Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Γιώργος Τελώνης: Καλοκαίρι της… τελευταίας στιγμής

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Δύο καλούς μήνες, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αλλά και έναν Σεπτέμβριο που όπως αναφέρει, μπορεί να είναι «ευχάριστη έκπληξη» περιμένει για την φετινή θερινή περίοδο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδας, Γιώργος Τελώνης, σημειώνοντας ωστόσο πως αυτό θα ισχύει εφόσον δεν συμβεί κάτι απρόβλεπτο.

Ο κ. Τελώνης, μιλάει στη «Γ» για το πλήγμα που υπέστη ο τουριστικός κλάδος στη χώρα και στην περιοχή κατά την πανδημία, ενώ εστιάζει και στη Δυτική Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να αποκτήσει τη δική της, διακριτή ταυτότητα.

 

 

Κύριε Τελώνη, ποιά είναι τα μηνύματα και οι εκτιμήσεις σας για τη φετινή τουριστική περίοδο στην χώρα αλλά και στην περιοχή μας;

 

Έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε ένα πραγματικά παράξενο και σίγουρα πρωτόγνωρο σκηνικό. Ακόμα πιο ιδιαίτερο και από το περσινό. Τα νερά, μολονότι ηρέμησαν κάπως, παραμένουν αχαρτογράφητα. Δεν μπορούμε ακόμα να διακρίνουμε ξεκάθαρα τι υπάρχει στο βυθό… Ακούτε πώς αλλάζουν τα υγειονομικά δεδομένα απ’ τη μια μέρα στην άλλη. Δεδομένα που έχουν άμεση και καταλυτική επίδραση στα τουριστικά δεδομένα. Η εκτίμησή μου, όμως, με βάση όσα βλέπω, όσα ζω και όσα μπορώ να προβλέψω, είναι ότι ο Ιούλιος και ο Αύγουστος θα είναι δύο καλοί μήνες, ίσως και πολύ καλοί. Από τον Μάιο έχω κάνει τη συγκεκριμένη πρόβλεψη και θα επιμείνω σ’ αυτή. Όχι για λόγους εντυπώσεων ή προσπάθεια δημιουργίας θετικού κλίματος, αλλά γιατί πραγματικά το πιστεύω. Εκτός βέβαια αν προκύψει στην πορεία κάτι απρόβλεπτο που οδηγήσει είτε σε υπερβολικές, άρα και ανασταλτικές για τουριστικές μετακινήσεις δεσμεύσεις, είτε, ακόμα χειρότερα, σε αιφνίδιο 4ο κύμα της πανδημίας. Νομίζει είναι κάτι που κανείς δεν θέλει να σκέφτεται.

Εφόσον, λοιπόν, η καθημερινότητα κυλήσει ομαλά, είμαι σίγουρος ότι η σφοδρή επιθυμία του κόσμου να ταξιδέψει, να αλλάξει παραστάσεις, να ξεφύγει, να ξεδώσει, θα συνθέσουν ένα ιδιαίτερα παραγωγικό καλοκαίρι.

Ο μήνας που διανύουμε και τελειώνει, θα ‘λεγα πως είναι ένας μεταβατικός μήνας. Δεν ήταν καλός ο Ιούνιος, αλλά η αλήθεια είναι πως ήταν κάτι που το περιμέναμε… Και βεβαίως, εξακολουθώ να πιστεύω, με βεβαιότητα σχεδόν, ότι, εάν δεν συμβεί κάτι δραματικά αρνητικό τους επόμενους δύο μήνες, θα είναι ευχάριστη έκπληξη ο φετινός Σεπτέμβριος. Οι προσφορές για εσωτερικό τουρισμό θα είναι πιο ελκυστικές από ποτέ, ο αριθμός των εμβολιασμένων θα έχει αυξηθεί κατακόρυφα, οπότε οι συνθήκες μοιάζουν ιδανικές.

 

 

Θα θέλαμε μια αποτίμηση της μέχρι τώρα ζήτησης και των κρατήσεων στα τουριστικά γραφεία της Δυτικής Ελλάδας, ως πρόεδρος του Συνδέσμου

 

Δεν θα απαντήσω σε αυτό, γιατί απλούστατα δεν υπάρχει σαφής απάντηση. Εξηγούμαι: λόγω της μεγάλης ιδιαιτερότητας της φετινής σεζόν και των νέων δεδομένων που δημιούργησαν τα μέτρα, η σεζόν θα λειτουργήσει σε πολύ μεγάλο ποσοστό με το «σύστημα» των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Η συντριπτική πλειοψηφία όσων αποφασίζουν να ταξιδέψουν, επιλέγουν να κάνουν κράτηση την τελευταία στιγμή. Λίγες μέρες πριν το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, οι επίσημες κρατήσεις που είχαμε ήταν απογοητευτικές. Κι όμως, η κίνηση ήταν απίστευτα μεγάλη. Ο κόσμος ξεχύθηκε, κυριολεκτικά, σε πολλούς προορισμούς. Το έκανε, όμως, απρογραμμάτιστα. Και έτσι, θεωρώ, πως θα συνεχίσει να λειτουργεί. Για να είμαι ειλικρινής, μάλιστα, στην περιοχή μας μάλλον είναι κανόνας η τακτική των κρατήσεων τελευταίας στιγμής παρά εξαίρεση.

 

Ξεκίνησε από τις αρχές Ιουνίου η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Πάτρας με Κεφαλονιά – Ιθάκη και ήδη το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος διαφάνηκε η προτίμηση των ταξιδιωτών. Πόσο σημαντική είναι αυτή η σύνδεση για την τοπική οικονομία;

 

Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος ήταν το πρώτο, ουσιαστικά, κρας τεστ για τη γραμμή φέτος. Και όλα εξελίχθησαν πολύ καλύτερα κι απ’ ό,τι περιμέναμε. Η συγκεκριμένη γραμμή έχει τη δική της ιστορία, έχει αγαπηθεί από τον κόσμο, επιβεβαιώνεται σε κάθε ευκαιρία πως είναι απολύτως απαραίτητη. Όχι μόνο από τουριστικής πλευράς, αλλά και από εμπορικής, οικονομικής. Εκατέρωθεν. Και για την Αχαΐα, και για Κεφαλονιά-Ιθάκη».

 

Ο κλάδος σας έχει δεχθεί μεγάλο πλήγμα από την πανδημία, ιδίως όσο η βρετανική αγορά παραμένει κλειστή. Ποιά είναι τα κυριότερα προβλήματα και ποιές οι προτάσεις σας;

 

Πράγματι, η πολιτική που υιοθετεί η Βρετανία, για την ακρίβεια η τουριστική γραμμή που περνάει στους πολίτες της χώρας, προκαλεί σοβαρά προβλήματα σε όλο το ελληνικό τουριστικό οικοδόμημα. Η Ζάκυνθος, για παράδειγμα, που διαχρονικά έχει στηρίξει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της τουριστικής πελατείας της στη Βρετανία, είναι λογικό να υφίσταται κλυδωνισμούς. Κι άλλα νησιά στη χώρα μας «την έχουν ακούσει» πολύ άσχημα εξ αιτίας της φραγής εισερχομένων που έχει επιβάλλει για την Ελλάδα ο Βρετανός πρωθυπουργός. Μένει να δούμε πότε θα χαλαρώσει τα λουριά ο κ. Τζόνσον, μια και η Βρετανία αποτελεί τον καλύτερο μας πελάτη. Η περιοχή μας, πάντως, δεν έχει τόσο μεγάλη εξάρτηση από τον βρετανικό τουριστικό παράγοντα, συνεπώς αυτό το σκηνικό, μολονότι αρνητικό, αποτελεί για μας, υπό προϋποθέσεις όμως, κίνητρο να προσπαθήσουμε να καλύψουμε σε ένα βαθμό το χάντικαπ από άλλες Περιφέρειες που είναι μπροστά μας και μακριά μας σε μεγέθη… Είναι η ευκαιρία μας.

 

-Γιατί το λέτε αυτό;

«Η ευρύτερη περιοχή, πέρα απ’ τις τουριστικές διεξόδους που προσφέρει για κάθε γούστο, έχει ένα ακόμα πολύ σημαντικό αβαντάζ: προσφέρει ασφάλεια γιατί οι υγειονομικές υποδομές της είναι θωρακισμένες. Και αυτό μετράει. Εκτός αυτού, είναι ευκαιρία για εμάς να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τον εσωτερικό τουρισμό και κυρίως τον οδικό τουρισμό. Οι αποστάσεις μας από μεγάλα αστικά κέντρα έχουν μειωθεί κατά πολύ, οπότε η πρόσβαση είναι εύκολη και γρήγορη».

 

Η Δυτική Ελλάδα να αποκτήσει brand name

 

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν έχει καταφέρει να κερδίσει ακόμα το μερίδιο της πίτας που της αναλογεί. Πού το αποδίδετε και τί πρέπει να γίνει;

 

Μεγάλη κουβέντα. Την οποία πρέπει κάποια στιγμή, άμεσα θα πρότεινα εγώ, να κάναμε όλοι μαζί γύρω από ένα τραπέζι. Περιφέρεια, Δήμοι, τουριστικοί επιχειρηματίες και πράκτορες, αλλά και ειδικοί επικοινωνιολόγοι. Δεν προβάλουμε όπως πρέπει και όσο πρέπει το προϊόν μας. Δεν έχουμε φροντίσει να δώσουμε σαφή και ξεκάθαρη ταυτότητα στο τουριστικό προϊόν μας. Προσωπικά, εδώ και καιρό, έχω εστιάσει στο να αποκτήσει η Περιφέρειά μας το δικό της brandname και να χτίσει όλη την πολιτική της πάνω και γύρω από αυτό. Δεν έχω δει κάτι να προχωράει… Δεν έχουμε προνοήσει να στοχεύσουμε κυρίως εκεί που θεωρούμε, βάσει στοιχείων, ότι το προϊόν μας θα τύχει καλύτερης αποδοχής, και αριθμητικά και σε διάρκεια. Αν δεν κινητοποιηθούμε όλοι, ώστε η Περιφέρεια μας να χαράξει μια συγκεκριμένη τουριστική στρατηγική, πολύ φοβάμαι πως αυτή την ερώτηση που μου κάνετε σήμερα, θα μου την κάνετε και σε τρεις μήνες, και σε έξι και σε δώδεκα… Δεν προσπαθώ να επιρρίψω ή να μεταφέρω ευθύνες. Όλοι μας έχουμε ευθύνη. Ας κάνουμε, όμως, κάτι άμεσα, για να το αλλάξουμε αυτό. Όσο καθυστερούμε, τόσο θα χάνουμε έδαφος. Και τόσο θα μικραίνει η πίτα για εμάς…

 

 

 

 

«Ψίχουλα» η μέχρι τώρα στήριξη

 

Τα μέτρα στήριξης της πολιτείας κατά πόσο συμβάλλουν στην “επιβίωση” των επιχειρήσεων του κλάδου;

 

Ο κλάδος μας, αντικειμενικά και με ντοκουμέντα, κι όχι επειδή απλώς το λέω εγώ ή ένας συνάδελφός μου, υπέστη τραυματικό σοκ, από κάθε πλευρά, σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας. Ήταν ο κλάδος που επλήγη περισσότερο, και σε διάρκεια και σε ένταση, από οποιονδήποτε άλλο. Η εστίαση, για παράδειγμα, λειτούργησε πέρυσι από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο, αλλά και στη συνέχεια, έστω με πολλές απαγορεύσεις και στερήσεις. Ο κλάδος των τουριστικών πρακτορείων, όμως, και των τουριστικών λεωφορείων, δέχθηκε ισοπεδωτικό χτύπημα. Όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες/επαγγελματίες έμειναν επί μήνες ολόκληρους χωρίς αντικείμενο δουλειάς. Και προσέξτε: δεν εντάχθηκαν στους ΚΑΔ που είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας. Έμειναν ανοιχτοί, αλλά ουσιαστικά ήταν κλειστοί επί πολλούς μήνες. Η Κυβέρνηση παρενέβη σε ένα καθοριστικό χρονικό σημείο και παρείχε μια στιγμιαία ένεση στον κλάδο. Η δόση, όμως, δυστυχώς, ήταν υπερβολικά μικρή. Τόσο μικρή, που οι περισσότεροι δεν την κατάλαβαν καν. Να το πω ακόμα πιο απλά: αυτά που έδωσε η Πολιτεία ήταν ψίχουλα. Το 2,5% σ’ ένα πρακτορείο που κάνει τζίρο ετησίως 200.000 ευρώ, είναι τίποτα… Δεν μπορείς να επανεκκινήσεις με τέτοια ποσά. Ειδικά οι πιο μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, που λειτουργούν ως οικογενειακές επιχειρήσεις, έμειναν παντελώς απροστάτευτες και ακάλυπτες. Επί της ουσίας, αποκλείστηκαν από την όποια βοήθεια… Ελπίζω να το ξαναδούν το θέμα στην Κυβέρνηση, γιατί πρόκειται για καταφανέστατη αδικία απέναντι σ’ έναν κλάδο που σηκώνει εδώ και χρόνια στις πλάτες του την ελληνική οικονομίας. Ο κλάδος μας είχε τη δυνατότητα, και μην αμφιβάλλει κανείς γι’ αυτό, να εκμεταλλευτεί και να πιέσει καταστάσεις, πατώντας πάνω στην καθολικά αναγνωρισμένη και τεράστια επιδραστικότητα του τουριστικού τομέα στην ελληνική οικονομία. Όμως, ουδέποτε είχαμε λειτουργήσει με αυτή τη «λογική». Ούτε τώρα το κάναμε, ούτε θα το κάνουμε ποτέ… Αλλά ας κάνει κι η Πολιτεία το καθήκον της. Μην αντιμετωπίζει ένα κομμάτι του τουριστικού κλάδου ως φτωχό συγγενή…

 

-Υπάρχει φόρμουλα για να έρθει πιο κοντά ο τουριστικός πράκτορας με τον πελάτη, να γίνει η σχέση τους πιο προσωπική; Δεν θα βοηθούσε αυτό και τις δύο πλευρές;

«Και το ρωτάτε; Αν γίνει κάτι τέτοιο, θα βγουν ωφελημένες και οι δύο πλευρές. Πρέπει ο κόσμος να εμπιστευτεί περισσότερο τον τουριστικό του πράκτορα, τον ταξιδιωτικό του πράκτορα στην περιοχή του. Δεν το λέω στενά συντεχνιακά. Αλλά αυτός είναι ο σύμβουλός του. Αυτός θα τον κατευθύνει, αυτός θα του φτιάξει ένα πλάνο που θα ταιριάζει στα γούστα του και στο πορτοφόλι του, αυτός θα τον προφυλάξει από κακοτοπιές. Θα συμβούλευα τον απλό πολίτη να δημιουργήσει μια πιο προσωπική επαφή με τον ταξιδιωτικό πράκτορά του».

 

-Και κάτι τελευταίο: δικαιούται να ελπίζει ο κλάδος, γενικότερα, σε θεαματική ανάκαμψη τα επόμενα χρόνια, στη Δυτική Ελλάδα;

 

«Βεβαίως. Αρκεί και η Περιφέρεια και όλοι οι υπόλοιποι θεσμικοί φορείς να πιέσουμε ώστε να πάρουμε το κομμάτι που δικαιούμαστε από το Ταμείο Ανάκαμψης, για να φτιαχτούν οι τουριστικές υποδομές που θα εμπεδώσουν, αρχικά, και θα εκτοξεύσουν, στη συνέχεια, το τουριστικό προϊόν. Αυτή, νομίζω, πως είναι η πιο μεγάλη ελπίδα μας και ταυτόχρονα η επιδίωξή μας».

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΜΗΣ

Ροή ειδήσεων

Advertisement