Κυριακή 16 Μαΐου 2021
Connect with us

Υγεία

Κορωνοϊός – Εμβόλια: Ποιοι αναφέρουν συχνότερα παρενέργειες – Η εξήγηση

Δημοσιεύθηκε

στις

Οι παρενέργειες που μπορεί να προκαλέσει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού δεν είναι κάτι καινούριο στη διαδικασία των εμβολιασμών, καθώς οποιαδήποτε παρενέργεια μπορεί να είναι σημάδι ότι το ανοσοποιητικό μας σύστημα αντιδρά ενάντια στον ιό, κάτι που γνωρίζουν καλά οι επιστήμονες.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τη Νορβηγική Υπηρεσία Φαρμάκων, στη Νορβηγία οι παρενέργειες σε γυναίκες φαίνεται πως είναι πιο συχνές σε σύγκριση με τους άντρες ομοεθνείς τους. Πιο συγκεκριμένα. η υπηρεσία έχει λάβει συνολικά 5.635 περιπτώσεις παρενεργειών, από τις οποίες οι 4,684 αφορούν γυναίκες.

Αντίστοιχα, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών των ΗΠΑ ανέλυσαν στοιχεία από τις πρώτες 13.7 εκατομμύρια δόσεις εμβολίων, φτάνοντας στα ίδια αποτελέσματα: σχεδόν το 80% των παρενεργειών, και μάλιστα, σοβαρών, παρουσιάστηκαν σε γυναίκες παρόλο που μόλις το 60% των εμβολιασμένων εκείνη τη χρονική στιγμή ήταν γυναίκες. Ποια εξήγηση δίνουν οι επιστήμονες; Μια ερμηνεία είναι πως οι γυναίκες σε σύγκριση με τους άντρες είναι πιο πιθανό να δηλώσουν την οποιαδήποτε παρενέργεια στις υγεινομικές αρχές. Όμως, οι βιολογικές διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα μπορεί να είναι μια πιο σίγουρη απάντηση σε αυτό το γρίφο.

Οι σοβαρές παρενέργειες των εμβολίων στις γυναίκες

«Αυτή η διαφορά μεταξύ των φύλων είναι απόλυτα σύμφωνη με προηγούμενες αναφορές από άλλα εμβόλια», αναφέρει στους New York Times η μικροβιολόγος και ανοσολόγος Sabra Klein, από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Johns Hopkins Bloomberg σχετικά με τα αποτελέσματα του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών. Πιο συγκεκριμένα, όλες οι 19 περιπτώσεις που παρουσίσασαν αναφυλαξία από το εμβόλιο της Moderna ήταν γυναίκες. Επιπλέον, τα 44 από τα 47 περιστατικά αναφυλαξίας μετά τον εμβολιασμό από το εμβόλιο της Pfizer ήταν επίσης γυναίκες. Όσον αφορά το εμβόλιο Astrazeneca, τα περισσότερα άτομα που παρουσίασαν θρόμβωση μετά τον εμβολιασμό ήταν γυναίκες κάτω των 60 ετών σύμφωνα με τον ΕΜΑ. Ωστόσο, η μελέτη των περιστατικών δεν παρείχε τη βάση για τον προσδιορισμό συγκεκριμένων παραγόντων κινδύνου, συμπεριλαμβανομένου του φύλου ή της ηλικίας, σύμφωνα με τον EMA.

Η λύση του γρίφου

Τα τελευταία χρόνια η επιστημονική κοινότητα έχει στραφεί στις διαφορές αυτές που παρουσιάζουν τα φύλα σε σχέση με τα εμβόλια. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιευθηκε στο Seminars in Immunopathology, το 2019, οι γυναίκες και τα νεαρά κορίτσια τείνουν να αναπτύξουν πιο ισχυρά αντισώματα και συνεπώς να βιώσουν σοβαρότερες παρενέργειες σε σύγκριση με τους άντρες. Τα νεαρά άτομα έχουν ισχυρότερο ανοσοποιητικό σύστημα σε σύγκριση με τους ηλικιωμένους επειδή το ανοσοποιητικό σύστημα φθίνει όσο μεγαλώνουμε, ενώ εν γένει το γυναικείο ανοσοποιητικό σύστημα ενεργοποιείται εντονότερα σε σύγκριση με το αντρικό: «Μετά τις λοιμώξεις, οι γυναίκες τείνουν να έχουν ισχυρότερη ανοσολογική απόκριση σε σύγκριση με τους άνδρες, τόσο σε αντισώματα όσο και σε Τ λεμφοκύτταρα», αναφέρει η Gunnveig Grødeland, ανοσολόγος και ερευνήτρια στο Τμήμα Κλινικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Όσλο (UiO), «όμως το μειονέκτημα για τις γυναίκες είναι ότι μπορούν επίσης να βιώσουν ισχυρότερες αυτοάνοσες αποκρίσεις, πράγμα που σημαίνει ότι το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στο ίδιο το σώμα» συμπληρώνει. Αυτό ίσως εξηγεί τα αποτελέσματα έρευνας του 2020 που συμπέρανε ότι περισσότερες γυναίκες σε σύγκριση με άντρες πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα.

Το ατού των γυναικών

«Οι ορμόνες επηρέαζουν το πώς αντιδρά το σώμα σε μια μόλυνση, όμως χρειάζεται περαιτέρω έρευνα σχετικά με το κατά πόσο η τεστοστερόνη παίζει κάποιο ιδιαίτερο ρόλο» τονίζει η Anne Spurkland, ανοσολόγος και καθηγήτρια ιατρικής στο Πανεπιστημίου του Όσλο σε άρθρο της σχετικά με την εξήγηση των περισσότερων θανάτων των αντρών στην αρχή της πανδημίας σε σύγκριση με των γυναικών. Αυτό δημιουργεί μια υπόθεση ότι τα χρωμοσώματα επηρεάζουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος των δύο φύλων. Πολλά γονίδια που συνδέονται με το ανοσοποιητικό σύστημα βρίσκονται στο χρωμόσωμα Χ – το ασθενές φύλο φέρει δύο (ΧΧ), ενώ οι άνδρες ένα (ΧΥ).

Υγεία

Πρωτεΐνες, αμινοξέα και οι κύριες λειτουργίες τους

Δημοσιεύθηκε

στις

Το βιβλίο  «Η διατροφή στη ζωή μας» αναλύει τη συμβολή των πρωτεϊνών, των αμινοξέων, τω φυτικών ινών και των λιπών στην ισορροπημένη διατροφή και στην επίτευξη της απόλυτης σωματικής αρμονίας.

Η συγγραφέας, Αγγελική Ζαφειράκη, είναι μοριακή διαιτολόγος-διατροφολόγος με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και έχει ασχοληθεί με την επίδραση των βιταμινών στο ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου. Με βοηθό μας το βιβλίο κατανοούμε καλύτερα τα αμινοξέα και τις πρωτεΐνες στη διατροφή μας.

 

Τι είναι οι πρωτεΐνες και ποιες είναι οι κύριες λειτουργίες τους
Οι πρωτεΐνες χαρακτηρίζονται ως τα πιο πολύπλοκα μακροθρεπτικά συστατικά και στην ουσία είναι οι χημικές ουσίες που αποτελούν τα δομικά συστατικά του σώματός μας. Ετυμολογικά ο όρος «πρωτεΐνη» προέρχεται από την ελληνική λέξη «πρωτεύς» λόγω της μεγάλης σημασίας τους για τη δομή και τη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού.

Κάθε πρωτεΐνη αποτελείται από μια ή περισσότερες γραμμικές αλυσίδες αμινοξέων. Οι πρωτεΐνες διασφαλίζουν όλες τις βιολογικές λειτουργίες του οργανισμού, αφού εμπλέκονται στη διατήρηση της οξεοβασικής ισορροπίας, στη ρύθμιση των υγρών του σώματος, στην ανοσία, στην ανάπτυξη, στη διαφοροποίηση, στην έκφραση των γονιδίων, στον μεταβολισμό και σε ένα πλήθος λειτουργιών ακόμα. Τέλος, παρέχουν ενέργεια ίση με 4 kcal/g.

Ποιες είναι οι καλύτερες διατροφικές πηγές των πρωτεϊνών
Η ποιότητα, η βιολογική αξία και η βιοδιαθεσιμότητα μιας πρωτεΐνης εξαρτώνται από τα απαραίτητα αμινοξέα τα οποία την αποτελούν. Οι πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης, όπως αυτές που προέρχονται από το γάλα, τα αυγά, το κρέας και τα ψάρια, θεωρούνται υψηλότερης ποιότητας από τις πρωτεΐνες που προέρχονται από φυτικές πηγές, π.χ. από τα όσπρια, τα δημητριακά και τα λαχανικά, επειδή στη δεύτερη κατηγορία απουσιάζουν διάφορα απαραίτητα αμινοξέα. Οι χορτοφαγικές δίαιτες βασίζονται στην αρχή της συμπλήρωσης των πρωτεϊνών, δηλαδή στην κατανάλωση διαφόρων πηγών φυτικών πρωτεϊνών που συμπληρώνουν η μία την άλλη όσον αφορά στα αμινοξέα, για παράδειγμα τα λαχανικά με τα όσπρια ή το ψωμί με το φιστικοβούτυρο.

Ποια είναι η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψηπρωτεϊνών και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις ανάγκες σε πρωτεΐνες
Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη πρωτεϊνών είναι 0,8g για κάθε κιλό σωματικού βάρους για τους άντρες και τις γυναίκες. Οι ανάγκες σε πρωτεΐνες επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων είναι η ανάπτυξη, η ανάγκη για αναπλήρωση απωλειών και η ανάγκη ανταπόκρισης σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος.

 

Τι είναι τα αμινοξέα και ποιες οι λειτουργίες τους
Τα αμινοξέα είναι οι οργανικές ενώσεις που συνθέτουν τις πρωτεΐνες. Στη φύση υπάρχουν πολλά αμινοξέα, όμως μόνο 20 από αυτά περιέχονται σε πρωτεΐνες του ανθρώπινου σώματος. Τα αμινοξέα λειτουργούν ως υπόστρωμα για τη σύνθεση πρωτεϊνών και νουκλεϊκών οξέων, ενώ εμπλέκονται στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών και στη ρύθμιση της δραστικότητας των ενζύμων, στη μεταφορά του αζώτου, στις οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις κτλ.

Πώς ταξινομούνται τα αμινοξέα
Τα αμινοξέα μπορούν να ταξινομηθούν σε απαραίτητα, μη απαραίτητα και υπό συνθήκη απαραίτητα αμινοξέα. Σύμφωνα με μια παλαιότερη ταξινόμηση, τα αμινοξέα κατηγοριοποιούνται σε δυο ομάδες: στα απαραίτητα (βασικά) και τα μη απαραίτητα. Τα εννέα απαραίτητα αμινοξέα είναι εκείνα που πρέπει να παρέχονται από τη δίαιτα και είναι τα εξής: η βαλίνη, η θρεονίνη, η ισολευκίνη, η ιστιδίνη, η λυσίνη, η λευκίνη, η μεθειονίνη, η τρυπτοφάνη και η φαινυλαλανίνη.

Τέλος, η αργινίνη, που είναι απαραίτητη για τα βρέφη και τα παιδιά. Οι ερευνητές Laidlaw και Kopple (1987) διέκριναν τα μη απαραίτητα αμινοξέα σε δύο κατηγορίες: τα πραγματικά μη απαραίτητα και τα υπό συνθήκες μη απαραίτητα. Τα αμινοξέα μπορούν επίσης να κατηγοριοποιηθούν ανάλογα με τη δομή τους σε αρωματικά αμινοξέα –τα οποία είναι πρόδρομες ουσίες των νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη, η επινεφρίνη και η σεροτονίνη– και σε αμινοξέα διακλαδισμένης αλύσου – τα οποία προσλαμβάνονται επιλεκτικά από τα κύτταρα των μυών και όχι του ήπατος. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τη φαινυλαλανίνη, την τρυπτοφάνη και την τυροσίνη, ενώ η δεύτερη περιλαμβάνει την ισολευκίνη, τη λευκίνη και τη βαλίνη.

 

Περισσότερα

Υγεία

Κορωνοϊός: Αισιόδοξα μηνύματα και για θεραπεία

Δημοσιεύθηκε

στις

«Έχουμε στοιχεία που δείχνουν ότι η ουσία στην οποία πειραματιζόμαστε σκοτώνει τον ιό.

Έχουμε στοιχεία από πειραματόζωα και έχουμε επίσης στοιχεία που δείχνουν πως όταν άνθρωποι παίρνουν αυτή την ουσία, είναι πολύ ασφαλής και δεν δημιουργεί παρενένεργειες. Όλα αυτά φυσικά πρέπει να αποδειχθεί ότι μπορεί να ελέγξουν τον ιό…». Αυτά μεταξύ άλλων ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Pfizer, Άλμπερτ Μπουρλά, μιλώντας το βράδυ της Παρασκευής στον ΣΚΑΪ και στη Σία Κοσιώνη. Ο κ. Μπουρλά ανέφερε ότι αποτελέσματα για την ουσία που «δουλεύει» η εταιρεία θα έχουμε μετά το καλοκαίρι. Φαίνεται λοιπόν ότι μετά το εμβόλιο, πολύ αισιόδοξα μηνύματα έρχονται και για μία θεραπεία που θα αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τον κορωνοϊό.

Περισσότερα

Υγεία

Διαβήτης: Τα 3΄ που ρυθμίζουν το σάκχαρο όσο και τα φάρμακα

Δημοσιεύθηκε

στις

Η καθιστική ζωή, κακή συνήθεια πλείστων Ευρωπαίων, πέρα από επιβαρυντικός παράγοντας για σειρά προβλημάτων στην υγεία του ανθρώπου αποτελεί ιδιαίτερη απειλή για ασθενείς με διαβήτη τύπου 2, ισχυρίζονται επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Καλεντόνιαν της Γλασκώβης.

Τα επιστημονικά ευρήματα επισημαίνουν ότι το πολύ καθισιό αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, μια κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι διαβητικοί ασθενείς και η οποία ευθύνεται για σημαντικές βλάβες στην καρδιά, τους νεφρούς, τα μάτια, τα πόδια και τα νεύρα.

Δύο μόλις εβδομάδες καθιστικής ζωής ήταν αρκετές για την αύξηση της των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, συμπέρανε η μελέτη των Aye Chan Paing, υποψήφιου Διδάκτορα με θέμα τον Χρόνο Καθιστικής Ζωής και τον Έλεγχο της Γλυκόζης στον Διαβήτη Τύπου 2 και Sebastien Chastin, καθηγητή Δυναμικής Ανθρώπινων Συμπεριφορών Υγείας, με τη συμμετοχή 37 ενηλίκων ασθενών με διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, η απλή μετάβαση σε όρθια θέση ή το περπάτημα ανά διαστήματα μείωσαν τα επίπεδα, εύρημα που συμφωνεί με αυτά αντίστοιχων ερευνών.

Η απλή κίνηση που προφυλάσσει

Αλλαγές στον τρόπο ζωής όπως η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών επιλογών και περισσότερης σωματικής δραστηριότητας καθώς και η λήψη αντιδιαβητικών φαρμάκων, όπως η μετφορμίνη και η γλιπτίνη, αποτελούν βασικές κινήσεις για τον έλεγχο του διαβήτη τύπου 2.

Ωστόσο, με ένα σύνολο παραγόντων που περιλαμβάνουν την ηλικία, το φύλο, τα επίπεδα άσκησης, τη διατροφή και το βάρος να καθιστούν τη νόσο διαφορετική για κάθε περίπτωση, κίνηση-ματ, σύμφωνα με ερευνητικά ευρήματα, είναι η ρύθμιση του χρόνου που αφιερώνεται στο επικίνδυνο… καθισιό.

Μόλις 3 λεπτά περπατήματος ανά τέταρτο της ώρας και στον προσωπικό ρυθμό βαδίσματος του καθενός αποδεικνύονται αποτελεσματικά στη ρύθμιση του σακχάρου, επίδραση συγκρίσιμη με εκείνη των φαρμάκων. Σύμφωνα με άλλη μελέτη, αρκεί να κάθεται κανείς λιγότερο από 15 λεπτά για τον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου.

Ουσιαστικά, η εξήγηση πίσω από τα οφέλη του περπατήματος και άλλων τύπων άσκησης στη διαχείριση του σακχάρου είναι ότι θέτουν σε κίνηση του μύες, οι οποίοι με τη συστολή τους ενεργοποιούν τους μηχανισμούς που επιτρέπουν στα σάκχαρα του αίματος να εισχωρήσουν στα κύτταρα και να τροφοδοτήσουν έτσι το σώμα. Αυτή η διαδικασία μειώνει τα επίπεδα σακχάρου.

Αν και η σωτήρια αυτή κίνηση για τους διαβητικούς ασθενείς, ακούγεται εύκολη, δεν είναι πάντα τόσο απλό να υιοθετηθεί. Όπως συστήνουν οι ειδικοί, αρκεί η μετάβαση στην κουζίνα για την παρασκευή ενός αφεψήματος για το περπάτημα λίγων λεπτών ενώ βοηθητική θα μπορούσε να αποδειχθεί και η ορθοστασία κατά τη συνομιλία στο τηλέφωνο.

www.ygeiamou.gr

Περισσότερα
EKO
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement
Super market arapis
Coffe Island

Αυτή την εβδομάδα