Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021
Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Πάτρα: “Έφυγε” από την ζωή ο γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος

Συλληπητήρια από τον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη και την Πρόεδρο του Πολιτιστικού Οργανισμού  Κατερίνα Γεροπαναγιώτη

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης και η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη εκφράζουν τη βαθιά του θλίψη για το θάνατο του συμπολίτη και διακεκριμένου γλύπτη, Διονύση Γερολυμάτου, ο οποίος “έφυγε” από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών. 

 

Ο Διονύσης Γερολυμάτος αγάπησε και δέθηκε με την πόλη της Πάτρας, αποτελώντας μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητές της στον χώρο του πολιτισμού και όχι μόνο. Διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών. Ακούραστος, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας του, ακόμη και μέχρι το τέλος της ζωής του επιχειρούσε να συμβάλλει, να βοηθήσει με την εμπειρία και τις γνώσεις του. 

 

Ο Διονύσης, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1938 στην Πάτρα, όπου και μεγάλωσε και πέρασε το μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής του. Ήδη από την ηλικία των 15 ετών έλαβε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου και εισαγωγής στην ιστορία της Τέχνης και της φιλοσοφίας από τον ζωγράφο Γεώργιο Παπαδημητρίου – Φάωνα. Το 1959 εισήχθη πρώτος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, λαμβάνοντας σε όλα τα έτη σπουδών υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Παρακολούθησε τα εργαστήρια γλυπτικής με καθηγητές τους Γιάννη Παππά και Θανάση Απάρτη.

 

Το 1962 έλαβε μέρος στην Πανελλαδική Έκθεση Νέων, όπου απέσπασε το Β’ Βραβείο Γλυπτικής (Βραβείο Bourdelle). Στο διάστημα 1966-1968 εργάστηκε ως συντηρητής στην Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, τμήμα Παλαιοχριστιανικά, με Έφορο τον Παύλο Λαζαρίδη. Στη Διάρκεια της διετίας αυτής λαμβάνει μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς με επιτυχίες, αποσπώντας Β’ και Γ’ Βραβεία.

 

Το 1968, παρότι κλήθηκε από τη Χούντα να αναλάβει τη θέση του υπευθύνου Γλύπτη στο Εθνικό Νομισματοκοπείο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το καθεστώς και την προσπάθεια να προσεταιριστεί εικαστικούς, δεν την αποδέχθηκε ποτέ.

 

Στα επόμενα χρόνια συμμετέχει σε διαγωνισμούς, στις Πανελλήνιες εκθέσεις του Ζαππείου, σε Biennale και σε συμπόσια, σε εκθέσεις στην Ελλάδα και σε αρκετές χώρες του κόσμου (Ιταλία, Γιουγκοσλαβία, Ουκρανία, Αίγυπτο, Γαλλία, κ.α.).

 

Παράλληλα με την εικαστική του παραγωγή, είχε ενεργό εμπλοκή στους αγώνες για τα δικαιώματα των εικαστικών καλλιτεχνών. Το 1978 ιδρύει μαζί με άλλους γλύπτες τον Σύλλογο Ελλήνων Γλυπτών, όπου για μια διετία εκλέγεται Πρόεδρος, ενώ στο διάστημα 1982-1985 εκλέγεται Πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών, μέλος του Δ.Σ. και αντιπρόεδρος του ΕΕΤΕ, το οποίο εκπροσωπεί στη ΣΤΕΓΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ και ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ και παράλληλα μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.

 

Γλυπτικές του συνθέσεις κοσμούν διάφορα μέρη της Ελλάδας (Καρδίτσα, Καλαμάτα, Αγία Παρασκευή, Κιάτο, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Κηφισιά, κ.α.) και του κόσμου, με πιο χαρακτηριστική τη μνημειακή σύνθεσή του σε ηφαιστειακη πέτρα, με τίτλο «Η Πέτρα της Γνώσης» στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Tula – Tepeji στο Μεξικό.

 

Έχει φιλοτεχνήσει πολλά μετάλλια, χρυσά, αργυρά και χάλκινα, πλακέτες αναθηματικές κι ακόμα ταφικά μνημεία σε κοιμητήρια στον Πόρο Κεφαλονιάς, στην Αγιά Λάρισας, στο Β’ κοιμητήριο Πατρών το ταφικό μνημείο του Καθηγητή Παν. Βαρώτσου. Φιλοτέχνησε τον ανδριάντα σε μάρμαρο του Αντώνη Τρίτση στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς και τον χάλκινο ανδριάντα του Γ. Κορδούλη στο κοιμητήριο Δερβενίου Κορινθίας, καθώς και τον αδριάντα του Γεράσιμου Αρσένη (2018) στην πλατεία του Αργοστολίου. Επίσης φιλοτέχνησε  προτομές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Παράλληλα μαζί με τα παραπάνω, καταγράφονται παρεμβάσεις του σε πολυκατοικίες του οικοδομικού ιστού στην Αθήνα, την Πάτρα, την Νεάπολη Λακωνίας και αλλού

 

Όντας πολυσχιδής, καταπιάστηκε όχι μόνο με τη γλυπτική, αλλά και με άλλα είδη των εικαστικών τεχνών, από τα οποία ξεχωρίζουν οι σκηνογραφικές δουλειές στην περίοδο της συνεργασίας του με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, οι εικονογραφήσεις βιβλίων, με πιο χαρακτηριστική ίσως την εικονογράφηση βιβλίου για τον Μπετόβεν –που έχει ιδιαίτερη σημασία και για τον ίδιο– η νωπογραφία (fresco), αλλά και το σημαντικό συγγραφικό – ποιητικό του έργο.

 

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, θέλοντας να τιμήσει την μακρόχρονη και σημαντική προσφορά του στην καλλιτεχνική ζωή της Πάτρας, αλλά και συνολικότερα, διοργάνωσε προς τιμήν του το 2019 αναδρομική έκθεση στο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης, με τη συμμετοχή, μάλιστα, του ίδιου στις ξεναγήσεις και στις παράλληλες εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα, δίνοντας την ευκαιρία σε δεκάδες Πατρινούς να έρθουν σε επαφή τόσο με το έργο, όσο και με τον ίδιο.

 

Θέλοντας να τιμήσει επιπλέον τον συμπολίτη μας, Διονύση Γερολυμάτο, ο Πολιτιστικός Οργανισμός αποφάσισε ήδη από το 2019 και με την ομόφωνη γνώμη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης, την αγορά της γλυπτικής σύνθεσης “Μάχη Κενταύρων και φοιτητών”, για να κοσμήσει κτήριο του Δήμου.

 

Θα τον θυμόμαστε πάντα με το χαμόγελο, τις βαθιές γνώσεις, την ανυπέρβλητη θέληση για προσφορά, μα πάνω απ’ όλα μέσα από το σημαντικό του έργο, ως μια προσωπικότητα που τίμησε με κάθε τρόπο την Πάτρα και τους Πατρινούς.

 

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Γεμάτες οι δεξαμενές πετρελαίου-Καταγγελίες γονέων ότι παρά το ψύχος δεν ανάβουν τα καλοριφέρ στα σχολεία

Δημοσιεύθηκε

στις

«Οι δεξαμενές πετρελαίου σε όλα τα σχολεία είναι γεμάτες, ενώ ο Δήμος δεν έχει λάβει από κανένα σχολείο αίτημα για έλλειψη πετρελαίου». Αυτό διευκρίνισε ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Τάκης Πετρόπουλος απαντώντας στις καταγγελίες γονέων ότι υπάρχουν σχολεία που παρά το ψύχος δεν έχουν θέσει σε λειτουργία τα καλοριφέρ.

Όπως φαίνεται η απόφαση να μην λειτουργεί το καλοριφέρ είναι αποκλειστικά ορισμένων Διευθυντών, οι οποίοι θεωρούν πως θέρμανση και ανοικτά παράθυρα –λόγω κορωνοϊού- δεν μπορούν να συνδυαστούν.

Την ίδια ώρα όμως, οι μικροί μαθητές είναι αδύνατον να παρακολουθήσουν μάθημα τρέμοντας από το κρύο, γι’ αυτό και οι  συγκεκριμένοι Διευθυντές καλούνται από τους γονείς να αναθεωρήσουν την στάση τους, προκειμένου τα παιδιά να προστατευθούν από τις χαμηλές θερμοκρασίες και να μην διαταράσσεται η εκπαιδευτική λειτουργία για λόγους… οικονομίας.

Γεμάτες οι δεξαμενές πετρελαίου

Καταγγελίες γονέων ότι παρά το ψύχος δεν ανάβουν τα καλοριφέρ στα σχολεία

«Οι δεξαμενές πετρελαίου σε όλα τα σχολεία είναι γεμάτες, ενώ ο Δήμος δεν έχει λάβει από κανένα σχολείο αίτημα για έλλειψη πετρελαίου». Αυτό διευκρίνισε ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Τάκης Πετρόπουλος απαντώντας στις καταγγελίες γονέων ότι υπάρχουν σχολεία που παρά το ψύχος δεν έχουν θέσει σε λειτουργία τα καλοριφέρ.
Όπως φαίνεται η απόφαση να μην λειτουργεί το καλοριφέρ είναι αποκλειστικά ορισμένων Διευθυντών, οι οποίοι θεωρούν πως θέρμανση και ανοικτά παράθυρα –λόγω κορωνοϊού- δεν μπορούν να συνδυαστούν.
Την ίδια ώρα όμως, οι μικροί μαθητές είναι αδύνατον να παρακολουθήσουν μάθημα τρέμοντας από το κρύο, γι’ αυτό και οι συγκεκριμένοι Διευθυντές καλούνται από τους γονείς να αναθεωρήσουν την στάση τους, προκειμένου τα παιδιά να προστατευθούν από τις χαμηλές θερμοκρασίες και να μην διαταράσσεται η εκπαιδευτική λειτουργία για λόγους… οικονομίας.

Περισσότερα

Οικονομία

Κράτησαν… άμυνα στην πανδημία: 972 εγγραφές και 377 διαγραφές επιχειρήσεων στην Αχαΐα το 2020

Δημοσιεύθηκε

στις

Παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού, το 2020 «έκλεισε» με θετικό ισοζύγιο εγγραφών/διαγραφών επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Αχαΐας.

Οι νέες επιχειρήσεις υπερίσχυσαν των «λουκέτων», παρά τις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες που επέβαλε ο κορωνοϊός, αναγκάζοντας πολλές ΜμΕ να κατεβάσουν ρολά για μήνες.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΜΗ από το Επιμελητήριο Αχαΐας, το 2020, σε σχέση με αυτές που άνοιξαν και αυτές που έκλεισαν, το πρόσημο είναι θετικό, εφόσον η διαφορά ανέρχεται στις 595 επιχειρήσεις. Ειδικότερα, καταγράφηκαν 55 επιχειρήσεις περισσότερες στην μεταποίηση, δεδομένου ότι άνοιξαν 125 αλλά έκλεισαν 70.

Στον κλάδο του εμπορίου, η ψαλίδα άνοιξε περισσότερο, εφόσον η διαφορά έφθασε τις 156 επιχειρήσεις, καθώς άνοιξαν 287 και έκλεισαν 131.
Η μεγαλύτερη διαφορά καταγράφεται στον κλάδο των υπηρεσιών, καθώς φθάνει το ύψος των 384, με δεδομένο ότι άνοιξαν 560 και έκλεισαν 176 επιχειρήσεις. Ωστόσο, πλήρης αποτύπωση της κατάστασης στο επιχειρείν αναμένεται το επόμενο διάστημα, όταν επιστρέψουμε πλήρως στην κανονικότητα και διαφανεί πόσες τελικά επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να σηκώνουν ρολά και να ανοίξουν πάλι τις πύλες τους ελπίζοντας σε επιβίωση. Εκτιμάται από ανθρώπους της αγοράς πως υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να έχουν
κλείσει περισσότερες επιχειρήσεις μέσα στο 2020 και να μην το έχουν δηλώσει ακόμη στο Επιμελητήριο Αχαΐας.

Πάντως, τα επίσημα αριθμητικά δεδομένα δείχνουν πως οι επιχειρήσεις κράτησαν… άμυνα απέναντι στην επέλαση του κορωνοϊού που έπληξε τις επιχειρήσεις και προκάλεσε βαθύτατο ρήγμα στην οικονομία.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΜΗΣ

Περισσότερα

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Πατρών-Πύργου: Τι προβλέπει η αναβάθμιση

Δημοσιεύθηκε

στις

Δημοσιεύτηκε χθες στη «Γ» η προκήρυξη του διαγωνισμού για το σημαντικό έργο, αναβάθμισης της ασφάλειας στην εθνική οδό Πατρών-Πύργου, προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με την προκήρυξη η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει στις 9 Φεβρουαρίου.

Το έργο θα εκτελεστεί εντός των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας και προβλέπει παρεμβάσεις σε μήκος 85 χιλιομέτρων, από το τέλος της παράκαµψης Πατρών µέχρι την αρχή της παράκαµψης Πύργου. Ανάμεσα στις παρεμβάσεις που θα γίνουν είναι η διάστρωση αντιολισθηρού τάπητα,σε όλο το μήκος της οδού, διαχωρισμός κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα κολωνάκια σήμανσης, τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας σε μήκος 45 χλμ και στις δύο κατευθύνσεις, διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού, φωτεινή Σηματοδότηση σε 18 υφιστάμενους κόμβους, πέντε διαβάσεις πεζών κ.α.

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα