Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Tα παιδιά μας σε τι κόσμο θα ζήσουν;Tου Πέτρου Π. Γρουμπού-Ομότιμου Καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών.

Δημοσιεύθηκε

στις

Το ερώτημα αυτό, «Σε τι κόσμο θα ζήσουν τα παιδιά μας;» είναι το κύριο ερώτημα που πρέπει να απασχολεί διαχρονικά τον πλανήτη, (πέραν του προσωρινού  προβλήματος COVID-19 που ταλανίζει τη σημερινή κοινωνία), είναι δε πιο επίκαιρο από ποτέ σήμερα, στην περιοχή των Βαλκανίων και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Το  έργο επικής διάστασης του Ρώσου συγγραφέα Λέοντα Τολστόι «Πόλεμος και Ειρήνη» σκιαγραφεί με πολλές λεπτομέρειες τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν εξαιτίας της γαλλικής εισβολής στη Ρωσία, περιγράφοντας συνάμα και το αντίκτυπο της εποχής του Ναπολέοντα στη Ρωσική κοινωνία. Μεγάλα τμήματα του έργου, ειδικά στα τελευταία κεφάλαια, είναι φιλοσοφική συζήτηση και όχι αφήγηση. Πολύ κατάλληλο για την εποχή μας.

Ένα από τα θεμελιώδη ερωτήματα που βασανίζει την ανθρωπότητα εδώ και χιλιετίες ήταν και είναι ο σκοπός της ύπαρξης του ανθρώπου σε αυτόν τον πλανήτη. Αυτό το ερώτημα σήμερα είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Πολλές μελέτες, δια μέσου των αιώνων, έχουν διερευνήσει την ύπαρξη σκοπού στο κόσμο που μας περιβάλλει αλλά και την αναγκαιότητα δημιουργίας μιας ηθικής, μιας στάσης ζωής με αναφορά τη συμπεριφορά μας απέναντι στους «άλλους», τον έμβιο και άβιο πλανήτη.

Και ποιος ο ρόλος των πολέμων σε όλα αυτά; Βέβαιο ότι, τα αποτελέσματα κάθε πολέμου είναι καταστροφικά για όλους τους εμπλεκόμενους, αν και ο Ηράκλειτος μας λέει «Ο πόλεμος είναι ο πατέρας όλων, ο βασιλεύς πάντων, και άλλους κατέστησε θεούς και άλλους ανθρώπους, άλλους έκανε δούλους κι άλλους ελεύθερους». Σήμερα, όμως, ο κόσμος είναι διαφορετικός και δεν θέλει θεούς, βασιλείς, σουλτάνους, δικτάτορες, λαοπλάνους πολιτικούς, δούλους, κράτη χωροφύλακες  κλπ. Οραματίζεται ένα νέο κόσμο βασισμένο στα νέα δεδομένα του σήμερα. Μάλλον πρέπει να ξεχάσουμε τα παραμύθια.

Μια φορά κι έναν καιρό, οι πόλεμοι γίνονταν για διασκέδαση και κέρδος. Όταν οι Έλληνες κατέλαβαν την Τροία για τα ωραία μάτια της Ελένης, ή όταν η Ισπανία κατέκτησε το Περού, κίνητρο ήταν ο χρυσός και το ασήμι. Αυτό εξακολουθεί να γίνεται και σήμερα. Διάφοροι εμφύλιοι, ιδιαίτερα συνηθισμένοι σε «φτωχές περιοχές του πλανήτη», γίνονται όπου υπάρχουν πόροι τους οποίους μπορεί να κλέψει κανείς, όπως για παράδειγμα τα διαμάντια. Άλλοι εμφύλιοι γίνονται βάσει «ιδεολογιών». Για τον ίδιο λόγο έγιναν και πολλές επαναστάσεις. Πέρασε ένας και πλέον αιώνας από την έναρξη του Α΄  Παγκοσμίου Πολέμου τον οποίον, τότε,  πολλοί είχαν χαρακτηρίσει «τον πόλεμο που θα έθετε τέλος σε όλους τους πολέμους». Και όμως ακολούθησε ο καταστροφικός Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος.

Σήμερα όμως, εάν είσαι ένα σύγχρονο, πολιτισμένο και  ευκατάστατο κράτος, ο πόλεμος – ακόμη και αυτός που γίνεται εύκολα νικηφόρος – δεν αποδίδει. Αυτό ισχύει, δε, εδώ και πολύ καιρό. Σε έναν αλληλεξαρτώμενο κόσμο, ένας πόλεμος θα προκαλέσει σημαντική οικονομική ζημιά ακόμη και στον νικητή. Ακόμη, ο σύγχρονος πόλεμος είναι πολύ, πολύ ακριβός. Για παράδειγμα, το τελικό κόστος για τον πόλεμο του Ιράκ, περιλαμβανομένου και του κόστους περίθαλψης των βετεράνων, θα ξεπεράσει το 1.4 τρισεκατομμύριο δολάρια. Επομένως, έχουν όντως δίκιο όσοι λένε ότι,  τα σύγχρονα κράτη δεν μπορούν να γίνουν πλούσια κάνοντας πόλεμο.

Ωστόσο, πόλεμοι εξακολουθούν να γίνονται. Γιατί;  Φαίνεται ότι έχει έλθει η κατάλληλη ευκαιρία να αναρωτηθούμε το γιατί. Ή μάλλον,  γιατί να μην αναζητήσουμε τους λόγους  για τους οποίους η ειρήνη είναι η πιο καλή και ενδεδειγμένη λύση για τη δημιουργία ενός μόνιμου και ειρηνικού κόσμου;

Σε έναν ειρηνικό κόσμο:

– όλοι έχουν ίση μεταχείριση ανεξάρτητα από το φύλο, τη φυλή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τη θρησκευτική πίστη ή την αναπηρία τους

– έχει εξαλειφθεί η φτώχεια και αφιερώνεται χρόνος και πόροι για να φτάσουν τα επίπεδα αλφαβητισμού όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο 100%

– επικρατεί η κοινωνική ενσυναίσθηση, η υπεράσπιση των αδυνάμων στην κάθε εξουσία, η στήριξη των μειονοτήτων, η αντίσταση στην επίθεση κατά των εργασιακών/ανθρωπίνων κατακτήσεων-δικαιωμάτων

– πρέπει ΟΛΟΙ να επιλέξουμε να ζούμε ειρηνικά… ατομικά και για το καλό ΟΛΩΝ μακροπρόθεσμα.

– τα κράτη-έθνη σέβονται τους κανόνες του διεθνούς δικαίου και  παύουν να ενοχλούν τα άλλα που επιθυμούν την ειρηνική συνύπαρξη των Λαών.

Για να τα επιτύχουμε αυτά πρέπει να ζήσουμε από την αγνότερη κατάσταση μέσα μας, επιτρέποντάς μας να δούμε το καλό ο ένας στον άλλον και να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον ως αμοιβαίοι αδελφοί και αδελφές που είμαστε. Χρειάζεται πολύ δουλειά από πολλούς ανθρώπους που θα βάζουν το  «Εμείς πάνω από το Εγώ, το κέρδος πάνω από τον άνθρωπο».

Σε έναν ειρηνικό κόσμο δεν θα υπάρχουν πόλεμοι και εχθροπραξίες μεταξύ κρατών ή και «ομάδων». Άρα δεν θα υπάρχουν και πρόσφυγες! Δεν θα υπάρχει ανάγκη για στρατιωτικούς εξοπλισμούς. Όλοι οι πόροι θα διατίθενται για ειρηνικούς σκοπούς και σε έργα για την υγεία και την παιδεία, για την έρευνα και καινοτομία, για την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας προς όφελος της κοινωνίας. Πάνω απ’ όλα η «ανθρωπότητα» θα κάνει πράξη τη ρήση του Πλάτωνα: «Πᾶσά τε ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία, και ού σοφία φαίνεται».  Ή απλά,  «Κάθε επιστήμη, όταν χωρίζεται από τη δικαιοσύνη και την υπόλοιπη αρετή, γίνεται πανουργία κι όχι σοφία».  (Πλάτωνος, “ Μενέξενος”  347a)

Έτσι αντί τα κράτη να δημιουργούν drones για πολεμικές επιχειρήσεις (τελευταία έκανε η Τουρκία χρήση drones για να σκοτώνει αμάχους στη Σύγκρουση του Ναγκόρνο Καραμπάχ – Αρμενία) θα μπορούσαν να τα χρησιμοποιούν για ειρηνικούς σκοπούς (γεωργία, περιβάλλον, μεταφορές, βοήθεια σε ΑΜΕΑ κ.α.). Έτσι Ελλάδα και Τουρκία δεν θα ξόδευαν  δις. Ευρώ για εξοπλισμούς αλλά για ανάπτυξη «τεχνολογιών» για τη λύση των προβλημάτων  των δύο λαών τους και όχι για να πλουτίζουν οι βιομηχανίες πολέμου. Θα εξέλιπαν οι απειλές και ανιστόρητες τοποθετήσεις της Τουρκικής ηγεσίας προς τη Δύση και κυρίως κατά της Ελλάδος.

Κανείς δεν  αμφιβάλλει  για τα πλεονεκτήματα της ειρηνικής συνύπαρξης. Όμως, η πραγματικότητα πολύ απέχει… Η ανθρώπινη ιστορία βρίθει πολέμων. Αφορμή τους “το κέρδος, η εξουσία”. Κάποτε ήταν η εξασφάλιση  τροφής-νερού, καλλιεργήσιμης γης κ.ο.κ.  Μετά ήταν άλλα συμφέροντα για κέρδη-εξουσία.

Νομίζω ότι η προσγείωση στην πραγματικότητα πρέπει να γίνει ακολουθώντας το λατινικό ρητό  Si vis pacem, para bellum (εάν θέλεις ειρήνη, προετοιμάσου για πόλεμο). Και εδώ πρέπει να τονίσω ότι η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να «εξοπλίζετε στρατιωτικά». Η προετοιμασία δεν σημαίνει αποκλειστικά και μόνον την απόκτηση όπλων. Τα κράτη-έθνη οφείλουν να ενστερνισθούν την ανάγκη ειρήνης μεταξύ των και να την καλλιεργήσουνε μέσω της πρέπουσας παιδείας. Η Ελλάδα πρέπει και μπορεί να αναδειχθεί σε μία δυνατή και εύρωστη οικονομική και στρατιωτική δύναμη στα Βαλκάνια. Μπορεί να το πετύχει βασισμένη στις αξίες και αρχές του Ελληνικού πολιτισμού.

Σε έναν ειρηνικό κόσμο τα πολιτισμένα κράτη δεν θα είχαν επεκτατικές  και επιθετικές στρατηγικές αλλά θα επικέντρωναν  όλες τις προσπάθειες -δραστηριότητες για ένα καλύτερο αύριο για τις κοινωνίες τους. Θα επένδυαν τα πάντα στο Τρίγωνο της γνώσης:

Παιδεία + έρευνα-καινοτομία + επιχειρηματικότητα.

Η πρόοδος της γνώσης σε όλα τα επίπεδα είναι συνυφασμένη με την απελευθέρωση του ανθρώπου από την απανταχού παρουσία του σκοπού. Όμως ο άνθρωπος απαιτεί απαντήσεις στα μεγάλα ερωτήματα που τίθενται – ποια είναι η αρχή και το τέλος των πάντων; από πού ήρθαμε και πού πάμε; – και έτσι όλα απέκτησαν κάποιο σκοπό παράλληλα με την ερμηνεία τους. Άρα,  πώς ο άνθρωπος θα μπορέσει να διαμορφώσει την ηθική του, δηλαδή μια στάση ζωής απέναντι στους άλλους και στη φύση; Με ειρηνικό ή πολεμοχαρή τρόπο;           Δεν χρειάζεται να πω την προσωπική μου άποψη, και που είμαι σίγουρος συμπίπτει με τι δική σας. Θέλουμε τα παιδιά μας να ζήσουν σε έναν ειρηνικό κόσμο.

Η Ελλάδα μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην επίτευξη αυτού του πολυπόθητου στόχου

Περισσότερα
Advertisement

Άρθρα-Συνεργασίες

Μια θλιβερή επέτειος και άλλα- Του Αρκά

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

-Δυστυχώς ένας χρόνος συντροφιά με τον απρόσκλητο αόρατο ιό. Και κανένας δεν γνωρίζει πόσο θα συνεχίσει το κορωνο-σίριαλ. Μια θλιβερή επέτειος, μια περιπέτεια που συνεχίζεται…

– Καλή υπομονή μαζί με την ευχή Καλή Σαρακοστή

-Τσικνοπέμπτη – Απόκριες και Καθαρή Δευτέρα θα γιορταστούν μάλλον κεκλεισμένων των θυρών

-Μεγάλο πρόβλημα και για τον χαρταετό. Τον χτύπησε και αυτόν ο κορωνοϊός

-Οι Μεταλλάξεις τρέχουν ποιο γρήγορα και από τους επιστήμονες

– Κάποτε θα κουραστεί. Και μόνος του θα εξαφανισθεί

-Τότε θα εμφανισθεί ένας άλλος ποιο ισχυρός ιός, ο οικονομικός.

-Αυτός δεν αντιμετωπίζεται με το εμβόλιο της ελευθερίας γιατί θα υπάρχει η αθεράπευτη ανεργία

– Η οποία θα μεταλλάσσεται ολοταχώς σε πείνα

-Όλοι σχεδόν οι ηλικιωμένοι μετά χαράς εμβολιάστηκαν και ολίγον ξεθάρρεψαν

-Προσοχή από κανένα έκτακτο ισχυρό κορωνο-ρίχτερ, ο Θεός να βάλει το χέρι του

-Το έλα να δεις έγινε μέσα στη Βουλή. Θύμιζε ποδοσφαιρική κερκίδα τρίτης εθνικής

-Ο πολιτικός πολιτισμός ήταν απών μέσα στην αραιοκατοικημένη Βουλή

-Κυριάκος και Αλέξης, με το δικό τους επικοινωνιακό ταλέντο προσπαθούσαν να  ξεκαθαρίσουν και να λύσουν διάφορα ορατά και αόρατα

-Επιτέλους εδώ και τώρα η φωνή έσπασε την σιωπή

-Συνωστισμός ηθοποιών για να αποκαλύψουν χωρίς φόβο και να καταγγείλουν των εσωτερικό τους καταστροφικό ηθοποιό-εχθρό

-Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται

– Στα σκαριά και το εμβόλιο-διαβατήριο

– Όποιος θα το έχει, εύκολα θα ταξιδέψει και δεν θα κινδυνεύει στις διακοπές το καλοκαίρι

-Ο Σουλτάνος συνεχίζει την στρατιωτική του επίδειξη  στην θάλασσα των νησιών

-Το όνομα Αιγαίο τον ενοχλεί γιατί είναι γνήσια Ελληνικό

-Μεγάλη άσκηση με ονοματεπώνυμο «Γαλάζια Πατρίδα». Όνειρο απατηλό θερινής νυκτός

 

 

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Κυκλική οικονομία, παράθυρο στο μέλλον- Του Δημήτρη Παπαδόπουλου

Δημοσιεύθηκε

στις

Τις τελευταίες μέρες άνοιξε στην πόλη η συζήτηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων μετά και την χρηματοδότηση για την κατασκευή εργοστασίου διαλογής. Αλήθεια η διαχείριση των απορριμμάτων έπρεπε να απασχολεί την πόλη ευκαιριακά; Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός που η πόλη έχει θέσει για τη μελλοντική διαχείριση των απορριμμάτων; Ποια ενημέρωση και κίνητρα έχουν δοθεί στους δημότες για να ενισχυθεί η  ανακύκλωση που τα τελευταία 6 χρόνια έχει μειωθεί δραματικά; Ποια η ευαισθητοποίηση των μαθητών στα σχολεία; Αυτές οι ερωτήσεις αναζητούν απαντήσεις.

 

Η διαχείριση των αποβλήτων έρχεται να βρει πλέον σύμμαχο, το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας. Η κυκλική οικονομία είναι ένα μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης, το οποίο περιλαμβάνει την ανταλλαγή, εκμίσθωση, επαναχρησιμοποίηση, επισκευή, ανακαίνιση και ανακύκλωση των υπαρχόντων υλικών και προϊόντων όσο το δυνατόν περισσότερο προκειμένου, να παραταθεί ο κύκλος ζωής τους. Πράγματι το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας δεν αποτελεί εύκολο επίτευγμα. Με την αποτελεσματική ανάπτυξη των διαθέσιμων μέσων και στρατηγικών, οι δήμοι θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την ευέλικτη μορφή τους ως κοντινότερος βαθμός εξουσίας στον πολίτη. Αυτή η καινοτομία μπορεί να οδηγήσει τους δήμους σε επίσπευση μετάβασης στην κυκλική οικονομία.

 

Σε άλλα κράτη της Ευρώπης έχουν διαμορφωθεί 5 βασικοί άξονες σχεδιασμού και υλοποίησης του  μοντέλου. Ο πρώτος άξονας αφορά τη διαχείριση της γνώσης. Τα εργαλεία γνώσης αναπτύσσονται και διαδίδουν πληροφορίες μέσω της έρευνας στους δήμους, τις επιχειρήσεις και τους δημότες. Ο δεύτερος άξονας αφορά τις δημόσιες συμβάσεις. Αυτή είναι η διαδικασία απόκτησης προϊόντων ή υπηρεσιών με σκοπό τη βέλτιστη (επανα)χρησιμοποίηση προϊόντων, ανταλλακτικών και υλικών με στόχο να επιμηκυνθεί το τέλος «ζωής» τους. Μέσω των δημόσιων συμβάσεων, ο δήμος μπορεί να χρησιμοποιήσει την αγοραστική του δύναμη επηρεάζοντας και τονώνοντας την παραγωγή κυκλικών προϊόντων και υπηρεσιών. Ο τρίτος άξονας αφορά τη διαμόρφωση  νομικού πλαισίου όχι μόνο από την κεντρική κυβέρνηση αλλά και από τον ίδιο το δήμο με απαλλαγές τελών σε επιχειρήσεις που παράγουν ή χρησιμοποιούν προϊόντα κυκλικής οικονομίας.

 

Τέταρτος άξονας η χωρική σχεδίαση. Μέσω χωροταξικού σχεδιασμού, οι δήμοι μπορούν να διαιρέσουν και να ταξινομήσουν την ανάπτυξη δραστηριοτήτων κυκλικής οικονομίας, όπως για το δήμο μας στο ΒΙΟΠΑ με κίνητρα εγκατάστασης στην περιοχή. Πέμπτος και τελευταίος άξονας η αλληλοϋποστήριξη επιχειρήσεων μέσω της συνεργασίας τους στα πλαίσια της κυκλικής οικονομίας. Εκτιμάται ότι στην Ευρώπη έως το 2030 θα έχουν δημιουργηθεί πάνω από 700.000 νέες θέσεις εργασίας συμβάλλοντας κατά 0.5% στο συνολικό ΑΕΠ της Ε.Ε.

 

Είναι επιτακτική ανάγκη να διευρυνθούν οι ευκαιρίες της κυκλικής οικονομίας για την πόλης μας. Το ξεκίνημα θα είναι δύσκολο αφού το νομικό πλαίσιο είναι υπό διαμόρφωση. Οφείλει η Πάτρα να πειραματιστεί και να καλλιεργήσει κλίμα ανάπτυξης ευκαιριών και δραστηριοτήτων σε αυτό τον τομέα αποτελώντας πανελλαδικό παράδειγμα εμπειρίας με τα οφέλη να είναι πολλαπλά. Ο στόχος υγιούς διαβίωσης θα είναι πιο εφεκτικός χωρίς να επιβαρύνεται περαιτέρω το παρόν αλλά περισσότερο το μέλλον των επόμενων γενιών.

 

 

 

Δημήτρης Παπαδόπουλος

 

Μέλος συντονιστικού Ώρας Πατρών

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Τα κατοικίδια ζώα στην Covid-19 εποχή- Tης Αντωνίας Ρηγάτου

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο Γι Γκουάν ιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, ο οποίος βοήθησε στην αποκάλυψη του ιού SARS στις 20 Ιανουαρίου το 2020 είπε στο κινεζικό περιοδικό Caixin, ότι η επιδημία της Γιουχάν συμπεριφερόταν σαν τον SARS: «μεταδίδεται μεταξύ των ανθρώπων». Έτσι ήδη από τις 23 Ιανουαρίου το 2020, κανείς δεν μπορούσε να μπει ή να βγει από την Γιουχάν, μια πόλη 11 εκατομμυρίων πολιτών χωρίς ειδική άδεια. Η Κίνα ανακάλυψε ότι εκτός Γιουχάν και Χουμπέι ο συνδυασμός απομόνωσης και περιορισμού λειτούργησε καλύτερα στον περιορισμό για να επιβραδυνθεί η εξάπλωση του ιού SARS-COV-2, καθώς λιγότεροι άνθρωποι κολλούσαν τον ιό από κάθε άτομο που τον είχε. Η ανωτέρω πολιτική καθιστούσε δυνατή την αναχαίτισή του.

Σε όλον τον πλανήτη, οι χώρες ξεκίνησαν τα απαγορευτικά. Η κοινωνική απομόνωση, οι μειωμένες κοινωνικές επαφές, η απαγόρευση της χειραψίας, των εναγκαλισμών, το άγγιγμα είναι μερικές συνήθειες που έπρεπε κατά τους ειδικούς να σταματήσουν, να γίνονται με δεδομένο, ότι ο ιός μεταδίδεται μέσω αυτών. Η στέρηση των προαναφερθέντων εδώ και ένα χρόνο, η έλλειψη μίας αγκαλιάς, μίας χειραψίας, ενός αγγίγματος επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα ζωής.

Το κενό της επαφής αυτής μεταξύ των ανθρώπων έρχονται να καλύψουν τα κατοικίδια ζώα. Τα κατοικίδια ζώα βοηθούν και στην ψυχική και την σωματική υγεία. Όταν οι άνθρωποι είναι απομονωμένοι, τα κατοικίδια ζώα παρέχουν συντροφικότητα, δημιουργούν συναισθήματα χαράς. Επίσης, οι αγκαλιές με τα κατοικίδια ζώα βοηθούν στην ψυχολογία καθώς αποφεύγονται η κατάθλιψη, το άγχος, η μοναξιά, οι αρνητικές σκέψεις.

Οι θετικές επιδράσεις του να έχει κάποιος κατοικίδιο δεν σταματούν, αφού τα ζώα είναι αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο σε επαφή με την φύση. Μια βόλτα σε πάρκο με το κατοικίδιο συμβάλλει θετικά στην ψυχολογία. Άρα, η επιλογή 6 στο 13033 για να πάει κάποιος βόλτα με το κατοικίδιο του δεν είναι καθόλου τυχαία. Η επιλογή αυτή βοηθάει όχι μόνο στην ευεξία, αλλά βελτιώνει την ψυχολογία από την απομόνωση που βιώνει κάποιος καθώς η πανδημία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη.

Μήπως θα πρέπει, να δώσουμε σημασία σε κατοικίδια ζώα που μας έχουν ανάγκη; Μήπως θα πρέπει, να δώσουμε αγάπη σε ζώα που είναι εγκαταλελειμμένα; Τα οφέλη θα είναι πολλά όχι μόνο για τα κατοικίδια, αλλά και για εμάς ενόψει αυτής της κοινωνικής απομόνωσης που βιώνουμε.

* Η Αντωνία Ρηγάτου είναι Δημοσιογράφος και Αναλύτρια στο Κέντρο Διεθνών και Στρατηγικών Αναλύσεων. Επίσης, είναι διπλωματούχος στη «Σύγχρονη Δημοσιογραφία» στο ΕΑΠ και πτυχιούχος «Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων» στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τέλος, έχει βραβευτεί από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και έχει λάβει υποτροφίες Αριστείας.

Περισσότερα
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα