Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2021
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Βαρδιάνος στα σπόρκα- Η ΕΡΤ ξυπνάει ή απλώς αλλάζει πλευρό;

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Εκτινάχθηκε η επισκεψιμότητα του ERTFLIX   την Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου  καθώς περισσότερα από 70.000 σπίτια μπήκαν στην δωρεάν ψηφιακή πλατφόρμα για να παρακολουθήσουν κατ’ αποκλειστικότητα το πρώτο επεισόδιο της νέας σειράς της ΕΡΤ «Βαρδιάνος στα Σπόρκα» που έκανε άτυπη πρεμιέρα, ενόψει της πρώτης τηλεοπτικής μετάδοσης που θα γίνει στην ΕΡΤ1 το Σάββατο 2 Οκτωβρίου. Φαίνεται ότι τα κανάλια βάλθηκαν να ανασύρουν τον καλό τους εαυτό από τα τηλεοπτικά σεντούκια και ξεκίνησαν να προβάλουν σειρές στηριγμένες σε βιβλία, όπως ό ‘’Σασμός’’ή εποχής όπως οι ‘’Άγριες Μέλισσες’’ (για τα οποία θα μιλήσουμε κάποια άλλη στιγμή), σειρές με απαιτήσεις που σέβονται τον θεατή και την καλή τηλεοπτική παράδοση. 

«Βαρδιάνος στα σπόρκα» λοιπόν λέγεται η νέα σειρά της ΕΡΤ. Στηρίζεται στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη με τον ίδιο τίτλο. Το διήγημα τοποθετείται χρονικά το 1865, όταν η χολέρα έπληττε θανάσιμα την Ευρώπη. Η επιδημία είχε ξεκινήσει από την Ινδία το 1839 και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο, πλήττοντας τη Μέση Ανατολή, τη Ρωσία, τη Δυτική Ευρώπη αλλά και Αμερική, για να φτάσει, το 1854, στην Ελλάδα και την Τουρκία, από γαλλικά στρατεύματα που επέστρεφαν από τον πόλεμο της Κριμαίας

Ο Βαρδιάνος στα σπόρκα (1893) διηγείται την ιστορία της γρια-Σκεύως, πού μεταμφιέζεται σε άντρα και γίνεται βαρδιάνος (φύλακας) στα σπόρκα (μολυσμένα, επιχόλερα καράβια), προκειμένου να σώσει το γιο της. Ιστορικός πυρήνας του διηγήματος είναι η χολέρα που έπληξε την Ευρώπη το 1865 και τα αυστηρά μέτρα προφύλαξης που έλαβε τότε η ελληνική κυβέρνηση. Το διήγημα ωστόσο δεν αναδίδει οσμή θανάτου, όπως  είχε επισημάνει και η Ακρόπολις (13.8.1893) που το φιλοξένησε, στο σχετικό σημείωμα της: Πρόκειται περί χολερικών αναμνήσεων. Άλλα μακράν πας φόβος. Εις τον Βαρδιάνον δεν εκτυλίσσονται στυγναί και άπαίσιαι εικόνες τόπων έρημουμένων οπό της χολέρας. Δεν προβάλλει εις την ιστορίαν αυτήν η απελπισία και το πένθος της χολέρας […]. Ο Βαρδιάνος δεν είναι συρραφή απελπιστικών εικόνων είναι διήγημα έχον μεν βάσιν χολερικάς αναμνήσεις, άλλ’ έξεικονιζομένας υπό του τερπνού και εύθυμου καλάμου του συγγραφέως. Η φιλοσοφία του κ. Παπαδιαμάντη είναι εύθυμος, και αν που εις τον Βαρδιάνον εκτίθεται καμμία εικών λυπηρά, έπεται όμως αμέσως άλλη ευχάριστος, απολαυστική, γελαστή. Εν τω όλω του το νέον διήγημα θα κατάκτηση, είμεθα βέβαιοι, τους αναγνώστας του, και καθ’ ας ημέρας δεν λείπει ό λόγος περί χολέρας, ό Βαρδιάνος θα άποτελέση εϋθυμον άντίρροπον κατά του φόβου και της λύπης ην γεννά ή άνάγνωσις των περί των προόδων της φοβέρας νόσου ειδήσεων.

Στον ρόλο της κεντρικής ηρωίδας της σειράς, της γριάς Σκεύως η Ρένια Λουιζίδου, ενώ τον ρόλο του γιου της, του Σταύρου, υποδύεται ο Γιώργος Σαββίδης. Τη Ρηνιώ, το κορίτσι του Σταύρου, ενσαρκώνει η Τζένη Καζάκου. Ακόμη, εμφανίζονται ο Τάκης Βαμβακίδης ως μπαρμπα-Νίκας, ο Παύλος Κουρτίδης ως καπετάν Κωνσταντής, ο Πέτρος Ξεκούκης ως Χερχερής κ.ά. Τη μητέρα της Ρηνιώς και σύζυγο του Χερχερή, Βασιλική, υποδύεται η Μαρία Καβουκίδου. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Μανούσος Μανουσάκης, ενώ το σενάριο έχουν γράψει ο Σταύρος Αβδούλος και η Ειρήνη Ριτσώνη.

Η σειρά θα αποτελείται από 4 μόλις επεισόδια. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον σε επίπεδο διάρκειας,  ο ‘’Βαρδιάνος στα σπόρκα’’ είναι μια μεγάλη ‘’μεγάλου μήκους’’ ταινία. 

Διαβάσαμε ενθουσιώδη σχόλια για τη σειρά, αλλά η δική μας αίσθηση δεν ήταν αντίστοιχη. Όχι ότι δεν πρέπει να γυρίζονται σειρές με τέτοια θεματολογία και μόνο που ακούγεται το υπέροχο κείμενο του κοσμοκαλόγερου της λογοτεχνίας μας, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από τον αφηγητή στη σειρά, δικαιώνει την επιλογή του καναλιού και την πρωτοβουλία των συντελεστών, αλλά όλα θα μπορούσαν να έχουν γίνει με μεγαλύτερη προσοχή, μεγαλύτερη φροντίδα και περισσότερη αγάπη, θα έλεγα και με μια σταλιά δέος.

Τα γυρίσματα για τις ανάγκες της σειράς κράτησαν δέκα μέρες. Πραγματοποιήθηκαν στο Κυπαρίσσι της Λακωνίας, μία περιοχή ορεινή με πολλά παραδοσιακά στοιχεία. Κάποια γυρίσματα έγιναν επίσης στην Καισαριανή, αλλά και σε άλλα σημεία της Αττικής. Το σκηνικό της πλατείας του χωριού στήθηκε στην παλιά εγκατάσταση ΠΥΡΚΑΛ, στο Λαύριο. Όμως από τα σπίτια, τα αντικείμενα, τα ρούχα λείπει η πατίνα του χρόνου. Μπορεί να μην υπάρχουν κραυγαλέα λάθη αλλά  όλα φαίνονται πολύ καθαρά, πολύ περιποιημένα, πολύ σιδερωμένα. Η πιστή αποτύπωση της εποχής, απαιτεί μια δεύτερου επιπέδου επεξεργασία χώρων αντικειμένων, ρούχων και αξεσουάρ. 

Το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Βαρδιάνος στα σπόρκα» γράφτηκε το 1893, παραμένει όμως με έναν τραγικά ειρωνικό τρόπο σύγχρονο σε μία περίοδο που η πανδημία του κορωνοϊού έχει σκορπίσει  την ανησυχία και τον φόβο σε όλον τον πλανήτη.

Η πρεμιέρα της σειράς «Βαρδιάνος Στα Σπόρκα» ήταν μόνο η αρχή, αφού αυτή θα προβάλλεται από το Σάββατο 2 Οκτωβρίου και κάθε Σάββατο στις 10 το βράδυ. Η ΕΡΤ μετά τον «Βαρδιάνο στα Σπόρκα» θα προβάλει τη σειράς «Kαρτ Ποσταλ» της Βικτώριας Χισλοπ.

Είναι μια ευκαιρία να γνωρίσουμε ξανά τους θησαυρούς της λογοτεχνίας, με την οπτική του σήμερα. Η νέα σεζόν μόλις ξεκίνησε. Καιρός ο τηλεοπτικός γίγαντας της χώρας, η δημόσια τηλεόραση, να ξυπνήσει και να ξαναθέσει τους όρους του τηλεοπτικού παιχνιδιού. Δεν γίνεται και δεν πρέπει η ΕΡΤ να προσπαθεί να ανταγωνιστεί τα ιδιωτικά κανάλια στα ριάλιτι και στα πρωινάδικα, μπορεί όμως με τις μυθοπλασίες, τις προσεγμένες τηλεταινίες, την κινηματογράφηση σπουδαίων έργων της λογοτεχνίας μας να κερδίσει το κοινό και να ανοίξει τους τηλεοπτικούς ορίζοντες και τις επιλογές των τηλεθεατών.

 

Άρθρα-Συνεργασίες

ΚΙΝΑΛ :”ΝΈΑ ΑΛΛΑΓΗ”-Του Νίκου Σουγλέρη

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο πρώην πρωθυπουργός του ΠΑΣΟΚ κ Γιώργος Παπανδρέου έφερε τα πάνω κάτω στο ΚΙΝΑΛ με την απόφαση του να είναι και πάλι υποψήφιος για την προεδρία του κόμματος στις επόμενες εσωκομματικές εκλογές στις 5 Δεκεμβρίου.

Η ανακοίνωση δεν τάραξε μόνο τους άλλους έξι υποψηφίους αλλά και τα δύο μεγαλύτερα κόμματα, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, που βλέπουν ότι το τοπίο αλλάζει. Και αυτό γιατί οι επόμενες εκλογές θα γίνουν με το σύστημα της απλής αναλογικής που σημαίνει πως ενδεχομένως θα προκύψει ανάγκη για Κυβέρνηση συνεργασίας.

Η κίνηση αυτή του κ Παπανδρέου έδωσε σε πολλούς την ευκαιρία να κάνουν πολλές σκέψεις γύρω από την σκοπιμότητα της υποψηφιότητας του αλλά και να θυμηθούν την πολιτική και προσωπική του διαδρομή που είχαν κατά καιρούς σχολιαστεί ως αμφιλεγόμενες και “εναλλακτικές”.

Εγώ αφήνω στην άκρη την προσωπική του ζωή (κατά την διάρκεια της θητείας του ακόμα και ως πρωθυπουργός) με τις ποδηλασίες, τα γυμναστήρια και τα “καγιάκ”. Μπορεί όλα αυτά να αφορούν τον ίδιο, εμάς όμως μας αφορά η πολιτική του διαδρομή. Όλοι θυμόμαστε ότι η πολιτική του ζωή ήταν γεμάτη από πρωτοβουλίες και δράσεις που δεν μπορείς να προσπεράσεις. Ο πολιτικός που διέγραψε τον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, τον άνθρωπο που του έδωσε το δαχτυλίδι της αρχηγίας στο ΠΑΣΟΚ. Είναι το ίδιο πρόσωπο που έβαλε την Ελλάδα στο ΔΝΤ το 2009 ενώ δεν ζήτησε την λύση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο άνθρωπος που αποχώρησε από την πρωθυπουργία το 2011 και εγκατέλειψε το ιστορικό κόμμα που ίδρυσε ο αείμνηστος πατέρας του, Ανδρέας Παπανδρέου. Κατόπιν ίδρυσε το ΚΙΔΗΣΟ αλλά στις εκλογές του 2015 με ένα 2,5% δεν κέρδισε την είσοδο του στην Βουλή με αποτέλεσμα να μην είναι βουλευτής μέχρι το 2019 Σήμερα, 6 χρόνια μετά, είναι βουλευτής Αχαΐας με το ΚΙΝΑΛ αφού επανήλθε στο κόμμα με εντολή της Φώφης Γεννηματά. Είναι ακόμα πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Μετά την αποχώρηση για λόγους υγείας της κ Φώφης Γεννηματά, με μία απρόβλεπτη και εν πολλοίς ακατανόητη απόφαση ζητά να χριστεί και πάλι Πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ Μετά την αποχώρηση του κ Βασίλη Κεγκέρογλου, που προφανώς δέχεται την πρωτοκαθεδρία του κ Παπανδρέου, οι λοιποί υποψήφιοι είναι πλέον 5 : οι κκ Λοβέρδος, Ανδρουλάκης, Καστανίδης, Γερουλάνος και Χρηστίδης. Ο Γιώργος Παπανδρέου, στην δήλωση ανακοίνωσης της υποψηφιότητάς του, έκανε λόγο για “νέα αλλαγή” με την υπόσχεση για μια “παράταξη μεγάλη και ισχυρή., πρωταγωνιστή και πάλι των εξελίξεων, καταλύτη για την διαμόρφωση μιας προοδευτικής πρότασης διακυβέρνησης και ικανή να απαντήσει αποτελεσματικά στη συντήρηση.” Γιά να δούμε λοιπόν: το ιστορικό κόμμα που έφτιαξε ο πατέρας του θα το ανανεώσει η θα το κατεδαφίσει εντελώς αυτή τη φορά? Κοντός ψαλμός μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου οπότε και θα έχουμε εικόνα και ήχο για την επόμενη μέρα και το μέλλον του κόμματος αυτού, ΠΑΣΟΚ ή ΚΙΝΑΛ ή όπως αλλιώς θα το βαφτίσει ο νέος του πρόεδρος

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Κριτικής σκέψης το ανάγνωσμα (Από τη ΔΟΕ μέχρι τον Zuckerberg)

Δημοσιεύθηκε

στις

Του Νίκου Κοτοπούλη

Η κριτική σκέψη γεννήθηκε στην Ελλάδα. Πατέρας της ο Αριστοτέλης(1). Από την Ελλάδα τον πήρε η Ευρώπη όταν 1800 χρόνια μετά το θάνατο του κορυφαίου Σταγειρίτη φιλοσόφου άρχισε να διαβάζει τα συγγράμματα του χρησιμοποιώντας τα άλλοτε για πνευματική πρόοδο άλλοτε για προσάναμμα στο τζάκι.

Εν τω μεταξύ εμείς ξεχάσαμε τον Αριστοτέλη και την κριτική σκέψη:

1.Η ΔΟΕ στέλνει σε όλα τα σχολεία της χώρας κείμενο μη δημοσιοποιήσιμο το οποίο “έχει σκοπό να διατηρήσει το κριτικό πνεύμα των εκπαιδευτικών… οι οποίοι θα καταθέσουν ως ενιαίο κείμενο του Συλλόγου Διδασκόντων… τα κείμενα της Ομοσπονδίας για στόχους και τίτλους σχεδίων δράσης, χωρίς καμία διαφοροποίηση, εξειδίκευση, συμπλήρωση”

2.Το υπουργείο εισάγει αντιγραμμένα από την Ευρώπη χωρίς κριτική επεξεργασία επί της ουσίας σχέδια αυτό αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών και σχέδια εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα οποία είναι προκατασκευασμένα ως προς το πλαίσιο, τους στόχους, τους άξονες, και σύμφωνα με τις οικονομικές απαιτήσεις ΟΟΣΑ και ΕΣΠΑ.

3.Οι γονείς, χωρίς παιδαγωγική υποστήριξη προσπαθούν να διακρίνουν με κριτική σκέψη ποιος έχει δίκιο η Υπουργός, η ΔΟΕ, η οι Εκπαιδευτικοί.

4.Τα ΜΜΕ, βομβαρδίζονται με τις διαφορετικές απόψεις καθενός, διευκολύνοντας τη διάχυση των απόψεων, χωρίς να έχουν πάντα τη δυνατότητα ή τη θέληση ανεξάρτητης ορθολογικής συνολικής κριτικής όλων των απόψεων.

5.Οι εκπαιδευτικοί θέλουν την αξιολόγηση με μερικά “αλλά” χωρίς οι περισσότεροι να έχουν κάνει σοβαρή ορθολογική προσέγγιση του συνολικού πλαισίου και διότι δεν τους ρωτάει ποτέ κανένας για τίποτα, ούτε το υπουργείο Παιδείας, ούτε η ΔΟΕ, ούτε ο ΟΟΣΑ. 6.Οι μαθητές παρακολουθούν τα δρώμενα λαμβάνοντας μαθήματα μη κριτικής σκέψης εν πολλοίς.

6.Οι σοφοί του Ερωτηματολόγιου ΡΙΖΑ θέλουν να μας διδάξουν την κριτική σκέψη που όψιμα ανακάλυψαν μέσα από την αντικατάσταση γνωσιολογικών προτεραιοτήτων που θεμελιώνουν τον ανεξάρτητο κριτικό λόγο με μη σταθμισμένους στην ελληνική κουλτούρα και πολιτιστική παράδοση δείκτες δεξιοτήτων απαραίτητων όχι τόσο για κριτική σκέψη αλλά για εξυπηρέτηση της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας.

7.Ο μοναδικός που μας εξηγεί με σαφήνεια προς που βαδίζουμε είναι ο Μark Zuckerberg που μας προτείνει τη λύση: Τι την θέλετε την κριτική σκέψη . Εγώ σας δίνω το metaverse.

8. Γράφοντας αυτά δεν είμαι βέβαιος ότι υπηρετώ τον κριτικό λόγο ο οποίος καλλιεργούμενος σε βάθος οδηγεί στη συνάντηση με το Λόγο. Γιατί τα γράφω: γιατί φοβάμαι αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς πραγματικα εμένα. Η λύση: η δημιουργική διαφωνία, η συνεργασία, ο δημόσιος δημοκρατικός αληθινός διάλογος με σεβασμό και κατανόηση της άλλης άποψης και η μελέτη του Αριστοτέλη και όσων είναι αντάξιοι του.

Και κυρίως να μην περιμένουμε από άλλους να μας δώσουν το σύνθημα και πως να σκεφτούμε. Σίγουρα αυτό θα μας κοστίσει. Αλλά θα έχουμε κερδίσει την πραγματική μας ελευθερία. Αυτή που το υπουργείο Σκέψης στο 1984 του Όργουελ είχε αποστολή να καταργήσει. Νίκος Κοτοπούλης ΜSc Διευθυντής του 9ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών “Γεώργιος Γλαρακης” (1)Ο πρώτος παλαιοτερος ορισμός της κριτικής σκέψης ανήκει στον Αριστοτέλη , σχετίζεται με τις Κατηγορίες του ( ποιος, πότε, που, πως, τι, γιατί, κεισθαι… ) και θα μπορούσε να συμπυκνωθει στη φράση του” Δεν γνωρίζουμε την αλήθεια αν δεν έχουμε γνώση της αιτίας”

Ο πρώτος νεότερος ορισμός ανήκει στον John Dewey, πατέρα της σύγχρονης Κριτικής Σκέψης: “Ενεργητική, επίμονη και προσεκτική σκέψη πάνω σε κάθε πίστη ή υποτιθέμενη γνώση, υπό το φως των λόγων που το υποστηρίζουν και το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει”. Στη σχολική τάξη,οι εκπαιδευτικοί ,για να υλοποιήσουμε την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης στους μαθητές μας χρησιμοποιουμε τεχνικές οπως χαρτογράφηση επιχειρημάτων, μάθηση βασισμένη σε συνθετικές εργασίες, φιλοσοφία για παιδιά, ομαδικές συζητήσεις, ενεργή μάθηση, αναλυτική- συνθετική προσέγγιση κλπ)

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Κατερίνα Γρ. Σολωμού: «Η πρόληψη είναι στο χέρι μας»

Δημοσιεύθηκε

στις

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καρκίνου του Μαστού (25/10) και την κορύφωση των δράσεων του Συλλόγου Γυναικών με Καρκίνο Μαστού Ν. Αχαΐας «Άλμα Ζωής» η καθηγήτρια Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Πάτρας, αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και υπεύθυνη του Τομέα Υγείας του ΚΙΝ.ΑΛ. Δυτικής Ελλάδας Κατερίνα Γρ. Σολωμού στέλνει το δικό της μήνυμα.

«Ο τακτικός προληπτικός έλεγχος είναι το όπλο μας απέναντι στον καρκίνο του μαστού. Η πρόληψη σημαίνει ζωή. Η ευαισθητοποίηση των γυναικών σε θέματα που αφορούν στην υγεία τους και η ένταξή τους σε προγράμματα προληπτικού ελέγχου αποτελεί καθήκον όλων και πρωτίστως ευθύνη της πολιτείας, η οποία θα πρέπει να είναι δίπλα σε όλες τις γυναίκες και ιδίως στις απομακρυσμένες περιοχές που δεν έχουν άμεση πρόσβαση και δεν υποβάλλονται σε τακτικό προληπτικό έλεγχο.

Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο έχουμε 4.000 νέες ετήσιες περιπτώσεις καρκίνου του μαστού και 1.500 θανάτους. Δυστυχώς νοσούν και νέα κορίτσια. Τα νούμερα δεν επιτρέπουν εφησυχασμό.

Ας είναι ο Οκτώβριος, μήνας αφιερωμένος στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού η ετήσια υπενθύμιση για προληπτικό έλεγχο, μαστογραφικό και υπερηχοτομογραφικό, για όλες τις γυναίκες. Η πρόληψη είναι στο χέρι μας, σώζει ζωές».

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα