Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Ανατιμήσεις και καταναλωτές

Published

on

 

 

 

 

To 2022 δεν αποτέλεσε μόνο τη συνέχεια του τελευταίου κομματιού του 2021 σε επίπεδο ενεργειακής ακρίβειας, αλλά φέρνει και ένα νέο κύμα ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά, που αναμένεται να εκδηλωθεί μέχρι το τέλος Ιανουαρίου.

Το «κάρο» που θεωρητικά τραβάει τις τιμές είναι το ενεργειακό κόστος. Πραγματικό και αναμφίβολο. Όμως, δεν είναι τόσο… πραγματικές και αναμφίβολες οι αυξήσεις τιμών σε όλα τα προϊόντα, δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις, αγαθά που έχουν στοκαριστεί εδώ και πολύ καιρό – και έχουν αγοραστεί με παλιές τιμές – βγαίνουν πλέον στα ράφια με… νέες τιμές.

Γνωστή και παλιά αυτή η «συνήθεια» για κάποιους που απλά εκμεταλλεύονται τις ανατιμήσεις και βρίσκουν την ευκαιρία να κερδίζουν περισσότερα, αν και θα μπορούσαν να διατηρήσουν τις τιμές σε πιο χαμηλά επίπεδα, τουλάχιστον προς το παρόν.

Στην Ελλάδα όμως, συνήθως παρατηρείται και μία ακόμα στρέβλωση. Οι τιμές εύκολα ανεβαίνουν, αλλά πολύ δύσκολα κατεβαίνουν. Και αυτή τη φορά, μάλλον θα συμβεί το ίδιο. Ακόμα και όταν υπάρξει αποκλιμάκωση του ενεργειακού κόστους – οι ειδικοί εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί από την άνοιξη – αρκετά προϊόντα θα διατηρήσουν τις ψηλές τιμές τους.

Μακροπρόθεσμα, βέβαια, αυτό είναι σε βάρος των επιχειρήσεων που το κάνουν, αλλά στο μεσοδιάστημα, ο καταναλωτής καλείται πάντα να πληρώσει το «μάρμαρο». Τι μπορεί λοιπόν να κάνει ο καταναλωτής, ειδικά σε περιόδους ακρίβειας;

Πρώτον, πολύ καλό έλεγχο στην αγορά. Ειδικά σε μία αγορά που προσφέρει πληθώρα επιλογών και προϊόντων, είναι βέβαιο πως εάν ο καταναλωτής «επενδύσει» στον ανταγωνισμό, θα βγει κερδισμένος. Και για να συμβεί αυτό, πρέπει κάποιος να μην είναι εύπιστος απέναντι στις (συνήθως μεγάλες) εταιρείες που έχουν και μεγάλες δυνατότητες οργανωμένου και «επιθετικού» μάρκετινγκ. Επίσης, καλό είναι να ψωνίζουμε από «αυτούς που ξέρουμε και εμπιστευόμαστε». Το έχουμε γράψει άπειρες φορές: Ο ντόπιος έμπορος και επαγγελματίας, που μας θέλει για πελάτες και σήμερα και αύριο, τις περισσότερες φορές θα μας προσφέρει καλύτερα προϊόντα και σε καλύτερες τιμές από αυτές που… νομίζουμε ότι βρίσκουμε αλλού.

Και κάτι ακόμα: Επιλέγουμε, καλύτερα, προϊόντα εποχής αλλά και προϊόντα που είναι σε αφθονία ή έστω σε επάρκεια στην Ελλάδα και δεν υπόκεινται σε βαρύτατες μεταφορικές χρεώσεις.

Ροή ειδήσεων

Advertisement