Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Γιατί μπορούν να γίνουν μεγάλες επενδύσεις στην Αχαΐα- Tου Βασίλη Κωστόπουλου

Published

on

Η Πάτρα είναι μία περιοχή που διαθέτει το συγκριτικό πλεονέκτημα της γνώσης.

Έχει το Πανεπιστήμιο, του οποίου τα Τμήματα της Πολυτεχνικής Σχολής βρίσκονται πολύ ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις των αντίστοιχων Τμημάτων, έχει μία σειρά από Ερευνητικά Ινστιτούτα που επενδύουν στην τεχνολογική αριστεία και την καινοτομία και βεβαίως είναι η έδρα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, που ελκύει πολλούς φοιτητές τόσο στα προπτυχιακά όσο και στα μεταπτυχιακά του προγράμματα.

Η Πάτρα υπήρξε ιστορικά μία από τις πρώτες βιομηχανικές πόλεις της Ελλάδος, που κατάφερε να διατηρήσει το βιομηχανικό της χαρακτήρα έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Η είσοδος της Ελλάδας στην τότε ΕΟΚ, θεωρητικά θα έπρεπε να δώσει στην τοπική βιομηχανία τις απαραίτητες προϋποθέσεις εκσυγχρονισμού για να επιβιώσει στον ανταγωνισμό.

Όμως ο λαϊκισμός που αναπτύχθηκε στη χώρα μετά το 1981 με τον άκρατο κρατισμό και τη διόγκωση του δημοσίου τομέα, έκανε πολλούς να πιστέψουν ότι η παραγωγική βάση της χώρας δεν ήταν η προϋπόθεση της ανάπτυξής της. Η νοοτροπία που αναπτύχθηκε στους πολίτες, ο κακώς νοούμενος συνδικαλισμός και η «προστατευόμενη» επιχειρηματικότητα οδήγησε στην κατάρρευση και στη φυγή της τοπικής βιομηχανίας.

Έκτοτε πέρασαν σχεδόν 35 χρόνια όπου η Πάτρα ακολούθησε την υπόλοιπη χώρα στην ακμή και την παρακμή της, με την πόλη να στηρίζει την ύπαρξή της στο Πανεπιστήμιο(που εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο εργοδότη στη Δ. Ελλάδα), στους φοιτητές και στις υπηρεσίες.

Σήμερα, πολλοί φορείς της πόλης έχουν κατανοήσει ότι ο μόνος δρόμος ανάπτυξης είναι οι επενδύσεις που θα γίνουν στην περιοχή και αυτό είναι ένα πολύ θετικό πρώτο βήμα.

Αποτελεί θετική εξέλιξη ότι το Πανεπιστήμιο μαζί με πολλούς φορείς της πόλης διακηρύττουν ότι θα προσπαθήσουν να έρθει η επένδυση της Next.eGOMobile στην Αχαΐα καθώς και οι δηλώσεις κάποιων μεμονωμένων εκπροσώπων για την προσέλκυση της επένδυσης της VW στην Πάτρα.

Όμως για να καταφέρεις να προσελκύσεις τέτοιου μεγέθους και χαρακτήρα επενδύσεις θα πρέπει να μην περιοριστείς στο ότι στην  περιοχή υπάρχει η απαιτούμενη γνώση που θα υποστηρίξει μία τέτοια επένδυση. Υπάρχουν πολλές περιοχές τόσο στη χώρα μας όσο και στις χώρες της πρώην Ανατολικής Ευρώπης που έχουν αυτό το χαρακτηριστικό.

Για την προσέλκυση επενδύσεων τέτοιου μεγέθους θα έπρεπε να υπάρξει συστράτευση των φορέων της πόλης και της κοινωνίας προς αυτήν την κατεύθυνση.Ο επενδυτής δεν είναι ένας φιλάνθρωπος που θέλει να προσφέρει χρήματα. Επενδύει για να κερδίσει, και μέσω της επένδυσής του πρέπει να κερδίζει και η περιοχή.

Θα έπρεπε η Περιφέρεια μαζί με το Δήμο Πατρέων και το Εργατικό Κέντρο να τεθούνεπικεφαλείς της προσπάθειας. Να καταρτίσουν σχετικό φάκελο, όπου θα παρουσιάζουν στους υποψήφιους επενδυτές το τι θα τους προσφέρουν, τα κίνητρα,στην περίπτωση που επιλέξουν την Αχαΐα για την επένδυσή τους.

Στο πλαίσιο των κινήτρων θα μπορούσε να περιλαμβάνεται η γη στην οποία θα γίνει η επένδυση, η εξασφάλιση των υποδομών για τη λειτουργία της επένδυσης και βέβαια η διαμόρφωση του θετικού κλίματος στους πολίτες προς την επένδυση.

Αυτός είναι ο τρόπος που δουλεύουν οι οργανωμένες κοινωνίες.

Στο σημείο αυτό να θυμίσω τα κίνητρα που προσέφερε προς την Airbus η περιφέρεια του Αμβούργου για τη δημιουργία της γραμμής παραγωγής/συναρμολόγησης της εταιρείας (γη, δημιουργία υποδομών, φορολογικά κίνητρα).

Κοιτάζω γύρω μου στην Πάτρα και βλέπω μία Περιφέρεια που θέλει αλλά δε μπορεί, ένα Δήμο Πατρέων που μισεί κάθε επένδυση που δεν έχει κρατική σφραγίδα, που αρνείται να κινηθεί στην κατεύθυνση του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού (έξυπνες υποδομές,5G) και ένα εργατικό κέντρο που θεωρεί τους κοινωνικούς εταίρους εχθρούς του λαού.

Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει συμμαχία όλων αυτών υπέρ των επενδύσεων;

Η δική μου απάντηση είναι ΟΧΙ, αποκλείεται.

Η επένδυση της Next.eGOMobile και της VW θα γίνουν στην Ελλάδα, αλλά θα γίνουν στην περιοχή της Θεσσαλονίκης όπου το κλίμα είναι φιλοεπενδυτικό, υπάρχει γνώση και πρότερη θετική εμπειρία. Μη ξεχνάμε ότι εκεί θα γίνει και η επένδυση της Pfizer.

 

(*) Ο Βασίλης Κωστόπουλος είναι Πρόεδρος του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών

Ροή ειδήσεων

Advertisement