Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2022
Connect with us

Εκκλησιαστικά

Η θέση της γυναίκας μέσα στην Εκκλησία

Δημοσιεύθηκε

στις

Στην προς Γαλάτας επιστολή του Αποστόλου Παύλου βλέπουμε να διδάσκει τα εξής: οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ.1

Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα· όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό. Περιγράφοντας αυτά τα λόγια τίθεται σκόπιμο η ανάδειξη του διαφορετικού ρόλου που έχει δοθεί στα δύο φύλα από την πρόνοια του Θεού, όπου αποτελεί την ευκαιρία για αρμονική συνύπαρξη και αλληλοσυμπλήρωση και όχι στοιχείο ανισότητας. Σίγουρα πάντως δεν επιδιώκεται η ισοπέδωση των διαφορών που υπάρχουν ανάμεσα στον άνδρα και την γυναίκα. Η διαφορετικότητά τους δεν είθισται μόνο στη σωματική διάπλαση, αλλά και στον ψυχισμό τους. Τόσο ο άνδρα όσο και η γυναίκα εκφράζουν δύο διαφορετικούς κόσμους, που διέπονται από τα γνωρίσματα του φύλου ως το τελευταίο κύτταρο της υπάρξεως τους.2 Χαρακτηριστικό είναι ότι στην ορθόδοξη θεολογία αναφέρουμε τον όρο ισοτιμία των δύο φύλων και όχι ισότητα. Η ισότητα σαν χαρακτηρισμός προσδιορίζει περισσότερο μια ισοπεδωτική εξομοίωση, όπου καταργεί την τακτική της αλληλοσυμπλήρωσης και γεννά τις συνθήκες των αντιθέσεων. Με αυτόν τον τρόπο ο ένας από τους δύο αντικαθιστά και ακυρώνει τον άλλον, κάνοντάς τον περιττό. Ο όρος ισοτιμία όμως εκπροσωπεί αντίθετο σκοπό. Η ισοτιμία εκφράζει τον σεβασμό των διαφορών, ενώ αναγνωρίζει την αξία των χαρισμάτων του άνδρα και της γυναίκας.

Ο Υιός και λόγος του Θεού ενσαρκώθηκε μέσα στα σπλάχνα μιας Παρθένου, της Παναγίας. Στην πορεία ο Χριστός παρατηρείται μέσα από την Καινή Διαθήκη στην Κανά της Γαλιλαίας να ευλογεί τον γάμο. Αναπτύσσει διάλογο με τη Σαμαρείτισσα όπου και της αποκαλύπτει τα μυστήρια της βασιλείας του Θεού. Δείχνει την ευσπλαχνία του και προστατεύει τη μοιχαλίδα από τον λιθοβολισμό. Η πόρνη του ζητά συγχώρεση και εκείνος την δίνει. Πέρα από άνδρες μαθητές κάνει μαθήτριες. Ξεχωρίζει το γεγονός ότι γυναίκες είναι αυτές που διαδίδουν πρώτες το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως. Παράλληλα διακηρύσσει το αδιάλυτο του γάμου. Μέσα από αυτές τις ενέργειες του ο Χριστός δείχνει ξεκάθαρα ένα μήνυμα που υιοθέτησε η Εκκλησία. Είναι ολοφάνερο ότι η Εκκλησία πέτυχε την ηθική ανύψωση της γυναίκας και της απέδωσε τιμή. Η γυναίκα αντιμετωπιζόταν σαν πράγμα και θεωρούταν κτήμα του άνδρα. Η Εκκλησία την είδε ως άνθρωπο πλασμένο κατ’ εικόνα Θεού με ιδιαίτερα χαρίσματα. Με αυτόν τον τρόπο η Εκκλησία προστατεύει τις γυναίκες και τα παιδιά, ως τα πιο αδύνατα μέλη της οικογένειας.

Ο Θεός δημιούργησε τον άνδρα και την γυναίκα προκειμένου να μιμηθούν το “κατ’ εικόνα” με σκοπό να πετύχουν το “καθ’ ομοίωσιν”. Στόχος και των δύο να φθάσουν σε κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό, μέσω της ακτίστου χάριτος. Η πορεία της Εκκλησίας μας έχει καταγράψει αρκετούς από τους Πατέρες να υποστηρίζουν τη θέση των γυναικών σε καταστάσεις αδικίας, κυρίως από την πλευρά του νόμου. Οι Πατέρες καταδίκασαν την μοιχεία, την πορνεία και την παλλακία. Ενώ καταπολεμήθηκε η νοοτροπία που κατέτασσε τη γυναίκα υποδεέστερη του άνδρα και σκεύος ηδονής, ακόμη και στις πιο δύσκολες εποχές για την θέση της γυναίκας στην κοινωνία, όπως η περίοδος της τουρκοκρατίας.3

Η γυναίκα αγιάζεται όταν ακολουθεί το θέλημα του Θεού, είτε αυτό είναι ο δρόμος της παρθενίας, είτε ο γάμος, είτε η μητρότητα. Μαζί της αγιάζεται και φωτίζεται όλη η οικογένεια της, ο άνδρας και τα παιδιά της. Η μητέρα ιδίως κατά την περίοδο που τα παιδιά της διανύουν μικρές ηλικίες παραιτείται από την προσωπική της ζωή για χάρη της οικογένειας της. Αναλώνεται για τα παιδιά της και τα μέλη της οικογένειας της. Η αγάπη αυτή αγιάζει και την ολοκληρώνει ως πρόσωπο κατ’ εικόνα Χριστού. Έτσι η μητρότητα αποτελεί ένα παράδειγμα κενωτικής αγάπης όμοιο με εκείνο της κενώσεως του Χριστού.4

1 Γαλάτας 3,28

2 Γ.Ι.Μαντζαρίδη, Χριστιανική Ηθική ΙΙ, σ. 383

3 π. Β. Καλιακμάνη, Γάμος και Οικογενειακή ζωή

4 Αδελφής Μαγδαληνής, Σκέψεις για τα παιδιά στην Ορθόδοξη Εκκλησία Σήμερα, Έσσεξ Αγγλίας 1994, σ.30.

 

Εκκλησιαστικά

Οι Άγιοι της ημέρας: Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και Δάμαρις η Αθηναία

Δημοσιεύθηκε

στις

“Θεέ μου, αν δεν υπήρχες, θα σ’ επινοούσα, μα αφού υπάρχεις, σε καρτερώ!”
Τάσος Αθανασιάδης, “Οι Φρουροί της Αχαΐας”

Σήμερα 3 Οκτωβρίου είναι σημαντική εορτή, καθώς εορτάζει ο πολιούχος της Αθήνας και προστάτης των δικαστικών, Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης. Καταγόταν από την πόλη των Αθηνών, έζησε και μαρτύρησε στα χρόνια του αυτοκράτορα Δομετιανού, ενώ διακρίθηκε για τη βαθιά του καλλιέργεια.

Αρχικά ήταν ειδωλολάτρης και μέλος της Βουλής του Αρείου Πάγου. Το κήρυγμα όμως του Αποστόλου Παύλου άγγιξε την ψυχή του και βαπτίσθηκε. Αργότερα διαδέχθηκε στον επισκοπικό θρόνο των Αθηνών τον Ιερόθεο. Είχε το χάρισμα να επιτελεί θαύματα, ενώ υπήρξε συγγραφέας πλήθους θεολογικών συγγραμμάτων. Περιόδευσε σε πολλά μέρη της Δύσης, όπου κήρυξε τον ευαγγελικό λόγο. Όταν έφθασε στο Παρίσι συνελήφθη και αργότερα αποκεφαλίσθηκε.

Μαζί με τον Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη τιμάται και η πρώτη Αθηναία που πίστεψε στο κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου το 52 μ.Χ., η Αγία Δάμαρις. Το γεγονός ότι αναφέρεται ονομαστικά από τον Ευαγγελιστή Λουκά στις Πράξεις του υποδεικνύει ότι πρόκειται για αξιόλογη προσωπικότητα και για γυναίκα με υψηλή κοινωνική θέση.
Ήταν μια ιεραποστολική ψυχή και ασκούσε την ιερή διακονία παντού, ιδιαίτερα ανάμεσα στον γυναικείο κόσμο. Μοχθούσε καθημερινά κηρύττοντας το ευαγγέλιο. Τέλος, είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάθε φορά που ο Παύλος επισκεπτόταν την Εκκλησία της Κορίνθου, εκείνη πήγαινε να τον συναντήσει.

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Φαβορί για την Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας

Δημοσιεύθηκε

στις

Όπως έχουμε ήδη γράψει, στις 6 Οκτωβρίου αναμένεται η εκλογή του διαδόχου του μακαριστού Μητροπολίτη Κοσμά, γεγονός που σημαίνει ότι θα εκλεγεί νέος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας και έτσι μπαίνει οριστικό τέλος στο ενδεχόμενο διχοτόμησης της συγκεκριμένης Μητρόπολης. Λέγεται ότι επικρατέστερος για τη θέση του Μητροπολίτη είναι ο Αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Κιαμέτης, Πρωτοσύγκελλος της Μητρόπολης Δημητριάδος. Ο Αρχιμανδρίτης, είναι το δεξί χέρι του Μητροπολίτη, κ. Ιγνάτιου και παλαιότερα, εμφανιζόταν ως φαβορί για τη Μητρόπολη Φιλίππων (Καβάλα). Η εκλογή του όμως δεν ευδοκίμησε. Τώρα όμως, φαίνεται πως πολλά είναι διαφορετικά και ο Αρχιμανδρίτης εμφανίζεται ως το ακλόνητο φαβορί για την έδρα της Μητρόπολης Αιτωλίας και Ακαρνανίας και έτοιμος να μετακομίσει από τον Βόλο στο Μεσολόγγι…

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

20 χρόνια από την επιστροφή της Κάρας-Το Σαββατοκύριακο οι θρησκευτικές εκδηλώσεις στην Αγία Ειρήνη Ριγανοκάμπου

Δημοσιεύθηκε

στις

Με κάθε λαμπρότητα θα τιμηθεί φέτος η 20ή επέτειος από την επανακομιδή της τιμίας κάρας της Αγίας Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Ειρήνης από την Μονή Hautecombe της Γαλλίας στην αποστολική πόλη των Πατρών.

Επίκεντρο του λαμπρού εορτασμού θα είναι το προσεχές Σαββατοκύριακο ο Ιερός Ναός της Αγίας Ειρήνης στον Ριγανόκαμπο Πατρών, όπου φυλάσσεται η Ιερά και Αγία κάρα της.
Στις 6:30 το απόγευμα του Σαββάτου θα τελεστεί μέγας αρχιερατικός πανηγυρικός εσπερινός μετ’ αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος.
Ανήμερα της Εορτής θα τελεστεί αρχιερατική πανηγυρική θεία λειτουργία, ενώ στις 6 το απόγευμα θα τελεστούν εσπερινός και ιερά παράκληση προς τιμήν της Αγίας Ειρήνης. Στις ακολουθίες θα προστεί και θα μιλήσει ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητρόπολης Πατρών, αρχιμανδρίτης π. Αρτέμιος Αργυρόπουλος. Στις 6 το απόγευμα της Δευτέρας θα τελεστεί ιερό ευχέλαιο.

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα