Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021
Connect with us

Διεθνή

Ένας χρόνος χωρίς τον Σερ Κεν Ρόμπινσον-Η επανάσταση που έφερε στην εκπαίδευση

Δημοσιεύθηκε

στις

ΤΗΣ ΝΙΚΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Στις 21 Αυγούστου 2020 έγινε γνωστή η είδηση ότι ο σερ Κεν Ρόμπινσον έφυγε από τη ζωή μετά από σύντομη, αλλά άνιση μάχη με τον καρκίνο. Ήταν 70 ετών. Το όνομά του ίσως δεν σας λέει κάτι, οι ιδέες του όμως πάνω στην εκπαίδευση έφεραν επανάσταση στο παγκόσμιο κατεστημένο. Αλλά ποιος ήταν ο Κεν Ρόμπινσον; Σίγουρα η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική· ήταν ο καθηγητής πανεπιστημίου, ο διανοητής, ο συγγραφέας, ο ομιλητής.

Ξεκινώντας από χαμηλά

Η ζωή του ξεκίνησε στο Λίβερπουλ του Ηνωμένου Βασιλείου στις 4 Μαΐου του 1950, μέλος μιας πολύτεκνης εργατικής οικογένειας επτά παιδιών. Δε στάθηκε και πολύ τυχερός, καθώς ο πατέρας του έμεινε τετραπληγικός μετά από εργατικό ατύχημα. Ο ίδιος στα 4 μόλις χρόνια του κόλλησε πολιομυελίτιδα και για χρόνια πάλευε με τις συνέπειες της ασθένειας. Και όμως, ο μικρός Κεν -against the odds- θα ξεπεράσει το κοινωνικό και μορφωτικό του κεφάλαιο: θα παρακολουθήσει Ειδικό Σχολείο λόγω των θεμάτων υγείας του, θα τελειώσει το Λύκειο (1968), θα αποκτήσει πανεπιστημιακή μόρφωση στα Αγγλικά και το Δράμα (1968-1972), για να ολοκληρώσει το διδακτορικό του στο Θέατρο το 1981.

Η λαμπρή ακαδημαϊκή πορεία και η βασίλισσα Ελισάβετ

Από εκεί και πέρα η ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική του καριέρα δεν υπήρξε μόνο λαμπρή, αλλά και καθοριστική. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι υπήρξε υπεύθυνος του προγράμματος «Οι τέχνες στα σχολεία» (1983-1985), καταφέρνοντας να αλλάξει το εθνικό πρόγραμμα σπουδών του Ηνωμένου Βασιλείου. Στα 1998 ως μέλος της επιτροπής για τη δημιουργικότητα, την εκπαίδευση και την οικονομία, θα κατορθώσει με την αναφορά του να συνδέσει εκπαίδευση, επιστήμη και επιχειρήσεις καταδεικνύοντας τη σχέση της δημιουργικής και πολιτιστικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Οι ιδέες του ήδη διέσχισαν τον Ατλαντικό Ωκεανό. Το 2001, τοποθετείται ως Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Δημιουργικότητας στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες, όπου θα παραμείνει ώς το 2005. Για τη συμβολή του στις ανθρωπιστικές επιστήμες και την εκπαίδευση, το 2003 η Βασίλισσα Ελισάβετ της Αγγλίας θα τον χρίσει σερ (sir), δηλαδή ιππότη.

Και ξαφνικά διάσημος σε όλο τον κόσμο

Έγινε γνωστός παγκόσμια και πέρα από τους εκπαιδευτικούς κύκλους με την ομιλίατου «Πώς το σχολείο σκοτώνει τη δημιουργικότητα;» το 2006 στο TED (Technology, Entertainment, Design-Τεχνολογία, Ψυχαγωγία, Σχεδιασμός). Η ομιλία του έχει ώς τώρα πάνω από 60 εκατομμύρια θεάσεις σε 160 χώρες. Χαρακτηριστική βρετανική προφορά, φλεγματικό και δηκτικό αγγλικό χιούμορ, παράστημα και φυσικά εξαιρετικά δομημένες ιδέες και προτάσεις με άμεση και ευνόητη αιτιολόγηση, προσιτές στον μέσο ακροατή. Η συζήτηση για την αναδόμηση των εκπαιδευτικών συστημάτων «κατέβηκε» από τα ακαδημαϊκά έδρανα στις συζητήσεις των απλών ανθρώπων, γονέων, εκπαιδευτικών, μαθητών. Ακολούθησαν δύο ακόμη ομιλίες στο TED: «Φέρτε την επανάσταση στην εκπαίδευση!» το 2010 και «Πώς να δραπετεύσουμε απ’ την κοιλάδα του θανάτου της εκπαίδευσης» το 2013.

Φέρνοντας την επανάσταση με τις ιδέες του

Στην ομιλία του «Αλλάζοντας τα εκπαιδευτικά πρότυπα» (παρουσιασμένη ως κινούμενα σχέδια θα προσελκύσει πάνω από μισό εκατομμύριο θεάσεις την πρώτη μόλις εβδομάδα ανάρτησής της) θα κάνει μια ζοφερή περιγραφή του εκπαιδευτικού συστήματος παγκοσμίως. Η έννοια της δημόσιας δωρεάν και υποχρεωτικής εκπαίδευσης βασίζεται σε δύο πυλώνες, θα πει, τον οικονομικό και τον εθνικό. Με άλλα λόγια μορφώνουμε τα παιδιά μας για να βρουν δουλειά στο μέλλον και για να τους εμφυσήσουμε τις αρχές και τις παραδόσεις του έθνους μας, ή μήπως όχι; Στις μέρες μας ένα πτυχίο δεν εξασφαλίζει πια δουλειά, ενώ οι εθνικές αξίες νυχοπατούν ανάμεσα στη διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας και έναν πλήρως παγκοσμιοποιημένο κόσμο σε διαρκή αλληλεπίδραση.

Σχεδιασμένη υπό την επίδραση των ιδεών του Διαφωτισμού και κατά τη Βιομηχανική Επανάσταση, στις μέρες μας η απαρχαιωμένη εκπαίδευση προκαλεί το «χάος»: αποξενώνει πλήθος μαθητών διακρίνοντάς τους σε «έξυπνους και μη», «ακαδημαϊκούς» ή κατάλληλους για «επαγγελματική εκπαίδευση/κατάρτιση». “Ζητάμε από τα παιδιά του 21ου αιώνα που ανατρέφονται εμπρός και με οθόνες, γεννημένα να επεξεργάζονται παράλληλα πλήθος πληροφοριών, να παραμείνουν ακίνητα και εντυπωσιασμένα με αλλεπάλληλες διαλέξεις εντός μιας σχολικήςαίθουσας. Ας είμαστε ειλικρινείς! Ούτε εμείς μπορούμε να αντέξουμε τόσες ώρες διάλεξης. Τι λέτε;” ανέφερε χαρακτηριστικά.

“Το σχολείο παιδεύει αντί να εκπαιδεύει”

Με λύπη θα περιγράψει την κατάσταση στη διδασκαλία των ανθρωπιστικών επιστημών και των τεχνών. Πώς μπορεί ο μαθητής να νιώσει την «αισθητική εμπειρία» αναισθητοποιημένος, χωρίς όλες τις αισθήσεις του σε εγρήγορση; Προκρίνει την «αποκλίνουσα σκέψη», αυτή που όλοι μας έχουμε ως παιδιά και μας επιτρέπει να βρίσκουμε πολλές λύσεις για το ίδιο πρόβλημα. Αυτή που μας προτρέπει να κάνουμε λάθη. Πώς αλλιώς θα είμαστε δημιουργικοί και καινοτόμοι; Χάνουμε αυτήν την ικανότητα περνώντας μέσα από το σχολείο της «μιας απάντησης», του «μην αντιγράφεις», το σχολείο της «γραμμής παραγωγής», όπου ομαδοποιούμαστε βάσει ημερομηνίας… παραγωγής (βλέπε γέννησης!) και όχι ανάλογα με το τι θέλουμε να ασχοληθούμε ή την ικανότητα και κλίση μας, ώστε να είμαστε δημιουργικοί και μοναδικοί.

Συνοψίζοντας, ο Ρόμπινσον ισχυρίζεται ότι τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα «εκ-παιδεύουν» τη νέα γενιά, ώστε να πάψει να είναι δημιουργική, παράγουν καλούς εργαζομένους, όχι όμως δημιουργικούς στοχαστές. Γι’ αυτό είναι κατά της τυποποίησης των εξετάσεων (βλέπε «Τράπεζα Θεμάτων») και υπέρ της εξατομικευμένης διδασκαλίας. Πιστεύει σε ένα ευρύ πρόγραμμα σπουδών που θα προσφέρει εναλλακτικές, θα καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών εμπλουτισμένο με συνεργατικές δραστηριότητες.

Αν η μεγαλύτερη φιλοδοξία ενός εκπαιδευτικού είναι να κάνει προσιτή και κατανοητή τη γνώση, χωρίς να υποβαθμίζει το περιεχόμενό της, τότε ο καθηγητής και σύμβουλος εκπαίδευσης Κεν Ρόμπινσον την εκπλήρωσε στο έπακρο. Ας  ελπίσουμε το όραμά του για την εκπαίδευση να μας συνοδεύει για πάντα σε μια πιο φωτεινή, πιο ευφάνταστη και δημιουργική εκπαιδευτική πραγματικότητα για το μέλλον αυτού του κόσμου, τα παιδιά μας.

Διεθνή

Κορωνοϊός: Δέκα κρούσματα σε νορβηγικό κρουαζιερόπλοιο που κατευθύνεται στη Νέα Ορλεάνη

Δημοσιεύθηκε

στις

Δέκα κρούσματα του νέου κορωνοϊού εντοπίστηκαν μεταξύ πληρώματος και επιβατών σε κρουαζιερόπλοιο με περισσότερους από 3.000 επιβάτες που αναμένεται να αγκυροβολήσει σήμερα στη Νέα Ορλεάνη, ανακοίνωσε αργά χθες, Σάββατο, το βράδυ η υπηρεσία Υγείας της Λουιζιάνα.

Το κρουαζιερόπλοιο Norwegian Breakaway, ιδιοκτησίας της Norwegian Cruise Line Holdings Ltd, αναχώρησε στις 28 Νοεμβρίου από τη Νέα Ορλεάνη για κρουαζιέρα μιας εβδομάδας και έκανε στάσεις στο Μπελίζ, την Ονδούρα και το Μεξικό, διευκρίνισε η υπηρεσία Υγείας.

“Η NCL τηρεί τα αρμόζοντα πρωτόκολλα καραντίνας και απομόνωσης”, διευκρινίζει η υπηρεσία Υγείας σε μήνυμά της στο Twitter.

Το πλοίο αναμένεται να φτάσει σήμερα στη Νέα Ορλεάνη, σύμφωνα με το δρομολόγιό του.

Όλοι οι επιβαίνοντες σε αυτό θα υποβληθούν σε τεστ για COVID-19 προτού αποβιβαστούν και θα λάβουν οδηγίες δημόσιας υγείας για μετά την έκθεση και για καραντίνα από τα αμερικανικά Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC).

Αυτοί που θα διαγνωσθούν θετικοί στον νέο κορωνοϊό είτε θα πάνε στα σπίτια τους είτε θα αυτοαπομονωθούν, ανάλογα με τις οδηγίες των CDC, υπογράμμισε η υπηρεσία Υγείας.

Η Norwegian Cruise Line Holdings δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι στιγμής σε αίτημα του Reuters, που έγινε εκτός κανονικού ωραρίου λειτουργίας, να σχολιάσει την είδηση αυτή.

Περισσότερα

Διεθνή

Ρωσία – Κατασκοπευτικό αεροσκάφος βρέθηκε στην τροχιά επιβατικής πτήσης

Δημοσιεύθηκε

στις

Οι Αρχές στη Ρωσία τέθηκαν σε συναγερμό αφού ένα επιβατικό αεροσκάφος που πετούσε από το Τελ Αβίβ στη Μόσχα αναγκάστηκε να αλλάξει υψόμετρο πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα, διότι ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος βρισκόταν στην περιοχή, μετέδωσε σήμερα το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax.

Το πρακτορείο επικαλέστηκε μια πηγή από το κέντρο ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, που δεν θέλησε να κατονομαστεί.

Η ρωσική Αρχή Αεροπλοΐας δεν θέλησε να σχολιάσει τις πληροφορίες, βάσει των οποίων το περιστατικό συνέβη χθες, όταν ένα κατασκοπευτικό αεροσκάφος βρέθηκε στην τροχιά πτήσης του πολιτικού αεροσκάφους.

«Πέτα 500 μέτρα πιο κάτω»
Η ρωσική ταμπλόιντ Moskovsky Komsomolets επικαλέστηκε μια πηγή που είπε το ίδιο πράγμα.

ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΑΧΑΪΑ - ΑΙΓΙΑΛΙΑ

Η πηγή του Interfax ανέφερε πως το κέντρο ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας είπε στο επιβατικό αεροσκάφος να πετάξει χαμηλότερα κατά 500 μέτρα.

Το δημοσίευμα δεν αναφέρει ποια αεροπορική εταιρεία εκτελούσε το δρομολόγιο του επιβατικού αεροσκάφους, όμως τα στοιχεία από το Flightradar24 δείχνουν ότι μια πτήση της Aeroflot από το Τελ Αβίβ με προορισμό τη Μόσχα πέταξε σε χαμηλότερο υψόμετρο για μικρό χρονικό διάστημα, πάνω τη Μαύρη Θάλασσα. Την είδηση μεταδίδει και το Reuters.

Περισσότερα

Διεθνή

Μελέτη του Χάρβαρντ προβλέπει παραλλαγές με πλήρη διαφυγή από τα εμβόλια

Δημοσιεύθηκε

στις

Δυνητικές μεταλλάξεις που θα καθιστούσαν τον κοροναϊό ανίκητο από τα σημερινά εμβόλια και τα μονοκλωνικά αντισώματα αναγνωρίστηκαν από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, οι οποίοι προειδοποιούν ότι η παραλλαγή Όμικρον δεν θα είναι η τελευταία που τρομάζει τον πλανήτη.

Η μελέτη που δημοσιεύεται στο κορυφαίο περιοδικό Science πραγματοποιήθηκε πριν από την εμφάνιση της Όμικρον, ωστόσο ορισμένες από τις επικίνδυνες μεταλλάξεις που αναγνώρισαν οι ερευνητές εντοπίστηκαν αργότερα στο νέο στέλεχος.

«Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή με την Όμικρον επειδή οι μεταλλάξεις αυτές έχουν αποδειχθεί ικανές να διαφεύγουν από τα μονοκλωνικά αντισώματα και τα αντισώματα που προσφέρουν τα εμβόλια mRNA» δήλωσε ο Τζόναθαν Άμπρααμ, τελευταίος συγγραφέας της δημοσίευσης.

Η μελέτη αναγνώρισε κι άλλες, ακόμα πιο επικίνδυνες μεταλλάξεις, οι οποίες δεν υπάρχουν στην Όμικρον αλλά θα μπορούσαν να εμφανιστούν στο μέλλον, καθώς τα εμβόλια και οι υπάρχουσες θεραπείες ασκούν εξελικτικές πιέσεις στον πανδημικό κοροναϊό.

Μεγάλο περιθώριο για μεταλλάξεις
Μεταλλάξεις είναι αναπόφευκτο να εμφανίζονται από τυχαία «ορθογραφικά λάθη» στη διαδικασία δημιουργίας αντιγράφων του ιού. Πολλές είναι επιβλαβείς για τον ιό και εξαφανίζονται λόγω φυσικής επιλογής, άλλες όμως μπορεί να ευνοούν την εξάπλωσή του και διαιωνίζονται επ’ αόριστον.

Η πρωτεΐνη-ακίδα του κοροναϊού φαίνεται πως μπορεί να μεταλλάσσεται χωρίς να χάνει την ικανότητά της να αναγνωρίζει τα ανθρώπινα κύτταρα (Katherine Nabel et al.)

Η νέα μελέτη εξετάζει μεταλλάξεις που θα μπορούσαν να εμφανιστούν στην πρωτεΐνη-ακίδα που χρησιμοποιεί ο κοροναϊός για να εισβάλλει στα ανθρώπινα κύτταρα. Εστιάζεται συγκεκριμένα στην «περιοχή πρόσδεσης υποδοχέα», το τμήμα της πρωτεΐνες που έρχεται σε άμεση επαφή με τα ανθρώπινα κύτταρα.

H περιοχή αυτή είναι στόχος των εμβολίων Covid-19 αλλά και των περισσότερων θεραπειών μονοκλωνικών αντισωμάτων.

Τα εργαστηριακά πειράματα έδειξαν ότι ο ιός μπορεί να αποκτήσει πολυάριθμες μεταλλάξεις ταυτόχρονα χωρίς να χάσει την ικανότητά του να αναγνωρίζει τα ανθρώπινα κύτταρα.

Για να εξετάσουν τη δυνητική επίδραση τέτοιων συνδυασμών μεταλλάξεων, οι ερευνητές δεν χρησιμοποίησαν τον ίδιο τον ιό αλλά τεχνητά «σωματίδια σαν ιούς», ή VLT, στα οποία προστέθηκαν τμήματα της πρωτεΐνης-ακίδας που έφεραν τις υπό εξέταση μεταλλάξεις.

Τα πειράματα έδειξαν ότι VLT που περιείχαν μέχρι και επτά μεταλλάξεις είναι πιο ανθεκτικά στα αντισώματα εμβολιασμένων ατόμων και στα μονοκλωνικά αντισώματα.

Πλήρης διαφυγή;
Μέχρι πρόσφατα, τέτοιοι επικίνδυνοι συνδυασμοί μεταλλάξεων δεν είχαν εντοπιστεί στον SARS-CoV-2. Αυτό όμως έχει πλέον αλλάξει: το στέλεχος Δέλτα έφερε μόνο δύο μεταλλάξεις στην περιοχή πρόσδεσης υποδοχέα και η μελέτη εξετάζει VLT που φέρουν έως και επτά μεταλλάξεις. Το στέλεχος Όμικρον, όμως, φέρει 15 τέτοιες μεταλλάξεις.

Μόνο ένα από τα αντισώματα που εξέτασαν οι ερευνητές μπορούσε να εξουδετερώνει όλα τα VLT της μελέτης. Ακόμα κι αυτό όμως θα έχανε την αποτελεσματικότητά του αν εμφανιζόταν μια μικρή μετάλλαξη που προσθέτει ένα μόριο σακχάρου στην πρωτεΐνη-ακίδα.

Σε πειράματα με ορό αίματος από άτομα που είχαν λάβει μόνο μία δόση εμβολίου mRNA, ορισμένα VLT αποδείχθηκαν άτρωτα στα αντισώματα. Τα αντισώματα πλήρως εμβολιασμένων ατόμων παρέμεναν εν μέρει αποτελεσματικά στην εξουδετέρωση των VLT.

Η μελέτη δεν εξέτασε την αποτελεσματικότητα εμβολίων που δεν βασίζονται στον κοροναϊό, ούτε τα αντισώματα που προσφέρει η φυσική λοίμωξη, ωστόσο οι ερευνητές εκτιμούν ότι και σε αυτές τις περιπτώσεις τα αποτελέσματα θα ήταν ίδια.

Όπως τονίζουν οι ερευνητές, η ανάλυση υποδεικνύει ότι για την αντιμετώπιση της πανδημίας απαιτείται συνεχής προσαρμογή των εμβολίων σε νέες μεταλλάξεις.

«Ο ιός μεταμορφώνεται» σχολίασε ο δρ Άμπρααμ. «Η μεγάλη δομική ευελιξία που παρατηρήσαμε στην πρωτεΐνη-ακίδα του SARS-CoV υποδεικνύει ότι το Όμικρον πιθανότατα δεν είναι το τέλος».

www.in.gr

Περισσότερα
ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΑΧΑΪΑ - ΑΙΓΙΑΛΙΑ
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα