Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Bullet Train …στις ράγες της δράσης και του χαβαλέ

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Όταν κάποιο βράδυ καθίσει κάποιος στο σκαλοπάτι της περίσκεψης και αναλογιστεί τη μέρα του, τη βδομάδα του, τη ζωή του κι όλα αυτά που τρέχουν γύρω του, αντιλαμβάνεται με δέος αλλά και με χαρά, με ανησυχία αλλά και με μια σταλιά αυτοπεποίθηση, ότι έχουν μικρότερη σημασία τα πράγματα που μας περιτριγυρίζουν και σκοπεύουν να μας παρασύρουν στο χαοτικό παρελθόν  και μεγαλύτερη η ετοιμότητά μας και οι δικές μας αντιδράσεις. Στο ίδιο σκαλοπάτι διαπιστώνει κανείς ότι η ταχύτητα και η ανακλαστική δράση έχει κάποιες φορές μεγαλύτερη σημασία από τον τρόπο και τη μέθοδο, γιατί ο κατάλληλος χρόνος για να δράσει κανείς είναι τώρα και ποτέ άλλοτε. 

Ο Ντέιβιντ Λιτς πετυχημένος κασκαντέρ του Χόλιγουντ με ένα από τα ωραία κόλπα του, άλμα στο κενό, διπλή περιστροφή, τούμπα στον αέρα βρέθηκε με ανοιχτά χέρια, λυγισμένα γόνατα και πονηρούτσικο βλέμμα να σκηνοθετεί ταινίες όπως το “John Wick” ,   “Atomic Blonde”, “Deadpool 2” και το “Fast & Furious: Hobbs & Shaw” στα στούντιο της αμερικάνικης κινηματογραφικής βιομηχανίας. Το στιλ του εμπεριέχει όλη την προ σκηνοθεσίας εμπειρία του, εναρμονισμένη με χορογραφημένη βία εντός του κάδρου, παρωδία και ανατρεπτικό χιούμορ εκτός κάδρου με πλάκα και χαβαλέ, σε ένα μείγμα που περνούν καλά όσοι βρίσκονται εντός της αιθούσης, αλλά και να μην έχουν να χάσουν και πολλά κι αυτοί που βρίσκονται εκτός αυτής.

Το Bullet Train είναι μια περιπέτεια του Ντέιβιντ Λιτς  με τον Μπραντ Πιτ. Tο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Κοτάρο Ισάκα “Maria Beetle” διασκευάζεται κινηματογραφικά και γίνεται μια περιπέτεια αφιονισμένης δράσης με τον «Ladybug» ως επαγγελματία δολοφόνο, με το όνομα Πασχαλίτσα, για καλή τύχη, όπως υπογραμμίζει πριν ένα παρ’ ολίγον  ατύχημα. Ο ήρωάς μας, ο Ladybug, πιστός στο αμοραλιστικό  ρητό της αμερικανίδας ναυάρχου Grace Murray Hopper «Μη διστάζεις, προχώρησε. Είναι συχνά πιο εύκολο να ζητήσεις συγγνώμη από το να ζητήσεις την άδεια» δεν αφήνει  κολυμπηθρόξυλο στο διάβα του, σε μια  αποστολή ρουτίνας η οποία εξελίσσεται σε ένα φιλμ απανωτών χορογραφημένων ξυλοδαρμών.

Ο Μπράντ Πιτ  ντουμπλαρίστηκε, όπως είναι φυσικό, σε κάποιες επικίνδυνες σκηνές από επαγγελματία κασκαντέρ. «Λατρεύω τους κασκαντέρ», δήλωσε ο Πιτ. «Αυτή η ταινία ήταν κωμωδία δράσης, κάτι που δεν έχω ξανακάνει. Ο Ντέιβιντ και εγώ ήμασταν πάντα μεγάλοι θαυμαστές του Τζάκι Τσαν. Μιλούσαμε γι’ αυτόν εδώ και δεκαετίες. Είναι κάτι σαν τον δικό μας Μπάστερ Κίτον. Είναι τόσο ταλαντούχος και υποτιμημένος. Το να κάνω κάτι προς αυτή την κατεύθυνση ήταν αυτό που με γοήτευσε πραγματικά».
Η ταινία αναπτύσσεται σε ένα από τα δρομολόγια των τρένων υψηλής ταχύτητας της Ιαπωνίας, το τρένο πάει «σφαίρα», διασχίζοντας την έννοια της δράσης διαγώνια και της αναμπουμπούλας και των γυμναστικών επιδείξεων περιστροφικά μέχρι ζαλάδας και διανθίζεται από κοινότοπες φιλοσοφικές αναλύσεις για να προλαβαίνουμε να παίρνουμε και μιαν ανάσα. Στο τρένο επιβιβάζεται ένας εκτελεστής που επανέρχεται στη δουλειά μετά από μια σύντομη απουσία. Το έργο του θα ήταν της αρμοδιότητας courier αν δεν αποδεικνυόταν «λιγάκι» πιο επικίνδυνο. Πρέπει λοιπόν να πάρει έναν χαρτοφύλακα και να τον παραδώσει στην χειρίστριά του, με την οποία βρίσκεται σε συνεχή τηλεφωνική επικοινωνία, η πάντα γοητευτική Σάντρα Μπούλοκ στην άλλη άκρη της γραμμής. Στο τρένο βρίσκονται τέσσερις  εκτελεστές ακόμη – Bad Bunny, Joey King, Aaron Taylor-Johnson και Brian Tyree Henry- οι οποίοι έχουν κι αυτοί τους λόγους τους να  θέλουν να αποκτήσουν τον περιβόητο χαρτοφύλακα. Ανάμεσα στα παράπονα του ήρωά μας για τις αναποδιές και την κακή του τύχη έχουμε κάμποσους καλοφτιαγμένους ξυλοδαρμούς που πότε βυθίζονται σε βαθείς εξυπνακισμούς και πότε επιπλέουν σε ανάλαφρο και ανώδυνο χιούμορ. 

Όλα όσα συμβαίνουν στην ταινία είναι χιλιοειπωμένα, πνιγμένα μέσα στην επανάληψη και τον στόμφο, η παρουσία του  Μπράντ Πιτ  σώζει την κατάσταση και δίνει στο φιλμ σοβαρούς λόγους να βουτήξει κανείς λίγα ποπ κορν, να χωθεί στη σκοτεινή αίθουσα και να διασκεδάσει με τον χαβαλέ, την πλάκα, τις ανατροπές και το διάχυτο σασπένς, χωρίς ενοχές για τον χρόνο και τα χρήματα που σπατάλησε. Επειδή καλό είναι να χαιρόμαστε κάποιες φορές τις  λυτρωτικές αντιφάσεις μας, δεν πρέπει  να ξεχνάμε τα λόγια του  Werner Herzog του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη  που σημείωνε «Το σινεμά δεν είναι ανάλυση, είναι η αναταραχή του μυαλού. Το σινεμά προέρχεται από τα πανηγύρια και τα τσίρκα, όχι από την τέχνη και τον ακαδημαϊσμό».

Άρθρα-Συνεργασίες

48 κεράκια εν μέσω πολλαπλών κρίσεων

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Συμπληρώνονται σήμερα 48 χρόνια από την ίδρυση της ΝΔ. Σε μία εποχή, όπου υπό άλλες συνθήκες και σε άλλες εποχές, όλοι θα μπορούσαν να αισθάνονται πιο χαρούμενοι και ανέμελοι, καθώς το κόμμα του δημιούργησε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής βρίσκεται στην εξουσία και μάλιστα, ενώ διανύει την τέταρτη (και προεκλογική) χρονιά, θεωρείται ως το φαβορί των επόμενων εκλογών.

Μόνο που χρονική συγκυρία δεν προσφέρεται ούτε για πολλές χαρές, ούτε για… ανεμελιές. Γιατί, στην πραγματικότητα, η ΝΔ έγινε κυβέρνηση σε μία περίοδος όπου η μία κρίση διαδέχεται την άλλη και τόσο η Ελλάδα, όσο και ο υπόλοιπος κόσμος, «ασφυτκιούν».

Προτού καλά – καλά πετάξει η χώρα μας από πάνω της τους βαρείς μνημονιακούς όρους και ξεπεράσει την οικονομική κρίση, ήρθε η κρίση του κορωνοϊού. Και στο καπάκι, η πληθωριστική κρίση που δημιούργησε η ενεργειακή ανασφάλεια και η οποία… εκτοξεύτηκε μετά  και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη νέα περίοδο ψυχρού πολέμου που έχει ξεκινήσει μεταξύ Δύσης και Μόσχας. Και δεν τελειώνουμε εδώ, γιατί στην Ελλάδα έχουμε και μία ακόμα κρίση: Την κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Στην πραγματικότητα λοιπόν, επί τρία χρόνια έχουμε μία κυβέρνηση που δεν μπορεί να εφαρμόσει πλήρως το πρόγραμμά της, καθώς είναι αναγκασμένη να κάνει διαρκώς διαχείριση κρίσεων και να προσπαθεί να «απαντήσει» στα πολύ δύσκολα ερωτήματα των καιρών. Ερωτήματα στα οποία, πολλές φορές, δεν μπορούν να απαντήσουν πειστικά ακόμα και μεγάλες και ισχυρές χώρες ή πολυεθνικοί οργανισμοί, όπως η Ε.Ε.

Η ΝΔ σβήνει λοιπόν 48 κεράκια έχοντας το «τιμόνι» της Ελλάδας σε πολύ δύσκολες στιγμές. Και αυτές είναι οι στιγμές που κρίνουν ανθρώπους και ανθρώπινους φορείς, όπως τα κόμματα. Αυτές είναι οι στιγμές που μετατρέπουν τους πολιτικούς σε ηγέτες ή σε πρόσωπα που περνούν στη λήθη της ιστορίας και τα κόμματα σε «διαχρονικές αξίες» ή σε «μίας χρήσης».

Στα 48 χρόνια που πέρασαν, η ΝΔ ξέρει από κρίσεις και δύσκολες στιγμές. Έχει σφυρηλατηθεί καλά και ξέρει να αντέχει. Όμως, κάθε εποχή είναι διαφορετική και κάθε κρίση έχει τα δικά της ζητούμενα. Η ιστορία της ΝΔ εγγυάται πολλά. Όχι όμως τα πάντα…

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Vikings- Valhalla Εκεί που ο Μύθος αγγίζει την Ιστορία

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Τα στούντιο και οι εταιρείες παραγωγής ποτέ δεν θα άφηναν ανεκμετάλλευτο ένα τόσο βαθύ παραμυθένιο κοίτασμα  όπως είναι οι Βίκινγκς και οι ιστορίες τους. Η σειρά Βίκινγκς ξεκίνησε να προβάλλεται το 2013, και ήταν παραγωγή  του History Channel. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη σειρά η αληθοφανής ατμόσφαιρα της περιόδου, τα όμορφα και ιδιαίτερα επιλεγμένα τοπία και οι εντυπωσιακοί χώροι των γυρισμάτων, οι προσεγμένες ερμηνείες των ηθοποιών,  η ανάδειξη των ιστορικών  προσώπων της Σκανδιναβίας και η αποκρυστάλλωση  των μύθων των ανθρώπων της Μεσαιωνικής Σκανδιναβίας  που για τους Βίκινγκς ήταν πραγματικοί συμπολεμιστές, αληθινοί προστάτες, δίκαιοι τιμωροί. Ο Βολταίρος έγραφε ότι «Η Μυθολογία είναι πρωτότοκη αδελφή της Ιστορίας».

Η σειρά έχει ως άξονα την οικογένεια του Ράγκναρ Λόντμπορκ, του μυθικού βασιλιά της Σκανδιναβίας. Στο τηλεοπτικό πρόγραμμα για δραματουργικούς λόγους  παρουσιάζεται ως αγρότης, καταγόμενος όμως από έναν ιδιαίτερο πρόγονο, τον θεό Όντιν, σε αντίθεση με τον πραγματικό Ράγκναρ ο οποίος ήταν βασιλικής καταγωγής και βασιλιάς της Σουηδίας.  Ευφυής, ικανός και ατρόμητος ο Ράγκναρ Λόντμπορκ,  μαζί με τον αδερφό του Ρόλο, μεγαλουργούν. Ο χαρακτήρας  είναι εμπνευσμένος από τον πραγματικό Ρόλλο της Νορμανδίας, τον πρώτο Βίκινγκ που εγκαταστάθηκε στη Γαλλία και έλαβε τον τίτλο του δούκα. Κάποια στιγμή ο Ράγκναρ Λόντμπορκ αποφασίζει να πλεύσει στην ανοιχτή θάλασσα και να ανακαλύψει τον κόσμο που κρύβεται μπροστά του. Φθάνει σε μια ακτή της Βρετανίας, τελικά καταφέρνει και γίνεται ο βασιλιάς του μυθικού Κάτεγκατ με την υποστήριξη της οικογένειάς του και των συμπολεμιστών του. Στις τελευταίες σεζόν, η σειρά ακολουθεί την τύχη των γιων του και τις περιπέτειες τους στην Αγγλία, τη Σκανδιναβία, τη Ρωσία, τη Μεσόγειο και τη Βόρεια Αμερική.

Το «Vikings: Valhalla» που πραγματεύεται τη συνέχεια της ιστορίας των Βίκινγκς  διατηρεί σε γενικές γραμμές την αισθητική και την ατμόσφαιρα της επιτυχημένης πρώτης σειράς, βασισμένο  όμως εντελώς καινούργιους ήρωες. Εξ άλλου τώρα πια βρισκόμαστε στον 11ο αιώνα, περίπου εκατό χρόνια μετά την εποχή του Ράγκναρ Λόθμπροκ και οι διάφορες φυλές των Σκανδιναβών και μικρή ομάδα Βίκινγκς από τη Γροιλανδία ετοιμάζονται να εκστρατεύσουν  κατά της Αγγλίας, για να εκδικηθούν τις σφαγές που υπέστησαν   Βίκινγκς οι φίλοι, συγγενείς μετά από διαταγή του Άγγλου βασιλιά . 

Η σειρά περιπέτειας ιστορικής φαντασίας «Vikings: Valhalla» που έκανε πρεμιέρα  τον Φεβρουάριο στο Netflix, αφηγείται τις ιστορίες μερικών σπουδαίων Βίκινγκς της μεσαιωνικής Σκανδιναβίας. Το τηλεοπτικό πρόγραμμα έρχεται σαν  συνέχεια της επιτυχημένης σειράς  του History Channel «Vikings». Χωρίς όμως να κρατά του ίδιους ήρωες, ούτε τον ίδιο χωροχρόνο, ούτε καν τις ίδιες αφηγηματικές τεχνικές.  Κρατά μόνο την επιτυχία της πρώτης σειράς ελπίζοντας να την επαναλάβει με την προσεγμένη παραγωγή, την φροντισμένη καλλιτεχνική διεύθυνση και τα εμπλουτίζει  με ένα προσεκτικά επιλεγμένο και γοητευτικό καστ.

Το «Βίκινγκ: Βαλχάλα» ξεκινά σε μια εποχή που οι Βίκινγκ βρίσκονται στην παρακμή τους, γι αυτό πρελούδιο του τηλεοπτικού προγράμματος, στέκεται   το μακελειό της νύχτας του Αγίου Μπράις, το 1002, με τη σφαγή όλων των Σκανδιναβών  εποίκων που βρίσκονταν σε αγγλικό έδαφος. Η σειρά μας εξιστορεί  τις ηρωικές περιπέτειες μερικών από τους πιο γνωστούς Βίκινγκ όλων των εποχών – του θρυλικού εξερευνητή Λέιφ Έρικσον (Σαμ Κόρλετ), της δυναμικής και πεισματάρας αδελφής του, Φρέιντις Έρικσντοτερ (Φρίντα Γκούσταφσον), και του φιλόδοξου Σκανδιναβού πρίγκιπα Χάραλντ Σίγκουρντσον (Λίο Σούτερ). Στη Σκανδιναβική μυθολογία, Βαλχάλλα ( Valhöll,”Αίθουσα των σφαγιασθέντων” ) ονομάζεται η αίθουσα του Όντιν και γίνεται κατοικία σε όσους σκοτώνονται ένδοξα στη μάχη.  Τους ήρωες καλωσορίζει ο θεός Μπράγκι  στη Βαλχάλα και  τους συνοδεύουν οι  Βαλκυρίες.

Ο μύθος της γενναίας Βίκινγκ πολεμίστριας, που είδαμε να σκιαγραφείται με πειστικό τρόπο στο  «Βίκινγκ» από την Κάθριν Γουίνικ ως Λάγκερθα,  ατρόμητη σύζυγο του Ράγκναρ Λόθμπροκ συνεχίζεται  στο «Βίκινγκ: Βαλχάλα»,   από την 28χρονη Σουηδέζα μοντέλο-ηθοποιό Φρίντα Γκούσταβσον, που υποδύεται τη Γροιλανδή Φρέιντις Εϊρικστντότι, κόρη του θρυλικού εξερευνητή  Έρικ του Ερυθρού. Εκείνη που μαζί με τον αδελφό της Λέιφ Έρικσον φτάνει στη Νορβηγία, προκειμένου να εκδικηθεί τον χριστιανό Βίκινγκ που τη βίασε.

Το «Βίκινγκ: Βαλχάλα»,  διαδραματίζεται πάνω από 100 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της πρωτότυπης σειράς «Βίκινγκ», στις αρχές του 11ου αιώνα, όταν η ένταση μεταξύ των Βίκινγκς και των Άγγλων έχει για διάφορους λόγους κορυφωθεί. Υποφώσκει  επίσης μια έντονη εσωτερική σύγκρουση μεταξύ των Βίκινγκς που έχουν παραμείνει στις  παγανιστικές πεποιθήσεις και σε αυτούς που έχουν ενστερνιστεί τον  χριστιανισμό και τις δοξασίες του. Η σειρά μας ταξιδεύει μαζί με τους τρομερούς Σκανδιναβούς πολεμιστές σε πεδία μάχης από τον  δανικό οικισμό Κάτεγκατ, μέχρι την Αγγλία και την Ευρώπη. Οι Βίκινγκς πολλές φορές απέδειξαν την ισχύ των λόγων του Πέδρο Καλντερόν «Υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν πώς να κερδίζουν μια νίκη, αλλά δεν ξέρουν πώς να την αξιοποιούν».

Το τηλεοπτικό πρόγραμμα  «Βίκινγκ: Βαλχάλα»,  αφηγείται νέες περιπέτειες και επεισόδια από τις σκληρές μάχες των Σκανδιναβών, στην προσπάθεια τους να βγουν από τη φτώχεια, να επιβιώσουν, να γνωρίσουν τον κόσμο και να δοξαστούν   και στόχο έχει  να συγκεράσει την ιστορική ακρίβεια με το δράμα και  τη Σκανδιναβική  μυθολογία με τη συνεχή και καθηλωτική δράση.

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Ενδοοικογενειακή βία: Ένα έγκλημα με σκοτεινό αριθμό θυμάτων

Δημοσιεύθηκε

στις

*Της Ευσταθίας Γιαννιά

Ζωή, Κική, Αδαμαντία, Ανδριάνα, Ελένη, Καρολάιν! Δεν είναι απλά ονόματα… μέσα σε τόσα άλλα. Είναι μερικά από τα ονόματα γυναικών που βρήκαν το θάνατο από τα χέρια των συντρόφων, των συζύγων τους. Ένας κατάλογος θυμάτων που μεγαλώνει ανησυχητικά. Κι αυτό, γιατί η ενδοοικογενειακή βία, είναι ένα αθέατο έγκλημα με σκοτεινό αριθμό θυμάτων, που συντελείται πίσω από κλειστές πόρτες και αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία τις γυναίκες και τα παιδιά.

Θύματα εγκλωβισμένα σε μια σκληρή, τυραννική πραγματικότητα που όσο κι αν θεωρούν ότι μπορούν ή προσπαθούν να αλλάξουν, είναι αμείλικτη! Η κακοποίηση, σωματική, ψυχολογική, λεκτική, ακόμη και οικονομική αποξενώνει τα θύματα, τα περιθωροποιεί κι εντέλει τα καταστρέφει.

Ποιος άλλωστε μπορεί να ζει αμυνόμενος στην οικογένεια, στο σπίτι, στο καταφύγιο του;

Η έκρηξη της ενδοοικογενειακής βίας έχει σημάνει εδώ και καιρό συναγερμό και στη χώρα μας. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: Μόνο το 2021 καταγράφηκαν επίσημα 9.942 θύματα ενδοοικογενειακής βίας, εκ των οποίων οι 7.375 ήταν γυναίκες. Είναι όμως εξίσου αποκαλυπτικά και για την πρωτοφανή δύναμη και το ψυχικό σθένος που δείχνουν ολοένα και περισσότερα θύματα, αναζητώντας φως στο δικό τους σκοτάδι!..

Οι «ένοχες», «μυστικές» και βίαιες συμπεριφορές δεν μένουν πια κρυφές, δεν είναι πια προσωπική υπόθεση μεταξύ του θύτη και του θύματος, αλλά ολόκληρης της κοινωνίας.

Σήμερα έχουν επιτευχθεί σημαντικά βήματα για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Για πρώτη φορά η χώρα μας διαθέτει ένα ολοκληρωμένο υποστηρικτικό πλέγμα για τα θύματα της ενδοοικογενειακής βίας. Εκτός από το σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο, διαρκώς ενισχύεται το δίχτυ δομών και υπηρεσιών που σε συνεργασία με τους κοινωνικούς φορείς, καλύπτει τους τομείς της πρόληψης και της αντιμετώπισης περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας, παρέχοντας προστασία και ουσιαστική βοήθεια στα θύματα.

Από το 2019 έχει αναπτυχθεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ένα δίκτυο εθνικής εμβέλειας 73 υπηρεσιών αντιμετώπισης ενδοοικογενειακής βίας, ενώ συνεχώς αυξάνεται και ο αριθμός των Ξενώνων Κακοποιημένων Γυναικών και των Συμβουλευτικών Κέντρων και ενισχύεται η γραμμή «SOS 15900» η οποία μέσα στο α’ επτάμηνο του 2022 δέχτηκε 2.090 κλήσεις. Αυτή η προσπάθεια ενισχύεται ακόμη περισσότερο με τη λειτουργία των 12 νέων Γραφείων Ενδοοικογενειακής Βίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ένα εκ των οποίων θα λειτουργήσει από την 1η Οκτωβρίου στο Β’ Αστυνομικό Τμήμα της Πάτρας. Ένα επιπλέον ισχυρό στήριγμα για τις γυναίκες που πολεμάνε την ενδοοικογενειακή βία ή επέζησαν από αυτή.

Στον αγώνα αυτό, η Ελληνική Αστυνομία με έμπειρο και ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, έχει τη δυνατότητα άμεσης επέμβασης και διαχείρισης των περιστατικών, συνεργαζόμενη με τα στελέχη των κοινωνικών και υποστηρικτικών δομών και τους φορείς αρωγής.

Σήμερα κανένα θύμα ενδοοικογενειακής βίας δεν πρέπει να αισθάνεται μόνο! Η κοινωνία μας είναι πιο ώριμη από ποτέ και χτίζει, με τη σημαντική συμβολή του κράτους, τείχος προστασίας, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο και σύγχρονο μέσο.

*Η Ευσταθία Γιαννιά είναι Αντιστράτηγος ε.α. ΕΛ.ΑΣ, Κάτοχος Mεταπτυχιακού Πολιτικών Επιστημών

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα