Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2022
Connect with us

Οικονομία

ΕΦΚΑ: Αυτές είναι οι 8 μεγάλες αλλαγές που θα αλλάξουν τη λειτουργία του

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, παρουσίασε σήμερα τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Το κείμενο του νομοσχεδίου για τον ΕΦΚΑ θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες, αφού διευθετηθούν κάποια τεχνικά ζητήματα, μετά από συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία. Στόχος είναι να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής εντός του Ιανουαρίου 2022.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, στο επίκεντρο βρίσκονται οκτώ μεγάλες παρεμβάσεις, που αλλάζουν ριζικά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ:

«1.Νέα επιλεγμένα διευθυντικά στελέχη από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Δίνεται συγκεκριμένα η δυνατότητα πρόσληψης επιλεγμένων διευθυντικών στελεχών με τριετείς συμβάσεις, με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ τόσο από τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα με διαφανείς διαδικασίες (δημόσια προκήρυξη), δυνατότητα συμμετοχής στελεχών του ΕΦΚΑ, του υπόλοιπου δημόσιου τομέα και του ιδιωτικού τομέα και ειδικό σύστημα πρόσθετων ανταμοιβών με βάση στόχους. Επιδιώκεται με τον τρόπο αυτό η προσέλκυση των καλύτερων στελεχών από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, με στόχο την αποδοτικότερη λειτουργία του Οργανισμού.

2.Νέο μοντέλο διακυβέρνησης για τον ΕΦΚΑ με νέο οργανόγραμμα, με στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Προβλέπεται νέα διαδικασία ανάδειξης διοικητή και υποδιοικητών, με επιλογή του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και προηγούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Θα υπάρξει ανασχεδιασμός αρμοδιοτήτων του διοικητικού συμβουλίου με μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του ΔΣ στον διοικητή, τους υποδιοικητές και τους γενικούς διευθυντές, για να αποφεύγεται το micromanagement. Όπως προαναφέρθηκε, θα καταρτιστεί νέο οργανόγραμμα -σε συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο- για την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών από την πρόχειρη συγχώνευση των ταμείων στον ΕΦΚΑ για την καλύτερη παρακολούθηση των περιφερειακών υπηρεσιών, κλπ.

3.Άμεσες προσλήψεις μόνιμου και έκτακτου προσωπικού. Ειδικότερα, ξεκινούν άμεσα -σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών- διαδικασίες πρόσληψης 500 μόνιμων υπαλλήλων εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 (κυρίως από επιλαχόντες προηγούμενων διαγωνισμών του ΑΣΕΠ). Θα υπάρξει προτεραιοποίηση προσλήψεων, σύμφωνα με στοχευμένες ανάγκες (πληροφορικοί, ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού). Προβλέπεται επίσης η άμεση πρόσληψη 100 υπαλλήλων με συμβάσεις έργου για την επιτάχυνση της απονομής συντάξεων.

4.Καθιέρωση πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους. Το πριμ θα συνδέεται με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους (και συντελεστές βαρύτητας) που θα τίθενται ανά γενική διεύθυνση, ανάλογα με το αντικείμενο και τις προτεραιότητες του φορέα. Τροποποιείται η καταβολή του bonus για την εκκαθάριση συντάξεων, που έχει ήδη θεσπιστεί, ώστε να είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα αποτελέσματα της δουλειάς των εισηγητών και περισσότερο αναλογικό. Προβλέπεται επίσης καταβολή πριμ συνδεδεμένου με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους στους υπαλλήλους που εργάζονται στο back office του τηλεφωνικού κέντρου.

5.Σύσταση νέας Μονάδας Εσωτερικών Υποθέσεων για άμεση διερεύνηση των καταγγελιών των πολιτών. Συστήνεται νέα Μονάδα Εσωτερικών Υποθέσεων, με επικεφαλής πρώην ανώτερο δικαστικό (πχ αντιεισαγγελέας Αρείου Πάγου), επιφορτισμένη με την άμεση διερεύνηση καταγγελιών και αιτημάτων και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων (πχ επί υπέρμετρων καθυστερήσεων), σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και εξουσίες αντίστοιχες με αυτήν. Εάν το πόρισμα της Μονάδας καταλήγει σε πειθαρχική δίωξη, αυτό θα δεσμεύσει τα πειθαρχικά όργανα. Επιδιώκεται η αναστροφή της υφιστάμενης κατάστασης, καθώς σήμερα εκατοντάδες καταγγελίες πολιτών δεν αντιμετωπίζονται και δεν αξιολογούνται εγκαίρως.

6.Ταχύτερη και αποτελεσματικότερη πειθαρχική διαδικασία. Προβλέπονται συντομότερες προθεσμίες για τη διενέργεια των πειθαρχικών διαδικασιών, με δεδομένο ότι οι διαδικασίες στα Πειθαρχικά Συμβούλια συνήθως “σέρνονται” για χρόνια κι ότι στην παρούσα φάση εκκρεμούν 115 έλεγχοι, εκ των οποίων οι 97 είναι ακόμα στα Πρωτοβάθμια Συμβούλια, με μέσο χρόνο ολοκλήρωσης τα δύο έτη. Ειδικότερα, η άσκηση της πειθαρχικής δίωξης θα γίνεται σε έναν μήνα (αντί τριών μηνών) και θα ολοκληρώνεται σε έναν μήνα από την κλήση σε απολογία (αντί δύο μηνών). Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της αμεροληψίας των ελέγχων, οι ΕΔΕ θα διενεργούνται υποχρεωτικά από υπάλληλο άλλου υπουργείου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο θα συγκροτείται με τρία μέλη (πρόεδρος δικαστικός, πάρεδρος ΝΣΚ και μόνιμο υπάλληλο εκτός υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων), με κατάργηση της συμμετοχής των αιρετών εκπροσώπων εργαζομένων του ΕΦΚΑ.

7.Πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών, ώστε να δοθεί τέλος σε φαινόμενα, όπως η μη έγκαιρη προμήθεια αναλώσιμων, ανταλλακτικών και η δυσκολία αντικατάστασης παρωχημένου εξοπλισμού (πχ Η/Υ, κλιματιστικά, κλπ). Μεταξύ άλλων, εισάγεται εξαίρεση από τις διαδικασίες του ν. 4412/2016 -εντός των ορίων που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία- για απλούστερες διαδικασίες ανάθεσης έργων και προμηθειών και καταργούνται οι παρωχημένες και χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης από το υπουργείο για δαπάνες που αφορούν τον ΕΦΚΑ, όπως για παράδειγμα η έγκριση για τη σκοπιμότητα ανάθεσης υπηρεσιών μηχανοργάνωσης, εργασιών συντήρησης, κλπ.

8.Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ, μέσω σύστασης Εταιρείας Ειδικού Σκοπού. Είναι ενδεικτικό ότι ο φορέας διαθέτει 400 ακίνητα σε όλη τη χώρα, συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ και τουλάχιστον το 20%, που αφορά ακίνητα μεγάλης αξίας, μένει τελείως αναξιοποίητο. Προβλέπεται λοιπόν η σύσταση Εταιρείας Ειδικού Σκοπού για την αξιοποίηση και τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, με διαχωρισμό των ακινήτων για ιδιόχρηση και για αξιοποίηση. Η εταιρεία θα υπόκειται σε αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με αυξημένα εχέγγυα διαφάνειας και λογοδοσίας, αλλά και δυνατότητα αξιοποίησης των καλών πρακτικών του ιδιωτικού τομέα για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακινήτων που θα διαθέτει».

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, υπενθύμισε επίσης τις βασικότερες πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί τους τελευταίους μήνες για τη βελτίωση αφενός μεν της εξυπηρέτησης των πολιτών αφετέρου δε των συνθηκών εργασίας των υπαλλήλων.

Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται:
– Ο Ενιαίος Αριθμός Εξυπηρέτησης των Πολιτών 1555

– Η μονιμοποίηση των ηλεκτρονικών ραντεβού

– Η προμήθεια νέων υπολογιστών για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ

– Η θέσπιση μπόνους για τους εισηγητές που εκδίδουν τις περισσότερες συντάξεις

– Η εισαγωγή του μέτρου των πιστοποιημένων δικηγόρων και λογιστών, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων.

Η αναγκαιότητα της παρέμβασης- Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει
Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, τεκμηριώνοντας την αναγκαιότητα της νέας παρέμβασης, «o ΕΦΚΑ, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους δημόσιους Οργανισμούς της χώρας, επηρεάζοντας την καθημερινότητα 6,5 εκατομμυρίων πολιτών (2,5 εκατομμύρια συνταξιούχοι, 4 εκατομμύρια εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι), αποτελεί ταυτόχρονα και τον πιο προβληματικό φορέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Είναι πρώτος -και με διαφορά- στα παράπονα και τις αναφορές στον Συνήγορο του Πολίτη (του αναλογούν το 48% των παραπόνων για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα), με τις καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων να αποτελούν την “κορυφή του παγόβουνου”. Παρουσιάζει τεράστια οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα που επιτάθηκαν σε μεγάλο βαθμό από την χωρίς κανόνες και αρχές συγχώνευση των πρώην ασφαλιστικών ταμείων το 2016, ενώ η λειτουργία του επιβαρύνεται από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δημιουργούν σημαντικά διοικητικά κόστη στις επιχειρήσεις, με επιπτώσεις για την οικονομία.

Επιπροσθέτως, ο ΕΦΚΑ παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις σε υψηλού επιπέδου και εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό (πχ στελέχη πληροφορικής), ενώ δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα ούτε για να επιβραβεύει τους υπαλλήλους που είναι αποδοτικοί, αλλά ούτε και για να ελέγχει αυτούς που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ιδιαίτερα προβληματική είναι και η λειτουργία των πειθαρχικών ελέγχων. Είναι ενδεικτικό ότι εκκρεμεί η εξέταση 1.127 καταγγελιών για κακή εξυπηρέτηση ή/και υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων.

Τέλος, “αγκάθια” αποτελούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στις προμήθειες, καθώς και η ελλιπής αξιοποίηση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του φορέα, από την οποία θα μπορούσαν να προκύψουν σημαντικά έσοδα, που θα ενίσχυαν τα διαθέσιμά του», σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας.

Οι στόχοι
Αναφορικά με τους στόχους της μεταρρύθμισης, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι επιδίωξη είναι ο ΕΦΚΑ:

– να ανταποκριθεί στις ανάγκες, αλλά και στις απαιτήσεις των πολιτών για ευρωπαϊκού επιπέδου εξυπηρέτηση και ταχεία απονομή των συντάξεων,

– να αποκτήσει περισσότερη ευελιξία και διοικητική αυτονομία για άμεση λήψη αποφάσεων,

– να γίνει πιο δίκαιος, επιβραβεύοντας πραγματικά τους καλούς υπαλλήλους και εντείνοντας τον έλεγχο σε όσους δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους,

– να διαχειριστεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό, αξιοποιώντας ανθρώπινους πόρους και από τον ιδιωτικό τομέα και

– να αξιοποιήσει πιο αποδοτικά την τεράστια ακίνητη περιουσία του προς όφελος των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Ο ΕΦΚΑ είναι η μεγαλύτερη πληγή του ελληνικού Δημοσίου. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να μείνει αδιάφορη απέναντι σε αυτήν την κατάσταση. Δεν αρκούν μερεμέτια, δεν αρκούν πυροσβεστικές λύσεις. Έχουμε ήδη προχωρήσει μια σειρά αλλαγές οι οποίες έχουν θετική αντανάκλαση και στον ρυθμό έκδοσης των συντάξεων, καθώς εφέτος θα ξεπεράσουμε τις 200.000 αποφάσεις σε σχέση με τις κύριες συντάξεις, πράγμα που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών, αλλά δεν μας αρκεί αυτό. Μας ενδιαφέρει ο ΕΦΚΑ να αλλάξει ταχύτητες. Να γίνει πράγματι ένα κοινωνικό εργαλείο, ένας οργανισμός φιλικός στον πολίτη. Αξιοποιούμε ιδέες και πολιτικές οι οποίες έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή έχουν προχωρήσει με επιτυχία στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στον δημόσιο τομέα στη χώρα μας, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη ΔΕΗ.

Σεβόμαστε την ιδιαιτερότητα του ΕΦΚΑ ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, αλλά αυτός δεν είναι λόγος να μην εξυπηρετούνται οι πολίτες. Ο ΕΦΚΑ πρέπει να γίνει ένας οργανισμός ο οποίος να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Ελλήνων πολιτών. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει με ευχές. Απαιτούνται συγκεκριμένα μέτρα τα οποία καθιερώνουν κίνητρα και κυρώσεις για τους υπαλλήλους και παράλληλα προωθούν τομές διοικητικού εκσυγχρονισμού, για να γίνει ένας ΕΦΚΑ καινούργιος, πιο αποτελεσματικός πιο παραγωγικός και κυρίως πιο φιλικός στους ασφαλισμένους».

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου, σημείωσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλεται για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΕΦΚΑ είναι διαρκής. Ο οργανισμός οφείλει να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πολιτών για υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του. Με το νομοσχέδιο, που παρουσιάστηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, επιχειρείται η παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας και διοικητικής αυτοτέλειας στον φορέα και η εισαγωγή σύγχρονων μεθόδων διακυβέρνησης. Προβλέπεται η παροχή κατάλληλων κινήτρων στο προσωπικό και τα διευθυντικά στελέχη, η ορθολογική οργάνωση του φορέα, η ανανέωση και η ενίσχυση του προσωπικού του και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του. Στόχος μας είναι ο ενιαίος ασφαλιστικός φορέας της χώρας να γίνει μια σύγχρονη δημόσια υπηρεσία που θα ανταποκρίνεται με συνέπεια στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις του ρόλου του. Έχουν γίνει πολλά, αλλά πρέπει να γίνουν ακόμα περισσότερα».

www.newsit.gr

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΝΦΙΑ: Τι θα ισχύσει με τα φετινά εκκαθαριστικά- Του Δημήτρη Μπόκαρη

Δημοσιεύθηκε

στις

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΚΑΡΗ

(ΜΕΛΟΥΣ Δ.Σ ΕΛΦΕΕ ΑΧΑΪΑΣ)

Σε αγώνα ταχύτητας για τη διαμόρφωση του νέου ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να πληρώσουν από την άνοιξη πάνω από 6,3 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων αποδύονται στο υπουργείο Οικονομικών.

Η άσκηση αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη για την ομάδα εργασίας που έχει αναλάβει να υπολογίσει τον φόρο με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και να διαμορφώσει την τελική κλίμακα του νέου φόρου στην οποία θα εφαρμόζονται «κόφτες» οι οποίοι θα περιορίζουν τις επιβαρύνσεις που προκαλούν στους ιδιοκτήτες ακινήτων οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες.

THN EΠΟΜΕΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ

Σύμφωνα με πληροφορίες, τις οποίες επικαλούνται τα “Νέα” το τελικό σχέδιο του νέου φόρου ακινήτων αναμένεται να παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα στους επικεφαλής των θεσμών στο πλαίσιο της 13ης αξιολόγησης, ενώ τα αποκαλυπτήρια του νέου ΕΝΦΙΑ πάνε λίγο πιο πίσω. Αναμένεται να γίνουν τον Φεβρουάριο με το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή έως τα τέλη του επόμενου μήνα.

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ Η ΨΗΦΙΣΗ

Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα πρέπει να εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις και εγκύκλιοι που θα ξεκαθαρίζουν το νέο τοπίο και αμέσως μετά θα πιάσει δουλειά η ΑΑΔΕ. Θα «τρέξει» την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ του 2022 με βάση τις νέες ρυθμίσεις και τα εξής δεδομένα:

1 Ο φόρος θα υπολογιστεί με βάση την αξία της ακίνητης περιουσίας που έχει στην κατοχή του κάθε φορολογούμενος την 1η Ιανουαρίου 2022. Για κάθε ακίνητο ο φόρος υπολογίζεται χωριστά.

2 Οι εκπτώσεις 50% και 100% στον ΕΝΦΙΑ για τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες αναμένεται να  διατηρηθούν, αλλά επειδή τα εκκαθαριστικά σημειώματα θα εκδοθούν πριν από την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων θα υπολογιστούν με βάση τις φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν το 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε δεύτερη φάση και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων, η ΑΑΔΕ θα «τρέξει» νέα εκκαθάριση για να εντοπίσει τυχόν περιπτώσεις φορολογουμένων που είτε δεν δικαιούνται τις εκπτώσεις και απαλλαγές που τους χορηγήθηκαν ή τις δικαιούνται και δεν εμφανίστηκαν στα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα νέα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ θα χτυπήσουν την πόρτα των ιδιοκτητών ακινήτων προς το τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου και η πληρωμή του φόρου θα γίνει σε 10 ίσες μηνιαίες δόσεις.

Στην ΑΑΔΕ πάντως προετοιμάζονται για τις αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ και έχουν προχωρήσει σε προσαρμογές στην ηλεκτρονική εφαρμογή του, ώστε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η έκδοση των νέων εκκαθαριστικών.

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου ΕΝΦΙΑ είναι τα εξής:

– Νέα μείωση 3%-4%. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2022, τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ είναι κουρεμένα κατά 60 εκατ. ευρώ. Τα 60 εκατ. ευρώ είναι πρόσθετη μείωση στον ΕΝΦΙΑ της τάξεως του 3%-4% και έρχεται να προστεθεί στη μεσοσταθμική μείωση 22% που έγινε το 2019, ανεβάζοντας τη συνολική μείωση στο 25%, ενώ παραμένει η κυβερνητική δέσμευση για συνολική ελάφρυνση 30% στον ΕΝΦΙΑ.

– Η κλίμακα και οι «κόφτες». Σύμφωνα με πληροφορίες, στη νέα κλίμακα υπολογισμού του ενιαίου φόρου ακινήτων υπάρχουν αλλαγές στα κλιμάκια, ενώ θα μπαίνουν «κόφτες» που θα σβήνουν τις  επιβαρύνσεις για όσους κατέχουν μικρή και μεσαία περιουσία μετά το άλμα των νέων αντικειμενικών αξιών που έγινε στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Το ποσοστό του κόφτη θα είναι πολύ μεγαλύτερο για περιουσίες έως 100.000 ευρώ και πάνω από την αξία αυτή και ανά 100.000 ευρώ θα βαίνει μειούμενος. Σύμφωνα με την ισχύουσα κλίμακα, για Τιμή Ζώνης (ΤΖ) έως 550 ευρώ ο ΕΝΦΙΑ είναι 2 ευρώ/τ.μ., για ΤΖ 551 έως 750 ευρώ ο ΕΝΦΙΑ είναι 2,8 ευρώ/τ.μ., για ΤΖ από 751 έως 1.050 ευρώ είναι 2,9 ευρώ/τ.μ., για ΤΖ από 1.051 έως 2.000 ευρώ είναι 3,7 ευρώ, για ΤΖ από 2.001 έως 2.500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο είναι 6 ευρώ, ενώ για υψηλότερες τιμές ζώνης ο ΕΝΦΙΑ ανά τ.μ. φθάνει και τα 13 ευρώ.

Η πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης είναι φέτος στην πλειονότητά τους οι ιδιοκτήτες να πληρώσουν λιγότερο ΕΝΦΙΑ.

ΦΟΥΣΚΩΜΕΝΑ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ

Αυτοί που αναμένεται να πληρώσουν περισσότερο φόρο συγκριτικά με το 2021 είναι οι ιδιοκτήτες ενός ακινήτου σε περιοχή όπου επέρχεται πολύ μεγάλη αύξηση της τιμής ζώνης. Στους χαμένους θα είναι κατά κύριο λόγο οι ιδιοκτήτες ακινήτων στις ζώνες που μπήκαν για πρώτη φορά στο αντικειμενικό σύστημα, καθώς οι αυξήσεις στις τιμές φθάνουν έως και 250%.

–Συμπληρωματικός φόρος. Για τα φυσικά πρόσωπα ο συμπληρωματικός φόρος ουσιαστικά καταργείται, ενώ για τις επιχειρήσεις θα εξακολουθεί να επιβάλλεται ξεχωριστά από τον κύριο φόρο και ίσως να υπάρξουν παρεμβάσεις στον συντελεστή υπολογισμού του. Με τις ισχύουσες διατάξεις, για κάθε νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται και υπολογίζεται στην αξία των δικαιωμάτων με συντελεστή 5,5‰. Ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα τα οποία ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών, υπολογίζεται με συντελεστή 1‰. Ειδικά για τα ΝΠΔΔ και τα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ ισούται με 3,5‰ επί της συνολικής αξίας των δικαιωμάτων για τα ακίνητα που δεν ιδιοχρησιμοποιούν. Για το 2021, 68.542 επιχειρήσεις και νομικές οντότητες κλήθηκαν να πληρώσουν για τα ακίνητά τους 216,182 εκατ. ευρώ κύριο φόρο και 278,014 εκατ. ευρώ συμπληρωματικό φόρο, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται σε 494,197 εκατ. ευρώ. Για τα 7.180.009 φυσικά πρόσωπα ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ του 2021 ανήλθε σε 2,093 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ο συμπληρωματικός φόρος που επιβάλλεται σε ιδιοκτήτες με ακίνητα άνω των 250.000 ευρώ φτάνει τα 368,4 εκατ. ευρώ.

–Εκπτώσεις. Στον νέο ΕΝΦΙΑ αναμένεται να διατηρηθούν οι μειώσεις 50% και 100% που ισχύουν και σήμερα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Επίσης αναμένεται να διευρυνθεί το κριτήριο της περιουσίας, προκειμένου να μη χάσουν τις εκπτώσεις οι φορολογούμενοι λόγω της αύξησης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.

Περισσότερα

Οικονομία

Επιστημονικό Πάρκο και startups: Στις πρώτες θέσεις η αχαϊκή πρωτεύουσα ως προς τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων  

Δημοσιεύθηκε

στις

Του Διονύση Ζακυνθινού

Με το Επιστημονικό Πάρκο να πρωτοπορεί και να είναι η έδρα κορυφαίων εταιρειών, η Πάτρα παίρνει την ανάλογη ώθηση και ήδη βρίσκεται στις πρώτες θέσεις ως προς τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων, γνωστών ως startups.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από έρευνα της διαΝΕΟσις, που πραγματοποιήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία Octane, με σκοπό να χαρτογραφήσει τις ελληνικές startups και το οικοσύστημα που τις υποστηρίζει.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της, η χρονιά κατά την οποία ιδρύθηκαν οι περισσότερες συγκριτικά με τις υπόλοιπες χρονιές  ήταν το 2018. Η μεγάλη πλειοψηφία των startups του δείγματος, το 93%, ιδρύθηκε την περίοδο 2013-2020. Περισσότερες από τις μισές ιδρύθηκαν στην Αθήνα.

Η αμέσως επόμενη επιλογή των ιδρυτών (15,4%) ήταν κάποια ευρωπαϊκή πόλη, ενώ ακολουθούν η Θεσσαλονίκη (12,7%), η Πάτρα (4,5%), οι ΗΠΑ και το Ηράκλειο (3%).

Στη μεγάλη πλειοψηφία τους (σε ποσοστό 76,4%) οι startups είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις, με δυναμικό έως 10 εργαζόμενους.

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Στο Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων περιλαμβάνονται 533 επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 19 εδρεύουν στην Δυτική Ελλάδα και απασχολούν συνολικά 104 άτομα. Τα αντικείμενα δραστηριότητάς τους είναι:

*5 εταιρείες στις επιστήμες ζωής (MedTech, HealthTech, BioTech)

*3 εταιρείες σε λοιπούς κλάδους

*2 εταιρείες σε Διαφήμιση και μάρκετινγκ (AdTech)

2 εταιρείες σε Περιβάλλον και ενέργεια (GreenTech, CleanTech)

*Μία εταιρεία σε Διασκέδαση και ψυχαγωγία (Entertainment Media/Games, Sports, Media)

*Μία εταιρεία στον ναυτιλιακό τομέα (Maritime)

*3 Εταιρείες σε αγροδιατροφή και τρόφιμα (AgriTech, FoodTech)

*Μία εταιρεία στο βιομηχανικό τομέα (Manufacturing)

*Μία εταιρεία στον τουρισμό (Travel/Hospitality/Leisure)

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΙΔΡΥΤΩΝ

Οι ιδρυτές των startups είναι σχετικά νέοι. Οι 9 στους 10 είναι νεότεροι από 44 ετών, ενώ περισσότεροι από το 50% είναι νεότεροι από 34 ετών. Είναι επίσης συνήθως αρκετά μορφωμένοι. Σε  ποσοστό 48,7% έχουν μεταπτυχιακό και σε 17,2% διδακτορικό.

Σε κάθε περίπτωση, ένα μεγάλο μέρος των ιδρυτών των startups που απάντησαν στην έρευνα (σχεδόν 4 στους 10) δήλωσαν ότι η προϋπηρεσία τους αφορά σε μια δουλειά με «ουδέτερη έως ανύπαρκτη» σχέση με το αντικείμενο της startup τους. Αρκετοί από αυτούς ( σε ποσοστό 22,5%) δηλώνουν ότι είχαν τουλάχιστον μία αποτυχημένη επιχειρηματική προσπάθεια στο παρελθόν. Επομένως, πρόκειται για επιχειρηματίες που πήραν ένα σημαντικό ρίσκο, καθώς πολλοί είχαν μικρή ή καθόλου προϋπηρεσία στο αντικείμενο που επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά.

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ:  Kορυφαίες εταιρείες επιλέγουν την περιοχή

 Ως προς την άνθηση των startups σε τοπικό επίπεδο, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Παππάς δίνει έμφαση στον καθοριστικό ρόλο του Επιστημονικού Πάρκου Πατρών.

Κι αυτό διότι, εκτός από έδρα κορυφαίων εταιρειών, το Επιστημονικό Πάρκο αποτελεί με την παρουσία του πηγή έμπνευσης για νέους επιστήμονες που θέλουν να καινοτομήσουν, δημιουργώντας τη δική τους επιχείρηση.

«Με παραδοσιακή επιχειρηματική και εμπορική δραστηριότητα, μεταρρυθμιστικό πολιτικό και πολιτιστικό πνεύμα και περήφανη ακαδημαϊκή και επιστημονική αριστεία, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Πάτρα είναι η πατρίδα ενός από τα πρώτα και κορυφαία επιστημονικά πάρκα στην Ελλάδα», τονίζει ο κ. Γιώργος Παππάς μιλώντας στη «Γ» και προσθέτει:

«Ο κύριος στόχος είναι η παροχή υψηλής ποιότητας υποδομής καθώς και η από κοινού διαμόρφωση των κατάλληλων οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών που θα υποστηρίξουν και θα προωθήσουν τη δημιουργία, λειτουργία και ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρήσεων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, ερευνητικά κέντρα και τη βιομηχανία».

Επιπλέον, ο πρόεδρος  του Οικονομικού Επιμελητηρίου αναφέρει ενδεικτικά ότι κορυφαίες εταιρείες στον τομέα τους (Velti, Althom Engineering) επέλεξαν το Επιστημονικό Πάρκο Πατρών ως βάση τους στην περιοχή, ενώ άλλες εξέχουσες εταιρείες ή Ινστιτούτα συμμετέχουν στο κεφάλαιο επιχειρήσεων (π.χ. Systems Sunlight, Connecticut Innovations και Piraeus Tech Catalyst Fund στην Advent, Vianex στην Eldrug), διασφαλίζοντας και ενισχύοντας τον σημαντικό ρόλο του στο εθνικό επιχειρηματικό σύστημα καινοτομίας και έντασης τεχνολογίας.

Σήμερα, το Επιστημονικό Πάρκο Πατρών στεγάζει 41 εταιρείες και ιδρύματα, που απασχολούν σχεδόν 140 άτομα υψηλής εξειδίκευσης σε τομείς όπως η μηχανική, η χημεία, η φυσική, η ιατρική. Αυτές οι εταιρείες τροφοδοτούνται με ένα συνδυασμό υψηλής ποιότητας χώρων γραφείων, τεχνικής υποδομής και υποστηρικτικών διοικητικών και επιχειρηματικών υπηρεσιών.

 

 

Περισσότερα

Τοπική αγορά

Ο Γρηγόρης γιορτάζει διπλά-50 χρόνια παρουσίας και την ονομαστική του εορτή 

Δημοσιεύθηκε

στις

To 2022 ο Γρηγόρης γιορτάζει 50 χρόνια λειτουργίας! Μέσα σε αυτό το διάστημα αναπτύχθηκε, εξελίχθηκε και έγινε ο Γρηγόρης του σήμερα, που βρίσκεται σε κάθε γειτονιά και είναι μέρος της καθημερινής ζωής των ανθρώπων.

Ο Γρηγόρης του σήμερα είναι όλοι εκείνοι οι άνθρωποι που έγραψαν και γράφουν την ιστορία του, οι στιγμές και τα γεγονότα που τον έκαναν δυνατότερο και του έδωσαν τη γνώση, τα εφόδια και την εξειδίκευση για να γράψει με χαμόγελο και μεράκι τις επόμενες σελίδες της ιστορίας του.

Ήταν το 1972, όταν ο Γρηγόρης Γεωργάτος άνοιξε το πρώτο κατάστημα στη Δάφνη Αττικής, με ένα και μόνο σκοπό. Να προσφέρει στους πελάτες του τα πιο νόστιμα προϊόντα που είχαν γευτεί ποτέ, συνοδευμένα με ένα χαμόγελο από καρδιάς. Το κατάστημα αυτό έμελλε να γράψει ιστορία και να συνδεθεί με τις λαχταριστές παραδοσιακές πίτες που ενθουσίασαν μικρούς και μεγάλους. Από τότε μέχρι σήμερα, ο Γρηγόρης αποτελεί μία διαχρονικά σταθερή αξία στην αγορά, με τα εκλεκτά χαρμάνια καφέ, τα φρεσκοφτιαγμένα προϊόντα και τη ζεστή φιλοξενία του.

Εκτός από την επέτειο των 50 χρόνων, ο Γρηγόρης γιορτάζει, όπως κάθε χρόνο, την ονομαστική του εορτή, σήμερα Τρίτη 25 Ιανουαρίου. Τα καταστήματα θα είναι στολισμένα με τα «γιορτινά» τους για να υποδεχθούν τους αγαπημένους τους πελάτες και να τους κεράσουν κουρού τυροπιτάκι. Ένα εμβληματικό προϊόν, αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του Γρηγόρη! Επιπλέον, ο Γρηγόρης θα κεράσει το καφεδάκι στους συνονόματους, Γρηγόρηδες & Γρηγορίες που θα επισκεφθούν τα καταστήματά του εκείνη την ημέρα.

 

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα