Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
Connect with us

Υγεία

Απώλεια βάρους στην Εμμηνόπαυση γίνεται; Γράφει η Αναστασία Κόκκαλη

Δημοσιεύθηκε

στις

Γίνεται! Η εμμηνόπαυση αποτελεί μία πολύ ιδιαίτερη χρονική περίοδο στον γυναικείο οργανισμό. Παρατηρούνται πλήθος ορμονικών αλλαγών, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται ο μεταβολισμός, να διαταράσσεται ο ύπνος, να εμφανίζεται ινσουλινοαντίσταση και να αυξάνεται η επιθυμία για φαγητό.

Αυτά αρκούν για να οδηγήσουν σε μία προσθήκη βάρους.
Η υγιεινή διατροφή είναι φυσικά ο απαραίτητος σύμμαχος στην ορθή απώλεια βάρους. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι μία διατροφή πλούσια σε τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας, με αντιοξειδωτικά, καλά λιπαρά και πρωτεΐνες θα αποδώσει τα καλύτερα αποτελέσματα στην σωστή απώλεια βάρους.

Η διατροφή θα πρέπει να είναι εξατομικευμένη και να καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού. Τα 5 τακτικά γεύματα θα ενισχύσουν τον μεταβολισμό και θα συμβάλλουν στην επαρκή θρέψη.

Συνήθως σε αυτές τις ηλικιες, παρατηρούνται ανεπάρκειες βιταμινών όπως π.χ. βιταμίνη D, βιταμίνη Β12 κλπ. Επομένως είναι απαραίτητος ο εργαστηριακός έλεγχος και αν τα επίπεδα είναι χαμηλά, τοτε τα κατάλληλα τρόφιμα και ίσως και συμπληρώματα θα ενισχύσουν την θρεπτική κατάσταση του οργανισμού και κατ’επέκταση τον ρυθμό του μεταβολισμού. Η σωστή σωματική ανάλυση επίσης θα δείξει τα επίπεδα μυικής μάζας, κατακράτησης και σπλαχνικού λίπους, οπότε και θα διαμορφωθεί αντίστοιχα και τοδιατροφικό σχήμα.

Οι θερμίδες είναι σημαντικές, αλλά οι δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων δεν λειτουργούν καλά μακροπρόθεσμα. Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να δοκιμάσετε μια δίαιτα πολύ χαμηλών θερμίδων για να χάσετε βάρος γρήγορα, αυτό είναι στην πραγματικότητα το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε.

Η έρευνα δείχνει ότι ο περιορισμός των θερμίδων σε χαμηλά επίπεδα προκαλεί απώλεια μυϊκής μάζας και μια περαιτέρω μείωση του μεταβολικού ρυθμού. Έτσι, ενώ οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες μπορεί να οδηγήσουν σε γρήγορη απώλεια βάρους, οι επιπτώσεις τους στη μυϊκή μάζα και στο μεταβολικό ρυθμό θα καταστήσουν δύσκολο να διατηρηθεί το βάρος μακροπρόθεσμα. Επιπλέον, η ανεπαρκής πρόσληψη θερμίδων και η μειωμένη μυϊκή μάζα μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια οστών. Αυτό μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης. Ο «διατροφικός περιορισμός», δηλαδή το σωστό μέγεθος των μερίδων είναι αποτελεσματικός τρόπος αδυνατίσματος.

Ποιες δίαιτες λειτουργούν  καλά κατά την εμμηνόπαυση;
Εδώ είναι 3 υγιεινές δίαιτες που έχουν αποδειχθεί ότι βοηθούν στην απώλεια βάρους κατά τη διάρκεια και μετά τη μετάβαση στην εμμηνόπαυση.

Η δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι εξαιρετικές για την απώλεια βάρους και απώλεια κοιλιακού λίπους. Η πρόσληψη υδατανθράκων δεν χρειάζεται να είναι εξαιρετικά χαμηλή για να προκαλέσει απώλεια βάρους. Αρκεί να παρέχει το 30% των θερμίδων από υδατάνθρακες.
Αποφύγετε αυστηρά:
• Ζάχαρη π.χ. Αναψυκτικά, χυμούς φρούτων, γλυκίσματα,
μπισκότα, παγωτό
• Επεξεργασμένα δημητριακά: σιτάρι, λευκό ρύζι, ζυμαρικά, λευκό ψωμί, δημητριακά
• Trans λιπαρά: Υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα έλαια.
• Προϊόντα διατροφής και χαμηλών λιπαρών: Πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα, δημητριακά ή κράκερ έχουν μειωμένη περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλλά περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη.

Η μεσογειακή διατροφή

Παρόλο που η μεσογειακή διατροφή είναι πιο γνωστή για τη βελτίωση της υγείας και τη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων, μελέτες δείχνουν ότι μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να χάσετε βάρος.
Χορτοφαγική δίαιτα
Οι δίαιτες για vegan και χορτοφάγους έχουν πολύ καλά αποτελέσματα στην απώλεια βάρους. Ωστόσο, μια πιο ευέλικτη προσέγγιση για χορτοφάγους που περιλαμβάνει γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί καλύτερα σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες.
Εδώ είναι διάφοροι τρόποι για να βελτιώσετε την ποιότητα ζωής σας και να κάνετε την απώλεια βάρους ευκολότερη κατά την εμμηνόπαυση.
1. Κοιμηθείτε! Απολαύστε ξεκούραστο, ποιοτικό ύπνο. Η απόκτηση επαρκούς ύπνου υψηλής ποιότητας είναι σημαντική για την επίτευξη και τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους. Τα άτομα που κοιμούνται πολύ λίγο έχουν υψηλότερα επίπεδα γκρελίνης «ορμόνης πείνας», χαμηλότερα επίπεδα λεπτίνης «ορμόνης πληρότητας» και είναι πιο πιθανό να είναι υπέρβαρα.
2. Χαλαρώστε! Βρείτε έναν τρόπο για να ανακουφίσετε το άγχος. Η ανακούφιση από το άγχος είναι επίσης σημαντική κατά τη μετάβαση στην εμμηνόπαυση.
Εκτός από την αύξηση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων, το στρες οδηγεί σε αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, τα οποία σχετίζονται με αυξημένο κοιλιακό λίπος. Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η γιόγκα μπορεί να μειώσει το άγχος και να ανακουφίσει τα συμπτώματα σε γυναίκες σε εμμηνοπαυση
3. Τρώτε ισορροπημένα και συμβουλευτείτε τον ειδικό διαιτολόγο
4. Γυμναστείτε με όποιον τρόπο σας ευχαριστεί!
Η διατήρηση ενός υγιούς τρόπου ζωής με την άσκηση, τον επαρκή ύπνο, την εστίαση σε μια ισορροπημένη διατροφή και το να τρώτε προσεκτικά θα σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα κατά την εμμηνόπαυση και μετά. Η υπομονή και επιμονή θα σας βοηθήσουν να πετύχετε τον στόχο σας!

(*) Η Αναστασία Κόκκαλη είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Επιστημονικός Συνεργάτης της ΕΛΕΤΕΜ (www.kokkalidiet.gr, [email protected])

 

Περισσότερα
Advertisement

Υγεία

Κορωνοϊός: Τι είναι το «μπράτσο Covid» και πόσο πρέπει να σας ανησυχεί- Μια παρενέργεια μετά το εμβόλιο

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Τον γύρο του κόσμου κάνει τον τελευταίο καιρό η είδηση ότι στο εμβόλιο εναντίον της λοίμωξης που προκαλεί ο νέος κορωνοϊός παρατηρήθηκε μία νέα παρενέργεια. Η παρενέργεια αυτή γρήγορα απέκτησε την ονομασία «μπράτσο Covid» (Covid arm), γιατί εκδηλώνεται γύρω από το σημείο του εμβολιασμού.

Η εν λόγω παρενέργεια παρατηρήθηκε σε άτομα που έκαναν το εμβόλιο της εταιρείας Moderna. Πρόκειται για ένα μεγάλο, κόκκινο εξάνθημα που προκαλεί έντονο κνησμό και είναι ζεστό στην αφή. Σε μερικούς πάσχοντες συνοδεύεται από έντονο οίδημα και πόνο. Πόσο σοβαρό είναι όμως;

«Είναι μια αβλαβής αντίδραση που τυπικά υποχωρεί μέσα σε 24 ώρες έως μία εβδομάδα», απαντά η Dr Esther Freeman, αναπληρώτρια καθηγήτρια Δερματολογίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. «Είναι ένα γνωστό φαινόμενο, που μπορεί μεν να είναι δυσάρεστο, αλλά δεν προκαλεί ανησυχία».

«Το μπράτσο Covid είναι ουσιαστικά μία όψιμη αντίδραση δερματικής υπερευαισθησίας», λέει ο καθηγητής Ανοσολογίας Dr. Thaddeus Stappenbeck, διευθυντής του Τμήματος Φλεγμονής & Ανοσίας στο Ερευνητικό Ίδρυμα Lerner της Cleveland Clinic, στο Οχάιο. «Προκαλείται διότι τα κύτταρα του ανοσοποιητικού αντιδρούν στα μυϊκά κύτταρα που έχουν δεχθεί το mRNA εμβόλιο. Απλώς η αντίδρασή τους είναι λίγο υπερβολική, διότι εκλαμβάνουν την πρωτεΐνη που αυτό παράγει ως λοίμωξη την οποία πρέπει να καταπολεμήσουν επιθετικά».

Όπως εξηγεί ο Dr. Stappenbeck, η αντίδραση αυτή συνήθως χρειάζεται μερικές μέρες για να αναπτυχθεί. Γι’ αυτό και συχνά δεν εκδηλώνεται την ημέρα που κάνει κάποιος το εμβόλιο αλλά κάποια από τις επόμενες.

Από την πλευρά της, η Dr. Freeman τονίζει ότι το μπράτσο Covid είναι μία σπάνια αντίδραση στο εμβόλιο. Η Dr. Freeman ηγείται μιας παγκόσμιας βάσης δεδομένων όπου καταγράφονται τα δερματικά συμπτώματα της λοίμωξης που προκαλεί ο νέος κορωνοϊός, αλλά και οι δερματικές εκδηλώσεις των εμβολίων.

Στη βάση αυτή έχουν δηλωθεί μερικές δεκάδες περιστατικά της όψιμης δερματικής αντίδρασης υπερευαισθησίας στο εμβόλιο της Moderna. Οι ειδικοί δεν αποκλείουν να υπάρχουν και κάποια ακόμα, αλλά γενικώς εκτιμούν πως το φαινόμενο δεν είναι πάρα πολύ συχνό.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι αυτού του είδους η αντίδραση δεν είναι πρωτοφανής. Ανάλογη «διογκωμένη κοκκινίλα» παρατηρείται συχνά και με άλλα εμβόλια, όπως του τετάνου ή της ανεμευλογιάς.

Στην πραγματικότητα, αυτού του είδους η υπερευαισθησία «παρατηρείται στο 2-9% των ανθρώπων που κάνουν εμβόλια», λέει ο Dr. Praveen Buddiga, επίκουρος καθηγητής Ανοσολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο (UCSF).  Ακόμα και με το τεστ για τη φυματίωση μπορεί να παρατηρηθεί, προσθέτει ο Dr. Stappenbeck.

Τι να κάνετε

Για τους πάσχοντες από αυτή την αντίδραση στο εμβόλιο κατά της λοίμωξης που προκαλεί ο κορωνοϊός, το μείζον ερώτημα είναι τι να κάνουν. Οι συστάσεις των ειδικών είναι απλές. «Για να καταπραΰνετε τον πόνο και την φλεγμονή, να τοποθετείτε για λίγα λεπτά ψυχρά επιθέματα πάνω στο μπράτσο», συνιστά ο Dr. Stappenbeck. «Μπορείτε επίσης να πάρετε κάποιο απλό παυσίπονο για τον πόνο. Η ανάπαυση και η παγοθεραπεία είναι καλές λύσεις για όλες τις φλεγμονώδεις καταστάσεις».

Αυτό που δεν πρέπει να κάνετε είναι να αποφύγετε την επόμενη δόση από το εμβόλιο της Moderna, τονίζει η Dr. Freeman. Ούτε πρέπει να κάνετε δεύτερη δόση από άλλο εμβόλιο, προσθέτει.

Κι αν ανησυχείτε ότι θα ξαναπονέσετε, «να κάνετε τη δεύτερη δόση στο άλλο μπράτσο, για να διευκολύνετε λίγο τα πράγματα», καταλήγει ο Dr. Stappenbeck.

 

Περισσότερα

Υγεία

Σπίτι του Hπειρώτη και του Εθελοντή Αιμοδότη»

Δημοσιεύθηκε

στις

«Το Σπίτι του Ηπειρώτη» τίμησε για άλλη μια φορά το σκοπό του ως πολιτιστικό κέντρο για την Πάτρα, καθώς στους χώρους του πραγματοποιήθηκε εθελοντική αιμοδοσία, με αφορμή την 108η επέτειο απελευθέρωσης των Ιωαννίνων, από τον Πανηπειρωτικό Σύλλογο Πατρών.

Το Δ.Σ. ευχαριστεί το Κέντρο Αίματος του ΠΓΝ Πατρών «Παναγία η Βοήθεια» και ειδικότερα στις υπεύθυνες για τη συγκεκριμένη αιμοδοσία, Αθηνά Μούγιου, Επιμελήτρια Α’, και κα. Σπανού, Νοσηλεύτρια.

 

Περισσότερα

Υγεία

Συμπτώματα ακόμα και μετά από 9 μήνες!

Έχει ένας στους τρεις ασθενείς που πέρασαν είτε ήπια, είτε νοσηλεύτηκαν με Covid-19

Δημοσιεύθηκε

στις

Συμπτώματα της Covid-19, όπως η κόπωση, η δύσπνοια, η απώλεια όσφρησης ή γεύσης και οι πόνοι στους μυς, μπορούν να επιμένουν για απρόσμενα πολλούς μήνες μετά την αρχική λοίμωξη, καμία φορά ακόμη και σε νέους που πέρασαν σχετικά ήπια τη νόσο, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική μελέτη.

Ένας στους τρεις ασθενείς έχει συμπτώματα ακόμη και μετά από εννέα μήνες, όπως δείχνει η έρευνα, η οποία, παρά το μικρό δείγμα της, είναι μία από αυτές με το μεγαλύτερο βάθος χρόνου σε ασθενείς Covid-19.

Οι ερευνητές του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στο Σιάτλ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «JAMA Network Open», μελέτησαν 177 ασθενείς Covid-19 με μέση ηλικία 48 ετών, εκ των οποίων οι 16 (το 9%) είχαν νοσηλευθεί και οι 161 δεν είχαν χρειαστεί νοσηλεία.

 

Μολονότι τα δύο τρίτα των ασθενών δεν είχαν πια συμπτώματα τρεις έως εννέα μήνες μετά την αρχική λοίμωξη, το 16% ανέφεραν ένα ή δύο επίμονα συμπτώματα και το 14% τουλάχιστον τρία συμπτώματα διαρκείας. Το 33% των ασθενών που πέρασαν ήπια την Covid-19 και το 31% όσων νοσηλεύθηκαν, ανέφεραν τουλάχιστον ένα επίμονο σύμπτωμα για τουλάχιστον τρεις μήνες μετά τη διάγνωση. Επίμονα συμπτώματα εμφάνισαν το 27% των ασθενών 18-39 ετών, το 30% των ασθενών 40-64 ετών και το 43% εκείνων άνω των 65 ετών.

Τα συχνότερα επίμονα συμπτώματα, που μπορεί να διαρκέσουν από τρεις έως εννέα μήνες, είναι η κόπωση και η απώλεια όσφρησης/γεύσης (από 14%). Περίπου το 5% των ασθενών έχουν επίμονους πονοκέφαλους ή δύσπνοια ή μυϊκούς πόνους.

Άλλα λιγότερο συχνά επίμονα συμπτώματα είναι ο πυρετός, ο βήχας, ο πονόλαιμος, η διάρροια, οι κρυάδες, οι εφιδρώσεις κ.ά.

Οι ασθενείς που νοσηλεύθηκαν, είναι πιθανότερο να αναφέρουν συμπτώματα που δεν λένε να φύγουν, αλλά ακόμη και όσοι πέρασαν ήπια τη νόσο, μπορεί να έχουν παρόμοια ταλαιπωρία στη συνέχεια, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα της ζωής τους, όπως ανέφερε το 30% των ατόμων. Το 8% είπαν ότι τα επίμονα συμπτώματα επηρεάζουν και δυσκολεύουν τουλάχιστον μία από τις καθημερινές δραστηριότητές τους, όπως οι δουλειές του νοικοκυριού.

 

«Επειδή η Covid-19 υπάρχει εδώ και μόνο ένα χρόνο, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της για την υγεία δεν είναι ακόμη γνωστές. Όμως το γεγονός πως οι άνθρωποι συνεχίζουν να βιώνουν συμπτώματα επί μήνες μετά την αρρώστια τους, είναι ασφαλώς ανησυχητικό», δήλωσε η ερευνήτρια δρ. Ντενίζ ΜακΚάλοχ.

Για ποιο λόγο τόσοι άνθρωποι εμφανίζουν συμπτώματα της «μακράς Covid-19», δεν είναι ακόμη σαφές στους επιστήμονες. Πιθανώς σχετίζεται με την αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος τους ή με μια χρόνια φλεγμονή.

 

 

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα