Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021
Connect with us

Εκκλησιαστικά

Το εορταστικό κουίζ της «Γ» και του gnomip.gr για τον Δεκαπενταύγουστο-Απαντήστε και κερδίστε

Δημοσιεύθηκε

στις

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΗΜΑΡΑΣ

Πάσχα του καλοκαιριού σήμερα και η “Γνώμη” και το gnomip.gr σάς ετοίμασαν ένα πρωτότυπο αφιέρωμα-κουίζ για τη μεγάλη γιορτή της ορθοδοξίας. Στείλτε τις απαντήσεις σας στο μέιλ [email protected] και οι τρεις πρώτοι νικητές θα κερδίσουν από ένα εκκλησιαστικό βιβλίο.
Δοκιμάστε κι εμπλουτίστε τις γνώσεις σας!
Χρόνια πολλά σε όσους κι όσες γιορτάζουν με την ευχή η Μεγαλόχαρη να χαρίζει υγεία και δύναμη.

1) Τι γιορτάζουμε τον Δεκαπενταύγουστο;
α) Την Κοίμηση (= θάνατο) της Θεοτόκου.
β) Τη Μετάσταση (= την ενσώματη μετάβαση στον ουρανό) της Θεοτόκου
γ) Και τα δύο

2) Ποιος από τους Αποστόλους απουσίαζε την ώρα της Κοίμησης της Θεοτόκου;
α) Ιωάννης
β) Λουκάς
γ) Θωμάς
δ) Πέτρος

3) Ποια Ιερά Μονή είχε ως μετόχιο η Ιερά Μονή Γηροκομείου;
α) Ομπλού
β) Προφήτη Ηλία
γ) Μεταμόρφωσης Σωτήρος
δ) Χρυσοποδαριτίσσης

4) Πότε καθιερώθηκε η νηστεία για τον Δεκαπενταύγουστο;
α) Τον 7ο αιώνα
β) Τον 1ο αιώνα
γ) Τον 3ο αιώνα
δ) Τον 5ο αιώνα

5) Πού μπορούμε να προσκυνήσουμε το μεγαλύτερο μέρος των λειψάνων της Παναγίας;
α) Στην Ιερουσαλήμ
β) Στη Ρώμη
γ) Στην Κωνσταντινούπολη
δ) Πουθενά στον κόσμο

6) Πότε εορτάζει η Ιερά Μονή Παναγίας Ελεούσας στην Πιτίτσα;
α) Στα Εισόδια της Θεοτόκου
β) Στο Γενέσιο της Θεοτόκου
γ) Της Υπαπαντής
δ) Στην Κοίμηση της Θεοτόκου

7) Πού προσευχήθηκε η Παναγία πριν από την Κοίμησή Της;
α) Στον Γολγοθά
β) Στο όρος του Ναού
γ) Στο όρος Θαβώρ
δ) Στο όρος των Ελαιών

8) Σε ποια Ιερά Μονή της Αχαΐας απαγορεύεται η είσοδος των γυναικών εκτός από την ημέρα της εορτής της;
α) Χρυσοποδαριτίσσης
β) Νοτενών
γ) Μπάλα
δ) Βερίνου

9) Πού ετάφη η Παναγία;
α) Στην Τήνο
β) Στη Γεσθημανή
γ) Στη Ναζαρέτ
δ) Στη Βηθλεέμ

10) Πώς επιγράφεται η εικόνα της Παναγίας στην Ιερά Μονή Γηροκομείου;
α) «Η Πάντων Χαρά»
β) «Ρόδον Αμάραντον»
γ) «Μήτηρ Θεού η Αληθινή»
δ) «Ακένωτον Ποτήριον»

11) Σε ποιο νησί εμφανίζονται την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου τα φιδάκια της Παναγίας;
α) Στην Κεφαλονιά
β) Στην Τήνο
γ) Στην Πάρο
δ) Στην Πάτμο

12) Πόσες είναι οι θεομητορικές εορτές;
α) Τρεις
β) Δώδεκα
γ) Τέσσερις
δ) Εννέα

13) Πότε εορτάζεται με το παλαιό ημερολόγιο η Κοίμηση της Θεοτόκου;
α) Στις 15 Αυγούστου
β) Στις 22 Αυγούστου
γ) Στις 28 Αυγούστου
δ) Στις 29 Αυγούστου

14) Καταλύεται η κρεατοφαγία, όταν η μέρα της εορτής της Κοίμησης πέφτει Τετάρτη ή Παρασκευή;
α) Όχι
β) Ναι

15) Πόσοι ενοριακοί Ναοί στην Ιερά Μητρόπολη Πατρών είναι αφιερωμένοι στην Κοίμηση της Θεοτόκου και εορτάζουν τον Δεκαπενταύγουστο;
α) 6
β) 18
γ) 20
δ) 25

16) Πότε είναι η επίσημη ετήσια πανήγυρη του Ιερού Ναού της Παναγίας Αλεξιωτίσσης στην Πάτρα;
α) Στις 15 Αυγούστου
β) Στις 8 Σεπτεμβρίου
γ) Στις 25 Μαρτίου
δ) Στις 26 Δεκεμβρίου

17) Τι πιστεύει η Καθολική Εκκλησία για την Κοίμηση της Θεοτόκου;
α) Ότι η Παναγία πέθανε και μετά μετέστη στους ουρανούς
β) Ότι η Παναγία μετέστη στους ουρανούς χωρίς να έχει πεθάνει

18) Το σημαντικότερο κειμήλιο της Παναγίας φυλάσσεται στη Μονή Βατοπαιδίου του Αγίου Όρους και είναι:
α) Το κεφαλομάντιλο της Θεοτόκου
β) Τα υποδήματα της Θεοτόκου
γ) Η ζώνη της Θεοτόκου
δ) Ο χιτώνας της Θεοτόκου

19) Η Ιερά Μονή Ομπλού είναι αφιερωμένη:
α) Στη Γέννηση της Θεοτόκου
β) Στα Εισόδια της Θεοτόκου
γ) Στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου
δ) Στην Υπαπαντή

20) Στην οδό Αλεξάνδρου Υψηλάντου στο κέντρο της Πάτρας βρίσκεται η Παναγία Παντάνασσα. Το προσωνύμιο «Παντάνασσα» σημαίνει:
α) Η βασίλισσα όλων
β) Η αγνότερη όλων
γ) Η μητέρα όλων
δ) Η φωτεινότερη όλων

Εκκλησιαστικά

18 Οκτωβρίου – Η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Ευαγγελιστή Λουκά

Δημοσιεύθηκε

στις

Κάθε χρόνο στις 18 Οκτωβρίου η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά.

Ιδιαίτερα δε η Βοιωτική Εκκλησία τιμά με λαμπρότητα την μνήμη του Αποστόλου, αφού ο Άγιος συνδέθηκε στενά με την ένδοξη πόλη των Θηβών.

Ο Απόστολος Λουκάς καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας και ασκούσε το επάγγελμα του ιατρού, ενώ συγχρόνως σύμφωνα με μια αρχαία παράδοση ήταν και άριστος ζωγράφος.

Ήταν επίσης και άριστος γνώστης της εβραϊκής, της συριακής και της ελληνικής γλώσσας, και όπως φαίνεται από έργα του είχε αξιόλογη φιλοσοφική και φιλολογική κατάρτιση.

Μάλιστα, ο έξοχος χειρισμός της ελληνικής γλώσσας συνηγορεί στο να αποδεχθούμε την παράδοση που υποστηρίζει την ελληνική εθνικότητα του Λουκά.

Ο Μιχαήλ Μαλαξός στους Βίους των Αγίων αναφέρει ότι: «Καθώς μας πληροφορεί ο Ευσέβιος, ο Ευαγγελιστής Λουκάς ήταν εξ Αντιοχείας, εθνικότητά του δε εικάζεται μάλλον η ελληνική».

Υπήρξε προσφιλής μαθητής και ακόλουθος του μεγάλου Αποστόλου των Εθνών Παύλου, τον οποίον ακολούθησε κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεύτερης και τρίτης περιοδείας του.

Σύμφωνα με την παράδοση, ο Λουκάς μετά το μαρτυρικό θάνατο του Αποστόλου Παύλου κήρυξε το Ευαγγέλιο στη Δαλματία, Ιταλία, Γαλλία και κυρίως στην Ελλάδα, με επίκεντρο την πόλη των Θηβών.

Ο Μέγας Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας αναφέρει και μια άλλη παράδοση, σύμφωνα με την οποία ο Άγιος, πριν ακόμη γίνει χριστιανός, ζούσε στη Θήβα ασκώντας το επάγγελμα του ιατρού, κι εκεί γνώρισε τον Παύλο και ασπάστηκε το χριστιανισμό.

Βέβαια, η παράδοση αυτή, που υποστηρίζει τη διαμονή του Λουκά στη Θήβα πριν από τη γνωριμία του με τον Παύλο, πριν δηλαδή γίνει χριστιανός, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί και είναι μάλλον απίθανη.

Μεγάλη προσφορά του Αγίου στην Εκκλησία, πέρα από το κηρυγματικό έργο, είναι και η συγγραφή του ιερού του Ευαγγελίου και του βιβλίου των Πράξεων των Αποστόλων.

Μάλιστα, ο Λουκάς είναι ο μόνος Ευαγγελιστής που ξεκινά το θεόπνευστο έργο του με τα προ της γεννήσεως του Χριστού γεγονότα (εμφάνιση αγγέλου στο Ζαχαρία, Ευαγγελισμός, Επίσκεψη Θεοτόκου στην Ελισάβετ, γέννηση Προδρόμου).

Αναφέρει επίσης με χρονολογική και ιστορική τάξη όλα τα γεγονότα που σχετίζονται με τη ρωμαϊκή κυριαρχία στην Παλαιστίνη.

Στη συνέχεια, στο πέμπτο ιστορικό βιβλίο της Καινής Διαθήκης, στις Πράξεις των Αποστόλων, ο Λουκάς διηγείται τη δράση των Αποστόλων για τη διάδοση του χριστιανισμού στους διωγμούς που υπέστησαν, καθώς και γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην αρχαία Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον Μ. Μαλαξό, τόπος συγγραφής τού κατά Λουκά Ευαγγελίου είναι το σπήλαιο της ιεράς μονής του Μεγάλου Σπηλαίου, όπου σώζεται έως σήμερα η κόγχη (Αγία Τράπεζα) όπου ιερουργούσε ο Άγιος, ενώ σύμφωνα με τη γνώμη άλλων τόπος συγγραφής είναι η Αλεξάνδρεια.

Κάτι που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι πρώτος ο Λουκάς σχεδίασε με κερί και μαστίχα την εικόνα της Θεοτόκου με τον Χριστό στην αγκαλιά.

Ο Λουκάς ζωγράφισε και τις εικόνες άλλων Αποστόλων.

Ο Άγιος Λουκάς ονομάζεται και Ευαγγελιστής της Παναγίας, επειδή περισσότερο από τους άλλους Ευαγγελιστές περιγράφει με λεπτομέρειες και παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για την Υπεραγία Θεοτόκο, στην αρχή του Ευαγγελίου του.

Συγκεκριμένα, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, την επίσκεψη της Παναγίας στην Ελισάβετ, μητέρα του Τιμίου Προδρόμου, και άλλα περιστατικά από την παιδική ηλικία του Ιησού και της Μητέρας Του, τα οποία γνωρίζουμε μόνο από το Ευαγγέλιο του Λουκά.

Για το τέλος του Αποστόλου Λουκά υπάρχουν δύο παραδόσεις.

Ο Ιππόλυτος, ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και άλλοι υποστηρίζουν ότι ο Άγιος πέθανε με μαρτυρικό τέλος, και μάλιστα ο Νικηφόρος Κάλλιστος αναφέρει ότι οι Ρωμαίοι κρέμασαν τον Άγιο από τα κλαδιά μιας ελιάς. Σύμφωνα όμως με τον Μ. Συναξαριστή, ο Άγιος εκοιμήθη ειρηνικώς στη Θήβα, όπου και ετάφη γύρω στο 80 μ.Χ., εκεί όπου σήμερα βρίσκεται ο περικαλλής ναός του.

Ιστορικές περιπέτειες, επιδρομές και σεισμοί κατέστρεψαν κατά καιρούς το ναό του Αγίου Λουκά που φιλοξενούσε τη ρωμαϊκή λάρνακα κάτω από την οποία βρισκόταν ο αρχικός τάφος του Ευαγγελιστή. Με τις αλλεπάλληλες επισκευές σμικρύνθηκαν οι διαστάσεις του ναού, και η λάρνακα, που βρισκόταν στον κυρίως ναό, βρίσκεται σήμερα στο Ιερό, με τη μια πλευρά της σχεδόν εντοιχισμένη στον ανατολικό του τοίχο.

Το έτος 357 μ.Χ ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος, ο γιος του μεγάλου Κωνσταντίνου, έδωσε εντολή στον Άγιο Αρτέμιο, το μεγάλο Δούκα της Αιγύπτου και μετέπειτα μάρτυρα, να μεταφέρει τα λείψανα του Αγίου Λουκά και να το εναποθέσει στο ναό των Αγίων Αποστόλων, κάτω από την Αγία Τράπεζα, μαζί με τα λείψανα των Αποστόλων Ανδρέα και Τιμοθέου.

Ο Αυτοκράτορας Κάρολος ο Δ’ μετέφερε τα λείψανα του Αγίου από την Κωνσταντινούπολη στην Ρώμη το έτος 1354. Στην Πράγα φυλάσσεται η τίμια κάρα του.

Έπειτα από πολυετείς προσπάθειες της τοπικής Εκκλησίας της Βοιωτίας και του Δήμου Θηβαίων επεστράφη μικρό τμήμα των ιερών λειψάνων του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά στις 17 Σεπτεμβρίου 2000.

Τα λείψανα τοποθετήθηκαν στην από αιώνες κενή λάρνακα, σε ασημένια θήκη.

(Πηγή πληροφοριών: Ιερά Μητρόπολις Θηβών και Λεβαδείας)

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

O ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ (17/10)

Δημοσιεύθηκε

στις

Γιορτάζουν σήμερα Κυριακή 17 Οκτωβρίου oι Άγιοι Κοσμάς, Δαμιανός, Λεόντιος, Άνθιμος και Ευπρέπιος οι Ανάργυροι.

Οι Άγιοι Κοσμάς, Δαμιανός, Λεόντιος, Άνθιμος και Ευπρέπιος (ή Eυτρόπιος) ήταν μεταξύ τους κατά σάρκα, αλλά και κατά πνεύμα αδέλφια από την Αραβία.

Ευσεβείς και οι πέντε, από τον αυτό εμπνεόμενοι θείο ζήλο και από τα αυτά κινούμενοι φιλάνθρωπο αισθήματα, όχι μόνο πολλές αγαθοεργίες είχαν επιτελέσει με την ιατρική τους τέχνη, αλλά και πολλούς είχαν ελκύσει στη χριστιανική πίστη.

Καταγγέλθηκαν γι’ αυτό και συνελήφθησαν κατά τον επί Διοκλητιανού διωγμό στη Λυκία από τον ηγεμόνα εν Αιγαίς Λυσία. Μετά από πολλά βασανιστήρια, υπέστησαν τον δια αποκεφαλισμού θάνατο.

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Ο ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Tη μνήμη του Αγίου Λογγίνου του Εκατόνταρχου τιμά σήμερα, 16 Οκτωβρίου, η Εκκλησία μας.

Ο Άγιος Λογγίνος ήταν Εκατόνταρχος υπό τις διαταγές του Ποντίου Πιλάτου, επί βασιλείας Τιβερίου Καίσαρος (14 – 37 μ.Χ.). Υπηρετούσε μαζί με τους στρατιώτες του κατά τα σωτήρια Πάθη του Κυρίου, παριστάμενος στην σταύρωση, την ταφή και τη σφράγιση του μνήματος.

Όταν όμως αντελήφθη το σεισμό, είδε τις πέτρες να σχίζονται και να ανοίγονται τα μνήματα, πίστευσε ότι ο σταυρωθείς ήταν ο πραγματικός Υιός του Θεού. Παραιτήθηκε από το αξίωμά του και μαζί με άλλους δύο στρατιώτες του αναχώρησε για την πατρίδα του, προκειμένου να κηρύξει την Ανάσταση του Κυρίου.

Την λιποταξία του κατήγγειλε ο Πιλάτος στον Τιβέριο, ο οποίος έστειλε απόσπασμα στρατιωτών για να τον θανατώσουν. Όταν το βρήκαν και του κοινοποίησαν την απόφαση του αυτοκράτορα, τους φιλοξένησε στην οικία του, προετοίμασε τον τάφο γι αυτόν και τους δυο πιστούς του στρατιώτες και αποκεφαλίσθηκε την επομένη.

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα