Σάββατο 28 Μαΐου 2022
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: «Κωστής Παλαμάς – Οι μούσες που αγάπησα»

Δημοσιεύθηκε

στις

 

-Μα στα 14α γενέθλιά μου να με φέρετε να κάνω μάθημα, διαμαρτυρόταν ο γιος μου.

-Όμως σε άκουγα που ψιθύριζες μαζί με τον Βαλτινό ‘’με της καρδιάς το πύρωμα μετριέται και το αίμα’’, του είπα για να τον καλοπιάσω.

-Εμ αυτό σου λέω, τι ήρθαμε να κάνουμε νεοελληνικά τέτοια μέρα; Δεν ρωτούσε κατηγορούσε, εμένα, την παράσταση, όλον τον κόσμο με την αψάδα της εφηβείας του.

-Α, εδώ  δεν έχεις δίκιο Αλέξανδρε, διαφώνησε η αδελφή του, ήταν πολύ όμορφη παράσταση. 

-Εγώ πάντως βαρέθηκα, κατέληξε ο εορτάζων.

-‘’Ο Παλαμάς’’ είναι ότι καλύτερο είδα μέχρι στιγμής φέτος το καλοκαίρι, συνέχισε η κόρη μου, δέκα χρόνια μεγαλύτερη από τον γιο μου και κάπου εκεί πήγαινε κάπως απότομα να τελειώσει η κουβέντα. Αλλά εγώ ήθελα να φουντώσει ο ‘’τσακωμός’’.

-Καλά ρε Αγγελική, θέατρο είναι αυτό χωρίς χαρακτήρες, χωρίς συγκρούσεις, χωρίς κορυφώσεις; έβαλα φιτιλιές. 

-Εμ, αυτό λέω κι εγώ, αναθάρρησε ο Αλέξανδρος.

-Και λοιπόν; σημασία έχει, ότι με όμορφο τρόπο ήρθαμε κοντά σ’ ένα μεγάλο ποιητή, σε μια παράσταση που είχε απ΄ όλα και ποίηση και χορό και τραγούδι και υποκριτική, τα οποία υποστηρίχτηκαν εξαιρετικά από ένα σημαντικό ηθοποιό, όλα δε ήταν άψογα  και τεχνικά, α και να μην ξεχάσουμε ότι όλα αυτά έγιναν μέσα σε ένα πολύ φροντισμένο, καλαίσθητο, ωραία φωτισμένο και περιποιημένο χώρο.

Έτσι κάπως άναψε η κουβέντα κι εγώ μέριασα ν’ αναλογιστώ λίγο τα πράγματα.

 

Ο Κωστής Παλαμάς, «ο ποιητής που σκέπασε με τον ίσκιο του μισόν αιώνα της πνευματικής μας ιστορίας», γεννιέται στην Πάτρα το 1859, δυο χρόνια μετά το θάνατο του Σολωμού. Πολύ νωρίς, το 1866, εγκαθίσταται στο Μεσολόγγι μαζί με τον ένα από τους δύο αδερφούς του ―τον μεγαλύτερο―, μετά τον πρόωρο και ξαφνικό θάνατο και των δύο γονιών του στο σπίτι του θείου του, που αναλαμβάνει την ανατροφή τους.

 

Οπλισμένος ο Παλαμάς με την αυτοπεποίθηση της νεότητας υποβάλλει την πρώτη του συλλογή, Ερώτων έπη, στο Βουτσιναίο ποιητικό διαγωνισμό μόλις το 1876, τη χρονιά που βραβεύεται τελικά η συλλογή του Γ. Βιζυηνού. Από το 1879 δημοσιεύει ποιήματά του στον Ραμπαγά, με την υπογραφή «Κώστας» και αργότερα στο ‘’Μη χάνεσαι’’ και στην Ακρόπολη. Παράλληλα σχεδόν εμφανίζονται με ποιήματά τους στον φιλονεϊστή Ραμπαγά και δύο φίλοι του: ο «Νίκος» (Καμπάς) και η «Αράχνη» (= Γεώργιος Δροσίνης). Η ιδρυτική τριανδρία της «Νέας Αθηναϊκής Σχολής» έχει κιόλας σχηματιστεί και εισέρχεται στην λογοτεχνική σκηνή.

 

Η γνώση λογοτεχνικών πραγμάτων του Παλαμά, η πολυμέρεια και η διεισδυτική κριτική ματιά του τον κάνουν τα επόμενα χρόνια να ξεχωρίσει ως κριτικός, ιστορικός και θεωρητικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Η κριτική αναθεώρηση του πρόσφατου λογοτεχνικού παρελθόντος συμπεριλαμβάνει, εκτός από τον Κάλβο, δύο ακόμα σημαντικούς σταθμούς: την ποίηση του Δ. Σολωμού και του Αρ. Βαλαωρίτη.

 

Η αγάπη και η γνώση του δυτικού πολιτσμού του Παλαμά  τον οδηγούν να παρουσιάσει στο κοινό διάφορους συγγραφείς. Οι V. Hugo, Λ. Τολστόι, E. Renan, H. Taine, A. France είναι μόνο μερικά από τα ονόματα που συναντά κανείς στα κριτικά του δοκίμια.

 

Ο Παλαμάς συναντά τον Ελευθέριο Βενιζέλο ο οποίος μόλις έχει μόλις φτάσει στην Ελλάδα. Η άφιξή του σημαίνει συμβολικά το τέλος της εσωστρέφειας που έχει προκαλέσει η ήττα του 1897. Οι εθνικές και κοινωνικές αλλαγές που περιέχει η πολιτική του ατζέντα ενδυναμώνουν εκ νέου τις ελπίδες μιας αστικής αναγέννησης. Στο πλαίσιο αυτής της αστικής αναγέννησης ο Παλαμάς κράτησε το ρόλο του «εθνικού ποιητή», του αισιόδοξου οδηγού και βάρδου που προωθεί τα εθνικά ιδανικά. Οι δυο μεγάλες συνθέσεις του ποιητή συμπυκνώνουν τους εθνικούς πόθους για εδαφική επέκταση και εκφράζουν το κάλεσμα για τη θριαμβευτική άνοδο του ελληνισμού.

Ο δωδεκάλογος του γύφτου

(απόσπασμα από τον Προφητικό)

 

Όσο να σε λυπηθεί

της αγάπης ο Θεός,

και να ξημερώσει μιαν αυγή,

και να σε καλέσει ο λυτρωμός,

ω Ψυχή παραδαρμένη από το κρίμα!

Και θ’ ακούσεις τη φωνή του λυτρωτή,

θα γδυθείς της αμαρτίας το ντύμα,

και ξανά κυβερνημένη κι αλαφρή,

θα σαλέψεις σαν τη χλόη, σαν το πουλί,

σαν τον κόρφο το γυναικείο, σαν το κύμα,

και μην έχοντας πιο κάτου άλλο σκαλί

να κατρακυλήσεις πιο βαθιά

στου Κακού τη σκάλα, –

για τ’ ανέβασμα ξανά που σε καλεί

θα αιστανθείς να σου φυτρώσουν, ω χαρά!

τα φτερά,

τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα.

Το ποιητικό  έργο του Παλαμά είναι μεγάλο σε έκταση και σε σημασία και είχε τεράστια απήχηση στην εποχή του. Διαμετρικά αντίθετες πολιτικές και πνευματικές προσωπικότητες, όπως ο Κωνσταντίνος Τσάτσος και ο Νίκος Ζαχαριάδης αισθάνθηκαν την ανάγκη να τοποθετηθούν απέναντι στο Δωδεκάλογο του Γύφτου. Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει πει ότι ο Παλαμάς είχε μεγαλύτερη επιρροή από 10 Πρωθυπουργούς. Το ενδιαφέρον για το έργο του μειώθηκε στη μεταπολεμική Ελλάδα, όταν επικράτησαν διαφορετικά αισθητικά ρεύματα ενώ υποχώρησε και το ενδιαφέρον για την ποίηση γενικότερα.

 

Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ενώ στο λογοτεχνικό (και αργότερα και στο κριτικό) έργο ο Παλαμάς χρησιμοποιούσε τη δημοτική, ως Γραμματέας του Πανεπιστημίου ήταν υποχρεωμένος να συντάσσει τα επίσημα έγγραφα σε αυστηρή καθαρεύουσα. Όπως ανέφερε ο ίδιος σε επιστολή του, στην φιλολογική του εργασία ήταν “μαλλιαρός” και στην υπηρεσία του “αττικιστής απ’ την κορφή ως τα νύχια”. Η επίσημη θέση του, όπως ήταν φυσικό, δύσκολα μπορούσε να συνδυαστεί με την υποστήριξη στο δημοτικισμό. Βρέθηκε πολλές φορές στο επίκεντρο επιθέσεων, ειδικά κατά τα “Ευαγγελικά” (1901) και τα “Ορεστειακά(1903). Παρά ταύτα ο ίδιος δε δίστασε να δηλώσει δημοσίως ότι ο δημοτικισμός ήταν η αρετή του (1908). Λόγω των θέσεών του για το γλωσσικό ζήτημα, υπέστη μια σειρά από διώξεις και για ένα χρονικό διάστημα, απολύθηκε από τη θέση του.

 

Ο Κωστής Παλαμάς,  62 χρόνων  γνώρισε την Ελένη Κορτζά 20 χρονών. Παντρεμένος με τη Μαρία Βάλβη και με τρία παιδιά. Ήταν ήδη καταξιωμένος ποιητής και η Ελένη ήταν όμορφη, τρυφερή και μελαγχολική με μια ωριμότητα και ευαισθησία σπάνια για τόσο νέα γυναίκα, που της είχε προσδώσει η ασθένεια της, έπασχε από φυματίωση.

Η Κορτζά εντυπωσίασε τον ποιητή με την καλλιέργεια και τις γνώσεις της. Η Ελένη και ο ποιητής συναντιούνταν  στο γραφείο του Παλαμά ώρες ατελείωτες. Λόγω της ασθένειας της Ελένης, όταν δεν μπορούσαν να συναντηθούν, αλληλογραφούσαν, από αυτές τις επιστολές γνωρίζουμε τα συναισθήματα του ποιητή για τη νεαρή γυναίκα.

Η Ελένη ακολούθησε τον πατέρα της, στις στρατιωτικές του μεταθέσεις, στην Αίγυπτο και στη συνέχεια στη Νότια Αφρική.
Η κηδεία του Κωστή Παλαμά έγινε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Ήταν τόσο αγαπητός στον Ελληνικό λαό ο ποιητής, που ακόμα και ο Χίτλερ έστειλε στεφάνι στην κηδεία του. Χιλιάδες άνθρωποι ακολούθησαν τη σορό του μέχρι το Α’ νεκροταφείο. Η κηδεία μετατράπηκε σιγά-σιγά σε αντικατοχική διαδήλωση που όλοι με μια φωνή έψαλλαν τον Εθνικό Ύμνο. Η ‘’Ραχήλ’’ επέστρεψε στην Ελλάδα το 1944 τυλιγμένη με τις αναμνήσεις του μεγάλου ποιητή.

 

 

Παράσταση

 

Είναι εμφανής ο κόπος και μεγάλη καλλιτεχνική προσπάθεια και είναι ικανοποιητική η τεχνική υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα φώτα, ήχος κά.

Παρά τις ευγενείς προθέσεις και τις φιλότιμες προσπάθειες των συντελεστών δεν έχουμε ούτε πλήρες θεατρικό έργο, ούτε θεατρικό αποτέλεσμα τέτοιο τουλάχιστον που να αρμόζει στον μεγάλο ποιητή. Το λιγοστό φως, κάμποσες νοσταλγικές μελωδίες και τραγούδια, μερικές χορευτικές κινήσεις, μερικές παύσεις δεν μπορούν να παρασύρουν τις αισθήσεις, να συγκινήσουν, να ‘’πειράξουν’’ τη φαντασία να αναστατώσουν τον κόσμο του θεατή έστω για τον χρόνο που διαρκεί η παράσταση.

 

Μέσα από τη θεατρική διαδικασία το να αποδοθεί η ποίηση και μάλιστα του Παλαμά προϋποθέτει εμπνευσμένο, δουλεμένο και βαθιά επεξεργασμένο θεατρικό κείμενο, πάνω στο οποίο θα πατήσει το οργανωμένο σκηνοθετικό  σχέδιο. 

Πρέπει τα διάφορα στοιχεία να έλθουν και να τοποθετούν πάνω σε ένα απλωμένο   ‘’χρονίζον’’ όραμα και βαθιά μελέτη όλων των παραμέτρων του ποιητικού, προσωπικού, οικογενειακού ακόμα και πολιτικού σύμπαντος του ποιητή, του έργου του και της διαδρομής του.

 

Είναι βέβαιο ότι θα είχαμε ένα υπέροχο Αναλόγιο, αν αξιοποιούνταν όλη αυτή η ενέργεια και ο μόχθος και αν δεν εκβιαζόταν η προσπάθεια να γίνει θεατρική παράσταση. Όπως και να έχει, η επαφή με το έργο του Παλαμά δεν είναι αμελητέο κέρδος για τον θεατή. 

 

 

Η παράσταση είναι υπό την αιγίδα 

του «Ιδρύματος Κωστή Παλαμά» 

και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος. 

 

Η ταυτότητα της παράστασης

 

Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Βαλτινός

Κείμενο: Μαρία Παναγιωτακοπούλου

Μουσική: Σάκης Παπαδημητρίου

Ενορχήστρωση: Άσπα Παπαδημητρίου

Χορογραφίες: Ευγενία Λιάκου

Βοηθός σκηνοθέτη: Νίκος Παρασκευόπουλος

Sound design: Βρεζ Χατσατουριάν

Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ

Ηχογραφήσεις: studio The Cave.

 

Παίζουν οι:

Κωστής Παλαμάς: Γρηγόρης Βαλτινός

Μαρία Βάλβη: Αγγελική Πέτκου

Μούσα: Ευγενία Λιάκου

 

Τα τραγούδια ερμηνεύει η  Έλενα Λεώνη.

Μουσικοί:

Πιάνο: Ιώ Κυριακίδου

Βιολί: Αριέτα Σαϊτά

Τσέλο: Στέλλα Τέμπρελη

Φλάουτο: Βικτώρια Κυριακίδου

Άρπα: Έλενα Λεώνη.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ : Απόηχος – Τέχνη & Πολιτισμός

Αλέξανδρε, χρόνια σου πολλά.

 

 

 

 

Άρθρα-Συνεργασίες

Ο αναγεννημένος Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός στο Πάνθεον του ανθρωπισμού- Γράφει ο Dr Αντώνιος Αυγερινός

Δημοσιεύθηκε

στις

Η μαχητικότητα που επιδεικνύει στις μέρες μας ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός για το κοινωνικό σύνολο, με πράξεις μέριμνας και αλτρουισμού, θεμελιώνει την έναρξη μιας άρτιας πορείας και  ανέλιξης  που ευδοκιμεί  συνεχώς. Ανιχνεύοντας διαρκώς την έννοια της προόδου μέσα από συνέπεια λόγων και έργων, σμιλεύουμε την ανάπτυξη και αποδοτικότητα του έργου μας.

Διττός μας ρόλος η ανθρωπιστική και πολιτιστική προσφορά στο διηνεκές.  Η ενεργή κοινή γνώμη που παρακολουθεί τα δρώμενα στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό ,σεβόμενη τον ηθικό μετασχηματισμό που προάγουμε  , αναγνωρίζει στην Διοίκηση μας την ζωτικής σημασίας επιτυχία της άρσης της αναστολής του Ε.Ε.Σ. από την Διεθνή κοινότητα που τεχνηέντως είχε επιτευχθεί.

Έχοντας ως αναγκαία την δεοντολογική ευπρέπεια και ηθική, με την απαραίτητη ευρύτητα πνεύματος εργαζόμαστε σκληρά για την αναστήλωση της ανθρωπιστικής  υπόστασης του Ε.Ε.Σ.. Λειτουργούμε με μια δυναμική ανιούσα πορεία , που παράλληλα υποκλίνεται και ενσκήπτει με σεβασμό και συμπόνια στα δύσκολα και επίπονα προβλήματα της κοινωνίας. Κύριο τεκμήριο του έργου μας , η  καθολική αποδοχή και υποστήριξη της Ελληνικής πολιτείας,  της Διεθνούς κοινότητας και των Ελλήνων πολιτών που μας δεσμεύει να διευρύνουμε   την άμεση και καίρια επιχειρησιακή εμπλοκή μας  και να  συνεχίσουμε το μεγαλεπήβολο ανθρωπιστικό μας όραμα.

Η οικουμενικότητα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού διαθλάται από την μοναδική βοήθεια και στήριξη που παρέχει τόσο εντός της εμπόλεμης ζώνης της Ουκρανίας όσο και στο συνοριακό σταθμό Siret της Ρουμανίας . Ερυθροσταυρίτες και Ερυθροσταυρίτισσες που με την υποδειγματική τους δράση και  συμπεριφορά ,με την γενναιόφρονα υπόστασή τους  και τον επαγγελματισμό τους δίδουν σήμερα μαθήματα ανθρωπισμού κι αλληλεγγύης εμπνέοντας κι ευαισθητοποιώντας συνειδήσεις.

Η πρωτοπορία, ο νεωτερισμός και η εξωσρέφεια είναι συνώνυμα της δράσης κατά την περίοδο της Διοίκησής μας  καθώς με τον πλέον υπερσύγχρονο εξοπλισμό αναλάβαμε  τις υγειονομικές καλύψεις όλων των μεγάλων αθλητικών δραστηριοτήτων  όπως το RALLY ACROPOLIS , τους ποδηλατικούς αγώνες , μαραθώνιους κ.λ.π.

Ριζοσπαστική και επαναστατική ήταν η παρέμβασή μας κατά την εκδήλωση των ακραίων καιρικών φαινομένων που όλοι οι τομείς μας βρέθηκαν αμέσως στους δρόμους για να βοηθήσουν χιλιάδες συνανθρώπους μας . Καταστρώνοντας ένα πλήρες επιχειρησιακό σχέδιο  δράσης χρησιμοποιώντας, ειδικά μέσα μεταφοράς ( διασωστικά, snowmobile)  οι Ερυθροσταυρίτες και Ερυθροσταυρίτισσες βρέθηκαν δίπλα σε κάθε δοκιμαζόμενο συμπολίτη μας .

Ενώ θα έπρεπε να συνεχίσουμε – προβάλουμε  το αξιοκατάγραπτο  και ευυπόληπτο  έργο όλων των Ερυθροσταυριτών μας, δυστυχώς είμαι υποχρεωμένος να εστιάσω και να επιστήσω την προσοχή όλων, στις αφυδατωμένες πρακτικές ατομικού συμφέροντος που εμφανίζονται από ολίγους νοσταλγούς ενός θλιβερού παρελθόντος.

Η μετάλλαξη  όμως των  Διεθνών επειγουσών  αναγκών, αποτελούμενη από γεωπολιτικές, οικονομικές , πολιτιστικές και κλιματολογικές μεταβολές, απαιτεί έναν πιο ενεργό ρόλο του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.  Επιβάλλεται να χαράξουμε έναν δρόμο βασισμένο στις αρχές του Διεθνούς Δικαίου δίνοντας τις προοπτικές για ένα νέο πλαίσιο ελέγχου,  αρχιτεκτονικής ασφάλειας και πρόληψης των ανατροπών που θα ανακύψουν ,επιδεικνύοντας  το θετικό πρόσημο  της κοινωνικής αξιοπιστίας του Ε.Ε.Σ. . Σε εμάς αρμόζει  να μείνουμε προσηλωμένοι σε καινοτόμες και πρωτοπόρες δράσεις που θα οδηγήσουν στην ορθή μεταβολή που συντελείται , με πυρήνα μας όμως την ανθρωπιστική μας υπόσταση , τον σεβασμό στο δικαίωμα της ζωής ,στην καταπολέμηση της ανέχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Προσκαλώ λοιπόν, όλους εσάς τους Ερυθροσταυρίτες, όλους όσους οραματίζεστε ένα λαμπρό μέλλον και μια ανοδική πορεία για τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, να λάβετε μέρος στην μεγάλη γιορτή της δημοκρατίας που λαμβάνει χώρα στις αρχαιρεσίες της 29ης Μαΐου. Προσβλέπουμε στην εκλογή μιας εύβουλης και προοδευτικής Διοίκησης του Ε.Ε.Σ., για έναν Οργανισμό ελεύθερο από τα δεσμά που του είχαν επιβάλει όσοι τον ήθελαν αιώνια εγκλωβισμένο,  στηρίζοντας τις υγιείς δυνάμεις που είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν το όνειρο κάθε Ερυθροσταυρίτη, να κυματίζει ελεύθερα η σημαία του Ερυθρού Σταυρού.

Πλήρης δικαίωση της σημερινής Διοίκησης του Ε.Ε.Σ.

Μετά το υβριστικό παραλήρημα ορισμένων, που προανήγγειλαν με πανηγυρικό τόνο την προσφυγή στην Δικαιοσύνη για να ανασταλεί η εκλογική διαδικασία λόγω δήθεν παραβάσεων του Καταστατικού, η γνωστή παρέα αποπειράθηκε δύο φορές να ζητήσει την λήψη ασφαλιστικών μέτρων αρχικά από το Εφετείο Αθηνών και στη συνέχεια από το Πρωτοδικείο Αθηνών.

Στις δίκες που έγιναν, ο πληρεξούσιος δικηγόρος τους αναπαρήγαγε τους ίδιους εντελώς ψευδείς ισχυρισμούς περί δήθεν κατάργησης τμημάτων, διαγραφής μελών κλπ, που είναι όλοι αποκυήματα της φαντασίας τους, που εφηύραν για να αποτρέψουν την ομαλή διεξαγωγή των αρχαιρεσιών.

Τα Δικαστήρια και στις δύο περιπτώσεις ΑΠΕΡΡΙΨΑΝ στο σύνολό τους τις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων, που τόσο διαφήμιζαν οι εμπνευστές τους…

Οι αρχαιρεσίες θα γίνουν κανονικά και με υποδειγματικό τρόπο.

 

Dr. Αντώνιος Αυγερινός, Φαρμακοποιός, Υποστράτηγος ε.α.

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΠΟΨΗ: Ακαθάριστα οικόπεδα: Όχι άλλη… νωχελικότητα!

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Ένα ακόμα οικόπεδο γεμάτο άγρια βλάστηση φούντωσε προχθές το βράδυ στην Πάτρα. Αυτή τη φορά ήταν στην περιοχή της Αρόης. Την περασμένη Κυριακή ήταν στην Αγυιά. Και έτσι όπως είναι η κατάσταση, το πιθανότερο είναι ότι κάποια στιγμή στο πολύ κοντινό μέλλον θα φουντώσει και κάποιο άλλο, είτε κοντά στο κέντρο της πόλης είτε σε κάποια πιο απομακρυσμένη συνοικία. Έτσι κι αλλιώς, ακαθάριστοι χώροι, γεμάτοι βλάστηση που εύκολα γίνεται καύσιμη ύλη όσο προχωράει η θερινή περίοδος, υπάρχουν παντού. Και είναι πολλοί. Πάρα πολλοί. Δημόσιοι και ιδιωτικοί.

Και ναι μεν, το καταλαβαίνουμε. Ούτε ο Δήμος έχει τόσο προσωπικό ώστε να μπορεί να καθαρίσει τα πάντα μέσα σε 1-2 μήνες, ούτε και είναι εύκολο σε κάθε ιδιώτη να καθαρίζει το οικόπεδό του κάθε χρόνο. Χώρια που σε αρκετές περιπτώσεις, οι ιδιώτες μπορεί να μην μένουν καν στην Πάτρα ή να υπάρχουν κληρονόμοι που δεν μπορεί να τους βρει κανένας.

Από την άλλη πλευρά όμως και αυτή η κατάσταση, προφανώς δεν μπορεί να συνεχιστεί. Νόμοι υπάρχουν και πρέπει να εφαρμόζονται. Πολλές φορές σκοντάφτουν όμως, είτε στην πραγματικότητα, είτε στην αμέλεια και την αδιαφορία όλων μας.

Επί του προκειμένου όμως, δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με ένα ζήτημα αισθητικής για την πόλη, αλλά με ένα ζήτημα πολύ πιο σοβαρό. Ένα ζήτημα… προστασίας των περιουσιών και της ζωής των πολιτών!

Γι’ αυτό και ο Δήμος της Πάτρας πρέπει να κινητοποιηθεί άμεσα και να καταγράψει τους ακαθάριστους χώρους και οι ιδιώτες που διαθέτουν οικόπεδα να φροντίσουν για τον καθαρισμό τους, αλλά και οι πολίτες που ζουν δίπλα σε κάποιον ακαθάριστο και «εύφλεκτο» χώρο να ενημερώσουν τις αρμόδιες αρχές.

 

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Εισβολή στην Ουκρανία- Η επίθεση του Ολοκληρωτισμού στην Ευρώπη

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Η Ευρώπη πριν τον πόλεμο έκανε διάφορες υποθέσεις και ασκήσεις επί χάρτου για τον τρόπο που θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τον ρώσο ηγεμόνα. Κέντρο όλων των σκέψεων και υποθέσεων ήταν ότι ποτέ και κανείς δεν θα πυροβολήσει τον εαυτό του, δεν θα κάνει κακό στο λαό του, δεν θα βλάψει τα συμφέροντά του, δεν θα περάσει στην απέναντι πλευρά της λογικής και θα τρέξει να συναντήσει τον παραλογισμό, ο οποίος χορεύει βαλς με την βαρβαρότητα στο πλατύσκαλα του Μεσαίωνα, δίπλα σε μια τεράστια λίμνη αίματος και απανθρωπιάς. Όταν όμως ο τρελός από μεγαλομανία, ρώσος δικτάτορας ο μεθυσμένος από εξουσία και μεγαλοϊδεατισμό έρχεται κατά πάνω σου με σπασμένα τα φρένα, λιωμένο το πνεύμα και εξαϋλωμένο το έρμα,  τότε η λογική λύνει τους αρμούς της και το παράλογο αγκαλιάζει τη σκέψη και το συναίσθημα, παγώνει τη λογική και τις αισθήσεις.

Ο Αλμπέρτ Καμί μετά την φρίκη του  Μεγάλου Πολέμου εισάγει την φιλοσοφία του παραλόγου: την μάταιη προσπάθεια του ανθρώπου και την αναζήτηση νοήματος σε έναν κόσμο που όλες οι αξίες έχουν εκπέσει και η μοίρα του φαντάζει εκτός του ελέγχου του, κάτι ανάλογο με τον μύθο του Σισύφου. «Η ευημερία των λαών υπήρξε ανέκαθεν το άλλοθι των τυράννων» έγραφε ο Γάλλος φιλόσοφος και μέσα στα λόγια του χώρεσε όλους τους τυράννους που πέρασαν και που θα έλθουν, συμπεριλαμβανομένου βέβαια και του ρώσου δυνάστη, και όλο τον παραλογισμό της απόλυτης, ασύδοτης και ανεξέλεγκτης εξουσίας.

Οι ήρωες στο θέατρο του παραλόγου μοιάζουν χαμένοι χωρίς πυξίδα και προσανατολισμό, σε έναν κόσμο που αδυνατούν να κατανοήσουν. Συχνά παίρνουν μορφή αρχετυπική ή στερεοτυπική, μιλώντας με φράσεις κλισέ και επαναλαμβάνοντας μικρές, καθημερινές συνήθειες χωρίς χρησιμότητα και σκοπό. Μετά από όλη αυτή την βαρβαρότητα που έχει ξεβράσει ο Πούτιν με τις ορδές του εναντίον του ηρωικού Ουκρανικού λαού, οι ευρωπαίοι πολίτες όλοι οι άνθρωποι  έχουμε μείνει ενεοί σαν ήρωες σε παράσταση του παραλόγου.

Η μοντέρνα τέχνη και το πρωτοποριακό θεατρικό ρεύμα, του Θεάτρου του Παραλόγου ως πνευματικός καρπός του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου εκφράζει την έκπτωση των οραμάτων και το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σε ένα μάταιο κόσμο. Ο Βογιάρος των Ουραλίων με τις πράξεις του εξωθεί τους ορισμούς του Θεάτρου του Παραλόγου στα όρια του αδιανόητου. Ο δήμαρχος της Μαριούπολης Βαντίμ Μποϊτσένκο δήλωσε ότι ο αριθμός των νεκρών μεταξύ των αμάχων της, έχει ήδη διπλασιαστεί σε σχέση με τον αριθμό των νεκρών που προκάλεσαν οι Γερμανοί ναζί σε διάστημα δύο ετών κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αν δεν ήταν μια ασύλληπτη τραγωδία αυτό που συμβαίνει στο εύθραυστο στήθος της Ευρώπης, στην Ουκρανία, θα ήταν ένα τρομερό, πέραν κάθε φαντασίας δυστοπικό έργο της απόλυτης καταστροφής,  που δεν θα μπορούσε να διανοηθεί ο σπουδαιότερος θεατρικός συγγραφές, που δεν θα μπορούσε να εμπνευστεί ο πιο ευφάνταστος σκηνοθέτης του κινηματογράφου και δεν θα μπορούσε να αποτυπώσει ο καλύτερος ζωγράφος της εποχής μας, όπως έκανε ο σπουδαίος Πικάσο, ο οποίος μέσα από την Γκερνίκα του μίλησε για την μανία, τον τρόμο και τα φοβερά αποτελέσματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. 

Αυτός ο πόλεμος, που ξεκίνησε ο ρώσος ηγεμόνας  με τις ορδές του δεν είναι μια μικρή τοπική σύγκρουση, είναι η μάχη δυο διαφορετικών κόσμων και κοσμοθεωριών. Είναι επίθεση της απολυταρχίας και  του δεσποτισμού στη δημοκρατία,  στον φιλελεύθερο τρόπο σκέψης, στα ανθρώπινα δικαιώματα, στις μεταπολεμικές κατακτήσεις της Δυτικής Κοινωνία, στα Ευρωπαϊκά ιδεώδη, στις φιλελεύθερες δημοκρατίες, τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής, στο δικαίωμα στη διαφορά και στη διαφωνία, ο πόλεμος του ολοκληρωτισμού εναντίον όσων κτίσαμε όλη την περίοδο από τον Β’ Πόλεμο και μετά.

Όσο για την στάση πολλών φανερών, κρυφών και ντροπαλών φιλοπουτινικών προσώπων, ομάδων και σχηματισμών το ξέρουμε ότι κι οι Αμερικάνοι «είναι φονιάδες των λαών» κι οι Άγγλοι,  Γάλλοι, Πορτογάλοι τέτοιοι είναι και ο Τζέγκινς Χαν με τους Μογγόλους τους, και οι Γότθοι και οι Οστρογότθοι και οι άλλοι οι Σταυροφόροι, σφάξανε κι αυτοί. Όπως έσφαξαν και οι Αθηναίοι όσους δεν άκουγαν τη λογική των αριθμών και της ισχύος, σκότωσαν και  οι Χούτου, οι Τούτσι, οι Πέρσες, ο Ιμπραήμ, ο Φερδινάρδος, η Ισαβέλλα, οι Κονκισταδόρες, οι πεινασμένοι Βίκινγκς, ο Βασίλειος ο Βουλγαροκτόνος καθάρισε κάμποσους τύφλωσε άλλους τόσους, ο Ιβάν ο Τρομερός έκαμε το κατά δύναμιν , βανδάλισαν οι Βάνδαλοι, κατέσφαξε  ο Νέρωνας, ο Χίτλερ, ο Στάλιν, ο «πρόεδρος» Μάο, ο Πολ Ποτ και άλλοι πολλοί εξολόθρευσαν, εξανδραπόδισαν, αφάνισαν όσους και όποιους μπορούσαν. Τους καταδικάσαμε αυτούς, κι αν χρειαστεί θα τους καταδικάσουμε χιλιάδες φορές ακόμα, αλλά με τον ρώσο δικτάτορα και τις ορδές του θα σιωπούμε και θα μυξοκλαίμε εντέχνως για την ειρήνη γενικώς και αορίστως; Κάποιος  είναι υπεύθυνος για τους βομβαρδισμούς στην Ουκρανία, για τους θανάτους των παιδιών, για τους βιασμούς των γυναικών, για την καταστροφή μιας ολόκληρης χώρα κι αυτός είναι ο Ρώσος δικτάτορας και η αυλή του.

«Ο ειρηνισμός δεν αποτελεί επιλογή όσον αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία», σημείωσε, συνομιλώντας τηλεφωνικώς από την Λιουμπλιάνα με τον Ενρίκο Φραντσεσκίνι της La Repubblica, ο Σλάβοϊ Ζίζεκ. «Για να αναχαιτιστεί ο Πούτιν χρειάζεται μόνο ένα πράγμα: ισχύς», πρόσθεσε.  Ερωτηθείς για τον Βολοντίμιρ Ζελένσκι αποκάλυψε πως τον συμπαθεί. Διαφωνεί, όμως, με τον ουκρανό πρόεδρο ο οποίος δηλώνει «Εμείς είμαστε οι υπερασπιστές της Ευρώπης», εάν ο Ζίζεκ βρισκόταν στη θέση του, θα δήλωνε «εμείς οι Ουκρανοί πολεμάμε για την ελευθερία της Ρωσίας. Γιατί εάν νικήσει η Ουκρανία, ενδέχεται να μπορέσουμε να απαλλαγούμε από τον Πούτιν, διαφορετικά η δικτατορία του θα ενισχυθεί» συνέχισε ο σλοβένος φιλόσοφος ο οποίος είναι φανερό ότι έχει επιλέξει ξεκάθαρα στρατόπεδο και  δεν ανήκει στις τάξεις των «ούτε ούτε» – γράφει ο ιταλός δημοσιογράφος – όλων εκείνων, δηλαδή που δεν υποστηρίζουν ούτε την Ουκρανία ούτε τη Ρωσία αλλά την ειρήνη γενικά και αόριστα, τέτοιους έχουμε μπόλικους και στη χώρα μας. 

Ό,τι και να επικαλείται ο ρώσος δικτάτορας για τον πόλεμο που ξεκίνησε εναντίον της Ουκρανίας, γνωρίζουμε αυτό που έλεγε ο Σενέκας, ο Ρωμαίος φιλόσοφος «Σε όλους τους πολέμους, από τον Τρωικό μέχρι σήμερα, το κυριότερο κίνητρο υπήρξε η κλοπή, η αρπαγή, η λεηλασία» κι αυτό δεν αλλάζει όσες δικαιολογίες και να εφεύρει ο ρώσος χιτλερίσκος και οι φίλοι του οι φανεροί και οι κρυπτόμενοι πίσω από τα αραχνοΰφαντα φορέματα της ειρήνης και το ημίφως της υποκρισίας.

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα