Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
Connect with us

Εκκλησιαστικά

Ο,τι αποστρέφεσαι μην το κάνεις στον άλλον

Δημοσιεύθηκε

στις

Αποστρέφεσαι το να πει κάποιος λόγο εναντίον σου; Μην πεις κι εσύ λόγο κακό για κανέναν.

Αποστρέφεσαι την γκρίνια; Μην γκρινιάζει κι εσύ με το παραμικρό.

Πολλές φορές όμως ενώ αποστρεφόμαστε (και καλά κάνουμε) πολλές εμπαθείς καταστάσεις που βλέπουμε στους άλλους, συγχρόνως τα πράττουμε κι εμείς ίσως σε κάποια άλλη μορφή και σε διαφορετικό χρόνο στους άλλους δικαιολογώντας τον εαυτούλη μας.

Ο κακός λόγος είναι πάντα κακός κι ας έχει την δικαιολογία του. Η γκρίνια είναι πάντα γκρίνια κι ας έχει φταίξει ο άλλος. Μην ζούμε μέσα στην πλάνη ότι ο άλλος ό,τι κάνει ή λέει δεν έχει δικαιολογία ενώ εμείς έχουμε. Εάν ρωτήσεις έναν άνθρωπο που μιλά με κακία για κάποιον θα σου εξηγήσει ότι δικαιολογημένα το κάνει για τον τάδε λόγο ή λόγους· το ίδιο εάν ρωτήσεις κάποιον άνθρωπο που κάνει παράπονα και γκρινιάζει θα σου εξηγήσει τους λόγους της γκρίνιας του και των παραπόνων του. Όπως δηλαδή έχουμε εμείς τους λόγους μας έχουνε και οι άλλοι.

Το θέμα όμως αδελφοί μου είναι να πάψουμε να δικαιολογούμε τον εγωισμό μας που νιώθει προσβεβλημένος. Όντως μπορεί ο άλλος άνθρωπος να μας αδίκησε ή να έκανε κάποιο λάθος, όμως η λύση δεν είναι ούτε να τον κακολογήσουμε σε άλλους, ούτε η γκρίνια μας προς αυτόν. Αντί για λύση στο «θέμα» που ίσως προέκυψε ρίχνουμε λάδι στην φωτιά με αυτήν την συμπεριφορά μας. Όταν ο άλλος κάνει κάτι «κακό» προς εμάς καλούμαστε να το εκμεταλλευτούμε πνευματικά. Να το δούμε ως ευκαιρία ταπείνωσης, καλλιέργειας της υπομονής, της σιωπής, της προσευχής, της συγχωρετικότητας, της συγκατάβασης.

Στο κάτω κάτω ό,τι κι αν μας έχει κάνει ο άλλος -που το θεωρούμε τόσο μεγάλο κακό- σίγουρα δεν μας έχει σταυρώσει· όπως εμείς σταυρώσαμε (και σταυρώνουμε) τον Χριστό μας.

Και τί έκανε ο Χριστός -ο μόνος Αθώος της ιστορίας- όταν τον σταυρώσαμε;
Και τι κάνει ο Αναμάρτητος Χριστός όταν τον σταυρώνουμε με τις αμαρτίες μας, με την βλάσφημη και αμετανόητη ζωή μας; Δεν μας κατακρίνει, δεν μας κακολογεί, δεν μας γκρινιάζει. Η καρδιά του παραμένει ανοιχτή προς εμάς. Μας συγχωρεί, μας αγαπά, μας αποδέχετε…

Αυτό καλούμαστε να κάνουμε στα μέτρα του δυνατού: να ζήσουμε με πρότυπο τον Χριστό και τους Αγίους μας, όχι τους φίλους μας, όχι τους συγγενείς μας, όχι τους διάσημους αστέρες, όχι τους φιλοσόφους, όχι τους πανεπιστήμονες, όχι τους αθλητές, όχι τους πετυχημένους κοινωνικά και οικονομικά.

Ας μάθουμε επιτέλους ότι το να αναγνωρίζουμε το κακό στους άλλους δεν μας κάνει εμάς καλούς και ενάρετους. Το θέμα είναι να ζούμε εμείς ενάρετα, δηλαδή Χριστομίμητα, διότι ενώ μπορεί να αναγνωρίζουμε το κακό στους άλλους να το έχουμε κι εμείς στην ζωή μας. Δηλαδή π.χ. το να αναγνωρίζω και να καταδικάζω την κλεψιά του άλλου, αυτό δεν σημαίνει ότι εγώ γίνομαι αυτομάτως δίκαιος κι ελεήμων!

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι εάν δούμε κάτι λάθος στον άλλον άνθρωπο (διότι είμαστε όντα με κρίση) καλούμαστε να μαθητεύσουμε από το λάθος του άλλου ώστε να διορθώσουμε τα δικά μας λάθη και να θεραπεύσουμε την δική μας αμαρτία.

Το λάθος του άλλου ας γίνει η αφορμή για την δική μας πνευματική αφύπνιση και όχι αφορμή κατάκρισης και πρόκλησης μεγαλύτερων προβλημάτων με την κακία μας και την γκρίνια μας που αποδεικνύουν την έλλειψη ταπείνωσης και μετάνοιας, δηλαδή την απουσία αναγνώρισης των δικών μας λαθών, ατελειών, παραλείψεων κι αμαρτιών.

Διαβάζουμε στο Μέγα Γεροντικό: Πήγε κάποτε ο αββάς Ισαάκ ο Θηβαίος σε κάποιο κοινόβιο και είδε έναν αδελφό να σφάλλει και τον κατέκρινε. Όταν επέστρεψε στην έρημο, ήλθε άγγελος Κυρίου και στάθηκε μπροστά στην πόρτα του κελιού του και του είπε: Δεν σου επιτρέπω να μπεις! Κι εκείνος παρακαλούσε κι έλεγε: Τι συμβαίνει; τι έκανα; Αποκρίθηκε τότε ο Άγγελος: Ο Θεός με έστειλε λέγοντας: Πες του να δώσει εντολή, που να βάλω τον αδελφό που έσφαλε και τον καταδίκασε; στον παράδεισο ή στην κόλαση;

Ο αββάς όταν άκουσε από τον άγγγελο αυτόν τον λόγο έπεσε χάμο, έκλαψε και είπε: Αμάρτησα, συγχώρεσέ με!

Κι ο άγγελος του είπε: Σήκω, σε συγχώρεσε ο Θεός, μα στο εξής να προσέχεις να μην κρίνεις κανέναν γιατί αυτό το δικαίωμα το έχει μόνον ο Θεός!

Αρχιμ.Παύλος Παπαδόπουλος

Εκκλησιαστικά

Eπίβλεψη στις Πόρτες Αχαϊας

Δημοσιεύθηκε

στις

Στις Πόρτες Αχαϊας πήγε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος για να επιβλέψει τις εργασίες ανακαίνισης στον ιερό ενοριακό ναό, ο οποίος τιμάται στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος, αλλά εξόχως εκεί γιορτάζεται ο Άγιος Δημήτριος.

Ο Σεβασμιότατος ενημερώθηκε από τον εφημέριο της ενορίας, π. Νικόλαο Δαραμούσκα, για την πορεία των εργασιών και έδωσε οδηγίες για να συνεχιστεί απρόσκοπτα το επιτελούμενο έργο. Επίσης μετέβη στον Κοιμητηριακό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, όπου επίσης έδωσε οδηγίες για την ανακαίνιση του.

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Ανοίγει σήμερα το Τριώδιο- Κεκλεισμένων των θυρών λόγω της έξαρσης της πανδημίας λειτούργησαν οι εκκλησίες

Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου

Δημοσιεύθηκε

στις

Πρώτη Κυριακή του Τριωδίου η σημερινή, η οποία ονομάζεται Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, λόγω της σχετικής ευαγγελικής περικοπής που διαβάζεται στις Εκκλησίες.

Στο νομό Αχαΐας, ο οποίος είναι κόκκινος λόγω της πανδημίας, οι Ιεροί Ναοί λειτούργησουν κεκλεισμένων των θυρών εξαιτίας των απαγορευτικών μέτρων για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού.

Σύμφωνα με την παραβολή, την εποχή του Χριστού, ο τελώνης ήταν αυτός που αγόραζε τους φόρους από την ρωμαϊκή αρχή και τους εισέπραττε από τους πολίτες, τους οποίους συχνά εκμεταλλευόταν ή εκβίαζε.

Γι’ αυτό οι τελώνες αναφέρονται στην Καινή Διαθήκη ως αμαρτωλοί, άδικοι και εκβιαστές. Οι Φαρισαίοι εκπροσωπούσαν μια μερίδα της Ιουδαϊκής θεοκρατίας με μεγάλη επιρροή στον Ιουδαϊκό λαό. Ήταν ζηλωτές του Μωσαϊκού Νόμου και φανατικοί εθνικιστές.

Ο Ιησούς τους έλεγχε με σφοδρότητα γιατί εκπροσωπούσαν την υποκριτική θεοσέβεια («τα πάντα ποιούντες προς το θεαθήναι τοις ανθρώποις»). Στην Καινή Διαθήκη αναφέρονται, επίσης, ως φιλάργυροι, φθονεροί, εκμεταλλευτές και άδικοι.

Σύμφωνα με την ανωτέρω ευαγγελική περικοπή, ο Ιησούς μιλώντας στους μαθητές του φανερώνει την αξία της ταπεινοφροσύνης και της συγγνώμης του Τελώνη, που έχει συναίσθηση των αμαρτιών του, αντίθετα με τον αλαζόνα Φαρισαίο, που με την υποκρισία του παρουσιάζει τον εαυτό του τέλειο άνθρωπο. Και καταλήγει με το γνωμικό: «Πας ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται, ο δε ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται».

Την εβδομάδα του Τελώνου και του Φαρισαίου (17-23 Φεβρουαρίου 2019), δεν υπάρχει η παραμικρή νηστεία. Γίνεται «κατάλυση στα πάντα», σύμφωνα με την εκκλησιαστική ορολογία, δηλαδή τρώγεται ελεύθερα κάθε φαγητό ακόμα και την Τετάρτη και Παρασκευή. Για το λόγο αυτό, η εβδομάδα αυτή ονομάζεται και «ελεύθερη» ή «απολυτή».

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Υιοθετήστε τα διδάγματά τους-Η προτροπή του Μητροπολίτη προς τους μαθητές με αφορμή την χθεσινή εορτή των Τριών Ιεραρχών

Δημοσιεύθηκε

στις

Με ιερά κατάνυξη και την αρμόζουσα τιμή, εορτάστηκε χθες η μνήμη των Τριών Ιεραρχών, Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών.

Χθες ανήμερα της εορτής, ο κεντρικός ἑορτασμός πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ευαγγελιστρίας Πατρών, όπου την θεία λειτουργία τέλεσε ο Μητροπολίτης κ. Χρυσόστομος, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε: α) Στην εποχή που έζησαν οι Τρεις Ιεράρχαι, Δ’ αιών, ο οποίος εξ’ αιτίας της μεγάλης δραστηριότητος και πνευματικής εργασίας των Αγίων Ιεραρχών, ονομάσθηκε χρυσούς αιών της Εκκλησίας.
β) Στο τεράστιο εκκλησιαστικό και εν γένει πνευματικό και κοινωνικό έργο των Τριών Ιεραρχών, στην φιλόθεη και φιλάνθρωπη δραστηριότητα και προσφορά τους, στο αδέλφωμα δύο στοιχείων, δύο κόσμων, του Ελληνικού και του Χριστιανικού με την έννοια της αποκεκαλυμμένης από τον Θεό αληθείας. Στο συγγραφικό τους έργο, στους αγώνες τους εναντίον των αιρέσεων και της εκκλήσεως των ηθών, στις παιδαγωγικές αρχές και τα παιδαγωγικά αξιώματα, που είναι οι βάσεις όλων των μετά ταύτα παιδαγωγικών συγγραμμάτων, παγκοσμίως.
γ) Στην δική μας εποχή, στα προβλήματα που αντιμετωπίζομε γενικά ως κοινωνία, στα δύσκολα θέματα που αντιμετωπίζει το παιδαγωγικό σύστημα και εν γένει η παιδεία, όχι μόνο στην πατρίδα μας, αλλά παγκοσμίως και
δ) Στην ανάγκη, υιοθετήσεως όλων των διδαγμάτων, των πνευματικών παρακαταθηκών και παιδαγωγικών αρχών που κατέλειπαν σε μας οι Τρεις μέγιστοι Φωστήρες της Τρισηλίου Θεότητος.
Ο Σεβασμιώτατος έκανε ειδική αναφορά στους ευσυνειδήτους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τους ευχαρίστησε για το μεγάλο έργο που προσφέρουν και τους επήνεσε για το λειτούργημα που επιτελούν με βαθειά αίσθηση ευθύνης σε μια τόσο δύσκολη εποχή.
Επίσης, μίλησε με αγάπη για τους μαθητές και φοιτητές και προέτρεψε τα παιδιά να ζουν με αξιοπρέπεια και υπευθυνότητα, να αξιοποιούν τον χρόνο της ζωής τους και να φροντίζουν να αποκτήσουν όχι μόνο την κατά κόσμον γνώσιν, αλλά και την κατά Θεόν σοφίαν.
Απευθυνόμενος στους γονείς των μαθητών, ευχήθηκε να έχουν δύναμη από τον Θεό, υγεία και υπομονή στην τεράστια προσπάθειά τους, για την ανατροφή των παιδιών τους.
Στον Μητροπολιτικό Ναό χθες εκκλησιάσθη αντιπροσωπεία από τους μαθητές του Εκκλησιαστικού Λυκείου Πατρών, κρατώντας την σημαία.
Τους άρτους προσέφερε το Στρούμπειο Σχολείο Πατρών, ενώ την εικόνα των Τριών Ιεραρχών στόλισαν με άνθη, τα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών.

 

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα