Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2021
Connect with us

Πολιτισμός

Χωρίς εκπτώσεις…

Πλούσιο και το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου παρά τις συνθήκες του κορωνοϊού

Δημοσιεύθηκε

στις

Το φετινό 11ο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας – Ethnofest πραγματοποιείται διαδικτυακά από τις 26 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου, προσαρμοσμένο στις τρέχουσες συνθήκες θα παρουσιάσει στη διαδικτυακή εκδοχή 40 ταινίες και παράλληλες εκδηλώσεις.

ΤΑΙΝΙΕΣ

Το φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ, αφουγκραζόμενο την εποχή μας και την πληθώρα των διαδικτυακών ερεθισμάτων, προχώρησε σε μια μικρότερη σε αριθμό ταινιών εκδοχή του διατηρώντας όπως πάντα ακέραια τη δυναμική του. Οι ταινίες προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους με εξαίρεση το τμήμα του Πανοράματος στο οποίο θα παρέχεται και δυνατότητα ελληνικού υποτιτλισμού.

-Φοιτητικές Ταινίες

Κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ παρουσιάζει μια επιλογή των πιο άρτιων δειγμάτων από τις ταινίες που παράγονται στο πλαίσιο μεταπτυχιακών προγραμμάτων στην Οπτική Ανθρωπολογία και σε συναφή πεδία. Φέτος, οι δέκα προσεκτικά επιλεγμένες ταινίες του προγράμματος αποδεικνύουν τη σπουδαιότητα του κινηματογραφικού μέσου και το βαθμό εξέλιξης της χρήσης του στα ακαδημαϊκά προγράμματα.

Αυτοί Που Έχουν Μάτια Να Δουν, Θα Δούνε (Those Who Have Eyes To See, Shall See, Melanie Grant) σύμφωνα με ρητό των Πνευματικών Βαπτιστών του Τρινιντάντ, από όπου παίρνει και τον τίτλο της η ομώνυμη ταινία που εξερευνά τον τρόπο θέασης, συγκρίνοντας τη σαρκική, την πνευματική και την εθνογραφική ματιά. H ταινία Κόσμος (Mundo, Ana Edwards) διερευνά το εκτενές φαινόμενο του ευαγγελικού προσηλυτισμού αυτόχθονων πληθυσμών στη Νότια Αμερική και παρατηρεί πώς το τοπίο αναδιαμορφώνεται μέσα από τις ευαγγελικές αντιλήψεις. Το Θαρραλέο Κορίτσι Στην Ιπτάμενη Κούνια (The Daring Young Girl On The Flying Trapeze, Nina Ross), πρόκειται για μια καθαρή υπενθύμιση για τη μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία, αλλά είναι πολύ περισσότερο η αξιοθαύμαστη ιστορία μιας γυναίκας που αρνήθηκε να περιοριστεί στις προσδοκίες που η κοινωνία είχε από εκείνη.

-Πανόραμα

Το φετινό Πανόραμα έχει άρωμα Λατινικής Αμερικής με ταινίες από την Αργεντινή, τη Βραζιλία και το Μεξικό. Μέσα από την προβολή επτά ντοκιμαντέρ πρωτοπόρων καλλιτεχνών διερευνά πολλαπλές θεματικές με έμφαση σε ζητήματα φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολιτιστικής ταυτότητας αναδεικνύοντας την αφηγηματική και ποιητική δύναμη της εικόνας μέσα από την ανθρωπολογική ματιά και ευαισθησία των κινηματογραφιστών. Οι ταινίες του τμήματος του Πανοράματος προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους.

Η Βασίλισσα Της Λάπα (Queen of Lapa, Luana Muniz ) εξερευνά τις καθημερινές ζωές, τις αντιπαλότητες και τις αναζητήσεις για την αγάπη των εργατριών του σεξ σε μια πόλη γεμάτη εχθρότητα απέναντι στην κοινότητα LGBTQ. Τα Τραγούδια Που Δεν Τελειώνουν Ποτέ (Songs That Never End, Yehuda Sharim) είναι ένας λυρικός και ποιητικός διαλογισμός σχετικά με τον εκτοπισμό. Η Επιμονή (Persistence) Anne Huffschmid και Jan-Holger Hennies) μας ταξιδεύει στα τοπία εξαφάνισης του Μεξικού, ανάμεσα σε μαζικούς τάφους και θραύσματα, οικογένειες θυμάτων και ανθρωπολόγους ιατροδικαστές.

-Ειδική Θεματική Ενότητα – Επανεξετάζοντας το Brexit

Αυτή τη χρονιά, η ειδική θεματική ενότητα αφιερώνεται στο φαινόμενο του Brexit και τους αμέτρητους σχηματισμούς του. Την ενότητα επιμελείται o κοινωνικός ανθρωπολόγος Θεόδωρος Ρακόπουλος (Πανεπιστήμιο του Όσλο) ως καλεσμένος επιμελητής του Ethnofest. Το Brexit αποτέλεσε ένα διαρκές γεγονός του οποίου η έκβαση ακόμα ξεδιαλύνεται. Όσα προηγήθηκαν (μια παγκόσμια πιστωτική κρίση, κρίσεις δημοσίου χρέους), όσα έφεραν οι εντάσεις της περιόδου (με την άνοδο απολυταρχικών ηγεσιών και λαϊκισμού) και ό,τι ακολούθησε (η κρίση του κορονοϊού) διαμορφώνουν ένα φάσμα πολλαπλών κρίσεων άξιων προβληματισμού. Σε αντίθεση με άλλες τρέχουσες κρίσεις, το Brexit ήταν μια δημοφιλής επιλογή. Σαν μια μορφή έκφρασης της “άμεσης φωνής” του κόσμου, μια εκδήλωση λαϊκής κυριαρχίας, η ψήφος αποχώρησης δοκίμασε τα όρια και τους περιορισμούς της ίδιας της δημοκρατίας. Το δράμα που ακολούθησε, με το κράτος να ταλαντεύεται μεταξύ του “λαού”, του κοινοβουλίου αλλά και της δικαστικής εξουσίας, φανέρωσε πως ό,τι συνέβη στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι μια περίπτωση ενδεικτική για την ταυτότητα της σύγχρονης δημοκρατίας.

Οι τρεις ταινίες της ενότητας, Way My It Did I (Μαρία Αναστασίου), Ακούστε Τη Βρετανία, (Listen to Britain, Rhys Lewis) και ο Τελευταίος Γύρος Jaldi 5 (Last Round of Jaldi 5, Ellen Lapper) παρουσιάζουν διαφορετικές κινηματογραφικές προσεγγίσεις που επικεντρώνονται στον πυρήνα του διαλόγου πάνω στο φλέγον αυτό ζήτημα.

-Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία

Όταν οι δημιουργοί πειραματίζονται με τα όρια της κινηματογραφικής φόρμας, τις τεχνικές αφήγησης και την εθνογραφική έρευνα, τα αποτελέσματα διευρύνουν τα όρια του κινηματογραφικού είδους και των κοινωνικών επιστημών, προσφέροντάς μας νέες εμπειρίες θέασης.

Στο Δάσος Από Σύννεφα (Cloud Forest, Eliane Esther Bots), πέντε Ολλανδέζες οδηγούν το θεατή σε ένα φαντασιακό ταξίδι μέσα από αναμνήσεις και εικόνες που έχουν δημιουργήσει από τις εμπειρίες των γονιών τους στον πόλεμο της πρώην Γιουγκοσλαβίας και μας καλούν να γίνουμε μέρος των στενών δεσμών της οικογένειάς τους. Η Απουσία (Absence, Roxanne Abel Gintz), είναι μια ερμηνευτική αυτοεθνογραφική ταινία που εκθέτει τις πρώτες αναλύσεις των δυσκολιών και των γνώσεων που συναντά μια ερευνήτρια κατά τη διάρκεια επιτόπιας έρευνας σε αγροτικές περιοχές της Βραζιλίας. Με τη φωνή της, η ερευνήτρια επαναδιεκδικεί τα συναισθήματα, τις διαισθήσεις και τις ευαισθησίες, οι οποίες, τη στιγμή που βιώθηκαν, είχαν υποτιμηθεί και με τη συνεργάτιδά της προσπαθούν να σπάσουν τη σιωπή της καταπίεσης που προέρχεται από την τοξική πατριαρχική αρρενωπότητα.

-Initiations

Στο εκπαιδευτικό περιβάλλον των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών αναδεικνύεται όλο και περισσότερο η σημασία της χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων κατά την ερευνητική διαδικασία. Το τμήμα Initiations φιλοξενεί αυτές τις πρώτες απόπειρες νέων δημιουργών, οι οποίοι μέσα στο πλαίσιο των ποικίλων ακαδημαϊκών προγραμμάτων και summer schools καταφέρνουν να δημιουργήσουν ταινίες ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος.

-Ειδικές Προβολές

Φέτος, στο πλαίσιο των Ειδικών Προβολών, η ενότητα Focus on Archive εξετάζει την επίκαιρη τάση της δημιουργικής χρήσης του αρχείου στο ντοκιμαντέρ έχοντας στόχο να αποτελέσει ένα πρώτο βήμα στην ανάδειξη και εξερεύνηση της τάσης που θα μας απασχολήσει έντονα στο μέλλον. Η συνθήκη του lockdown έχει κάνει επιτακτική την ψηφιακή ανάδειξη και την δημιουργική ενασχόληση με το αρχείο ενώ μέσα από αυτή, έχει προκύψει μια πολύ ενδιαφέρουσα τάση για συνέργειες, διεπιστημονικότητα, και διάλογο μεταξύ καλλιτεχνών και ανθρωπολόγων.

Οι τέσσερις ταινίες της ενότητας χαρακτηρίζονται από διαφορετικές μεταξύ τους δημιουργικές χρήσεις του αρχείου στην κινηματογραφική αφήγηση και αποτελούν έμπνευση και έναυσμα για διάλογο.

-Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά – Ειδικό Αφιέρωμα Πολιτισμικό Τοπίο και Πολιτιστική Κληρονομιά

Το Ethnofest, διατηρώντας ως βασική του σταθερά την αναγνώριση της σημασίας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς για την ανάδειξη των πολιτισμικών ταυτοτήτων μιας χώρας, εξετάζει στο φετινό πρόγραμμά του το Πολιτισμικό Τοπίο και τη σχέση του με το πεδίο της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Στους ορεινούς οικισμούς της Ηπείρου τα ιερά δάση λειτουργούν ως τοπικά προσαρμοσμένα συστήματα διαχείρισης. Η ταινία Ιερά Δάση Ζαγορίου του Κώστα Βρακά, πραγματεύεται τη διατήρηση της φύσης μέσω θρησκευτικών δοξασιών και υπό το φόβο υπερφυσικών τιμωριών. Η ταινία St. Viniri – Το Ιερό Δάσος της Κωνσταντίνας Μεσσήνη, επικεντρώνεται στο δάσος της Αγίας Παρασκευής στη Βωβούσα, στο Ανατολικό Ζαγόρι ως ένα από τα εναπομείναντα ιερά δάση.

-Παράλληλες Εκδηλώσεις

Με εκπαιδευτικό αλλά και κινηματογραφικό ενδιαφέρον, οι παράλληλες εκδηλώσεις έρχονται να πλαισιώσουν τις ταινίες του φετινού προγράμματος, να διευρύνουν την οπτική γύρω από την έρευνα και την παραγωγή μέσα από τη ματιά σκηνοθετριών και σκηνοθετών, ερευνητών και άλλων επαγγελματιών και να προσδώσουν ένα πιο διαδραστικό χαρακτήρα.

 

Εργαστήρι για παιδιά

 

Η εθελοντική ομάδα Αιγίου «ΔΙΕΞΟΔΟΣ» του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Αχαΐας σε συνεργασία με τη Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Αιγιαλείας διοργανώνουν εργαστήρι με θέμα «Αναγνωρίζω και Εκφράζω τα συναισθήματά μου».

Το εργαστήρι θα υλοποιηθεί την Κυριακή 29 Νοεμβρίου  και ώρες 18:00 –

19:30 μέσω της πλατφόρμας τηλε-εκπαίδευσης της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. #Εκπαιδευόμαστε_Σπίτι.

Η δράση αφορά παιδιά που φοιτούν στις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ του Δημοτικού Σχολείου

και όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο τηλέφωνο 2691026150 από τη Δευτέρα 23/11 έως και την Τετάρτη 25/11 και ώρες 10:00 – 12:00 το πρωί.

Καθώς ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

 

Πολιτισμός

Μήνυμα «αντοχής» αλλά και… προφύλαξης!

Δημοσιεύθηκε

στις

Η απόφαση του Δήμου Πατρέων να πραγματοποιήσει εναλλακτικές καρναβαλικές δράσεις προκειμένου να δοθεί ένας τόνος αλλαγής της ψυχολογίας στην τοπική κοινωνία, αλλά και – γιατί όχι; – ένα μήνυμα «αντίστασης» και «αντοχής» στην πανδημία του κορωνοϊού, συνιστά μία καλή αλλά και πολύ δύσκολη προσπάθεια.

Και η μεγαλύτερη δυσκολία έγκειται κυρίως στο να «πειστούν» οι πολίτες – και ιδιαίτερα οι πιο νέοι – να μην διοργανώσουν ή συμμετέχουν σε καρναβαλικές δράσεις που εμπεριέχουν συνωστισμό και μεγάλους κινδύνους για μία τοπική έξαρση της πανδημίας. Μπροστά μας υπάρχουν κάποιες μέρες, όπως η τσικνοπέμπτη, που έχουν μία πολύ ισχυρή παράδοση στην Πάτρα. Γι’ αυτό και το μήνυμα προφύλαξης της υγείας και αποστασιοποιίησης που πρέπει να εκπέμπεται σε όλη αυτή τη χρονική διάρκεια από τον δήμο και τους διοργανωτές των διαδικτυακών και τηλεοπτικών δράσεων, οφείλει να είναι πολύ ισχυρό και ξεκάθαρο. Όχι μόνο «πλήρωμα του χρόνου» όπως λέει και ο τίτλος, αλλά και «πάρτι του χρόνου», «συγκεντρώσεις και γιορτές του χρόνου»!

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Γυάλινος Κόσμος»-Πρεμιέρα στις 23 Ιανουαρίου από το Εθνικό Θέατρο

Δημοσιεύθηκε

στις

Τους τραυματικούς δεσμούς μιας οικογένειας και τη διαχρονική ανάγκη των ανθρώπων να καταφεύγουν σε ψευδαισθήσεις, πλάθοντας «ένα γυάλινο, εύθραυστο κόσμο» σκιαγραφεί ο Τενεσί Ουίλιαμς στον «Γυάλινο Κόσμο».

Θεωρείται το πιο αυτοβιογραφικό έργο του Αμερικανού συγγραφέα, αφού στην ουσία περιγράφει την ίδια του την οικογένεια. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Δεκέμβρη του 1944 στο θέατρο «Σιβίκ» του Σικάγου και την επόμενη χρονιά στη Νέα Υόρκη (Θέατρο Playhouse, Μάρτης 1945), όπου κέρδισε το Βραβείο New York Drama Critics Circle Award.
Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί το αριστουργηματικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς στην Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» στη δεύτερη φετινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Η Άννα Μάσχα κρατά το ρόλο της μητέρας Αμάντα Ουίνγκφιλντ, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής του γιου Τομ Ουίνγκφιλντ, η Λένα Παπαληγούρα της κόρης, Λώρα Ουίνγκφιλντ και ο Αναστάσης Ροϊλός του επισκέπτη, Τζιμ Οκόνορ. Η μετάφραση είναι του Στέλιου Βαφέα, τα σκηνικά της Μαίρης Τσαγκάρη, τα κοστούμια των Deux Hommes και η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου. Μπορείτε να την δείτε στην πρεμιέρα, στις 23/1 ώρα 8.30 μ.μ. σε απευθείας μετάδοση από αυτή τη σελίδα με αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου (κωδικού πρόσβασης).
Ο Γιώργος Νανούρης γράφει στο σημείωμα του: «Ένα χρόνο σχεδόν τώρα, η ζωή μας έδειξε πόσο εύκολα μπορούν να ανατραπούν όλα. Να ραγίσουν, ακόμα και να σπάσουν – σαν να είναι φτιαγμένα από γυαλί. Πώς ανεβάζεις λοιπόν αυτό το τεράστιο έργο μέσα στη δίνη των γεγονότων που μαστίζουν όλο τον πλανήτη; Πώς φτιάχνεις μια παράσταση φορώντας μάσκες στην πρόβα, και σε ενάμιση μέτρο απόσταση; Πώς φτιάχνεις μια σκηνή χορού στην οποία δεν επιτρέπεται να πλησιάσουν κοντά οι ηθοποιοί; Πώς κάνεις το αντίστοιχο με μια σκηνή ενός φιλιού; Οι ήρωες του έργου όμως, αυτό δεν προσπαθούν και εκείνοι; Να πλησιάσουν ο ένας τον άλλον• κυριολεκτικά και μεταφορικά. Να έρθουν απεγνωσμένα κοντά. Μήπως τελικά η ίδια δυσκολία της συνθήκης είναι ταυτόχρονα και η απάντηση στα τόσα ερωτήματα; Μήπως ο καθένας μας δεν ζει πια κλεισμένος στον δικό του «γυάλινο» κόσμο, όπως ακριβώς και οι πρωταγωνιστές της ιστορίας; Δεν θα πω πολλά. Ελπίζω όσα θέλω να πω να βγουν από την παράσταση. Θα ήθελα μόνο να σημειώσω το εξής: Είμαι σίγουρος ότι κάθε θεατής θα βρει έστω μια στιγμή του έργου, που θα του θυμίσει έστω μια στιγμή απ τη δική του ζωή».

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Με 2 κιθάρες»-Σε live streaming Ορφέα Περίδης και Μανόλης Ανδρουλιδάκης

Δημοσιεύθηκε

στις

Η παράσταση «Με 2 κιθάρες» που είχε πολύ μεγάλη απήχηση από το κοινό στη σύντομη καλοκαιρινή περιοδεία λόγω πανδημίας, θα παρουσιαστεί σε ένα μοναδικό live streaming την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου στις 21:00 μέσα από την διαδικτυακή πλατφόρμα του estage.gr.

Εκεί θεατές από όλο τον κόσμο θα έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν μια συναυλία διαφορετική που θα τους βγάλει στην επιφάνεια όλα τους τα συναισθήματα.

Ο Ορφέας Περίδης και ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης ενώνουν το ταλέντο τους και την αγάπη τους για την κιθάρα παρουσιάζοντας μία μοναδική παράσταση που συνδυάζει μαεστρικά, τραγούδια που έχουν συνθέσει οι ίδιοι αλλά και αγαπημένα ακούσματα που έχουν καθορίσει την ελληνική μουσική σκηνή.

Ο αγαπημένος τραγουδοποιός και εξαιρετικός μελωδός Ορφέας Περίδης και ο εντυπωσιακός κιθαρίστας, συνθέτης και ενορχηστρωτής Μανόλης Ανδρουλιδάκης συνθέτουν ένα αξιοζήλευτο ντουέτο και μεταφέρουν το κοινό, με όχημα το δημιουργικό τους χάρισμα αλλά και τη δεξιοτεχνία τους, στα πιο όμορφα τοπία των μουσικών τους κόσμων.
Σε μία σπάνια και μουσικά γόνιμη συνάντηση, οι δύο καλλιτέχνες δημιουργούν ένα πρόγραμμα που συνταιριάζει τη μελωδική μυσταγωγία και τον ρυθμό της λυτρωτικής ψυχαγωγίας επιβεβαιώνοντας τη ρήση: «Τίποτα καλύτερο από μία κιθάρα εκτός ίσως από δύο».
Τιμές εισιτηρίων:
Ε – ticket: 6 ευρώ
E – ticket + love: 10 ευρώ
Αγορά εισιτηρίων: https://estage.gr/videos/me-dyo-kithares-orfeas-peridis-manolis-androulidakis/

 

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα