Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021
Connect with us

Πολιτισμός

Η Σμύρνη, μάννα, χάνεται-Με αφορμή την μαύρη επέτειο τής Μικρασιατικής Καταστροφής (2/15 Σεπτεμβρίου 1922)

Δημοσιεύθηκε

στις

Σε πρωτόγνωρες συνθήκες – λόγω πανδημίας – γιορτάζουμε φέτος τα 200 χρόνια από την Εθνική μας Παλιγγενεσία. Και με την ευκαιρία αναλογιζόμαστε πως η μοίρα παίζει περίεργα παιχνίδια στον Ελληνισμό…

Ούτε τα 100 χρόνια δυστυχώς μπορέσαμε να τιμήσουμε με την προσήκουσα λαμπρότητα, γιατί τότε ήταν εν εξελίξει η μικρασιατική εκστρατεία και μάλιστα όταν πλέον οι οιωνοί ήσαν κατ’ εξοχήν ζοφεροί: Η καταστροφή πλησίαζε. Ήταν θέμα ολίγων μηνών…
Πράγματι, τις ημέρες αυτές συμπληρώνονται 99 ολόκληρα χρόνια από τον «μαύρο» Σεπτέμβρη τού 1922, τής καταστροφής τής Σμύρνης και τού μεγάλου ξεριζωμού. «Η Σμύρνη, μάννα, χάνεται» τραγούδησε ο Απόστολος Καλδάρας εκφράζοντας την λαϊκή μούσα, που έβλεπε την πόλη – σύμβολο τού Ελληνισμού τής πατρογονικής Ιωνίας να παραδίδεται ολοσχερώς στις φλόγες και χιλιάδες ελληνικές ψυχές να προσβλέπουν διά θαλάσσης στον δρόμο τής προσφυγιάς.
«Συνωστισμό» την βάπτισε η μονομανής ακαδημαϊκή πένα, αλλά η ουσία παραμένει: Επρόκειτο για τον ολοκληρωτικό όλεθρο τού Ελληνισμού ανά τους αιώνες! Αν το 1453 η Πόλις εάλω, η ελπίδα δεν χάθηκε. Η Ρωμανία άνθησε και έφερε και πάλι! Τώρα όμως ετέθη ταφόπλακα στην ελληνική ελπίδα. Οι αλύτρωτες πατρίδες έγιναν χαμένες ή έστω αλησμόνητες…
Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει στα μέσα Αυγούστου τού 1922, μετά την υποχώρηση τού ελληνικού στρατού στο Αφιόν Καραχισάρ. Το στρατηγικό σχέδιο κατάληψης τής Άγκυρας απέτυχε και αμέσως ξεκίνησε ο ξεριζωμός τού ελληνικού πληθυσμού από τις πόλεις και τα χωριά τής Μικράς Ασίας.
Μέχρι το τέλος Αυγούστου χιλιάδες άνθρωποι είχαν κατακλύσει την προκυμαία τής πόλης, αναζητώντας τρόπο να περάσουν στα ελληνικά νησιά. Οι ελληνικές αρχές εγκαταλείπουν την περιοχή και οι Τούρκοι στρατιώτες εισβάλλουν στην Σμύρνη. Παρά τις διαβεβαιώσεις περί τού αντιθέτου, αμέσως εξαπολύεται πογκρόμ διώξεων, λεηλασιών και φόνων, ενώ η πόλη καθαγιάζεται με το αίμα τού μαρτυρικού θανάτου τού Ποιμενάρχη της. Ο ηρωικός Μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος, σε αντίθεση με τον μυστηριώδη Αρμοστή Στεργιάδη και όλους τους υπόλοιπους πολιτικούς αξιωματούχους, αρνείται να εγκαταλείψει πόλη και ποίμνιο και παραδίδεται στο μένος τού τουρκικού όχλου…
Ο λαός παραμένει ακέφαλος και απελπισμένος στην προκυμαία ζητώντας διαφυγή. Την αποφράδα εκείνη Τετάρτη 31 Αυγούστου ή 13 Σεπτεμβρίου (με το νέο ημερολόγιο, που ετέθη σε ισχύ στην Ελλάδα ακριβώς τον επόμενο χρόνο), ενώ ο πληθυσμός στην Σμύρνη είχε πλέον φτάσει περί τους 700.000, οι Τούρκοι στρατιώτες έβαλαν φωτιά αρχικά στην αρμενική συνοικία, η οποία σύντομα εξαπλώθηκε στην ελληνική και επί τριήμερο κατέκαυσε τα πάντα. Σχεδόν ολόκληρη η πόλη τής Σμύρνης (πλην τής τουρκικής και εβραϊκής συνοικίας) καταστράφηκε ολοσχερώς.
Το ημερολόγιο έδειχνε 2/15 Σεπτεμβρίου 1922. Η ανά τους αιώνας ελληνική γη τής Ιωνίας τυλιγόταν στις φλόγες. Συμπαρέσυρε στον φρικτό θάνατο χιλιάδες ελληνικές ψυχές. Για όσους επέζησαν και κατόρθωσαν να απομακρυνθούν στοιβαγμένοι μέσα σε βάρκες και καΐκια, η εικόνα τής ολοκληρωτικής καταστροφής έμεινε βαθιά ριζωμένη μέσα τους, στοίχειωσε την από δω και πέρα μαύρη ζωή και τα πυρπολημένα όνειρά τους.
Η αγκαλιά τής Μητέρας Πατρίδας θα υποδεχθεί τα κύματα τής πολύπαθης προσφυγιάς, όχι και τόσο φιλόξενα… Και ενώ με τα χρόνια οι διαφορές αμβλύνθηκαν και το προσφυγικό στοιχείο αφομοιώθηκε πλήρως, ήλθαν οι στείρες ιδεολογίες να αμαυρώσουν εκείνη την θυσία και να ατιμάσουν την αδόκητη σφαγή αποκαλώντας την «συνωστισμό»! Δεν σεβάσθηκαν τα οδυνηρά αποκαΐδια των ονείρων των προγόνων τους, ούτε τους ποταμούς τού αίματός τους. Δεν συγκινήθηκαν από την φρικτή αυτοθυσία τού μαρτυρικού Ιεράρχου Χρυσοστόμου. Ούτε καν από την αιολική λογοτεχνία! Δεν διάβασαν ποτέ το έργο τού Ηλία Βενέζη. Ούτε τού «ηπιώτερου» Στρατή Δούκα με την «ιστορία τού αιχμαλώτου του». Γι’ αυτούς το θέμα έληξε με τον συνωστισμό…
Εμείς, τιμώντας την αποφράδα επέτειο, θα θυμηθούμε τον προφητικό στίχο τού Διονυσίου Σολωμού, τον οποίο ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος θεωρεί ως τον πιο πατριωτικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο τής νεοελληνικής γραμματείας. Σε μιαν εξπρεσιονιστική επίκλησή του φωνάζει την (προσωποποιημένη) ματωμένη πατρίδα:
– Κι εφώναζα: «ω θεϊκιά κι όλη αίματα Πατρίδα!».
Και κόντρα σε κάθε είδους ιδεοληψία θα ευχηθούμε: Ποτέ ξανά κανείς «συνωστισμός»! Και θα ελπίσουμε τουλάχιστον τα 300 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση να εορταστούν ανέφελα, απρόσκοπτα και πανηγυρικά…

Πολιτισμός

«Αχ, αυτοί οι Έλληνες»- Σήμερα (21.00) στο Ρωμαϊκό Ωδείο η μουσικοθεατρική παράσταση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

 

 

Σε υλοποίηση των δράσεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για τον εορτασμό των 200ων χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση «Δυτική Ελλάδα 1821-2021», το χορευτικό τμήμα του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Πάτρας σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Όμιλο του πρώην Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας «Τέχνης Κίνησης», θα παρουσιάσουν μουσικοχορευτική παράσταση σήμερα στις 9:00 μ.μ., στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας με την συνεργασία του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων.

Πρόκειται για την παράσταση με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Αχ, αυτοί οι Έλληνες» στην οποία θα μεταφερθεί η εικόνα της προεπαναστατικής και επαναστατικής Ελλάδας που είδαν και περιέγραψαν ξένοι περιηγητές όπως ο Σατωμπριάν, ο Πουκεβίλ κ.α., με ιδιαίτερη έμφαση στην καθημερινότητα των ανθρώπων, στις συνθήκες ζωής τους, στον τρόπο που γλεντούσαν, στα ήθη και τα έθιμά τους. Στόχος είναι να φωτιστεί με καλλιτεχνικό τρόπο η καθημερινή πλευρά των απλών καταπιεσμένων ανθρώπων που έκαναν την υπέρβαση διεκδικώντας ηρωικά την ελευθερία και την ανεξαρτησία τους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Επιμέλεια παράστασης: Κων/νος Σουλτανάς, Καθ. Φυσικής Αγωγής, Ευαγγελία Καραγεωργίου, Πρόεδρος Πολιτιστικού Ομίλου πρώην Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας «Τέχνης Κίνηση» Σύνθεση παράστασης, κείμενα, σκηνοθεσία: Μαρία Παναγιωτακοπούλου. Μουσική επιμέλεια: Σάκης Παπαδημητρίου. Επιμέλεια χορευτικών: Κων/νος Σουλτανάς, Καθ. Φυσικής Αγωγής. Υπεύθυνη χορωδίας: Δώρα Πετρίδη. Ορχήστρα: Μουσικό Εργαστήρι Αιγίου. Περιηγητής: Νίκος Παρασκευόπουλος. Σκηνικά: Βασίλης Σουλτανάς.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ

Χορευτικό συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Πάτρας, Χορευτικό & χορωδία, Πολιτιστικού Ομίλου πρώην Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας «Τέχνης Κίνηση»

Είσοδος ελεύθερη. Κρατήσεις θέσεων: https://www.ticketservices.gr

 

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Το κορίτσι της στάχτης» δια χειρός Μένιου Σακελλαρόπουλου

Δημοσιεύθηκε

στις

Μια ακόμη αληθινή ιστορία με φόντο τα μαρτυρικά Καλάβρυτα, αναμένεται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ στις 7 Οκτωβρίου 2021 με τίτλο «Το Κορίτσι της στάχτης» το οποίο βιβλίο φέρει την υπογραφή του δημοσιογράφου και συγγραφέα Μένιου Σακελλαρόπουλου.

Και αυτό το βιβλίο-όπως και τα προηγούμενα-θα διαβαστεί και θα συγκινήσει τους αναγνώστες, κυρίως αυτούς της Αχαΐας. Ο συγγραφέας, προ ημερών, έγραψε σε ανάρτησή του, σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης: «Μου έρχονται δάκρυα στα μάτια, κοτζαμ άντρας (στα χρόνια!).

Το κορίτσι μου, η Παρασκευούλα, είναι πια ολοζώντανο στα χέρια μου και κάνει την καρδιά μου να χτυπάει δυνατά! Ας πάθω τενοντίτιδα από τις υπογραφές στο μαγικό βουνό! Φτάνει που αρχίζει το ταξίδι! Άγκυρα σηκώνουμε στις 7 Οκτωβρίου!».

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Η γυναίκα της Ζάκυθος» Από την Παρασκευή και για τρείς ημέρες στο νέο θέατρο «Όροφως»

Δημοσιεύθηκε

στις

Το Θέατρο Όροφως εγκαινιάζει τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο με το έργο η «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονυσίου Σολωμού σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου, το οποίο θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 24, το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου στις 21.30 και την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου στις 20.30.

Πρόκειται για μια παράσταση η οποία τοποθετείται στο κέντρο μιας βίαιης πραγματικότητας και συνδιαλέγεται με το παρελθόν και το μέλλον της Ιστορίας.

Ο Διονύσιος Σολωμός άρχισε να γράφει το έργο στην Ζάκυνθο το διάστημα της δεύτερης πολιορκίας τους Μεσολογγίου (1825-1826) έχοντας ως σημείο αναφοράς τα γεγονότα της περιόδου αυτής. Ο Διονύσιος Ιερομόναχος, ένα υποθετικό πρόσωπο, περιγράφει την εχθρική συμπεριφορά μιας Γυναίκας της Ζακύνθου απέναντι στις Μεσολογγίτισσες οι οποίες είχαν καταφύγει στο νησί. Αναφέρεται στο απροκάλυπτο μίσος της εναντίον της επαναστατημένης Ελλάδας και προβλέπει την τιμωρία της Γυναίκας αυτής.

Η σκηνοθέτις Άντζελα Μπρούσκου παρουσιάζει στη σκηνή του Θεάτρου Όροφως το έργο του Διονυσίου Σολωμού δημιουργώντας ένα θέατρο δωματίου. Τρεις γυναίκες  έγκλειστες σ’ ένα ασφυκτικό πατριαρχικό περιβάλλον αφηγούνται τον πυρακτωμένο λόγο του Διονύσιου Σολωμού στον απόηχο της πτώσης του Μεσολογγίου. Κείμενο αιρετικό και αλληγορικό, ένα σύμπαν μιας σύγχρονης Κόλασης που αποτυπώνεται σκηνικά σ’ ένα ηχητικό και εικαστικό περιβάλλον, σαν ένα σύγχρονο χορικό. Το σώμα της Γυναίκας στοιχειώνεται μέσα από μια γεωγραφία εικόνων που συνθέτουν το προσωπείο της γυναίκας-δαίμονα μέσα στους αιώνες.

Ο σύνθετος λόγος του Διονυσίου Σολωμού αποκτά αλληγορική διάσταση και με αυτό τον τρόπο η «Γυναίκα της Ζάκυθος» μεταφέρεται στη σύγχρονη Ελλάδα, η οποία «χάνει τη γλώσσα της», όταν βασιλεύει η ρητορική του μίσους, ο ρατσισμός, ο εθνικισμός, που αντικαθιστούν την ανθρώπινη αλληλεγγύη.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Σκηνοθεσία, σκηνικός χώρος, κοστούμια: Άντζελα Μπρούσκου

Παίζουν: Άντζελα Μπρούσκου, Παρθενόπη Μπουζούρη, Δανάη Κατσαμένη

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση  Γιώργος Ανδριώτης

Σχεδιασμός φώτων Παντελής Μάκκας

Κατασκευή σκηνικού Κομνηνός Κουσιέρας

Βοηθός σκηνοθέτη Θάνος Χατζόπουλος

Φωτογραφίες   Βαγγέλης Πουλής

Με την επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Προπώληση: Ticket Services

https://www.ticketservices.gr/event/i-gynaika-tis-zakythos-theatro-orofws/

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα