Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023
Connect with us

Οικονομία

Προσφορές αντί (ενδιάμεσων) εκπτώσεων

Τι εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και οι συζητήσεις με τους φορείς της αγοράς

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

 

Την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, με «αντάλλαγμα» την πλήρη απελευθέρωση του θεσμού, μέσω των ανεμπόδιστων προσφορών, εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Ειδικότερα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αυτή την περίοδο βρίσκεται σε διαδικασία διαλόγου με τους φορείς της αγοράς, η πλειονότητα των οποίων -κυρίως οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις- ζητεί μετ’ επιτάσεως την παύση των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων του Μαΐου και του Νοεμβρίου, καθώς έχει αποδειχθεί ότι κάθε άλλο παρά τον τζίρο των επιχειρήσεων ενισχύουν.

Στηριζόμενη σε αυτό το αίτημα, η ηγεσία του υπουργείου θέτει στους φορείς της αγοράς την προοπτική της πλήρους απελευθέρωσης των προωθητικών ενεργειών μέσω των προσφορών. Αυτό σημαίνει ότι θα επιτρέπεται σε μια εμπορική επιχείρηση να θέτει σε προσφορά για όσες φορές θέλει, όλο τον χρόνο, το σύνολο των κωδικών που διαθέτει, έναντι του περιοριστικού όρου που ισχύει σήμερα, βάσει του οποίου δεν επιτρέπεται οι προσφορές να υπερβαίνουν το 50% των κωδικών που διαθέτει μια εμπορική επιχείρηση.

Καθώς οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά την έξοδο από την πανδημία, ενδεχομένως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του προσεχούς Μαΐου να μην είναι και οι τελευταίες. Οπότε το πιθανότερο είναι ότι η κατάργησή τους θα «αποτυπωθεί» στο δεύτερο ενδιάμεσο εκπτωτικό διάστημα που έχει θεσπιστεί με τον νόμο 4177/13.

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΚΛΙΔΕΣ

Πάντως, η συζήτηση και η τελική απόφαση του υπουργείου για την αντικατάσταση των ενδιάμεσων εκπτώσεων από «προσφορές όλο το έτος και σε όλα τα είδη» δεν αναμένεται να είναι ιδιαίτερα εύκολη, καθώς θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι οι φορείς εκπροσώπησης των μικρομεσαίων εμπόρων, όπως η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) αλλά πιθανόν και η ΓΣΕΒΕΕ, θα ζητήσουν «ασφαλιστικές δικλίδες» για την αποτροπή φαινομένων αθρόων προσφορών από μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις, που θα έχουν ως συνέπεια την άσκηση πιέσεων στις μικρότερες επιχειρήσεις. Μάλιστα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΣΕΕ, ως ο κατ’ εξοχήν φορέας εκπροσώπησης των εμπορικών επιχειρήσεων, πάντα είχε επιφυλάξεις σε μια προοπτική πλήρους απελευθέρωσης των προσφορών.

ΔΥΣΚΟΛΗ ΚΑΙ Η ΕΠΑΥΡΙΟΝ

Πάντως, για το εμπόριο φαίνεται να ακολουθούν και άλλες δύσκολες εποχές πέραν του Covid-19 και των περιορισμών, καθώς στο προσκήνιο έρχεται και η ακρίβεια σε ενέργεια, καύσιμα και τρόφιμα, που είναι δεδομένο ότι θα περιορίσει τις αγορές των καταναλωτών. Η τάση αυτή αποτυπώθηκε σε ένα βαθμό και από την κίνηση στην αγορά κατά τη διάρκεια των περασμένων γιορτών. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, για το 43% των επιχειρήσεων η κίνηση κατά την εορταστική περίοδο 2021 ήταν μέτρια. Αντίθετα, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες (43%) δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι. Μόνο μία στις επτά επιχειρήσεις εμφανίζεται πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένη από τις επιδόσεις της κατά την εορταστική περίοδο.

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ συνέκρινε την ίδια περίοδο τόσο με την αντίστοιχη του 2020 όσο με εκείνη του 2019, πριν δηλαδή την εμφάνιση της πανδημίας. Έτσι, η εικόνα για την κίνηση στην αγορά σε σχέση με το 2020 ήταν μικτή, αφού το 33% των επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση πωλήσεων, ενώ το 36% κατέγραψε άνοδο και το 31% παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Σε αντιδιαστολή με το 2019 ο τζίρος υποχώρησε για το 68% των επιχειρήσεων.

 

Οικονομία

Επιτόκια: Νέο τοπίο για δανειολήπτες, καταθέτες και επιχειρήσεις

Δημοσιεύθηκε

στις

Επιπλέον επιβαρύνσεις στις δόσεις των δανείων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις φέρνει η νέα αύξηση των επιτοκίων που ανακοίνωσε την Πέμπτη η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Ταυτόχρονα, εντείνονται οι πιέσεις προς τις τράπεζες για να αυξήσουν αντίστοιχα τα επιτόκια των καταθέσεων, καθώς διευρύνεται η ψαλίδα ανάμεσα σε αυτά και τα επιτόκια δανεισμού.

Μάλιστα, η δήλωση της Κριστίν Λαγκάρντ ότι σχεδιάζει να συνεχίσει τις αυξήσεις των επιτοκίων και το Μάρτιο εντείνει τις πιέσεις προς τους δανειολήπτες, καθώς επιβεβαιώνει ότι το ακριβό χρήμα «ήρθε για να μείνει».

Τι σημαίνει για τους δανειολήπτες

Η αύξηση της Πέμπτης είναι η πέμπτη κατά σειρά άνοδος των επιτοκίων του ευρώ από τον Ιούλιο του 2022, όταν και ξεκίνησε το ντόμινο ανόδου. Πλέον, από τα μηδενικά επίπεδα του 2022 το βασικό επιτόκιο του ευρώ έχει εκτιναχθεί στο 3%, ενώ αυτό της αποδοχής καταθέσεων στο 2,5%. Εξέλιξη που συμπαρασύρει και το διατραπεζικό επιτόκιο Euribor και μαζί του το κόστος δανεισμού για όσους έχουν χρέη με κυμαινόμενο επιτόκιο.

Μαζί με τις προηγούμενες αυξήσεις, ο αντίκτυπος για τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών είναι πολύ μεγάλος, καθώς μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 3.500 ευρώ σε ετήσια βάση, ανάλογα με το ύψος και τη διάρκεια του δανείου.

 

Για παράδειγμα για παράδειγμα, ένα δάνειο 200.000 ευρώ με διάρκεια 30 ετών με συνολικό επιτόκιο 3% (Euribor 0% πλέον τραπεζικού περιθωρίου 3%) επιβαρυνόταν πριν τις αυξήσεις με μηνιαία δόση 843 ευρώ.

Με τα σημερινά δεδομένα και το τελικό επιτόκιο στο 5,512%, η δόση γίνεται 1.137 ευρώ, δηλαδή η δόση αυξήθηκε κατά 294 ευρώ το μήνα ή 3.528 ευρώ το χρόνο.
Αντίστοιχα, αν τελικά διαμορφωθεί στο 6% η δόση ανεβαίνει αντίστοιχα στα 1.199 ευρώ. Προκύπτει δηλαδή επιπλέον κόστος που φτάνει μέχρι και τα 356 ευρώ το μήνα ή 4.272 ευρώ το χρόνο για τον δανειολήπτη.

Φόβοι για κόκκινα δάνεια και στήριξη ευάλωτων δανειοληπτών

Η παραπάνω εξέλιξη φουντώνει τους φόβους για μια νέα γενιά κόκκινων δανείων, τόσο στη στεγαστική όσο και στην επιχειρηματική πίστη. Και αυτό γιατί, πέραν από την άνοδο των επιτοκίων, τα νοικοκυριά αλλά και οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και το κύμα ακρίβειας, το οποίο «τινάζει στον αέρα» τον προϋπολογισμό τους.

Έτσι, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ήδη έχουν αρχίσει να δέχονται μπαράζ αιτημάτων για «πάγωμα» δόσεων ή και επιμήκυνση δανείων, ώστε οι δανειολήπτες να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο αυξημένο κόστος.

Παράλληλα, ήδη άνοιξε η ειδική πλατφόρμα για τους ευάλωτους δανειολήπτες, μέσα από την οποία οι δικαιούχοι θα μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους προκειμένου να λάβουν επιδότηση του επιτοκίου τους.

Οι δανειολήπτες μπορούν να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους στην πλατφόρμα, για την επιδότηση ποσοστού 50% της αύξησης του επιτοκίου (με ημερομηνία αναφοράς για τον υπολογισμό της αύξησης την 30/6/2022) για διάστημα 12 μηνών, ενώ τα αναλογούντα ποσά εκτιμάται πως θα ξεκινήσουν να πιστώνονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων τον Απρίλιο.

Πιέσεις για αυξήσεις στις καταθέσεις

Παράλληλα, εντείνονται οι πιέσεις προς τις τράπεζες προκειμένου να αυξήσουν έτι περαιτέρω τα επιτόκια των καταθέσεων, κυρίως των προθεσμιακών, ώστε να μειωθεί όσο το δυνατόν η ψαλίδα ανάμεσα σε αυτά και των δανείων. Πλέον, τα επιτόκια των προθεσμιακών διαμορφώνονται κοντά στα επίπεδα του 1%, ανάλογα πάντα με το ποσό και τη διάρκεια. Με δεδομένο όμως ότι τα επιτόκια των στεγαστικών δανείων, αλλά και των επιχειρηματικών είναι της τάξης του 5,5% με 6% και μάλιστα με αυξητικές τάσεις, καθίσταται σαφές ότι υπάρχει μεγάλο κενό μεταξύ των δύο κατηγοριών. Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, νομοτελειακά στο προσεχές χρονικό διάστημα τα επιτόκια των καταθέσεων θα αυξηθούν, όμως η «ψαλίδα» θα παραμείνει.

CNN.gr

Περισσότερα

Οικονομία

Συνεχίζονται οι χειμερινές εκπτώσεις – Τί να προσέξουν οι καταναλωτές

Δημοσιεύθηκε

στις

Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου συνεχίζονται οι χειμερινές εκπτώσεις που έκαναν την πρεμιέρα τους την Δευτέρα 9 Ιανουαρίου δίνοντας τη δυνατότητα τους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους σε χαμηλότερες τιμές. Η αγορά κινείται σε ρυθμούς “παγωνιάς” παρά τη βουτιά στις τιμές.

Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές:

Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις:

– την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και

– τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών.

Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».

Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ.
ν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.

Περισσότερα

Τοπική αγορά

Η Ομάδα έργου του Επιμελητηρίου Αχαΐας καλεί σε συνάντηση

Δημοσιεύθηκε

στις

Η Ομάδα έργου του Επιμελητηρίου Αχαΐας -επικεφαλής εταίρος του ευρωπαϊκού έργου “INTECMED” που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα ENI CBCMED 2014-2020, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών κάλεσαν σε δια ζώσης συνάντηση τους ωφελούμενους, εταιρείες-startup, του προγράμματος καθοδήγησης, τους μέντορές τους καθώς και εκπροσώπους της επιτροπής αξιολόγησης, τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023, στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Επιμελητηρίου Αχαΐας.

Στόχος της συνάντησης, ήταν να γίνει μια συζήτηση ανασκόπησης του Προγράμματος Καθοδήγησης του INTECMED («Θερμοκοιτίδες για την μεταφορά καινοτομίας και μεταφοράς τεχνογνωσίας στην περιοχή της Μεσογείου») όπως υλοποιείται έως σήμερα. Ενώ αναμένεται η έναρξη του εξατομικευμένου προγράμματος και η παροχή ανάδρασης (feedback) αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιτυχούς υλοποίησης του έργου. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν σχετικά με την πρόοδο του προγράμματος καθοδήγησης, την ανάπτυξη των Επιχειρηματικών Σχεδίων και τις προσδοκίες τους μέσω αυτής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι δικαιούχοι τόνισαν τη σημασία της επαγγελματικής υποστήριξης που λαμβάνουν μέσω του INTECMED κατά την ωρίμανση των καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών τους αλλά και της ανάπτυξης των επιχειρηματικών σχεδίων έτοιμων για την αγορά, ενόψει της επερχόμενης Πρόσκλησης για χρηματοδότηση (3 επιχειρηματικά βραβεία από 10.000 έως 30.000 ευρώ) των πλέον υποσχόμενων νέων προϊόντων και υπηρεσιών στην Ελλάδα. Ακόμα, στο πλαίσιο της συνάντησης, δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθούν οι ωφελούμενοι για 3ήμερη εκδήλωση που σχεδιάζεται να γίνει τέλος Μαΐου στην Πάτρα με την υποστήριξη της PATRAS IQ, με τη φυσική συμμετοχή όλων των ωφελούμενων και των ομάδων από τις συμμετέχουσες χώρες (Ισπανία, Τυνησία, Αίγυπτο και φυσικά Ελλάδα). Επιπλέον, οι καθοδηγούμενοι ενημερώθηκαν για την αναβάθμιση που έγινε στην Πλατφόρμα Καινοτομίας E-Bazaar of Innovation.

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα