Άρθρα-Συνεργασίες
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Άγιος Παΐσιος- Από τα Φάρασα στον Ουρανό
Δημοσιεύθηκε
1 έτος πρνστις

Ο Αρσένιος Εζνεπίδης, όπως ήταν το κοσμικό του όνομα, γεννήθηκε στα Φάρασα της Καππαδοκίας στις 25 Ιουλίου 1924. Ο πατέρας του ονομαζόταν Πρόδρομος και ήταν δήμαρχος των Φαράσων, ενώ η μητέρα του λεγόταν Ευλαμπία. Είχε ακόμα 8 αδέλφια.
Πέντε εβδομάδες μετά τη βάπτιση του μικρού Αρσένιου, στις 14 Σεπτεμβρίου του 1924 η οικογένεια Εζνεπίδη, λόγω της ανταλλαγής πληθυσμών, μαζί με τα καραβάνια των προσφύγων, έφτασε στο λιμανάκι του Αγίου Γεωργίου Κερατσινίου στον Πειραιά. Στη συνέχεια πήγε στην Κέρκυρα, όπου και τακτοποιήθηκε προσωρινά στο Κάστρο, για ενάμιση χρόνο. Αργότερα μεταφέρθηκε στην Ηγουμενίτσα και κατέληξε στην Κόνιτσα, όπου ολοκλήρωσε το δημοτικό σχολείο.
Μέχρι να κληθεί να υπηρετήσει τη θητεία του στο στρατό, ο Αρσένιος δούλεψε ως ξυλουργός. Το 1945 κατατάχτηκε στο στρατό και υπηρέτησε ως ασυρματιστής κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Γι’ αυτό και πολλές εκδόσεις αφιερωμένες στη ζωή του Γέροντα τον αναφέρουν ως «Ασυρματιστή του Θεού».
Απολύθηκε από τον στρατό το 1949 και τον επόμενο χρόνο πήγε στο Άγιο Όρος για να μονάσει. Εκεί γνώρισε τον πατέρα Κύριλλο της Μονής Κουτλουμουσίου και τον ακολούθησε πιστά. Λίγο αργότερα εντάχθηκε στη Μονή Εσφιγμένου και έγινε μοναχός με το όνομα Αβέρκιος. Το 1954 έφυγε από τη μονή Εσφιγμένου και εντάχθηκε στη Μονή Φιλοθέου, στην οποία μόναζε κι ένας θείος του. Η συνάντησή του, όμως, με το γέροντα Συμεών ήταν καταλυτική για την πορεία και διαμόρφωση του μοναχικού χαρακτήρα του. Τότε ήταν που έλαβε και το όνομα Παΐσιος.
Αυτές περίπου είναι οι πληροφορίες μας για τον βίο του μοναχού και μέχρι αυτό το σημείο του βίου του πραγματεύεται η σειρά του Μέγκα «Άγιος Παΐσιος – Από τα Φάρασα στον Ουρανό».
Εξ αρχής ξεκαθαρίζω ότι πρόκειται περί νέας μορφής κατηχήσεως πιο ποπ, πιο έξυπνης και πιο μοντέρνας, δεν θα ξανασχοληθώ με το θρησκευτικό σκέλος της σειράς, δεν με ενδιαφέρει, όπως δεν θα έπρεπε να ενδιαφέρει κανέναν το τι, πόσο και πώς πιστεύει ο καθένας μας.
Ο Άγιος Παΐσιος – Από τα Φάρασα στον Ουρανό είναι μια σειρά η οποίο θέλει να κατηχήσει, να εμπνεύσει, να συγκινήσει πριν απ’ όλα τους πιστούς και στη συνέχεια όποιον άλλον ενδιαφερθεί και δεν το κρύβει. Ας δούμε λοιπόν τη σειρά «Άγιος Παΐσιος σαν ένα τηλεοπτικό προϊόν, όπως τόσα χρόνια βλέπουμε τις ταινίες του Τζεφιρέλι, «Τα Πάθη του Χριστού» του Μελ Γκίμπσον και τις υπόλοιπες ταινίες που πραγματεύονται τέτοια θέματα πίστης και θρησκείας και όχι μόνο Χριστιανικής.
Η παραγωγή κινείται σε υψηλά επίπεδα, φαίνεται ότι υπάρχουν χρήματα, τα οποία αξιοποιούνται και στην ανεύρεση και διαμόρφωση των χώρων γυρισμάτων και στην απλόχερη αξιοποίηση των χρόνων γυρίσματος των σκηνών και στη χρήση βοηθητικών ηθοποιών και τον ικανό αριθμό κομπάρσων αλλά και στην αληθοφανή κατασκευή ντεκόρ, στο σχεδιασμό και δημιουργία ρούχων, με τελικό αποτέλεσμα η όλη παραγωγή να κινείται σε ικανοποιητικά και ρεαλιστικά επίπεδα. Μας εντυπωσίασε μέσα στο παραπάνω πλαίσιο παραγωγής και καλλιτεχνικής διεύθυνσης, το πρόβλημα που υπάρχει στο μακιγιάζ και κυρίως στα γένια, οι άνδρες μηδενός εξαιρουμένου ή θα είναι φρεσκοξυρισμένοι σαν μόλις να έχουν βγει από το μπαρμπέρικο ή θα έχουν πλούσιες γενειάδες δανεισμένες από τους Αη Βασίληδες των παιδικών μας χρόνων. Είναι κρίμα το οστεώδες, εκφραστικό πρόσωπο του Νικήτα Τσακίρογλου και η ερμηνεία του να πνίγονται μέσα σε μια ολόλευκη πλούσια περούκα και μια τεράστια ψεύτικη γενειάδα.
Γεννιούνται μερικά ερωτήματα με το καθεστώς που επικρατεί στο χωριό των Φαρασών γιατί Τσέτες ακούμε και Τούρκους δεν βλέπουμε. Τα Φάρασα μοιάζουν με κάποιο περίκλειστο Γαλατικό χωριό στο οποίο τον πρώτο και τελευταίο λόγο τον έχουν οι φτωχοί μεν, αλλά στωικοί και θεοσεβούμενοι κάτοικοί του. Σάμπως το 1924 να απέχει πολλά χρόνια από το 1922 και την Μικρασιατική Καταστροφή. Οι άνθρωποι ασχολούνται αναπόσπαστοι με τις εργασίες και τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Κάποιες νύξεις για καταπίεση χάνονται μέσα στις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης της εποχής και του άγονου τόπου. Ενώ η σειρά θα μπορούσε να είναι η ιδανική αφορμή για να αναδειχθούν οι τούρκικες βιαιότητες, η καταπίεση, η αφόρητη αβεβαιότητα, ο φόβος και ο τρόμος των φτωχών βοσκών. Το σενάριο περί άλλων τυρβάζει.
Κάποιες φορές η σειρά δίνει την αίσθηση ότι δεν βρισκόμαστε σε ένα χωριό αλλά βρισκόμαστε σε μία Μονή μικτή, αποτελούμενη από άνδρες και γυναίκες στην οποία υπάρχουν και παιδιά. Όλοι οι άνθρωποι είναι πολύ καλοί, πολύ αγαθοί, το κακό το έχουν εξορίσει πέρα από τα δύσβατα βουνά και τα άγρια όρη. Η μικρή κοινωνία των Φαρασών ζει μέσα στη γαλήνη, ακόμα και οι διαφωνίες που αναφύονται και οι λίγες αντιπαλότητες σβήνονται μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και όπου τα πράγματα δυσκολεύουν ο παπά Αρσένιος με την παρουσία του, το κύρος του και την ολόλευκη γενειάδα του, επιβάλλει την κατανόηση, την αγάπη και την ομόνοια. Παρακολουθούμε στα πρώτα επεισόδια την έξοδο των ανθρώπων από το χωριό, για να φτάσουν οι άνθρωποι στη θάλασσα και να πάρουν το καράβι για τον Πειραιά και την εξορία. Όλη αυτή η διαδικασία είναι ήρεμη και ήσυχη χωρίς δυσκολίες σαν ένας μεγάλος αναγκαστικός περίπατος. Δεν θα έπρεπε ένα τραγικό συμβάν σαν αυτό του ξεριζωμού, να είναι μπολιασμένο με διάφορα μικρά γεγονότα, μεγαλύτερες και μικρότερες δυσκολίες, λιγότερο σφοδρές και πιο ορμητικές τρικυμίες, εμπόδια και ατυχίες;
Σε αυτά τα πρώτα επεισόδια οι διάλογοι είναι σχοινοτενείς κάθε φορά ξεκινάει κάποιος ηθοποιός και ξεχνάει να σταματήσει. Αν και εκτενείς οι ατάκες, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλοι οι ηθοποιοί μηδενός εξαιρουμένου από τον σπουδαίο Νικήτα Τσακίρογλου μέχρι τη Σμαράγδα Σμυρναίου, τον Δημήτρη Ξανθόπουλο, τη Χριστίνα Παυλίδου, τον Δημήτρη Ήμελλο, ακόμα και τα παιδιά, λειτουργούν τουλάχιστον ικανοποιητικά.
Όσον αφορά την τηλεθέαση σάρωσε και το δεύτερο επεισόδιο της θρησκευτικής σειράς «Άγιος Παΐσιος – Από τα Φάρασα στον Ουρανό» που προβάλλεται κάθε Πέμπτη στο MEGA. Η νέα σειρά βρέθηκε στην πρώτη θέση των προγραμμάτων της prime time ζώνης, σημειώνοντας 31,3% στο δυναμικό κοινό και 31,7% στο γενικό σύνολο, ενώ σε τέταρτο άγγιξε το 36,5%.
Μια θεολογικής φύσης απορία μου, από αυτές που έκανα στον θεολόγο του σχολείο μου και περνούσαμε όλη την ώρα συζητώντας την, είναι η εξής: Η συνεχής επίκληση, επί ματαίω, του ονόματος του Θεού, των Αγίων και κυρίως της Παναγίας δεν είναι αμαρτία; Αυτό το ερωτώ με κάθε ειλικρίνεια, θεωρούσα, από αυτά που θυμόμουν από τα παλιά τα μαθητικά μου χρόνια, η άνευ λόγου επίκληση των Θείων κινείται στα όρια της αμαρτίας. Δεν τα ξέρω και καλά τα θεολογικά αλλά πώς γίνεται κάθε τρεις και λίγο, οι ήρωες μας χωρίς τον παραμικρό λόγο και την παραμικρή αιτία να επικαλούνται τον Θεό, τους Αγίους και την Παναγία;
Αυτά είδαμε στα πρώτα επεισόδια, δεν έχουμε δει καν το πρωταγωνιστή που υποδύεται τον Άγιο Παΐσιο, κατά κόσμον Αρσενίο Εζνεπίδη, ο οποίος θα εμφανιστεί στα επόμενα επεισόδια και τότε θα επανέλθουμε γιατί όπως έλεγε και ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ «Πίστη είναι να ξεκινάς ανεβαίνοντας το πρώτο σκαλοπάτι, χωρίς να βλέπεις ολόκληρη τη σκάλα» και ο Τατσόπουλος να βάλει το χέρι του.
Σχετικά θέματα
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικόν Μέτωπον
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Περιμένοντας τα ΟΣΚΑΡ
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η Αφροδίτη με τη γούνα
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Τα Πνεύματα του Ινισέριν- Με τον νου και την ψυχή στην Τραγωδία των Τεμπών
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Μικρός Ήρωας 70 χρόνια* (24/2/1953 – 24/2/2023)- Ο Γιώργος Θαλάσσης σε νέες περιπέτειες
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Aftersun- Είναι η καλύτερη ταινίας της χρονιάς που πέρασε;- Οι πληγές της μνήμης
Άρθρα-Συνεργασίες
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 1821: Χρήστος Καψάλης, ο ήρωας Μεσολογγίτης παράδειγμα αυτοθυσίας
Δημοσιεύθηκε
3 ώρες πρνστις
23 Μαρτίου 2023 10:12
της ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ο Χρήστος Καψάλης γεννήθηκε στο Μεσολόγγι το 1751 και υπήρξε ένας από τους πρωτεργάτες της Επανάστασης στην πόλη του. Διέθεσε ολόκληρη την περιουσία του για το λαό του.
Καταγόταν από παλιά οικογένεια του Μεσολογγίου και ήταν πρόκριτος την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας. Όταν ο λόρδος Βύρων πήγε στο Μεσολόγγι του παραχώρησε ένα από τα σπίτια του. Ακόμη συμμετείχε στην επισκευή των προμαχώνων αλλά και στην εμψύχωση των πολιορκημένων. Το σπίτι του μάλιστα ήταν αποθήκη πυρίτιδας και πυρομαχικών.
Στις 8 Απριλίου του 1826 αποφασίστηκε η έξοδος του Μεσολογγίου όταν τέθηκε το ερώτημα τι θα απογίνουν τα γυναικόπαιδα οι γέροι και οι ανήμποροι ο Καψάλης δήλωσε ότι θα κλειστεί στο σπίτι του με όλους όσους δεν μπορούν να φύγουν και την κατάλληλη στιγμή θα το τινάξει στον αέρα. Αυτό και έγινε. Τη νύχτα της ηρωικής εξόδου συγκεντρώθηκαν 400 περίπου άτομα στο σπίτι του Καψάλη. Τούρκοι είχαν κυκλώσει το σπίτι και προσπαθούσαν να μπουν. Τότε ο ηρωικός Καψάλης έριξε έναν αναμμένο δαυλό στην πυρίτιδα και μαζί τους τινάχτηκαν στον αέρα περίπου 1.000 άνδρες. Η προτομή του Καψάλη είχε στηθεί στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου από το 1926.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Σπυρομήλιος, Απομνημονεύματα της δευτέρας πολιορκίας του Μεσολογγίου, Αθήνα 1957
Φωτιάδης Δ. , Μεσολόγγι. Το έπος της μεγάλης πολιορκίας, Αθήνα 1977
Άρθρα-Συνεργασίες
ΑΠΟΨΗ: Μετωπική με το «βαθύ κράτος»
Δημοσιεύθηκε
7 ώρες πρνστις
23 Μαρτίου 2023 06:00
Η συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Σταύρο Θεοδωράκη, πρώτον ξεκαθάρισε τον μήνα των εκλογών. Θα είναι ο Μάιος. Οπότε, αυτομάτως, καίγονται όλα τα «σενάρια» που μιλούσαν για το ενδεχόμενο (των πρώτων) εκλογών μέσα στο κατακαλόκαιρο (Ιούλιο). Βεβαίως, εκλογές μέσα στο κατακαλόκαιρο μπορεί να έχουμε, αλλά θα είναι οι δεύτερες.
Είναι σημαντικό που έστω και χωρίς ακριβή ημερομηνία ξεκαθάρισε ο χρόνος των εκλογών προκειμένου να πάψουν αφενός να διακινούνται διάφορες φήμες και αφετέρου, οι υποψήφιοι των κομμάτων που εδώ και καιρό αισθάνονται ως… ποδοσφαιριστές σε μόνιμη προθέρμανση, να αποκτήσουν επιτέλους έναν χρονικό ορίζοντα δράσης.
Επίσης, η συνέντευξη του πρωθυπουργού όμως, έβαλε και ένα νέο ζητούμενο στον δημόσιο διάλογο και στην προεκλογική ατζέντα. Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εάν η ΝΔ έχει την κοινοβουλευτική ευχέρεια, θα δρομολογήσει νέα αναθεώρηση του Συντάγματος, η οποία θα περιλαμβάνει την κατάργηση του άρθρου 16 για τα ΑΕΙ, οδηγώντας στην ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Και είναι ακόμα πιο σημαντικό ότι ο πρωθυπουργός δεν αναφέρθηκε στο άρθρο 16 επειδή ρωτήθηκε. Το έκανε αυτοβούλως. Γιατί, άραγε; Μήπως για να εγείρει νέα αντιπολιτευτικά πυρά που θα μιλάνε για «ιδιωτικοποίηση της παιδείας»; Η απάντηση είναι εύκολη: Ακριβώς, γι’ αυτό!
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως έχει αποφασίσει να βάλει πολύ ψηλά στην προγραμματική του ατζέντα πλέον, τη μάχη απέναντι σε οτιδήποτε εκφράζει το «βαθύ κράτος» και τις αντιλήψεις που έρχονται από το χθες και δεν επιτρέπουν στη χώρα να εκσυγχρονιστεί. Θεωρεί πως η τραγωδία στα Τέμπη αναδεικνύει αυτό το «βαθύ κράτος», καθώς έργα που θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και 20 χρόνια, ακόμα εκκρεμούν. Και το πολιτικό του αισθητήριο του «λέει» πως η ελληνική κοινωνία είναι πολύ πιο έτοιμη τώρα να ταχθεί στο πλευρό του για μία μάχη με κάθε τι που καθυστερεί την πρόοδο έστω και αν φοράει τον μανδύα του «προοδευτικού». Νομίζουμε ότι δεν κάνει λάθος. Αλλά, καθώς ο χρόνος μέχρι τις κάλπες δεν είναι πια και τόσο μεγάλος…. «Κυριακή κοντή γιορτή»!
Άρθρα-Συνεργασίες
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 1821: Κανέλλος Δεληγιάννης, ο φιλικός Μωραΐτης στρατηγός
Δημοσιεύθηκε
1 ημέρα πρνστις
22 Μαρτίου 2023 10:36
της ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ο Κανέλλος Δεληγιάννης γεννήθηκε στα Λαγκάδια Γορτυνίας το 1780 και ήταν γιος του προκρίτου Ιωάννη Δεληγιάννη Παπαγιαννόπουλου ενός εκ των ισχυρότερων προσωπικοτήτων της εποχής. Παντρεύτηκε την Αθανασία Α. Παπατσώνη, συγγενή του ομώνυμου προκρίτου, και απέκτησαν μία κόρη, τη Μαρία.
Τις παραμονές της Επανάστασης βρισκόταν στην Κωνσταντινούπολη με τον αδελφό του ενώ στα απομνημονεύματά του λέει ότι μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία από τον Παναγιώτη Σέκερη Ωστόσο στον κατάλογο των φοιτητών του Σέκερη αναγράφεται ότι ο Κανέλλος μυήθηκε στην Τριπολιτσά από τον Παναγιώτη Αρβάλη στις 10 Σεπτεμβρίου 1819. Στη συνέχεια, από τον Κανέλλο μυήθηκαν οι αδερφοί του Δημήτριος και Κωνσταντίνος.
Με την έναρξη του αγώνα χρηματοδότησε τις επαναστατικές κινήσεις στην Πελοπόννησο. Τον Φεβρουάριο του 1821 ο Κανέλλος συναντήθηκε στα Λαγκάδια με τον Παπαφλέσσα με τον οποίο διαφώνησε για τη δυνατότητα έναρξης του αγώνα στις 23 Μαρτίου όμως με τους αδερφούς του και τους Αθηναίους κήρυξε την επανάσταση στη Γορτυνία και πολιόρκησαν τους Τούρκους στην Καρύταινα στις 7 Απριλίου 1821.
Συμμετέχει ενεργά στην πολιορκία της Τριπολιτσάς, ενώ στην πρώτη εθνοσυνέλευση εκλέγεται μέλος του εκτελεστικού και το Μάρτιο του 1822 παίρνει μέρος στην πολιορκία του Κάστρου της Πάτρας. Ένα μήνα αργότερα, εκστρατεύει στη Δυτική Ελλάδα όπου λαμβάνει μέρος στη μάχη του Πέτα, στις 2 Ιουνίου. Εκεί οι ελληνικές δυνάμεις ηττώνται. Στις 17 Μαΐου 1822 ονομάζεται από την προσωρινή διοίκηση στρατηγός και αναλαμβάνει την εκστρατεία στη Στερεά Ελλάδα.
Οι αμφιλεγόμενες σχέσεις με την οικογένεια του Κολοκοτρώνη δημιουργούν άλλοτε αντιπαλότητες άλλοτε προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος. Σε μία τέτοια προσπάθεια, ο Κανέλλος αρραβωνιάζει την κόρη του με το μικρό γιο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη Κολίνο.
Διετέλεσε πληρεξούσιος τη δεύτερη εθνοσυνέλευση του Άστρους εκπροσωπώντας τους στρατιωτικούς όπως και στην τρίτη εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου του 1826 και της Τροιζήνας το 1827 αλλά και στην πρώτη εν Αθήναις εθνοσυνέλευση μετά την αλλαγή του πολιτεύματος το 1843 1844. Από το 1824 συμμάχησε με τον Ιωάννη Κωλέττη και εντάχθηκε στο Γαλλικό κόμμα αποσύρθηκε από την πολεμική δράση μετά την ήττα των Πελοποννησίων στον δεύτερο εμφύλιο πόλεμο αφού συνελήφθη από την κυβέρνηση Κουντουριώτη και όπως και ο Κολοκοτρώνης κρατήθηκε στη Μονή του Προφήτη Ηλία της Ύδρας. Ελευθερώθηκε τελικά με την αμνηστία που δόθηκε το Μάιο του 1825 όταν ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ πασάς απειλούσε την Πελοπόννησο και υπέγραψε την πράξη υποτέλειας προς την Αγγλία το καλοκαίρι του 1825. Το 1827 στην τρίτη εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας συγκρούστηκε με τους Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και Γεωργίο Κουντουριώτη για το θέμα της διανομής των εθνικών γαιών. Στις εκλογές του 1844 συμμάχησε εκλογικά στη Γορτυνία με τον Γενναίο Κολοκοτρώνη και τον Δημήτριο Πλαπούτα.
Το Δεκέμβριο του 1844 μετά την επικράτηση του γαλλικού κόμματος στις βουλευτικές εκλογές ο Κανέλλος Δεληγιάννης εκλέγεται πρόεδρος της βουλής στις 20 Δεκεμβρίου 1844 διαδεχόμενος τον προσωρινό πρόεδρο Νικηταρά. Τα απομνημονεύματά του θεωρούνται από τους ιστορικούς αρκετά αμφιλεγόμενα. Με την αρχή του κειμένου του, ένας βασικός στόχος των γραπτών του φαίνεται πως είναι να τεκμηριώσει την υφεσιακή, έναντι των Τούρκων, στάση του πατέρα του ως ευεργετική για τον ελληνικό πληθυσμό και τη διατήρηση της ειρήνης στον Μοριά. Ένας από τους στόχους του τρίτομου έργου του θεωρείται πως είναι να εξυψώσει την οικογένειά του και γενικώς την τάξη των προκρίτων αγωνιστών τους οποίους υπερασπίζεται σθεναρά κόντρα σε-μεταξύ άλλων-σημαντικούς αγωνιστές της επανάστασης που ανήκαν σε άλλες τάξεις. Μέσα στα κείμενά του είναι εμφανής η επιθετική κριτική του έναντι αρκετών αγωνιστών της επανάστασης και κυρίως κατά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, όπως επίσης αναφέρεται και σε αιματηρές διαμάχες των οικογενειών των προκρίτων της Πελοποννήσου πριν την επανάσταση, που ευθύνονταν σημαντικά για το ξεκίνημά της. Συγκρινόμενα με εκείνα των Μακρυγιάννη ή του Κασομούλη, δεν είναι ανάλογο «από την άποψη της παιδείας». Απεβίωσε στην Αθήνα στις 18 Σεπτεμβρίου 1862.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
Δεληγιάννης Κ., Απομνημονεύματα, Αθήνα 2005
Κωνσταντάρας Κ. Τα πρόσωπα του 1821, τομ. Α’, Αθήνα 2021
Μέξας Γ. Βαλέριος, Οι Φιλικοί, Κατάλογος των μελών της Φιλικής Εταιρείας εκ του αρχείου Σέκερη
Ροή ειδήσεων
Αναβιώνουν οι ρυθμίσεις 120 και 72 δόσεων για χρέη προς τον ΕΦΚΑ
Στη Σύνοδο Κορυφής ο Μητσοτάκης- Η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα μειώσει το κόστος δανεισμού
ΠΑΤΡΑ – ΒΙΝΤΕΟ: “Ντου” συμβασιούχων στο Δημοτικό Συμβούλιο!
e-ΕΦΚΑ: Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις Απριλίου – Ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες
Αντίκυρα Βοιωτίας: Νομίζεις πως είσαι σε νησί
Πώς θα κερδίσετε «μπόνους» 300 ευρώ με το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης
Πρόστιμο 120.000 ευρώ σε 75χρονη στο Βόλο, που πέταξε νεογέννητα γατάκια στα σκουπίδια
Καλλιθέα: «Λουκέτο» και πρόστιμο στο «Κέντρο Ειδικών Θεραπειών» όπου 11χρονος περπατούσε στο περβάζι
Θεσσαλονίκη: Τροχαίο με έναν τραυματία – Το αυτοκίνητο κατέληξε σε φράχτη
Λακωνία: Συγγενής της 13χρονης ο βιαστής και πατέρας του παιδιού της – Πώς οι δάσκαλοί της αποκάλυψαν τη φρίκη
Αυτή την εβδομάδα
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα4 ημέρες πρν
Πάτρα: “Έφυγε” από τη ζωή η Χριστίνα Κυριαζοπούλου
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα3 ημέρες πρν
Πάτρα: Πέθαναν και κηδεύονται την Τρίτη (21/3)
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα4 ημέρες πρν
Πάτρα: Πέθαναν και κηδεύονται την Δευτέρα (20/3)
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα7 ημέρες πρν
Πάτρα: Συμπολίτες που “έφυγαν” από τη ζωή και κηδεύονται την Παρασκευή(17/3)
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα16 ώρες πρν
Πάτρα: Πέθαναν και κηδεύονται την Πέμπτη (23/3)
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα2 ημέρες πρν
Πάτρα: Οι απώλειες των συμπολιτών μας-Κηδεύονται την Τετάρτη(22/3)
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα17 ώρες πρν
Πάτρα: “Έφυγε” από την ζωή ο Νίκος Παπασταματόπουλος
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα5 ημέρες πρν
Νέα επένδυση με την απόκτηση δέκα καινούργιων φορτηγών