Τετάρτη 29 Ιουνίου 2022
Connect with us

Πολιτισμός

Πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού

Η διεθνούς φήμης καλλιτεχνική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Καμεράτας στο Βερολίνο, Μαρία Μακράκη μίλησε στον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου

Δημοσιεύθηκε

στις

Η διεθνούς φήμης και πολυβραβευμένη διευθύντρια ορχήστρας κα Μαρία Μακράκη  που διαπρέπει  στην  Γερμανία παρεχώρησε στον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου μία άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

Η Μαρία Μακράκη, πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού στην Ευρώπη, από το 2007 είναι  η καλλιτεχνική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Καμεράτας στο Βερολίνο, ενώ το  καλλιτεχνικό της έργο επικεντρώνεται στη δημιουργία και εφαρμογή πρωτοποριακών διασυνοριακών προγραμμάτων που αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες της σύγχρονης ευρωπαϊκής μουσικής.

 

ΕΡ. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την μουσική;

 

ΑΠ.: Η αγάπη μου για τη μουσική συνδέεται με τις πρώτες μου αναμνήσεις αφού διαπίστωσα πολύ νωρίς μια φυσική έλξη που ήταν καθοριστική. Με τον πατέρα μου ακούγαμε καθημερινά κλασική μουσική, ο οποίος μου καλλιέργησε το ενδιαφέρον και το ζήλο μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο πνευματικών αναζητήσεων. Ξεκίνησα τις μουσικές μου σπουδές στο πιάνο σε ηλικία τεσσάρων ετών, όπου και είχα τα πρώτα οικογενειακά ερεθίσματα. Συνειδητοποίησα άμεσα τη μεγάλη εσωτερική ικανοποίηση να επικοινωνώ και να εκφράζω τη μουσική μου αντίληψη μέσα από την κλασική μουσική, ενώ το συναίσθημα της αρμονίας, της πληρότητας και της ενότητας ήταν αφοπλιστικό. Η αδιαμφισβήτητη εγκεφαλική πρόκληση σε συνδυασμό με τη δημιουργική διαδικασία μεταμόρφωσης του ήχου σε πολυποίκιλα αυθεντικά συναισθήματα αποτέλεσαν για μένα πόλο έλξης ζωής.

Μετά το δίπλωμά μου στο πιάνο και στα ανώτερα θεωρητικά η σύνδεση της επιστήμης με την τέχνη αποτέλεσαν ένα κεντρικό άξονα για την περαιτέρω εξέλιξή μου, με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση των σπουδών μου στο Φυσικό τμήμα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το πάθος μου όμως για τη μουσική με ώθησε να συνεχίσω τις σπουδές μου στη διεύθυνση ορχήστρας στο Πανεπιστήμιο Kαλών Tεχνών του Βερολίνου με ειδικό καθηγητή τον Hanns Martin Rabenstein και μεταπτυχιακές σπουδές στα Πανεπιστήμια Hanns Eisler του Βερολίνου και της Ζυρίχης με καθηγητές τους Hans Dieter Baum και Johannes Schlaefli.Ανάμεσα στους δασκάλους μου συγκαταλέγονται καιοι διακεκριμένοι μαέστροι GeorgeA. Albrecht, Andrey Boreyko, Carlo M. Giulini, Lorin Maazel, Kurt Masur, Sir Roger Norrington, Jorma Panula.

 

ΕΡ.: Ποιές Ορχήστρες έχετε διευθύνει;

 

ΑΠ.: Έχω συμπράξει με Ευρωπαϊκές ορχήστρες στην Αγγλία, Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ιταλία, Ουκρανία, Πολωνία, Ρουμανία, Τσεχία, στην Τουρκία και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπως μεταξύ άλλων με τις Ραδιοφωνίες της Κολωνίας, Μονάχου, Στουτγάρδης, Φρανκφούρτης, Βουκουρεστίου, Αθηνών με τις οποίες ολοκληρώσα και ηχογραφήσεις, με τις Φιλαρμονικές ορχήστρες Baden-Badener, Janacek, Jenaer, Kharkov, Krakow, New Brandenburg, Rheinische, Robert-Schumann, τις Συμφωνικές ορχήστρες Βερολίνου, Bergische, Bochum, Boston, Nuremberg, Tschaikovsky, West Bohemian, τις Kρατικές ορχήστρες και θέατρα Bremen, Bremerhaven, Chemnitz, Constanta, Giessen, Halle, Heidelberg, Kassel, Leipzig, Muenster, Pforzheim, Rostock.

 

ΕΡ.: Οι κυριότεροι σταθμοί στην πορεία σας ποιοι είναι;

 

ΑΠ.: Είχα την ιδιαίτερη τύχη μέσω ενός κρατικού θεσμού προώθησης διευθυντών ορχήστρας να συγκαταλέγομαι μετά από βράβευση στην καλλιτεχνική λίστα των «Μαέστρων του Αύριο-Maestros von Morgen» του Γερμανικού Συμβουλίου Μουσικής Deutscher Musikrat-Dirigentenforum, όπου μπόρεσα να συμπράξω με επίλεκτες ορχήστρες και να αποκτήσω ξεχωριστή εμπειρία. Στον διεθνή διαγωνισμό διεύθυνσης ορχήστρας στην Τσεχία μου απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο και μπόρεσα να συνεργαστώ με ορχήστρες διεθνούς εμβέλειας, όπως επίσης και το πρώτο Βραβείο στο διαγωνισμό στο Solingen της Γερμανίας, όπου και ανέλαβα τη θέση της διευθύντριας ορχήστρας της ακαδημίας της Bergische Symphony Orchestra. Στο διαγωνισμό διεύθυνσης ορχήστρας στο Bad Homburg μπόρεσα να αποσπάσω το δεύτερο βραβείο και να συμπράξω με επίλεκτες ορχήστρες της Γερμανίας και Πολωνίας.

 

ΕΡ.: Ποιο είναι το έργο της Ευρωπαϊκής Καμεράτας που διευθύνεται από το 2017;

 

ΑΠ.: Μετά την κρατική θέση μου ως μαέστρος στην Όπερα του Chemnitz της Γερμανίας με τη Φιλαρμονική ορχήστρα Ρόμπερτ Σούμαν, ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Καμεράτας με έδρα το Βερολίνο. Μέσα από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Καμεράτας, της ορχήστρας της Ευρώπης, θέλησα να συμβάλλω ενεργά στην καλλιέργεια διαπολιτισμικού διαλόγου σε συνάφεια με τα θεμελιώδη ζητήματα της Ατζέντας της ΕΕ για τον πολιτισμό, ώστε να βιώσουμε ουσιαστικότερα την Ευρώπη ως το κοινό μας σπίτι. Η Ευρωπαϊκή Καμεράτα με τα τρία ευέλικτα μουσικά σχήματά της στο Βερολίνο, στο Ίνσμπρουκ και στην Αθήνα δημιουργεί ένα μεγαλύτερο τόξο στο γεωγραφικό χάρτη, από το βορρά μέχρι το νότο της Ευρώπης κτίζοντας γέφυρες για μια καλύτερη πολιτισμική ανταλλαγή, διείσδυση και ευρωπαϊκή εμβάθυνση. Μέσα από καινοτόμα προγράμματα στόχος της Καμεράτας είναι να διεγείρει το ενδιαφέρον του ακροατή για τους πολιτιστικούς θησαυρούς της Ευρώπης σήμερα, ενώ συγχρόνως τιμά τα ιδανικά της αρμονίας και της ενότητας, που πάντοτε θα αποτελούν την ουσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

 

ΕΡ.: Θεωρείστε Πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού στην Ευρώπη


ΑΠ.:
Το 2019 είχα την ιδιαίτερη τιμή να βραβευθώ με το βραβείο «Eξάλειπτρον» για τη συμβολή μου στην ανάδειξη του Ελληνικού πολιτισμού στον τομέα της μουσικής. Επιδιώκω μέσα από τα προγράμματά μας να αναδεικνύω τον Ελληνικό πλούτο και το ανεξίτηλο αποτύπωμα που αυτός άφησε στη διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού χάρτη και των αξιών του. Είναι όμως μια συνεχή πάλη και διαρκή πρόκληση.

 

ΕΡ.: Που επικεντρώνεται το καλλιτεχνικό σας έργο;

 

ΑΠ.: Ως καλλιτεχνική διευθύντρια και μαέστρος της Ευρωπαϊκής Καμεράτας επικεντρώνομαι στη δημιουργία και εφαρμογή πρωτοποριακών διασυνοριακών προγραμμάτων που αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες της σύγχρονης Ευρωπαϊκής μουσικής. Το ενδιαφέρον μου εστιάζεται κυρίως στην επεξεργασία και ανάπτυξη επίκαιρων ευρωπαϊκών θεμάτων όπου οι τέχνες να συνδυάζονται με τη μουσική σε μια ευρύτερη οπτική συνθέτοντας καινοτόµα προγράµµατα μέσα σε πειραματικούς χώρους. Με τη διαμόρφωση ξεχωριστών συναυλιακών κύκλων στόχος μας είναι να σκιαγραφήσουμε, να τιμήσουμε αλλά και να μεταφέρουμε με όλες τις αισθήσεις στον ακροατή την «Ενότητα μέσα από τη Διαφορετικότητα». Ένας επιπλέον στόχος είναι να ενθαρρύνουμε ενεργά το διάλογο μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών για μια καλύτερη κατανόηση και προσέγγιση μέσα από τη διεθνή γλώσσα της μουσικής.

 

ΕΡ.: Πόσο συνηθισμένο είναι μια γυναίκα να διευθύνει Ορχήστρα;

 

ΑΠ.: Σίγουρα η εικόνα μιας γυναίκας μαέστρου στο πόντιουμ δεν είναι οικεία αλλά όταν υπάρχει μεράκι, αγάπη για το αντικείμενο, εργατικότητα και προσήλωση στο στόχο, καλλιεργώντας συνάμα ανθεκτικότητα, επιμονή και υπομονή, διαμορφώνει κανείς τις καταστάσεις με τέτοιο τρόπο ώστε με συνέχεια και διεισδυτικότητα να πραγματοποιεί τα όνειρά του.

 

ΕΡ.: Τι είναι αυτό που αγαπάτε περισσότερο στο επάγγελμά σας;

 

ΑΠ.: Την άμεση και διεισδυτική επικοινωνία με το ορχηστρικό σύνολο ως ένα ζωντανό παλλόμενο οργανισμό και την όλη διαδικασία της μεταμόρφωσης του ήχου σε αυθεντικά συναισθήματα που φέρνουν συγκίνηση και ανάταση ψυχής. Το τελικό ηχητικό και παραστατικό αποτέλεσμα είναι μια επίπονη αλλά συνάμα συναρπαστική και δημιουργική διαδικασία που όταν επιτευχθεί μπορεί να προσφέρει μοναδικές μαγικές ενωτικές στιγμές.

 

ΕΡ.: Ποιες οι δυνατότητες μιας Διευθύντριας Ορχήστρας στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό;

 

ΑΠ.: Η Γερμανία ως χώρα με παράδοση στην κλασική μουσική με βοήθησε να ξεδιπλώσω τις καλλιτεχνικές μου ανησυχίες και μου έδωσε ευκαιρίες για να εξελιχθώ. Θεωρώ όμως ότι μέσα σε ένα παγκοσμιοποιημένο σύστημα δεν υπάρχουν μονόδρομοι και μπορεί κανείς να διαμορφώσει ικανές συνθήκες ώστε να αναπτυχθεί επαγγελματικά και στην Ελλάδα. Θα ήταν όμως σίγουρα χρήσιμο για έναν καλλιτέχνη να αποκτήσει εμπειρίες και να διευρύνει τους ορίζοντές του αναζητώντας δυνατότητες και στο εξωτερικό.

 

ΕΡ.: Πώς κρίνετε την σχέση των Ελλήνων με την κλασική μουσική;

 

ΑΠ.: Όλα ανάγονται στην εκπαίδευση. Στην Ελλάδα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια θετικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση εφόσον υπάρχουν σήμερα μουσικά πανεπιστήμια, σχολές, συναυλιακοί χώροι και άμεση πρόσβαση στη γνώση. Μια εύνομη πολιτεία πρέπει να συμβάλλει με κεντρικό σχεδιασμό στην ενίσχυση των δομών που προάγουν τον πολιτισμό, την ελευθερία έκφρασης, το σεβασμό και το ανοιχτό βλέμμα στη διαφορετικότητα.

 

Ερ.: Η Μουσική σαν μέσον διαπαιδαγώγησης;

 

ΑΠ.: Η μουσική παιδεία είναι επιτακτική ανάγκη για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Σε προηγμένες κοινωνίες διαχρονικά όπως και στην αρχαιότητα αποτελούσε μέρος μιας συνολικής εκπαίδευσης με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του μέσου επιπέδου διαβίωσης και την καλλιέργεια χαρακτήρων σύμφωνα με αξιακά πρότυπα.

 

 

ΕΡ.: Ποιά τα μελλοντικά σας σχέδια;

 

ΑΠ.: Στο πλαίσιο του ετήσιου προγράµµατος 2020 με θέμα την «Οδύσσεια» η Ευρωπαϊκή Καµεράτα μεταφέρει τον κύκλο συναυλιών της για το 2021 δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να ανακαλύψει και να βιώσει τη µουσική, την τέχνη και τον πολιτισµό µε έναν πολυδιάστατο τρόπο. Το μελλοντικό ενδιαφέρον μου εστιάζεται κυρίως στην εμψύχωση, στη βιωσιμότητα και στην κινητικότητα των Ευρωπαϊκών πολιτιστικών παραγόντων καθώς και στη διασυνοριακή διάδοση καλλιτεχνικών έργων σε πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις. Σχεδιάζω επίσης περαιτέρω συμπράξεις με διεθνή μουσικά σύνολα ενώ παράλληλα ηγούμαι του Ευρωπαϊκού Φεστιβάλ Πολιτισμού και του Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Regain, με στόχο την παρουσίαση ταλαντούχων καλλιτεχνών στο Ελληνικό και Ευρωπαϊκό προσκήνιο. Επιπλέον συμμετέχω στην Αναργύρειο και Κοργιαλένειο νεοσύστατη Μουσική Ακαδημία Σπετσών και δίνω διαλέξεις με θέμα την «ηγεσία».

Περισσότερα

Πολιτισμός

Φεστιβάλ στις γειτονιές-Ξεκινούν από σήμερα οι εκδηλώσεις με συναυλία στο Μπεγουλάκι από το «Στέκι των Καλλιτεχνών»

Δημοσιεύθηκε

στις

Ξεκινούν σήμερα στις 9.30 το βράδυ, οι εκδηλώσεις της ενότητας «Φεστιβάλ στις γειτονιές» που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμο Πατρέων. Η ενότητα είναι ενταγμένη στις παράλληλες εκδηλώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ και θα διαρκέσει έως και την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου.

Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:
Σήμερα: Πολιτιστικός Σύλλογος Μύλων (Μπεγουλακίου), συναυλία με το μουσικό σχήμα της πόλης το «Στέκι των καλλιτεχνών».
Παρασκευή 1η Ιουλίου: Πολιτιστικός Σύλλογος Ζαβλανίου, συναυλία με το μουσικό σχήμα της πόλης «Ζαΐρα».
Κυριακή 3 Ιουλίου: Πολιτιστικός Σύλλογος Λεύκας «ο Άγιος Νικόλαος», συναυλία με το μουσικό σχήμα της πόλης «Replica».
Σάββατο 9 Ιουλίου: Εκπολιτιστικός και Εξωραϊστικός σύλλογος Καστελλόκαμπου, συναυλία με τον Κώστα Μετζελόπουλο.
Σάββατο 16 Ιουλίου: Εκπολιτιστικός Σύλλογος Άνω Συχαινών, συναυλία με το μουσικό σχήμα των Κώστα και Γιάννη Καραλή.
Κυριακή 17 Ιουλίου: Εκπολιτιστικός Εξωραΐστικός Σύλλογος Παγώνας, συναυλία με το μουσικό σχήμα «ΑΓΚΥΡΑ».
Δευτέρα 8 Αυγούστου: Πολιτιστικός Σύλλογος Ψαθοπύργου, συναυλία με το μουσικό σχήμα «ΔΙΣ ΑΡΕΣΤΟΙ».
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου: Παμμικρασιατικός Σύνδεσμος Πατρών και Περιχώρων, συναυλία με το μουσικό σχήμα του Γιάννη Κριβέρη.
Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου: Εκπολιτιστικός Σύλλογος Νεάπολης (Ζαρουχλεΐκων),συναυλία με το μουσικό σχήμα που ηγείται ο τραγουδιστής Σάκης Καντάς.

Το μουσικό σχήμα της πόλης «BANDA MORENA» θα συμμετάσχει στην τελετή λήξης του Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού θεάτρου, την Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΠ. ΓΚΟΛΕ

Εξ άλλου, η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, θα δώσει συνέντευξη Τύπου σήμερα στις 12.00 το μεσημέρι στο Δημαρχείο της Πάτρας, με αφορμή την πραγματοποίηση από το Διεθνές Φεστιβάλ της εκδήλωσης – αφιέρωμα στον πατρινό ρεμπέτη Μπάμπη Γκολέ.

Περισσότερα

Πολιτισμός

Παρουσίαση ποιητικής συλλογής

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Η παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του τραγουδοποιού και ερμηνευτή  Πάνου Μπούσαλη, με τίτλο «Η Κουδουνίστρα του Ήλιου» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 1 η Ιουλίου στις 8:30 μ.μ. στο Πολύεδρο στον κήπο, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Άπαρσις.  Για την ποιητική συλλογή θα μιλήσει η ποιήτρια Βαρβάρα Χριστιά. Θα συντονίσει και θα μιλήσει η Μελιώ Κατσιφάρα και αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσει η συγγραφέας Ελένη Θωμά ( «Α, ρε μαμά…», εκδόσεις Άπαρσις).

Η βραδιά θα συνεχιστεί με μουσική  από τον Πάνο Μπούσαλη, κιθάρα και τραγούδι

και την Ελένη Θωμά, τραγούδι.

 

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Ματωμένα Χώματα»-Σήμερα (9 μ.μ.) στην Έπαυλη Κόλλα η μουσικοχορευτική παράσταση 

Δημοσιεύθηκε

στις

Σ’ ένα ταξίδι στη ζωή, στο τραγούδι, τους χορούς, τις μυρωδιές, τις απώλειες, τον θάνατο και την προσφυγιά, 100 χρόνια πριν, θα μας μεταφέρει η μουσικοχορευτική παράσταση με τίτλο «Το ημερολόγιο του Μεγάλου Ξεριζωμού – «Ματωμένα Χώματα».

Πρόκειται για την ενδιαφέρουσα εκδήλωση που διοργανώνουν ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Οι Άγιοι Απόστολοι Μύλοι (Μπεγουλάκι) και η Χορευτική τους Ομάδα «Οι Αετοί του Μοριά» σήμερα στις 9 μ.μ. στην Έπαυλη Κόλλα στο Κουκούλι, στην Πάτρα.
Με πολυμελή ζωντανή παραδοσιακή ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του Δημητρίου Γαλάνη και φιλοξενούμενο το Χορευτικό του Σωματείου «Φάρος» Ποντίων Πατρών, το «Το ημερολόγιο του Μεγάλου Ξεριζωμού» θα ανοίξει μπροστά στους θεατές και θα προσεγγίσει καταστάσεις και στιγμές που θα καθορίσουν την μοίρα ενός κομματιού του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας.
«ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑ ΣΤΗ ΝΑΥΠΑΚΤΟ»
Ο Δήμος Ναυπακτίας σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος και το Σύλλογο «Ναύπακτος: Πολιτιστικές Διαδρομές» διοργανώνουν την παράσταση-αφιέρωμα στη Μικρασία «Ξεριζωμένο Ριζικό-Από τη Μικρασία στη Ναύπακτο» που θα παρουσιαστεί σήμερα στις 21:00, στα Προσφυγικά Ναυπάκτου.
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική καταστροφή, το «Θέατρο Χωρίς Αυλαία» συμπράττει σε μια ιδιαίτερη παράσταση με τη θεατρική ομάδα και το μουσικό σύνολο του συλλόγου «Τεχνουργείον – Πολυχώρος Τέχνης» και τα μέλη του Συλλόγου «Ναύπακτος: Πολιτιστικές Διαδρομές» για να τιμήσει τους Μικρασιάτες πρόσφυγες που κατέληξαν στον τόπο μας. Το κείμενο της παράστασης βασίστηκε σε μαρτυρίες προσφύγων και πήρε την τελική του μορφή κατά τη διάρκεια των προβών μέσω αυτοσχεδιασμών.
Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με αναπαράσταση του εθίμου του Κλήδονα (Ριζικάρια) και με παραδοσιακούς μικρασιάτικους χορούς συνοδεία ζωντανής μουσικής από το μουσικό σύνολο του «Τεχνουργείου».
Παίζουν οι Νατάσα Αποστολοπούλου, Ελένη Δημητρέλλου, Σάντυ Ζαρνομήτρου, Κων/να Ζησιμοπούλου, Ευγενία Θεοτοκάτου, Δήμητρα Καραχασάνη, Μελία Σγουρίδου, Θάλεια Τσούλια, Νάσια Τσούμαρη.
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ: Δημήτρης Αγγελόπουλος, Γιώργος Αγγελόπουλος, Παναγιώτης Κερασιάς, Μαρία Ράμμου.
Συμμετέχουν μέλη του συλλόγου «Ναύπακτος: Πολιτιστικές διαδρομές».

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα