Δευτέρα 17 Μαΐου 2021
Connect with us

Εκκλησιαστικά

Δείτε την Ακολουθία Των Παθών από τον Ι.Ν Αγίου Ανδρέου

Δημοσιεύθηκε

στις

Εκκλησιαστικά

Πανηγύρισε με λαμπρότητα ο Ιερός Ναός «Παναγίας Βοηθείας»

Δημοσιεύθηκε

στις

Σε κλίμα συγκίνησης πανηγύρισε, χθες Δευτέρα του Θωμά, ο Ιερός Ναός του Γενικού Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών «Παναγία ἡ Βοήθεια».

Ο Ιερός Ναός κοσμεί τον αύλειο χώρο του μεγάλου νοσηλευτικού ιδρύματος, ουχί μόνον των Πατρών, αλλά της Δυτικής Ελλάδος γενικότερα και ανηγέρθη με δωρεά των αειμνήστων Αιμιλιανού Τούλα και της συζύγου του Σταυρούλας.

Στον εσπερινό χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος, ο οποίος μίλησε περί της Βοηθείας παρά Κυρίου, διά πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου, και αναφέρθηκε στις πρεσβείες και μεσιτείες της και έως της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου και εις τους ατελευτήτους αιώνας.

«Ἡ Παναγία μας, εἶναι μετά Θεόν ἡ παράκλησή μας, ἡ παρηγοριά μας. Εἶναι ἡ ἀπαντοχή μας, ἡ σκέπη καί καταφυγή τοῦ καθενός μας, ἀλλά καί ὃλων τῶν ἀνθρώπων», ανέφερε. Μίλησε, επίσης, για την μεγάλη δύναμη που λαμβάνουν οι άνθρωποι όταν εἰσέρχονται στον Ναό και προσκυνούν το περίπυστο εικόνισμα της Παναγίας της Βοηθείας και το απότμημα του ιερού Λειψάνου του Αγίου Ανθίμου του εν Χίῳ, το οποίο είναι θησαυρισμένο στον Ιερό Ναό του Νοσοκομείου.

Ο Σεβασμιώτατος εστάθη ἰδιαιτέρως και με ξεχωριστή συγκίνηση στην περίοδο που δοκιμάζεται η πόλη μας, η Πατρίδα μας και ο κόσμος όλος από την πανδημία του κορονωϊοῦ και έκανε λόγο για τις πολύ μεγάλες υπηρεσίες των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων και εν προκειμένου του Γ.Π.Ν.Π. «Παναγία ἡ Βοήθεια» προς τους ασθενείς.
Εξέφρασε, τις ευγνώμονες ευχαριστίες, του ιδίου προσωπικώς, του κλήρου και του πατραϊκού λαού προς τον διοικητή της 6η Ὑγιειονομικής Περιφέρειας Γιάννη Καρβέλη, τον αναπληρωτή διοικητή του Νοσοκομείου Δημήτριο Μπάκο, προς το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, τους εθελοντές της αγάπης, προς όλους όσοι συνεργάζονται στην προσφορά και κατάθεση ψυχής υπέρ των συνανθρώπων μας στο μεγάλο αυτό νοσηλευτικό ίδρυμα.

Σημείωσε, δε, τις μεγάλες προσπάθειες που κατέβαλαν και καταβάλλουν όλοι κατά την περίοδο της πανδημίας, τόσο στις κλινικές Covid, όσο και στις ΜΕΘ, όπου νοσηλεύονται συνάνθρωποί μας διασωληνωμένοι.

«Σᾶς ἀσπαζόμαστε εὐγνωμόνως», εἶπε ὁ Σεβασμιώτατος, ἀπευθυνόμενος προς όλους τους εργαζομένους του Νοσοκομείου και συνέχισε λέγοντας «προσευχόμεθα νά σᾶς δίνῃ ὁ Θεός πλούσια τά ἐλέη Του καί τίς δωρεές Του, διά πρεσβειῶν τῆς Παναγίας Βοηθείας».

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Εορτασμός χωρίς εκδηλώσεις-Μόνο για ατομική προσευχή θα είναι ανοικτή η Ιερά Μονή του Αγίου Νικολάου στα Σπάτα Αχαΐα

Δημοσιεύθηκε

στις

Με όλα τα υγειονομικά μέτρα για την αποφυγή διάδοσης της πανδημίας του κορωνοϊού θα γιορτάσει και φέτος το ιερό προσκύνημα του Αγίου Νικολάου στα Σπάτα Δυτικής Αχαΐας.

Ο Δήμος Δυτικής Αχαΐας σε χθεσινή ανακοίνωσή του ανέφερε πως σε συνεννόηση με τον Μητροπολίτη Ηλείας κ. Γερμανό αποφασίστηκε πως θα τιμηθεί η φετινή εορτή της μετακομιδής του ιερού λειψάνου του Αγίου Νικολάου στο γραφικό μοναστήρι, που αποτελεί σημαντικό ιστορικό και θρησκευτικό μνημείο και παράλληλα τοπόσημο της περιοχής.
Κάθε χρόνο πλήθος προσκυνητών από την Αχαΐα, την Ηλεία και άλλες περιοχές προσέρχονταν στην Μονή για να προσκυνήσουν την Θαυματουργό Εικόνα του Αγίου Νικολάου, ενώ πολλοί μεταβαίνουν πεζή θέλοντας να εκπληρώσουν το τάμα τους.
Για δεύτερη χρονιά φέτος οι θρησκευτικές εκδηλώσεις θα γίνουν με αυστηρούς περιορισμούς, ενώ η Μονή θα είναι ανοικτή κατά τη διάρκεια της ημέρας μόνο για ατομική προσευχή.

ΚΛΕΙΣΤΟ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΙΣ ΒΡΑΔΙΝΕΣ ΩΡΕΣ

Στην χθεσινή ανακοίνωση του Δήμου Δυτικής Αχαΐας, αναφέρεται πως «η εορτή του Αγ. Νικολάου Σπάτα θα τελεστεί η θεία λειτουργία κεκλεισμένων των θυρών την Κυριακή και την Δευτέρα το πρωί απουσία του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη, ενώ τις βραδινές ώρες το μοναστήρι θα παραμείνει κλειστό. Δεν θα πραγματοποιηθούν εορταστικές εκδηλώσεις και δεν θα υπάρχουν υπαίθριο εμπόριο και μικροπωλητές. Για τούτο παρακαλούμε θερμά τους ευλαβείς Χριστιανούς να σεβαστούν την υγεία τους, την υγεία των άλλων Προσκυνητών, τους Νόμους της Πολιτείας και την απόφαση της Ιεράς Συνόδου και να εορτάσουν την μνήμη του Αγ. Νικολάου στους τόπους καταγωγής τους».
Να σημειωθεί πως δυνάμεις της Αστυνομίας θα βρίσκονται στο ιστορικό Μοναστήρι προκειμένου να αποτρέψουν τον συνωστισμό των πιστών.
Επιτρέπεται μόνον η ατομική προσευχή με τους γνωστούς περιορισμούς και όχι η αθρόα προσέλευση πιστών, ενώ δεν πρόκειται να επιτραπεί η μετακίνηση από νομό σε νομό.
ΜΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ
Πάντως, αρκετοί πιστοί έχουν προγραμματίσει και φέτος να μεταβούν με τα πόδια στον Άγιο Νικόλαο στα Σπάτα, για να ανάψουν το κερί τους και να προσευχηθούν στη Χάρη Του.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ…
Η μονή κτίστηκε πριν περίπου από 200 χρόνια εκεί που βρέθηκε η Ιερή εικόνα του Αγίου Νικολάου και αποτέλεσε την αιτία της περαιτέρω αναπτύξεως της. Δύο εκδοχές υπάρχουν για την εύρεση της εικόνας. Η πρώτη είναι ότι η εικόνα βρέθηκε από κάποιο βοσκό ο οποίος ακλουθώντας ένα του ζώο τον οδήγησε στην πηγή του Αγίου από την οποία αυτό έπινε νερό. Η δεύτερη ότι άλλοι βοσκοί που είχαν τα ζώα τους στο απέναντι της μονής βουνό είδαν μια λάμψη, η πορεία της οποίας από την Δύση προς την Ανατολή τερμάτιζε στο μέρος όπου σήμερα βρίσκεται η Μονή. Κατόπιν έρευνας βρήκαν την Αγία εικόνα. Αρχικά, κτίστηκε ένα εκκλησάκι με αφορμή την εύρεση θαυματουργής εικόνας στα χρόνια της εικονομαχίας, στις αρχές του 19ου αιώνα και αργότερα, το 1875, άλλο μεγαλύτερο στη θέση του. Σύμφωνα με διάφορες ιστορικές πηγές το 1087 το ιερό λείψανο είχε μετακομιστεί από τα Μύρα της Λυκίας (σημερινή Τουρκία) στο Μπάρι της Ιταλίας όπου εναποτέθηκαν στις 20 Μαΐου, ενώ η νοτιοδυτική Ελλάδα γιορτάζει το πέρασμα του λειψάνου στις 10 Μαΐου.
Η Μονή βρίσκεται πολύ κοντά στο ομώνυμο χωριό της Δημοτικής Ενότητας Λαρισσού, στα Σπάτα, αλλά υπάγεται εκκλησιαστικά στη Μητρόπολη Ηλείας και Ωλένης.
Η Ιερά Μονή βρίσκεται σε υψόμετρο 430 μέτρων σε μια μαγευτική τοποθεσία, ανάμεσα στις καταπράσινες κορυφές Αϊ-Λιά, Ρουπακιά και Γαριζά, στις χαμηλές πλαγιές της νότιας Μόβρης.

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Της Ζωοδόχου Πηγής σήμερα – Γιατί θεωρείται μεγάλη γιορτή για την Ορθοδοξία

Δημοσιεύθηκε

στις

Με το όνομα Ζωοδόχος Πηγή του Μπαλουκλί ή Παναγία η Μπαλουκλιώτισσα φέρεται ιερό χριστιανικό αγίασμα που βρίσκεται στη Κωνσταντινούπολη έξω από τη δυτική πύλη της Σηλυβρίας, όπου υπήρχαν τα λεγόμενα «παλάτια των πηγών» στα οποία οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες παραθέριζαν την Άνοιξη.

Πήρε την ονομασία του από το τουρκικό όνομα Balık (= ψάρι) και περιλαμβάνει το μοναστήρι, την εκκλησία και το αγίασμα.

Για την αποκάλυψη του Αγιάσματος υπάρχουν δυο εκδοχές:

α) Η πρώτη, που εξιστορεί ο Νικηφόρος Κάλλιστος αναφέρει ότι: Ο μετέπειτα Αυτοκράτορας Λέων ο Θράξ ή Λέων ο Μέγας (457 – 474 μ.Χ.), όταν ερχόταν ως απλός στρατιώτης στην Κωνσταντινούπολη, συνάντησε στη Χρυσή Πύλη έναν τυφλό που του ζήτησε νερό.

Ψάχνοντας γιά νερό, μιά φωνή του υπέδειξε την πηγή. Πίνοντας ο τυφλός και ερχόμενο το λασπώδες νερό στα μάτια του θεραπεύτηκε.

Όταν αργότερα έγινε Αυτοκράτορας, του είπε η προφητική φωνή, πως θα έπρεπε να χτίσει δίπλα στην πηγή μια Εκκλησία. Πράγματι ο Λέων έκτισε μια μεγαλοπρεπή εκκλησία προς τιμή της Θεοτόκου στο χώρο εκείνο, τον οποίο και ονόμασε «Πηγή». Ο Κάλλιστος περιγράφει τη μεγάλη αυτή Εκκλησία με πολλές λεπτομέρειες, αν και η περιγραφή ταιριάζει περισσότερο στό οικοδόμημα του Ιουστινιανού. Ιστορικά πάντως είναι εξακριβωμένο, ότι το 536 μ.Χ. στη Σύνοδο της Κωνσταντινουπόλεως, υπό τον Πατριάρχη Μηνά 536 – 552 μ.Χ.), λαμβάνει μέρος και ο Ζήνων, ηγούμενος «του Οίκου της αγίας ενδόξου Παρθένου και Θεοτόκου Μαρίας εν τη Πηγή».

β) Η δεύτερη, που εξιστορεί ο ιστορικός Προκόπιος, τοποθετείται στις αρχές του 6ου αιώνα και αναφέρεται στον Ιουστινιανό. Ο Ιουστινιανός κυνηγούσε σ’ ένα θαυμάσιο τοπίο με πολύ πράσινο, νερά καί δένδρα. Εκεί, σαν σε όραμα, είδε ένα μικρό παρεκκλήσι, πλήθος λαού και έναν ιερέα μπροστά σέ μιά πηγή. «Είναι η πηγή των θαυμάτων» του είπαν. Και έχτισε εκεί μοναστήρι με υλικά που περίσσεψαν από την Αγιά Σοφιά. Ο Ι. Κεδρηνός αναφέρει ότι χτίστηκε το 560 μ.Χ.

Χρονοδιάγραμμα κυριοτέρων γεγονότων και συμβάντων

626 μ.Χ. Επιδρομή των Αβάρων, αλλά οι βυζαντινοί σώζουν το ιερό αγίασμα.

790 μ.Χ. Ο Ψευδο-κωδινός αναφέρει ότι η αυτοκράτειρα Ειρήνη επισκεύασε την εκκλησία, που ειχε πάθει μεγάλη καταστροφή από σεισμό.

869 μ.Χ. Νέα επισκευή, ύστερα από νέο σεισμό, από τον Βασίλειο Α’ τον Μακεδόνα (867 – 886 μ.Χ.) κατα πληροφορία του Νικηφόρου Καλλίστου.

924 μ.Χ. Σε επιδρομή των Βουλγάρων ο Συμεών καίει την εκκλησία, αλλά αναστηλώνεται αμέσως αφού το 927 μ.Χ. έγιναν εκεί οι γάμοι του ηγεμόνος των Ρώσων Πέτρου με τη Μαρία, εγγονή του Ρωμανού Λεκαπηνού.

966 μ.Χ. Έχει διασωθεί η περιγραφή μιας επίσημης τελετής στη γιορτή της Αναλήψεως, στην οποία έλαβε μέρος ο Νικηφόρος Φωκάς (963 – 969 μ.Χ.) με όλη την αυλή. Η πομπή έφτανε με πλοίο και από τη Χρυσή Πύλη συνέχιζε με άλογα. Το συγκεντρωμένο πλήθος ζητωκραύγαζε και προσέφερε λουλούδια και σταυρούς. Όταν εμφανιζόταν ο αυτοκράτωρ ο Πατριάρχης τον ασπαζόταν και στη συνέχεια έμπαιναν μαζί στο ναό, όπου στο χώρο του ιερού είχε στηθεί εξέδρα, απ᾽ όπου ο αυτοκράτωρ παρακολουθούσε τη λειτουργία. Στο τέλος της γιορτής ο αυτοκράτωρ καλούσε τον Πατριάρχη σε επίσημο τραπέζι.

1078 μ.Χ. Η μονή της Πηγής θεωρείται τόπος εξορίας, αφού εκεί απομονώνεται ο Γεώργιος Μονομάχος.

1084 μ.Χ. Ο Αλέξιος Α’ Κομνηνός (1081 – 1118 μ.Χ.) περιόρισε τον φιλόσοφο Ιωάννη Ιταλό στη μονή της Πηγής για να καταπαύση ο αναβρασμός που είχε δημιουργηθεί από τις ιδέες του.

1204 – 1261 μ.Χ. Το ιερό της Πηγής περιέρχεται στους Λατίνους.

1328 μ.Χ. Ο νεαρός Ανδρόνικος Γ’ ο Παλαιολόγος (1328 – 1341 μ.Χ.) χρησιμοποιεί τη μονή ως ορμητήριο πριν καταλάβει την Κωνσταντινούπολη.

1330 μ.Χ. Ο Ανδρόνικος Γ’, που βρίσκεται ετοιμοθάνατος στο Διδυμότειχο, πίνει νερό από το αγίασμα της Πηγής που του έφεραν και γιατρεύεται.

1341 μ.Χ. Ιερέας της Πηγής, ονόματι Γεώργιος, είναι μάρτυρας σε νοταριακή πράξη.

1347 μ.Χ. Η Ελένη, κόρη του Ιωάννου Καντακουζηνού, παρουσιάζεται στο μέλλοντα σύζυγό της Ιωάννη Ε’ Παλαιολόγο (1341 – 1391 μ.Χ.) ντυμένη με την επίσημη ενδυμασία της αυτοκράτειρας, μέσα στον ιερό χώρο της Πηγής. Σύμφωνά με παλαιό έθιμο η μέλλουσα αυτοκράτειρα όταν έφθανε στην Πόλη από τα μέρη της ξηράς έπρεπε να συναντηθεί με τον αυτοκράτορα στην Πηγή.

1422 μ.Χ. Κατα τη διάρκεια της πολιορκίας της Κωνσταντινουπόλεως ο σουλτάνος Μουράτ Β’ εγκαταστάθηκε μέσα στην εκκλησία.

1547 μ.Χ. Ο Pierre Gylles σημειώνει το 1547 μ.Χ. ότι η εκκλησία δεν υπάρχει πια, αλλά οι ασθενείς εξακολουθούν να επισκέπτονται την Πηγή.

1727 μ.Χ. Ο μητροπολίτης Δέρκων Νικόδημος έχτισε ναΐσκο και ανανέωσε τη λατρεία. Οι Αρμένιοι ζητούσαν συμμετοχή στο ιερό της Πηγής, αλλά η μεγάλη παράδοση και τα σουλτανικά φιρμάνια αναγνώριζαν την κυριότητα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

1825 μ.Χ. Καταστροφή της πηγής από τους γενίτσαρους.

1827 μ.Χ. Ανεύρεση της Ιεράς εικόνας της Θεοτόκου εικονιζόμενη υπέρ της Ζωοδόχου Πηγής.

1833 μ.Χ. Ο πατριάρχης Κωνστάντιος Α’ (1830 – 1834 μ.Χ.), με άδεια του σουλτάνου, έχτισε τη σημερινή εκκλησία, της οποίας τα εγκαίνια έγιναν το 1835 μ.Χ. Σήμερα, εκτός από τη μεγάλη εκκλησία, λατρευτικό κέντρο του μεγάλου κτιριακού συγκροτήματος αποτελεί ο υπόγειος ναός της Ζωοδόχου Πηγής, όπου η δεξαμένη με το αγίασμα και τα ψάρια.

Γράφοντας τον 14ο αι. μ.Χ. για το αγίασμα της Πηγής ο Νικηφόρος Κάλλιστος παραθέτει, από διάφορες πηγές, ένα κατάλογο 63 θαυμάτων, από τα οποία τα 15 φθάνουν ως την εποχή του.

Σήμερα στην αυλή της Ζωοδόχου Πηγής βρίσκονται οι τάφοι των Οικουμενικών Πατριαρχών. Το δε αγίασμα βρίσκεται στον υπόγειο Ναό και αποτελείται από μαρμαρόκτιστη πηγή, το νερό της οποίας θεωρείται αγιασμένο. Απ’ εδώ διαδόθηκε ο τύπος της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής σε όλο τον ορθόδοξο κόσμο. Είναι αξιοσημείωτο ότι ψηφιδωτή παράσταση της εικόνας σώζεται στον εσωνάρθηκα της Μονής της Χώρας.

Σε ανάμνηση των εγκαινίων του Ναού από τον Αυτοκράτορα Λέοντα η Εκκλησία καθιέρωσε την κατ΄ έτος εορτή της Ζωοδόχου Πηγής, την Παρασκευή της Διακαινήσίμου Εβδομάδας.

Ο Ναός αυτός έμεινε γνωστός στην ιστορία ως το αγίασμα του «Μπαλουκλί». «Μπαλούκ» στα τουρκικά σημαίνει ψάρι και η παράδοση μας λέει πως εκεί δίπλα στο αγίασμα, στις 23 Μαΐου 1453 μ.Χ. ένας καλόγερος τηγάνιζε ψάρια, όταν κάποιος του έφερε την είδηση πως πήραν την Πόλη οι Τούρκοι. Ο καλόγερος απάντησε πως μόνο αν τα ψάρια που τηγάνιζε έφευγαν απ΄ το τηγάνι και έπεφταν μέσα στο αγίασμα θα πίστευε ότι έγινε κάτι τέτοιο. Και πραγματικά τα ψάρια ζωντάνεψαν και έπεσαν μέσα στην πηγή του αγιάσματος. Μέχρι σήμερα δε, μέσα στην δεξαμενή της Ζωοδόχου Πηγής διατηρούνται επτά ψάρια και μάλιστα σαν να είναι μισοτηγανισμένα απ’ την μια πλευρά.

Απολυτίκιο:
Ήχος πλ. α’. Τον συνάναρχον Λόγον.

Η αναβλύζουσα Θειον ύδωρ αθάνατον, η προχέουσα ρείθρα ζωής αέναα: τοις προστρέχουσι πιστώς τη Ζωοδόχο σου Πηγή και ταύτα αρυoμένοι, βραβεύεις νυν τε παρθένε ρώσιν και θεραπείαν, και συμφορών απολύτρωσιν.

Περισσότερα
EKO
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement
Super market arapis
Coffe Island

Αυτή την εβδομάδα