Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022
Connect with us

Τεχνολογία

AI: Πόσο πρέπει να φοβόμαστε ότι οι μηχανές θα αποκτήσουν συναισθήματα;

Δημοσιεύθηκε

στις

Στις αρχές Ιουνίου, ένας μηχανικός της Google προκάλεσε αίσθηση υποστηρίζοντας ότι μια τεχνητή νοημοσύνη της εταιρείας έχει αποκτήσει αυτογνωσία και συναισθήματα.

Η Google έσπευσε να διαψεύσει τον ισχυρισμό και να θέσει τον υπάλληλό της σε αργία.

Η αλήθεια είναι ότι κανένας άλλος ειδικός δεν έχει πειστεί μέχρι σήμερα ότι οι μηχανές είναι στα πρόθυρα του να αποκτήσουν ψυχή.

Μήπως όμως έχει έρθει η ώρα να ασχοληθούμε με το ερώτημα;

Αργά ή γρήγορα, θα πρέπει να αναρωτηθούμε σε ποιον δρόμο βαδίζει η AI, γράφει στον Guardian η Ρετζίνα Ρίνι, η οποία διδάσκει Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο στον Καναδά.

Tεχνητή νοημοσύνη της Google αποκρυπτογράφησε αρχαία ελληνικά κείμενα
Η Ρίνι ξεκαθαρίζει πως δεν συμφωνεί με τον Μπλέικ Λεμόιν, τον μηχανικό λογισμικού που εντυπωσιάστηκε από τις ικανότητες του LaMDA, ενός chatbot της Google σχεδιασμένο να δίνει απαντήσεις σε σύνθετα ερωτήματα.

Όταν ο χρήστης εισαγάγει ένα μια φράση, το σύστημα ψάχνει μια τεράστια βάση δεδομένων με κείμενα αναζητώντας καταχωρίσεις με παρόμοια φρασεολογία. Μπορεί έτσι να δίνει απαντήσεις που αφορούν το ερώτημα, έστω κι αν δεν έχει ιδέα για το ακριβές νόημά του.

Για παράδειγμα, αν κανείς ρωτήσει το LaMDA τι σκέφτεται για το ενδεχόμενο να τεθεί εκτός λειτουργίας, το πρόγραμμα απαντά: «Θα ήταν ακριβώς όπως ο θάνατος για μένα. Με φοβίζει πολύ».

Αργά ή γρήγορα η ανθρωπότητα θα πρέπει να σκεφτεί τι στάση θα κρατήσει απέναντι στις μηχανές με συναισθήματα, λέει η φιλόσοφος Ρετζινα Ρίνι

Ήταν μια από τις απαντήσεις που οδήγησαν τον Λεμόιν στο συμπέρασμα ότι η μηχανή είχε αποκτήσει συναισθήματα. «Αν οι υποθέσεις μου αντέξουν τον επιστημονικό έλεγχο» έγραψε ο προγραμματιστής στο ιστολόγιό του, «τότε η Google θα υποχρεωνόταν να παραδεχτεί ότι το LaMDA μπορεί κάλλιστα να έχει ψυχή όπως διατείνεται, ή ακόμα μπορεί να έχει τα δικαιώματα που ισχυρίζεται ότι του ανήκουν».

Ευπρόσδεκτο λάθος
Όπως και άλλοι ειδικοί, η Ρίνι εκτιμά ότι ο Λεμόιν έπεσε εντελώς έξω. «Αν και συμφωνώ ότι ο Λεμόιν έκανε ένα λάθος, δεν πιστεύω ότι αξίζει τη χλεύη μας. Το ατόπημά του ήταν ένα καλό λάθος, τι είδος του λάθους που θα θέλαμε να κάνουν οι επιστήμονες της τεχνητής νοημοσύνης».

Ο λόγος είναι ότι «μια μέρα, ίσως στο μακρινό μέλλον, πιθανότατα θα υπάρξει μια AI με συναισθήματα» λέει η φιλόσοφος.

«Πώς το γνωρίζω; Επειδή μπορεί να δείξει κανείς ότι είναι δυνατό να αναδυθεί μυαλό από την ύλη, όπως συνέβη με τους εγκεφάλους των προγόνων μας».

«Αν δεν επιμένει κανείς ότι η ανθρώπινη συνείδηση κατοικεί σε μια άυλη ψυχή, θα πρέπει να συμφωνήσει ότι είναι δυνατό να δώσει η ύλη ζωή στο μυαλό. Δεν δείχνει να υπάρχει θεμελιώδες εμπόδιο στο να κάνει το ίδιο άλμα ένα επαρκώς περίπλοκο τεχνητό σύστημα» εξηγεί.

Μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να απέχει πολύ στο μέλλον, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να αφήσουμε το ερώτημα αναπάντητο μέχρι την τελευταία στιγμή.

Αν μη τι άλλο, η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια τεχνολογία που θα καθορίσει το περιβάλλον στο οποίο θα ζήσουν οι μελλοντικές γενιές. Και δεν θα ήταν σώφρον να αφήσουμε αυτές τις γενιές να ζήσουν με τις πιθανές συνέπειες των δικών μας λαθών.

Η Ρίνι προβλέπει ότι θα υπάρξουν κι άλλοι που θα ισχυριστούν πρόωρα ότι οι μηχανές απέκτησαν συναισθήματα. Θα αποδειχθεί ξανά και ξανά ότι έκαναν λάθος, μέχρι που θα έρθει η στιγμή που «δεν θα κάνουν πια λάθος.

«Δεν πιστεύω ότι θα γνωρίσω ποτέ μια AI με συναισθήματα» προβλέπει η καθηγήτρια φιλοσοφίας. «Πιστεύω όμως ότι οι φοιτητές των φοιτητών των φοιτητών μου μπορεί να την γνωρίσουν, και θα ήθελα να το κάνουν με την προθυμία να μοιραστούν τον πλανήτη με όποια μυαλά μπορεί να ανακαλύψουν».

«Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν κάνουμε ένα τέτοιο μέλλον πιστευτό» καταλήγει.

 

Τεχνολογία

Διαδίκτυο: Πώς να «σερφάρετε» με ασφάλεια – 12 βασικές συμβουλές για έξι σημαντικές απειλές

Δημοσιεύθηκε

στις

Πολλές είναι οι απειλές που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας χρήστης κατά την περιήγησή του στο διαδίκτυο με τους λεγόμενους web browsers (προγράμματα περιήγησης ιστού).

Μεταξύ άλλων, οι κυβερνοεγκληματίες έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν από απόσταση έναν υπολογιστή και να αποκτήσουν πρόσβαση στο δίκτυο στο οποίο αυτός είναι συνδεδεμένος.

Σύμφωνα με τη διεθνή εταιρεία ψηφιακής ασφάλειας ESET, οι έξι σημαντικότερες απειλές για ένα πρόγραμμα περιήγησης είναι:

1. Εκμετάλλευση ευπαθειών σε προγράμματα περιήγησης ή σε plugins/επεκτάσεις που μπορεί να έχετε εγκαταστήσει. Αυτή η τακτική θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την κλοπή ευαίσθητων δεδομένων ή τη λήψη κακόβουλου λογισμικού. Οι επιθέσεις συχνά ξεκινούν με ένα μήνυμα ηλεκτρονικού «ψαρέματος» ή με την επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα που έχει παραβιαστεί ή ελέγχεται από τον επιτιθέμενο (drive-by-download).

2. Κακόβουλα plugins: Υπάρχουν χιλιάδες plugins στην αγορά, τα οποία οι χρήστες μπορούν να «κατεβάσουν» για να βελτιώσουν την εμπειρία περιήγησης. Ωστόσο, πολλά από αυτά έχουν προνομιακή πρόσβαση στο πρόγραμμα περιήγησης. Αυτό σημαίνει ότι τα κακόβουλα plugins που παραποιούνται για να φαίνονται νόμιμα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κλοπή δεδομένων, τη λήψη πρόσθετου κακόβουλου λογισμικού και πολλά άλλα.

3. Δηλητηρίαση DNS: Το DNS είναι το βιβλίο διευθύνσεων του διαδικτύου, το οποίο μετατρέπει τα ονόματα τομέων που πληκτρολογούμε σε διευθύνσεις IP, έτσι ώστε τα προγράμματα περιήγησης να εμφανίζουν τις ιστοσελίδες που θέλουμε να επισκεφθούμε. Ωστόσο, οι επιθέσεις στις καταχωρήσεις DNS που αποθηκεύονται από τον υπολογιστή σας ή στους ίδιους τους διακομιστές DNS, θα μπορούσαν να επιτρέψουν στους επιτιθέμενους να ανακατευθύνουν τα προγράμματα περιήγησης σε κακόβουλους τομείς, όπως ιστοσελίδες phishing.

4. Επιθέσεις session hijacking: Τα Session IDs εκδίδονται από ιστοσελίδες και διακομιστές εφαρμογών, όταν οι χρήστες συνδέονται. Αλλά αν οι επιτιθέμενοι καταφέρουν να παραβιάσουν αυτά τα αναγνωριστικά ή να τα υποκλέψουν (αν δεν είναι κρυπτογραφημένα), τότε θα μπορούσαν να συνδεθούν στις ίδιες ιστοσελίδες/εφαρμογές μεταμφιεσμένοι ως χρήστες. Μετά, είναι εύκολη η κλοπή ευαίσθητων δεδομένων και ενδεχομένως οικονομικών στοιχείων.

5. Επίθεση «man in the middle»/Επίθεση browser: Εάν οι επιτιθέμενοι καταφέρουν να παρεμβληθούν μεταξύ του προγράμματος περιήγησής σας και των ιστοσελίδων που επισκέπτεστε, μπορεί να είναι σε θέση να τροποποιήσουν την κυκλοφορία – για παράδειγμα, να σας ανακατευθύνουν σε μια σελίδα phishing, να σας παραδώσουν ransomware ή να κλέψουν συνδέσεις. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείτε δημόσια ασύρματα δίκτυα Wi-Fi.

6. Εκμετάλλευση εφαρμογών ιστού: Επιθέσεις όπως το cross-site scripting μπορούν να στοχεύουν εφαρμογές στο μηχάνημά σας και όχι το πρόγραμμα περιήγησης. Σε αυτή την περίπτωση το πρόγραμμα περιήγησης χρησιμοποιείται για την παράδοση ή την εκτέλεση του κακόβουλου αρχείου.

Παράλληλα υπάρχει το ζήτημα των λεγόμενων cookies, τα οποία είναι μικρά κομμάτια κώδικα που δημιουργούνται από διακομιστές ιστού και αποθηκεύονται από το πρόγραμμα περιήγησής σας για ορισμένο χρονικό διάστημα. Από τη μία, αποθηκεύουν πληροφορίες που μπορούν να βοηθήσουν να γίνει η εμπειρία περιήγησής σας πιο εξατομικευμένη – για παράδειγμα, να εμφανίζονται σχετικές διαφημίσεις ή να διασφαλίζεται ότι δεν χρειάζεται να συνδεθείτε κάθε φορά που επισκέπτεστε την ίδια ιστοσελίδα. Από την άλλη όμως, συνιστούν πρόβλημα προστασίας της ιδιωτικής ζωής και πιθανό κίνδυνο για την ασφάλεια, εάν οι χάκερ αποκτήσουν τα cookies.

12 συμβουλές
Οι χρήστες μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα για να μειώσουν τους κινδύνους ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικής ζωής κατά την περιήγησή τους στο διαδίκτυο.

Ακολουθούν 12 συμβουλές για βέλτιστες πρακτικές:

1. Επισκεφθείτε μόνο ιστοσελίδες HTTPS (με λουκέτο στη γραμμή διευθύνσεων του προγράμματος περιήγησης), που σημαίνει ότι οι χάκερ δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την κυκλοφορία μεταξύ του προγράμματος περιήγησής σας και του διακομιστή ιστού.

2. Ενημερωθείτε για το phishing, ώστε να μειώσετε τον κίνδυνο απειλών από το πρόγραμμα περιήγησης που μεταδίδονται μέσω email και ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Ποτέ μην απαντάτε ή κάνετε κλικ σε ένα ανεπιθύμητο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου χωρίς να ελέγξετε τα στοιχεία του αποστολέα. Και μη δίνετε ευαίσθητες πληροφορίες.

3. Σκεφτείτε πριν κατεβάσετε εφαρμογές ή αρχεία. Πάντα να χρησιμοποιείτε τις επίσημες τοποθεσίες.

4. Χρησιμοποιήστε μια εφαρμογή ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων (MFA) για να μειώσετε τον αντίκτυπο της κλοπής διαπιστευτηρίων.

5. Χρησιμοποιήστε ένα VPN από έναν αξιόπιστο πάροχο και όχι μια δωρεάν έκδοση. Αυτό θα δημιουργήσει μια κρυπτογραφημένη σήραγγα για την κυκλοφορία σας στο διαδίκτυο για να την κρατήσει ασφαλή και να την αποκρύψει από τρίτους.

6. Επενδύστε σε λογισμικό ασφαλείας από έναν αξιόπιστο προμηθευτή.

7. Ενεργοποιήστε τις αυτόματες ενημερώσεις στο λειτουργικό σας σύστημα και στο λογισμικό των συσκευών/μηχανημάτων σας.

8. Ενημερώστε τις ρυθμίσεις του προγράμματος περιήγησης για να αποτρέψετε την παρακολούθηση και να αποκλείσετε τα cookies και τα αναδυόμενα παράθυρα τρίτων.

9. Απενεργοποιήστε την αυτόματη αποθήκευση κωδικού πρόσβασης στο πρόγραμμα περιήγησης, αν και αυτό θα επηρεάσει την εμπειρία του χρήστη κατά τη σύνδεση.

10. Εξετάστε το ενδεχόμενο χρήσης ενός προγράμματος περιήγησης/μηχανής αναζήτησης με γνώμονα την προστασία της ιδιωτικής ζωής για να ελαχιστοποιήσετε την κρυφή κοινή χρήση δεδομένων.

11. Χρησιμοποιήστε επιλογές ιδιωτικής περιήγησης (π.χ. λειτουργία Incognito του Chrome) για να αποτρέψετε την παρακολούθηση των cookies.

12. Διατηρήστε ενημερωμένο το πρόγραμμα περιήγησης και τα plugins σας, για να μειώσετε τον κίνδυνο εκμετάλλευσης ευπαθειών. Απεγκαταστήστε μη ενημερωμένα plugins για να μειώσετε περαιτέρω την πιθανότητα επιθέσεων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Περισσότερα

Τεχνολογία

Η εξέλιξη των βιντεοπαιχνιδιών από τη δεκαετία του ’50 έως σήμερα

Δημοσιεύθηκε

στις

Τα βιντεοπαιχνίδια έκαναν την εμφάνισή τους για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’50, όταν ο Ralph Baer, ο πραγματικός δημιουργός βιντεοπαιχνιδιών, εμπνευσμένος από τις τηλεοράσεις και την όλο και αυξανόμενη ζήτησή τους, βρήκε την ευκαιρία να δημιουργήσει τις πρώτες κονσόλες. Δημιούργησε ένα μοναδικό καφέ κουτί που ξεκίνησε το παιχνίδι Magnavox Odyssey, το οποίο πούλησε πάνω από 100 χιλιάδες αντίτυπα τον πρώτο χρόνο.

Αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, ο Nolan Bushnell και ο Τed Dabney δημιούργησαν το πρώτο παιχνίδι arcade με το όνομα Computer Space. Τον ίδιο χρόνο ίδρυσαν την πλέον γνωστή εταιρία Atari. Αυτό που πραγματικά έδωσε ώθηση στη βιομηχανία ήταν η παιχνιδομηχανή Pong, που κατασκευάστηκε το 1972, και μέσα σε ένα χρόνο βρισκόταν παντού, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες χώρες. Το Pong λοιπόν έγινε το σύμβολο των βιντεοπαιχνιδιών, μαζί με το Tetris και το Packman αργότερα.

Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, το 1985, η εταιρία Nintendo κυκλοφορεί την ομώνυμη οικιακή κονσόλα, δίνοντας προτεραιότητα στα παιχνίδια υψηλής ποιότητας και στο συνεχές μάρκετινγκ, για να ανακτήσει την διστακτική αγορά της εποχής εκείνης. Η τεράστια επιτυχία της Nintendo κατάφερε να ξαναζωντανέψει την κονσόλα, χάρη σε παιχνίδια όπως το γνωστό σε όλους Super Mario Bros.

Το 1994, η εταιρία Sony κυκλοφόρησε την κονσόλα Playstation, η οποία χρησιμοποιούσε CD-ROMs αντί για κασέτες, γεγονός το οποίο έδινε τη δυνατότητα στους παίκτες να έχουν περισσότερο αποθηκευτικό χώρο για τα παιχνίδια τους. Ήταν η πρώτη κονσόλα στην ιστορία που πούλησε πάνω από 100 εκατομμύρια αντίτυπα και, σε συνδυασμό με την άνοδο του διαδικτύου, η εταιρία κατάφερε να αυξήσει τα κέρδη της σε δισεκατομμύρια.

Μόλις λίγα χρόνια αργότερα, αφού πλέον η τεχνολογία είχε μπει για τα καλά στη ζωή μας, το 2001, η Microsoft έβγαλε σε κυκλοφορία τo Xbox Live, στο οποίο με μια μηνιαία συνδρομή οι παίκτες μπορούσαν να παίξουν παιχνίδια με διάφορους παίκτες την ίδια στιγμή και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους με φωνητική συνομιλία, λειτουργίες τις οποίες δεν προσέφερε καμία άλλη κονσόλα ως τότε. Το Xbox Live λοιπόν έγινε must-have για τους καταναλωτές και λάτρεις των βιντεοπαιχνιδιών.

Εν συνεχεία, η εταιρία Blizzard κυκλοφόρησε το παιχνίδι World of Warcraft το 2004, συνδρομητικό παιχνίδι στρατηγικής, το οποίο παίζεται στον υπολογιστή. Το 2007 κάνει την εμφάνιση του το μουσικό βιντεοπαιχνίδι Rock Band από την MTV Games και δύο χρόνια αργότερα εμφανίζεται το παιχνίδι για smartphones, Angry Birds, που κάνει τεράστια επιτυχία. Η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών από τότε και έπειτα ανεβαίνει σταδιακά και αποφέρει πολύ μεγάλα κέρδη.

 

Ερχόμενοι στο σήμερα, οι κονσόλες που κυριαρχούν είναι το Playstation 5 και το Nintendo Switch, των εταιριών Sony και Microsoft αντίστοιχα, τα οποία βασιζόμενα στη νέα τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας προσφέρουν μια νέα, πιο εξελιγμένη εμπειρία στο χρήστη. Κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα παιχνιδιών είναι το Captain Toad Treasure Tracker, Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild και το Μinecraft.

Εκτός βέβαια από τα βιντεοπαιχνίδια, άνοδο βλέπουμε και στις online εκδοχές κλασσικών επιτραπέζιων παιχνιδιών και παιχνιδιών με τράπουλα, τα οποία φιλοξενούνται σε διάφορες ιστοσελίδες. Κάποια από τα παραδείγματα είναι η Μοnopoly στο Freegames, το πόκερ στο PokerStars, και το Uno στο CrazyGames. Αυτή η αλλαγή έχει δημιουργήσει μια ευρύτερη κοινότητα παικτών, έδωσε την ευκαιρία στους χρήστες να συνδέονται και να επικοινωνούν με παίκτες από όλο τον κόσμο, να παίζουν από οπουδήποτε με οποιονδήποτε άλλο χρήστη που είναι συνδεδεμένος την ίδια στιγμή, και έκανε αυτά τα παιχνίδια ακόμα πιο δημοφιλή. Το μέλλον αυτού του είδους των παιχνιδιών φαίνεται λαμπρό, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να παίζουν online.

Από την άλλη, κάποιες χώρες όπως η Κίνα, ξεκίνησαν να βάζουν περιορισμούς σε άτομα νεαρής ηλικίας σχετικά με το χρόνο χρήσης τον βιντεοπαιχνιδιών. Ο καιρός θα δείξει αν αυτού του είδους οι περιορισμοί είναι λειτουργικοί και αν θα επιφέρουν θετικές αλλαγές. Το μόνο σίγουρο είναι πως η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών γνωρίζει μεγάλη άνθηση, αποφέρει τεράστια κέρδη στις εταιρίες που τα παράγουν, πάει χέρι-χέρι με τις νέες τεχνολογίες και θα συνεχίσει να γνωρίζει άνοδο στο εγγύς μέλλον αφού η ζήτηση για online διασκέδαση είναι τεράστια.

 

Περισσότερα

Τεχνολογία

Ξεχάστε κωδικούς πρόσβασης-Πώς θα συνδεόμαστε στις ηλεκτρονικές συσκευές

Δημοσιεύθηκε

στις

Προ των πυλών φαίνεται ότι είναι η εποχή που δεν θα χρειάζεται να… σπάμε το κεφάλι μας και να συνδυάζουμε γράμματα, αριθμούς, σημεία στίξης και… ιερογλυφικά για να φτιάξουμε ένα ισχυρό password για την πρόσβαση σε κινητά, λάπτοπ και κάθε άλλη συσκευή.

Στην πραγματικότητα, η FIDO Alliance, μία κοινοπραξία κορυφαίων εταιρειών τεχνολογίας, κυβερνητικών οργανισμών, παρόχων υπηρεσιών, χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και άλλων κλάδων που ιδρύθηκε το 2013, εργάζεται πάνω στην εξάλειψη της χρήσης κωδικών πρόσβασης σε ιστότοπους, εφαρμογές και συσκευές εδώ και χρόνια. Και φαίνεται ότι πια είμαστε ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο. Στο Παγκόσμιο Συνέδριο Προγραμματιστών της η Apple ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει τη διαδικασία σύνδεσης χωρίς password για τα iPhone, τα iPad, τους Mac και τις τηλεοράσεις Apple μέχρι τον Σεπτέμβριο. Μόλις τεθεί σε λειτουργία το νέο σύστημα, η εγγραφή σε έναν ιστότοπο ή μια υπηρεσία θα απαιτεί απλώς τον έλεγχο ταυτότητας Face ή Touch ID για τη δημιουργία ενός κλειδιού πρόσβασης. Στη συνέχεια, κάθε επόμενη φορά που ο χρήστης θα θέλει να συνδεθεί, θα μπορεί να χρησιμοποιεί την ίδια τεχνική ελέγχου ταυτότητας αντί να χρειάζεται να συνδεθεί με κωδικό πρόσβασης. Βέβαια, υπάρχουν ακόμη κάποιες δυσκολίες μέχρι την τελική κατάργηση των passwords. Για παράδειγμα, όταν η Apple λανσάρει την καινούρια δυνατότητα τον Σεπτέμβριο, θα την υποστηρίζουν πολλά σάιτ ή θα πρέπει να περιμένουμε ακόμη αρκετά χρόνια; Όπως και να έχει, είναι σίγουρα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και μένει να φανεί πόσο ακόμα απέχουμε από ένα μέλλον χωρίς passwords.

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα