Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021
Connect with us

Πολιτισμός

Φτωχότερη η εικαστική τέχνη μετά την απώλεια του Πατρινού γλύπτη, Διονύση Γερολυμάτου

Δημοσιεύθηκε

στις

«Ονειρευόμαστε και δουλεύουμε σ’ έναν κόσμο… για έναν κόσμο που δεν θ’ αφήσει ίχνος. Κραυγές από παντού για τα αναρίθμητα και αναπάντητα «γιατί». Αυτά που ο ασεβής κανόνας που φεύγει κι αφήνει πίσω του».

Έτσι περιέγραφε το έργο του, ο γνωστός Πατρινός γλύπτης, Διονύσης Γερολυμάτος ο οποίος «έφυγε» χθες από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών σκορπίζοντας συγκίνηση στην τοπική κοινωνία, αλλά και στο πανελλήνιο, όπου ήταν ιδιαίτερα γνωστός. Ένας σπουδαίος εικαστικός που εισήγαγε στη γλυπτική νέα πρότυπα στοιχεία και τεχνικές και αφήνει πίσω του ένα μεγάλο έργο. Η τελευταία του αναδρομική έκθεση παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριου του 2019 στην Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών.
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ
Ο Διονύσης Γερολυμάτος, κεφαλληνιακής καταγωγής, πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου το 1954 από τον Γεώργιο Παπαδημητρίου-Φαίων. Σπούδασε στη συνέχεια γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1959-1963) κοντά στον Γιάννη Παππά, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαλκοχυτικής-γυψοτεχνίας κοντά στον Νίκο Κερλή. Την περίοδο 1966-1970 συνεργάστηκε με την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών και μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.
Παρουσίασε το έργο του στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται Πανελλήνιες, η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών στο Παρίσι το 1971, η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας το 1974, όπου έλαβε το β’ βραβείο, και η έκθεση Σύγχρονη Ελληνική Γλυπτική, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Χακόνε στο Τόκιο το 1976. Επίσης είχε λάβει μέρος σε διεθνή Συμπόσια Γλυπτικής.
Ο Διονύσης Γερολυμάτος εργάστηκε με σκληρά υλικά, πέτρα, μάρμαρο, τσιμέντο, και δημιουργούσε έργα από ένα ευρύ θεματικό πεδίο, αποτέλεσμα ελεύθερης έμπνευσης ή παραγγελιών. Η σχηματοποίηση, η αποσπασματικότητα, η αινιγματική ατμόσφαιρα και η μνημειακότητα είναι τα στοιχεία που χαρακτήρισαν τη δημιουργία του στο σύνολό της. Εκμεταλλευόμενος τις εκφραστικές δυνατότητες του υλικού του, δημιουργούσε συνθέσεις σουρεαλιστικές ή εξπρεσιονιστικές με τις οποίες εξέφραζε
ιδέες ή σκέψεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις πηγή της έμπνευσής του γινόταν η ποίηση, δίνοντας με τα έργα του μορφή σε στίχους. Παράλληλα με τη γλυπτική ασχολήθηκε και με το θέατρο, φιλοτεχνώντας σκηνικά για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και την Εθνική Λυρική Σκηνή. Στο έργο του, θεματολογικά και μορφολογικά ανταμώνουν και συμπυκνώνονται οι επιρροές από την αρχαία Ελλάδα, από τα χρόνια φοίτησής του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (με καθηγητές τον Γιάννη Παππά και τον Θανάση Απάρτη), με τις επιρροές από το σήμερα. Αξιοποίησε μεθόδους, τεχνικές, θεματολογία, όχι για να αντιγράψει κάτι που ήδη υπάρχει, αλλά με βάση αυτό να δημιουργήσει κάτι νέο, που περίκλειε τη δική του, ιδιαίτερη θέαση.
Γλυπτικές του συνθέσεις κοσμούν διάφορα μέρη της Ελλάδας (Καρδίτσα, Καλαμάτα, Αγία Παρασκευή, Κιάτο, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Κηφισιά, κ.α.) και του κόσμου, με πιο χαρακτηριστική τη μνημειακή σύνθεσή του σε ηφαιστειακή πέτρα, με τίτλο «Η Πέτρα της Γνώσης» στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Tula – Tepeji στο Μεξικό.

ΣΥΛΛΥΠΗΤΗΡΙΑ ΠΕΛΕΤΙΔΗ, ΓΕΡΟΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
Ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης και η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη εκφράζουν τη βαθιά του θλίψη για το θάνατο του συμπολίτη και διακεκριμένου γλύπτη, Διονύση Γερολυμάτου, ο οποίος “έφυγε” από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών.
Όπως αναφέρουν «ο Διονύσης Γερολυμάτος αγάπησε και δέθηκε με την πόλη της Πάτρας, αποτελώντας μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητές της στον χώρο του πολιτισμού και όχι μόνο. Διετέλεσε για πολλά χρόνια μέλος της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Πατρών. Ακούραστος, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας του, ακόμη και μέχρι το τέλος της ζωής του επιχειρούσε να συμβάλλει, να βοηθήσει με την εμπειρία και τις γνώσεις του.
Ο Διονύσης, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, γεννήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 1938 στην Πάτρα, όπου και μεγάλωσε και πέρασε το μεγαλύτερο κομμάτι της ζωής του. Ήδη από την ηλικία των 15 ετών έλαβε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου και εισαγωγής στην ιστορία της Τέχνης και της φιλοσοφίας από τον ζωγράφο Γεώργιο Παπαδημητρίου – Φάωνα. Το 1959 εισήχθη πρώτος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, λαμβάνοντας σε όλα τα έτη σπουδών υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Παρακολούθησε τα εργαστήρια γλυπτικής με καθηγητές τους Γιάννη Παππά και Θανάση Απάρτη.
Το 1962 έλαβε μέρος στην Πανελλαδική Έκθεση Νέων, όπου απέσπασε το Β’ Βραβείο Γλυπτικής (Βραβείο Bourdelle). Στο διάστημα 1966-1968 εργάστηκε ως συντηρητής στην Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, τμήμα Παλαιοχριστιανικά, με Έφορο τον Παύλο Λαζαρίδη. Στη Διάρκεια της διετίας αυτής λαμβάνει μέρος σε πολλούς διαγωνισμούς με επιτυχίες, αποσπώντας Β’ και Γ’ Βραβεία.
Το 1968, παρότι κλήθηκε από τη Χούντα να αναλάβει τη θέση του υπευθύνου Γλύπτη στο Εθνικό Νομισματοκοπείο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το καθεστώς και την προσπάθεια να προσεταιριστεί εικαστικούς, δεν την αποδέχθηκε ποτέ.
Στα επόμενα χρόνια συμμετέχει σε διαγωνισμούς, στις Πανελλήνιες εκθέσεις του Ζαππείου, σε Biennale και σε συμπόσια, σε εκθέσεις στην Ελλάδα και σε αρκετές χώρες του κόσμου (Ιταλία, Γιουγκοσλαβία, Ουκρανία, Αίγυπτο, Γαλλία, κ.α.).
Παράλληλα με την εικαστική του παραγωγή, είχε ενεργό εμπλοκή στους αγώνες για τα δικαιώματα των εικαστικών καλλιτεχνών. Το 1978 ιδρύει μαζί με άλλους γλύπτες τον Σύλλογο Ελλήνων Γλυπτών, όπου για μια διετία εκλέγεται Πρόεδρος, ενώ στο διάστημα 1982-1985 εκλέγεται Πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών, μέλος του Δ.Σ. και αντιπρόεδρος του ΕΕΤΕ, το οποίο εκπροσωπεί στη ΣΤΕΓΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ και ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ και παράλληλα μέλος του Γενικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων.
Φιλοτέχνησε πολλά μετάλλια, χρυσά, αργυρά και χάλκινα, πλακέτες αναθηματικές κι ακόμα ταφικά μνημεία σε κοιμητήρια στον Πόρο Κεφαλονιάς, στην Αγιά Λάρισας, στο Β’ κοιμητήριο Πατρών το ταφικό μνημείο του Καθηγητή Παν. Βαρώτσου. Φιλοτέχνησε τον ανδριάντα σε μάρμαρο του Αντώνη Τρίτση στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς και τον χάλκινο ανδριάντα του Γ. Κορδούλη στο κοιμητήριο Δερβενίου Κορινθίας, καθώς και τον αδριάντα του Γεράσιμου Αρσένη (2018) στην πλατεία του Αργοστολίου. Επίσης φιλοτέχνησε προτομές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Παράλληλα μαζί με τα παραπάνω, καταγράφονται παρεμβάσεις του σε πολυκατοικίες του οικοδομικού ιστού στην Αθήνα, την Πάτρα, την Νεάπολη Λακωνίας και αλλού.
Όντας πολυσχιδής, καταπιάστηκε όχι μόνο με τη γλυπτική, αλλά και με άλλα είδη των εικαστικών τεχνών, από τα οποία ξεχωρίζουν οι σκηνογραφικές δουλειές στην περίοδο της συνεργασίας του με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, οι εικονογραφήσεις βιβλίων, με πιο χαρακτηριστική ίσως την εικονογράφηση βιβλίου για τον Μπετόβεν –που έχει ιδιαίτερη σημασία και για τον ίδιο– η νωπογραφία (fresco), αλλά και το σημαντικό συγγραφικό – ποιητικό του έργο.
Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, θέλοντας να τιμήσει την μακρόχρονη και σημαντική προσφορά του στην καλλιτεχνική ζωή της Πάτρας, αλλά και συνολικότερα, διοργάνωσε προς τιμήν του το 2019 αναδρομική έκθεση στο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης, με τη συμμετοχή, μάλιστα, του ίδιου στις ξεναγήσεις και στις παράλληλες εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα, δίνοντας την ευκαιρία σε δεκάδες Πατρινούς να έρθουν σε επαφή τόσο με το έργο, όσο και με τον ίδιο.
Θέλοντας να τιμήσει επιπλέον τον συμπολίτη μας, Διονύση Γερολυμάτο, ο Πολιτιστικός Οργανισμός αποφάσισε ήδη από το 2019 και με την ομόφωνη γνώμη της Γνωμοδοτικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης, την αγορά της γλυπτικής σύνθεσης “Μάχη Κενταύρων και φοιτητών”, για να κοσμήσει κτήριο του Δήμου.
Θα τον θυμόμαστε πάντα με το χαμόγελο, τις βαθιές γνώσεις, την ανυπέρβλητη θέληση για προσφορά, μα πάνω απ’ όλα μέσα από το σημαντικό του έργο, ως μια προσωπικότητα που τίμησε με κάθε τρόπο την Πάτρα και τους Πατρινούς».

 

 

 

Περισσότερα
Advertisement

Πολιτισμός

Οι πολύτεκνοι της Επανάστασης

Δημοσιεύθηκε

στις

Οι Εθνικές επέτειοι αποτελούν  σηματοδείκτες της ιστορικής πορείας μας   ως Έθνους.

Αποτελούν ασφαλή ορόσημα μνήμης και διδαχής του λαού μας.

Η  Εθνική μας γιορτή, της 25ης Μαρτίου είναι ένα παρόμοιο ορόσημο.

Η εκκλησία μας  αυτή τη συμβολική  μέρα ευλόγησε τα  ιερά όπλα των ραγιάδων και οι πρόγονοί μας ορκίστηκαν να αποτινάξουν τον τουρκικό ζυγό και να σπάσουν τις αλυσίδες της ανελευθερίας τετρακοσίων χρόνων.

Λευτεριά η  Θάνατος  ήταν η ιαχή που αντήχησε  από την μια ως την άλλη άκρη της χώρας.

Το δίλημμα αυτό, κυριάρχησε στο σκλαβωμένο λαό μας μέχρι τέλους.

Ένα τέλος που είχε ως συνέπεια την ελευθερία της πατρίδας που βεβαίως  πληρώθηκε με ποταμούς αιμάτων.

Καλό είναι όμως να  εξακριβώσουμε  από ποια πληθυσμιακά στρώματα αναδείχθηκαν οι γενναίοι αγωνιστές της Ελευθερίας μας.

Αν διερευνήσουμε διεξοδικά το ζήτημα αυτό, θα διαπιστώσουμε πως στην πλειονότητά τους προέρχονταν από πολυμελείς οικογένειες.

Το γεγονός αυτό, ότι δηλαδή οι πρόγονοί μας αποκτούσαν πολλά παιδιά, ήταν ένα στοιχείο που κυριαρχούσε  σ’ ολόκληρη τη χώρα, προκειμένου μ’ αυτή την παιδοπλημύρα να αποκτήσουν το ποθητό.

Συγκεκριμένα οι δύο από τις  πιο μεγάλες και ιδιαίτερα πολιτικές μορφές του αγώνα, ο  Καποδίστριας και  ο Υψηλάντης ανήκαν σε πολυμελείς οικογένειες.

Ο πρώτος ο οποίος τελικά. επιλέχθηκε  και ως  πρώτος Κυβερνήτης της ελεύθερης Ελλάδος, είχε  οκτώ αδέλφια,  και ο Υψηλάντης  επτά.

Για να μην περιοριστούμε στους πολιτικούς άνδρες του αγώνα θα αναφερθούμε και στους πολέμαρχους οπλαρχηγούς του Μοριά και της Ρούμελης.

Ο Αρχιστράτηγος του Μοριά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είχε δώδεκα αδέρφια. Η συνολική γενιά των Κολοκοτρωναίων ετοιμοπόλεμη απαρτίζονταν από 150 μαχητές.

Παράλληλα ο  Αρχιστράτηγος της Ρούμελης Οδυσσέας Ανδρούτσος ήταν και εκείνος πολύτεκνος(είχε πέντε παιδιά) υπερπολύτεκνος ήταν επίσης και ο Πανουργιάς.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε το Στρατηγό Μακρυγιάννη ο οποίος  ήταν και εκείνος υπερπολύτεκνος με δώδεκα παιδιά.

Πολύτεκνοι επίσης ήταν ο Μιαούλης με πέντε παιδιά, ο Κανάρης με επτά παιδιά και  ο Κουντουριώτης με πέντε παιδιά.

Επίσης και από την πλευρά των εκπροσώπων του κλήρου πολλοί αγωνιστές ιερωμένοι προήρχοντο από πολύτεκνες οικογένειες.

Συγκεκριμένα ο Μπουρλοτιέρης των ψυχών Παπαφλέσσας προέρχονταν από υπερπολύτεκνη οικογένεια  είχε 18 αδέρφια. Ο Αθανάσιος Διάκος, ο ήρωας της Αλαμάνας είχε δώδεκα αδέρφια.

Ο Ηγούμενος Σαμουήλ που με τη θυσία του υπερασπίστηκε την τιμή της Ελλάδας είχε ένδεκα αδέρφια.

Η πολύτεκνη οικογένεια στη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα  του 1821 έκανε το χρέος της και προσέφερε τα παιδιά της, θυσία στο βωμό της λευτεριάς.

Αλλά και σήμερα, σε μέρες δύσκολες για τη χώρα η πολύτεκνη οικογένεια γνωρίζει πολύ καλά το δρόμου του χρέους και χωρίς θορύβους και τυμπανοκρουσίες τον ακολουθεί.

Στις μεγάλες στιγμές του Έθνους η πολύτεκνη οικογένεια παρά την αντιπολυτεκνική  και αντιδημογραφική πολιτική που ασκούν οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, θα ξαναδώσει, αν χρειαστεί και πάλι το μεγάλο παρόν…

Περισσότερα

Πολιτισμός

Έρχονται οι «Μπεφάνες»

Θα ξορκίσουν το κακό του κορωνοϊού αύριο Σάββατο στους δρόμους της Πάτρας

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Το κακό του κορωνοϊού θα ξορκίσουν αύριο Σάββατο στους δρόμους της Πάτρας, οι «Σφήκες», μια ομάδα Πατρινών που θα ντυθούν «Μπεφάνες». «Ήρθαν! Εθεάθησαν στην περιοχή του Κάστρου!» έγραψε στο facebook η γνωστή καρναβαλίστρια Βικτωρία Αγγελοπούλου, η οποία είχε και την ιδέα.

Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους:

«Είμαστε οι Σφήκες μια άτυπη ομάδα Πατρινών που στοχεύει με ίδια μέσα, να επαναφέρει στην πόλη μας την χαμένη της αίγλη.

Θα προσπαθήσουμε κατά τη διάρκεια του έτους να διοργανώνουμε πρωτότυπα δρώμενα ή να αναβιώνουμε έθιμα που πιστεύουμε ότι θα προσελκύσουν σε βάθος χρόνου Πανελλήνιο και όχι μόνο ενδιαφέρον.

Ξεκινάμε με το έθιμο της Befana. Η καλόκαρδη, άσχημη γηραιά κυρία, με υπερφυσικές δυνάμεις, που τα χρόνια και η εμπειρίες της ζωής της φανέρωσαν την μία και μοναδική αλήθεια.

Για να τα βιώσεις αυτά, θα πρέπει στρέψεις τα μάτια σου άνωθεν και να πετάξεις πάνω από τις υλικές μικρότητες και κακίες. Γι΄αυτό, η befana δανείστηκε από τις μάγισσες των παραμυθιών το μυτερό προς τα άνω καπέλο και την σκούπα τη μαγική, σύμβολο υπέρβασης της υλικής βαρύτητας, σαν το μαγικό χαλί του Αλαντίν που συμβολίζει την αγάπη, την φιλία και την πίστη.

Οι «Σφήκες» θα βγούμε στους δρόμους τηρώντας πάντα τα πρωτόκολλα προφύλαξης για την πανδημία του covid-19, ντυμένες befana να ξορκίσουμε το κακό που μας βρήκε.

Στόχος μας, η εκδήλωση αυτή να γίνει έθιμο και να πραγματοποιείται κάθε χρόνο, όχι μόνο από εμάς αλλά και από άλλες παρέες που θα την αγκαλιάσουν.

Ονειρευόμαστε στο μέλλον, να γεμίζει η πόλη ΜΠΕΦΑΝΕΣ (εξελληνισμένα) που με χαμόγελα, μουσικές και τραγούδια θα ξορκίζουν το κάθε τοπικό ή παγκόσμιο κακό, όπως παρόμοιες γιορτές οργανώνονται συμβολικά από αρχαιοτάτων χρόνων σε όλη τη χώρα μας, μωμόγεροι, ραγκουτσάρια, καλικάτζαροι, κλ.π.»

«Η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μία ομάδα από καρναβαλιστές που έχουν μέσα τους το μικρόβιο της δημιουργίας. Τα πρώτα μηνύματα τα έστειλα σε φίλες και γνωστές λοιπόν που ήξερα ότι έχουν τη λόξα της δημιουργίας καθώς το έχουν αποδείξει. Στη συνέχεια μαθεύτηκε κι έδειξαν ενδιαφέρον κι άλλες γυναίκες. Φυσικά στόχος μας είναι στην ομάδα να προστεθούν και αγόρια. Μαζί θα πραγματοποιούμε εκδηλώσεις οι οποίες στην πορεία θα γίνουν έθιμα. Αυτό είναι που λείπει από την Πάτρα»  δήλωσε η Βικτωρία Αγγελοπούλου,

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Με 2 κιθάρες»-Σε live streaming η μουσική παράσταση με τον Ορφέα Περίδη και Μανόλη Ανδρουλιδάκη

Δημοσιεύθηκε

στις

Η παράσταση «Με 2 κιθάρες» που είχε πολύ μεγάλη απήχηση από το κοινό στη σύντομη καλοκαιρινή περιοδεία λόγω πανδημίας, θα παρουσιαστεί σε ένα μοναδικό live streaming την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου στις 21:00 μέσα από την διαδικτυακή πλατφόρμα του estage.gr.

Εκεί θεατές από όλο τον κόσμο θα έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν μια συναυλία διαφορετική που θα τους βγάλει στην επιφάνεια όλα τους τα συναισθήματα.
Ο Ορφέας Περίδης και ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης ενώνουν το ταλέντο τους και την αγάπη τους για την κιθάρα παρουσιάζοντας μία μοναδική παράσταση που συνδυάζει μαεστρικά, τραγούδια που έχουν συνθέσει οι ίδιοι αλλά και αγαπημένα ακούσματα που έχουν καθορίσει την ελληνική μουσική σκηνή.
Ο αγαπημένος τραγουδοποιός και εξαιρετικός μελωδός Ορφέας Περίδης και ο εντυπωσιακός κιθαρίστας, συνθέτης και ενορχηστρωτής Μανόλης Ανδρουλιδάκης συνθέτουν ένα αξιοζήλευτο ντουέτο και μεταφέρουν το κοινό, με όχημα το δημιουργικό τους χάρισμα αλλά και τη δεξιοτεχνία τους, στα πιο όμορφα τοπία των μουσικών τους κόσμων.
Σε μία σπάνια και μουσικά γόνιμη συνάντηση, οι δύο καλλιτέχνες δημιουργούν ένα πρόγραμμα που συνταιριάζει τη μελωδική μυσταγωγία και τον ρυθμό της λυτρωτικής ψυχαγωγίας επιβεβαιώνοντας τη ρήση: «Τίποτα καλύτερο από μία κιθάρα εκτός ίσως από δύο».
Τιμές εισιτηρίων:
Ε – ticket: 6 ευρώ
E – ticket + love: 10 ευρώ
Αγορά εισιτηρίων: https://estage.gr/videos/me-dyo-kithares-orfeas-peridis-manolis-androulidakis/

 

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα