μισθώματος κατά 40%, επί του οποίου θα εφαρμοστεί η μείωση του φόρου : 250 ευρώ -100 ευρώ=150 ευρώ * 20% =30 ευρώ το ποσό που θα αφαιρεθεί από τις οφειλές του ενός εκ των συνιδιοκτητών, του Α, είναι το ποσό των 15 ευρώ.

Παράδειγμα 3: Ιδιοκτήτης Α με 20 ακίνητα που τα εκμισθώνει στον Β αντί μηνιαίου μισθώματος 200 ευρώ για κάθε ακίνητο και ο Β χρησιμοποιεί το ένα ακίνητο ως έδρα της επιχείρησης του και υπεκμισθώνει τα υπόλοιπα 19 ακίνητα σε 19 υπομισθωτές με 400 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα ανά ακίνητο. Οι 19 υπομισθωτές είναι πληττόμενοι και δικαιούνται να καταβάλουν μειωμένο κατά 40% μίσθωμα, η εφαρμογή του δικαιώματος έκπτωσης ποσού ίσου με ποσοστό 20% επί του 60% των μισθωμάτων των μηνών αυτών θα διενεργείται ως εξής:
Συνολικό μηνιαίο μίσθωμα που καταβάλλεται από τον Β στον Α : 200 ευρώ *20 = 4000 ευρώ.
Ο υπεκμισθωτής Β λαμβάνει από τους 19 υπομισθωτές μηνιαία μισθώματα : 400 ευρώ * 19 = 7600 ευρώ.
Μείωση μισθωμάτων κατά 40% για τους 19 υπομισθωτές με βάσει τις κείμενες διατάξεις : 7600*40%= 3040 ευρώ (400*40%=160 μείωση που έχει έκαστος υπομισθωτής).
Μισθώματα που καταβάλλονται από τους 19 υπομισθωτές στον υπεκμισθωτή Β, μετά τη μείωση του μισθώματος κατά 40%, επί του οποίου θα εφαρμοστεί η μείωση του φόρου: 7600 ευρώ -3040 ευρώ= 4560 ευρώ * 20% =912 ευρώ, το οποίο είναι το ποσό που θα αφαιρεθεί από τις οφειλές του υπεκμισθωτή Β.
Επίσης, στην περίπτωση που ο υπεκμισθωτής Β είναι και αυτός πληττόμενος και εφόσον για την επαγγελματική του εγκατάσταση έχει υποβληθεί ξεχωριστή «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» κατ’ επέκταση και «Δήλωση Covid» δικαιούται ως μισθωτής να καταβάλλει μειωμένο μίσθωμα κατά 40% στον εκμισθωτή Α (200 ευρώ*40%= 80 ευρώ η μείωση και 200-80=120 ευρώ το τελικό μίσθωμα που θα καταβάλλει) και ο εκμισθωτής Α θα λάβει την έκπτωση, εφόσον για την επαγγελματική του εγκατάσταση έχει υποβληθεί ξεχωριστή «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» κατ’ επέκταση και «Δήλωση Covid». Η εν λόγω έκπτωση είναι ίση με το ποσό των (120ευρώ *20%) 24 ευρώ

Άρθρα-Συνεργασίες

To λάθος μήνυμα του κ. Τσίπρα-Του Αντώνη Κουνάβη

Δημοσιεύθηκε

στις

Η επίσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξη Τσίπρα, στην Πάτρα, αποτελεί ένα ατράνταχτο δείγμα ατομικής και πολιτικής ανευθυνότητας.

Σε μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική κοινωνία δοκιμάζεται σκληρά από τις υγειονομικές και οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας, ο κ. Τσίπρας, συνοδευόμενος από πολυπληθή κουστωδία, επιδόθηκε σε ένα κακόγουστο επικοινωνιακό σόου, φθηνού εντυπωσιασμού, ακόμη και στο κέντρο της πόλης.

Μη τηρώντας καν τις ενδεδειγμένες αποστάσεις, ο πρώην πρωθυπουργός έστειλε ένα μήνυμα πολιτικού ωχαδερφισμού, καταστρατηγώντας τα αναγκαία μέτρα προστασίας στο βωμό της δημιουργίας εντυπώσεων, εν προκειμένω της εικόνας του δήθεν λαοφιλούς ηγέτη.

Ωστόσο, οι υγιώς σκεπτόμενοι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι, όντας στριμωγμένος στο πολιτικό σκηνικό, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία από τα μαλλιά του επιχειρεί να πιαστεί και να σωθεί.

Και στην προσπάθεια του αυτή, εκτός του ότι ασκεί μια ανεύθυνη και δημαγωγική αντιπολίτευση που δεν συνάδει με τον θεσμικό ρόλο του, δεν διστάζει, εν μέσω πανδημίας, να καταπατήσει ακόμη και τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Με άλλα λόγια, αυτοί που ξιφούλκησαν και ξιφουλκούν ακόμη και εναντίον της Εκκλησίας, που θέλησε να πράξει το αυτονόητο εορτάζοντας τα Θεοφάνια, υπερασπιζόμενοι δήθεν τη δημόσια Υγεία, την αγνοούν επιδεικτικά μπροστά στις μικροκομματικές επιδιώξεις τους.

Αλλά, δυστυχώς γι’ αυτούς, η κοινωνία έχει μάτια και βλέπει, αποδίδοντας τους αυτό που τους αναλογεί. Όλες ανεξαιρέτως οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν τη χαμηλή εκτίμηση του εκλογικού σώματος για τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και προσωπικά για τον κ. Τσίπρα.

Ως εκ τούτου, στις κάλπες, όποτε κι αν στηθούν αυτές , η λαϊκή ετυμηγορία θα είναι ίδια και απαράλλαχτη με την αντίστοιχη των εκλογών του 2019.

ΣΣ: Ο λαλίστατος δημοτικός σύμβουλος, ο οποίος ομιλεί άπταιστα τα «γαλλικά» κάνοντας χρήση τους και πρόσφατα διαμαρτυρόμενος για το γεγονός ότι συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ορίστηκε εργάσιμη μέρα και ώρα, δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα το πρωί της Τετάρτης να τρέχει πίσω από τον αρχηγό του. Αναμφίβολα, τα σχόλια και η κρίση ανήκουν στην τοπική κοινωνί

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Εστίαση: Η πανδημία δεν προσφέρεται για επανάσταση- Γράφει ο Στράτος Βαρδάκης

Δημοσιεύθηκε

στις

Όπως σε όλες τις περιοχές της χώρας έτσι και στην Αιγιάλεια ο κλάδος της εστίασης έχει υποστεί πολύ μεγάλο πλήγμα.

Ενα πολύ μικρό ποσοστό επιχειρήσεων κάνει απέλπιδες προσπάθειες μέσω του take away και delivery για να σώσει ότι δεν σώζεται, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των καταστημάτων είναι κλειστά.

Δεν είμαι από αυτούς που μηδενίζουν τα μέτρα στήριξης που έχουν παρθεί από το κράτος (επιστρεπτέα – μείωση των ενοικίων – αναστολές υπαλλήλων κ.λπ.) ωστόσο είναι σαφές ότι πλέον δεν αρκούν.

Η ζημία θα μπορούσε να είναι διαχειρίσιμη αν μιλούσαμε για ένα lockdown ενός δύο μηνών όμως επί ένα χρόνο η εστίαση υποφέρει γιατί και όταν τα μαγαζιά ήταν ανοιχτά δεν λειτουργούσαν φυσιολογικά είτε γιατί υπήρχαν χρονικοί περιορισμοί και αποστάσεις είτε γιατί ο κόσμος ήταν φοβισμένος.

Ανησυχώ  ότι η παρατεταμένη διάρκεια αυτής της κατάστασης θα οδηγήσει αρκετούς συναδέλφους στο οριστικό κλείσιμο .

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το κράτος πρέπει από τώρα να σχεδιάζει την επόμενη μέρα για την εστίαση.

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω την αντοχή των  δημόσιων οικονομικών και φαντάζομαι ότι και άλλοι κλάδοι της οικονομίας έχουν πληγεί, αλλά για την εστίαση που είναι ο τομέας μου, πιστεύω ότι πρέπει να εκπονηθεί ένα ειδικό σχέδιο με μέτρα κρατικής και δημοτικής ενίσχυσης αποκλειστικά για τις  επιχειρήσεις εστίασης.

Έχω την αμυδρή ελπίδα ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει και μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων (Έσπα – Ταμείο ανάκαμψης κ.λ.π.)

Είναι βέβαιο ότι τίποτα από όλα αυτά δεν θα μηδενίσει την ζημία που έχουμε υποστεί, ωστόσο είναι ο μόνος τρόπος να ελπίζουμε ότι μπορεί να γίνει μια επανεκκίνηση και διάσωση επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας.

Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι σε τέτοιες καταστάσεις εθνικής πλέον κρίσης όλοι μαζί κράτος -δήμος -επαγγελματικοί φορείς  θα εκπονήσουν ένα σχέδιο εξόδου όταν η πανδημία κοπάσει και στην συνέχεια επαγγελματίες και πολίτες με αίσθημα ευθύνης και επίγνωσης της συμφοράς που μας έχει βρει θα το υποστηρίξει.

Η υγειονομική κρίση που φυσικά μετατράπηκε και σε οικονομική δεν δικαιολογεί κατά την γνώμη μου ακραίες φωνές – διαμαρτυρίες και συνωμοσιολογίες.

Προσωπικά δεν ξέρω κανέναν πολιτικό, έγκυρο οργανισμό ή επιστήμονα που να χαίρεται από το κακό που βρήκε την ανθρωπότητα και την χώρα μας.

Κανέναν στην Ελλάδα που να θέλει ο κλάδος εστίασης να είναι κλειστός αλλά και κανέναν να ζητά να ανοίξουν τα μαγαζιά μας αναλαμβάνοντας όμως την ευθύνη των συνεπειών που μπορεί να υπάρχουν.

Το να βγαίνει ένας πρόεδρος κάποιου συλλόγου κάποιου δήμου της χώρας και να ζητά να ανοίξει η εστίαση ωρυόμενος για την αναλγησία της κυβέρνησης, υποδυόμενος τον «ψυχοπονιάρη» αγωνιστή και σωτήρα των συναδέλφων του, είναι γραφικές συμπεριφορές για να μην πω πολιτικάντικες επαναστατικές ασκήσεις .

Είναι άλλο πράγμα η διεκδίκηση επί δικαίων αιτημάτων και εφικτών λύσεων και άλλο πράγμα η λαϊκίστικη εκμετάλλευση μιας συμφοράς.

Να διεκδικούμε μεγαλύτερη στήριξη ναι, αλλά να διεκδικούμε όλη την ζημία μας, σαν να μην συνέβη τίποτα, είναι ίδιος παραλογισμός με το να ζητάμε να ανοίξουν τα μαγαζιά την ώρα που πεθαίνουν και αρρωσταίνουν συνάνθρωποι μας.

Σε ώρες κρίσης επιβάλλεται  να λειτουργούμε ψύχραιμα και  συντεταγμένα.

Την ευθύνη τις οργάνωσης και αντιμετώπισης της πανδημίας την έχει η νόμιμη κυβέρνηση και η επιτροπή των επιστημόνων.

Στα μέτρα για την εστίαση δεν έχει εναντιωθεί κανένα κόμμα της βουλής και κανένας πολιτικός αρχηγός δεν έχει ζητήσει να ανοίξουν τα μαγαζιά με τις παρούσες συνθήκες. Τι δεν καταλαβαίνουμε; Η πανδημία δεν προσφέρεται για επανάσταση.

Όλοι τους στο κάτω –  κάτω θα κριθούν όταν έρθει η ώρα.

*Ο Ευστράτιος Βαρδάκης είναι Δημοτικός Σύμβουλος και πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης Αιγιάλειας

 

 

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Κρατούμενοι και πανδημία-Του Ερμή Παπουτσή, δικηγόρου Πατρών

Δημοσιεύθηκε

στις

Σε λίγο μπαίνουμε στον 11ο μήνα μιας μετέωρης περιόδου κατά την οποία όλοι μας έχουμε αναγκαστεί να πατήσουμε παύση στην καθημερινή μας ρουτίνα και έχουμε προσαρμοστεί σε μια νέα.

Αντισηπτικό, μάσκες, αποστάσεις και… καναπές. Θα έλεγε κανείς ότι κατ’ουσίαν ότι είμαστε όμηροι, φυλακισμένοι ενός ιού ο οποίος έχει επιβάλλει περιορισμό δικαιωμάτων και εν πολλοίς εγκλεισμό με συγεκριμένεςωρες “προαυλισμού”. Αυτό που θέλω να πω, με τον κοινότυπο αυτόν πρόλογο, είναι ότι έχουμε πάρει όλοι μια μικρή γεύση από της ζωή ενός έγκλειστου φυλακών. Έχει όμως πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον να δούμε πως έχει επηρεαστεί από την πανδημία η ζωή των πραγματικών κρατουμένων και συγκεκριμένα εκείνων που αναμένουν την εκδίκαση της υπόθεσής τους είτε σε πρώτο είτε σε δεύτερο βαθμό.
Ένα από τα πρώτα μέτρα που ελήφθησαν για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού στη χώρα μας και πανευρωπαϊκά, αν και σήμερα σε πολλές χώρες έχουν τροποποιηθεί τα μέτρα, ήταν η αναστολή λειτουργίας των ποινικών δικαστηρίων με ελάχιστες εξαιρέσεις. Εκδικάζονται μόνο υποθέσεις με προσωρινά κρατούμενο ο οποίος συμπληρώνει το ανώτατο όριο κράτησης κατά περίπτωση και υποθέσεις οι οποίες είναι κοντά στην παραγραφή του αξιοποίνου. Κατά τους πρώτους μήνες μάλιστα δεν υπήρχε η δυνατότητα συζήτησης αιτήσεων αναστολής, ακύρωσης,μετατροπής ή δοσοποίησης οι οποίες κατά κανόνα διεξάγονται με έναν ή κανέναν μάρτυρα και κατά συνέπεια δεν αυξάνουν τον κίνδυνο μετάδοσης της ασθένειας.
Πρακτικά τι σημαίνει όμως αυτό για τους κρατούμενους; Στέρηση του φυσικού τους δικαστή και κατά συνέπεια στέρηση της ελπίδας. Από τον Μάρτιο όταν και ελήφθησαν τα πρώτα περιοριστικά μέτρα μέχρι και σήμερα χιλιάδες ποινικές υποθέσεις έχουν αποσυρθεί απο τα εκθέματα των δικαστηρίων και έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες, δημιουργώντας ένα τεράστιο γραφειοκρατικό χάος στα δικαστήρια της επικράτειας και ένα αντίστοιχο χάος στα ήδη επιβαρυμένα καταστήματα κράτησης. Διότι μπορεί να μην αποτελούν πλέον “αποθήκες ψυχων”, όπως τα είχε χαρκτηρίσει σε παλαιότερη έκθεσή της η Επιτροπή κατά των Βασανιστηρίων του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά δεν παύουν να πάσχουν από υπερπληθυσμό, άθλιες υποδομές, κακή συντήρηση και υποτυπώδη υγειονομική περίθαψη. Σε αυτό το εκρηκτικό μείγμα ήρθε να προστεθεί και η απαγόρευση των επισκεπτηρίων ως μέτρο πρόληψης της μετάδοσης. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι τη στιγμή αυτή (εξακολουθούν να) στοιβάζονται άνθρωποι στις φυλακές, σε άθλιες συνθήκες, αποκομμένοι από συγγενείς και φίλους και στερούμενοι το δικαίωμα ακρόασης σε πρώτο ή δεύτερο βαθμό. Το αν η αποστέρηση του δικαιώματος αυτού είναι πρόσκαιρη δεν πρέπει να διαδραματίζει κανέναν ρόλο στη συζήτηση διότι όπως έχει γίνει πλεόν από όλους αντιληπτό, έστω και μια ημέρα εγκλεισμού παραπάνω (σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα) είναι εξαιρετικά επιβαρυντική για τον ψυχισμό του ατόμου. Διότι ας μην ξεχνάμε ότι η ελευθερία αποτελεί το μεγαλύτερο αγαθό μετά από αυτό της ζωής.
Με τη στάση που επιδεικνύει το Υπουργείο Δικαιοσύνης υποσκάπτει ουσιαστικά τον ίδιο το θεσμό καθώς παραλείπει να λάβει τα ελάχιστα μέτρα τα οποία θα περισώσουν και το κύρος και τη λειτουργία αυτής. Και εδώ είναι που θα μπώ σε τεχνικά ζητήματα με την ελπίδα ότι θα βρω ευήκοα ώτα.
Είναι εξαιρετικά παράλογος ο όρος της συμπλήρωσης του ανώτατου ορίου προσωρινής κράτησης καθώς η προσωρινή κράτηση αποτελεί το επαχθέστερο δικονομικό μέτρο καταναγκασμού το οποίο δυστυχώς δεν επιβάλλεται με τη φειδώ που θα έπρεπε. Στην πράξη κατηγορούμενοι των οποίων το δικαστήριο έχει προσδιοριστεί αλλά έχουν εκτίσει “μόνον” επτά ή οκτώ μήνες προσωρινής κράτησης θα πρέπει να αναμένουν άλλους τέσσερις ή πέντε μήνες προκειμένου να μπορέσουν να υπερασπισθούν εαυτόν ενώπιον του φυσικού τους Δικαστή. Το ακόμα πιο παράλογο είναι ότι σε πολλές από τις υποθέσεις στις οποίες έχει επιβληθεί προσωρινή κράτηση (ειδικότερα της αρμοδιότητας του Μονομελούς Εφετείου Κακ/των) καλέιται ένας μόνον μάρτυρας κατηγορίας και στο εδώλιο κάθεται ένας μόνον κατηγορούμενος, ήτοι κανένας συνωστισμός δεν δημιουργείται. Οι δε υποθέσεις αυτές δεν είναι παραπάνω από μία ή δύο ανά έκθεμα δικαστηρίου. Δεν υφίσταται δηλαδή κάποιος λόγος αναβολής των συγκεκριμένων υποθέσεων και υπερβαίνεται η εύλογη χρονική διάρκεια της διαδικασίας.
Περαιτέρω πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τους κρατούμενους οι οποίοι αναμένουν την εκδίκαση των υποθέσεών τους σε δεύτερο βαθμό. Σε όλες τις ΚΥΑ που έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία απολύτως σχετική πρόβλεψη με αποτέλεσμα κρατούμενοι οι οποίοι αναμένουν να διεκδικήσουν ότι τους αναλογεί σε δεύτερο βαθμό,να “βλέπουν” τις υποθέσεις τους να προσδιορίζονται προς εκδίκαση σχεδόν με καθυστέρηση ενός έτους.
Το έλλειμμα ασφάλειας δικαίου είναι τεράστιο. Στο θεωρητικό κατασκεύασμα στο οποίο δύο κατηγορούμενοι, ο Α και ο Β, έχουν διαπράξει το ίδιο αδίκημα, κάτω από τις ίδιες περιστάσεις και έχουν παρόμοια προσωπικότητα και εν τέλει τους επιβάλλεται η ίδια ποινή, με μόνη διαφορά ότι τον Α τον “προλαβαίνει” η περίοδος των μέτρων αναστολής ενώ τον Β όχι, ο Α θα έχει παραμείνει κρατούμενος τουλάχιστον ένα έτος περισσότερο. Η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας έχει καταπατηθεί.
Σε μια ευνομούμενη πολιτεία η λειτουργία των δικαστηρίων σε περίοδο κρίσης πρέπει να είναι το πρώτο μέλημα. Και αν αυτό ακούγεται θεωρητικό, για τους κρατούμενους αποτελεί απτή πραγματικότητα και ζήτημα ζωτικής σημασίας για την πραγματικότητα την οποία βιώνουν. Το κράτος πρέπει να ικανοποιήσει την ελάχιστη απαίτηση των κρατουμένων. Να παρασταθούν ενώπιον του φυσικού τους δικαστή και να ακουστούν.

 

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα