Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Πατρινολάτρης: Έρημη χώρα!- Γράφει ο Νίκος Γ. Σουγλέρης

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Τον Αύγουστο των διακοπών μου άδραξα την ευκαιρία να περιηγηθώ στα βουνά της Βορειοδυτκής Πελοποννήσου, το καλοκαίρι είναι άλλωστε η καταλληλότερη εποχή να επισκεφτεί κάποιος τα δροσερά χωριά τους. Η περιήγησή μου ξεκίνησε από το Παναχαϊκό μέσω Χαλανδρίτσας, συνεχίστηκε στον Χελμό, στα Καλάβρυτα και τα Καλαβρυτοχώρια και συνεχίστηκε στον Ερύμανθο με τελικό προορισμό την παραλιακή Σκαφιδιά της Ηλείας. Πανέμορφα τοπία, άγριο φυσικό περιβάλλον, δάση με πεύκα, καστανιές και έλατα, επιβλητικοί βράχοι και απότομες χαράδρες, όμορφα ποτάμια και ρυάκια σκιασμένα με πλατάνια. Δεν είναι τυχαίο που στα βουνά αυτά ζούσαν η θεά Αρτεμις και ο Πάνας. Ούτε πως τα νερά που ανέβλυζαν από την Στύγα θεωρούνταν ιερά και σ αυτά ορκίζονταν οι Αρχαίοι Θεοί. Και σε όλη αυτή την έκταση συνάντησα πανέμορφα χωριά χτισμένα στις καταπράσινες πλαγιές. Αλλά … Αλλά ήταν ελάχιστη η παρουσία ανθρώπων. Σπίτια πετρόκτιστα μεγάλης ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας θεόκλειστα και εγκαταλειμμένα. Ναοί κλειστοί λόγω έλλειψης πιστών.

Σχολεία που ερειπώνονται σιγά-σιγά, κλειστά κι αυτά ελλείψει μαθητών. Χωράφια χέρσα πιά. Η ορεινή ύπαιθρος χώρα ερημώνεται και αργοπεθαίνει. Γιατί; Είναι γνωστό πως το φαινόμενο της αστυφιλίας ξεκίνησε μεταπολεμικά, την δεκαετία του 50 και συνεχίστηκε τις δεκαετίες του 60 και λιγότερο του 70. Παράλληλα η φτώχεια και η ανάγκη για καλύτερη ζωή έσπρωξαν τον κόσμο της υπαίθρου και στην μετανάστευση, στην Γερμανία που αναπτύσσονταν ραγδαία, στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία. Αυτοί που έφυγαν έστελναν χρήματα σε όσους έμειναν πίσω. Αλλά δεν ξαναγύρισαν ποτέ και πολλοί κάλεσαν και τις οικογένειες τους εκεί. Έτσι πολλά χωριά στον κορμό της ηπειρωτικής χώρας έμειναν με λιγοστούς κατοίκους που πάλευαν να ζήσουν με την γεωργία και την κτηνοτροφία Αλλά το κακό δεν σταμάτησε εκεί. Η ΕΕ φαίνεται πλέον πως πριμοδοτεί την καλλιέργεια αγροτικών προϊόντων στον Τρίτο Κόσμο. Η γεωργική παραγωγή στη Νότια Ευρώπη δεν φαίνεται να την απασχολεί και πολύ. Μπήκαν φραγμοί στην έκταση των καλλιεργειών, επιδοτήθηκαν το κόψιμο αμπελιών και ελαιώνων. Μέσα σε όλα ήρθε και η κλιματική κρίση.

Οι καταστροφές από πρωτοφανείς καύσωνες, πυρκαγιές, ξηρασία, πλημμύρες και παγετούς είναι συνεχείς και οι γεωργοί είναι απελπισμένοι. Εάν προσθέσετε και το ολοένα και αυξανόμενο κόστος σε λιπάσματα και ζωοτροφές θα καταλάβετε το γιατί η γεωργία και η κτηνοτροφία εγκαταλείπονται, οι νέοι ξαναφεύγουν για τις πόλεις και το εξωτερικό και τα χωριά ξανα-ερημώνουν.

Αυτή τη στιγμή στην Αχαΐα οδηγούνται σε σφαγή εκατοντάδες ζώα (αγελάδες, αιγοπρόβατα και χοίροι), το 30% των υπαρχόντων, γιατί η σίτισή τους είναι πλέον ασύμφορη Τι μπορεί να γίνει για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση; Το ευτύχημα είναι πως τα νησιά και οι τουριστικοί προορισμοί δεν αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα.

Εδώ λοιπόν πρέπει να έρθει το κράτος και να προσφέρει σχεδιασμό και έξυπνες λύσεις. Ας προταθούν έξυπνες καλλιέργειες. Ας ξαναγίνουν εργοστάσια λιπασμάτων. Ας επιδοτηθεί η ανοικοδόμηση των χωριών με κατοικίες για να ξεχειμωνιάζουν οι Βορειοευρωπαίοι. Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν είναι δυνατόν ολόκληρη η ηπειρωτική χώρα να βαδίζει πλέον στα τυφλά και ούτε είναι λογικό η πολιτεία απλά να παρατηρεί απαθής την ερημοποίηση.

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΠΟΨΗ: Κόμμα ρυθμιστής ή κόμμα εξουσίας;

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Και να, που με το που ανακοινώθηκαν τα ψηφοδέλτια του ΠΑΣΟΚ, άρχισαν οι… τροχιοδεικτικές βολές και τα ευθεία ή έμμεσα ερωτήματα με ποιόν θα συνεργαστεί το κόμμα, στο ενδεχόμενο κάποιας συγκυβέρνησης.

Η πίεση αυξάνεται. Και θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές. Βέβαια, ο Νίκος Ανδρουλάκης δεν θα απαντήσει το ερώτημα. Τουλάχιστον όχι μέχρι το βράδυ των εκλογών και πάλι, αυτό θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα.

Θα έλεγε κανείς ότι είναι καλό για το ΠΑΣΟΚ που πριν ακόμα δούμε πως θα εξελιχθούν οι εκλογές της απλής αναλογικής, εκλαμβάνεται ως το κόμμα – ρυθμιστής. Είναι έτσι, όμως;

Κατά τη γνώμη μας, όχι. Δεν είναι καλό. «Κόμμα – ρυθμιστής» σημαίνει… μικρομεσαίο κόμμα. Και το κόμμα που παρέλαβε ο Νίκος Ανδρουλάκης, επαναφέροντας το ιστορικό όνομα και το ιστορικό σύμβολο του πράσινου ήλιου, συνοδεύεται από την προσδοκία των ψηφοφόρων και φίλων του να ξαναγίνει κόμμα εξουσίας. Κατά συνέπεια, το «κοστούμι» του μικρομεσαίου δεν ταιριάζει με τις προσδοκίες, ούτε με τις εξαγγελίες του αρχηγού του.

Ανεξάρτητα λοιπόν από το αποτέλεσμα των εκλογών και το γεγονός πως κάθε προεκλογικό σενάριο μπορεί να αποδειχθεί… χαρτοπόλεμος (μην ξεχνάμε πως το πιο πιθανό σενάριο είναι να γίνουν και δεύτερες εκλογές), το ερώτημα «με ποιόν θα πάτε», με όποιον τρόπο και να τίθεται, ουσιαστικά ασκεί πίεση στο ΠΑΣΟΚ. Και για να μην γελιόμαστε, η πίεση θα γίνει… αφόρητη. Διόλου τυχαία, η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, μία έμπειρη και ικανή δημοσιογράφος, άφησε χθες υπονοούμενα περί ενδεχόμενου εκβιασμού του Ν. Ανδρουλάκη εάν συγκυβερνήσει με τη ΝΔ, λόγω των υποκλοπών. Από τη μία πλευρά, σαφείς βολές κατά της ΝΔ και του Μητσοτάκη και από την άλλη, ισχυρή πίεση στο ΠΑΣΟΚ. Και αυτό συνέβη λίγο μετά τη συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας στη Βουλή, μία ακόμα συζήτηση κορυφής κατά την οποία ο Ανδρουλάκης δεν μπορούσε να είναι παρών στη Βουλή.

Η προεκλογική περίοδος όμως, θα έχει ακόμα πολλές στροφές. Και θα δούμε πολλά σε αυτές τις στροφές. Ωστόσο, είναι βέβαιο: Το ΠΑΣΟΚ, για να ξεφύγει από την πίεση, θα πρέπει να δώσει «στίγμα». Συζητάει τη συγκυβέρνηση ή όχι; Στοχεύει στην εξουσία ως κόμμα ρυθμιστής ή ως κόμμα εξουσίας;

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών, η γιορτή των Εκπαιδευτικών και των μαθητών- Του Παναγιώτη Καρασπήλιου*

Δημοσιεύθηκε

στις

Οι προστάτες των Γραμμάτων και της Εκπαίδευσης, οι Τρεις Ιεράρχες o Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγορίος του Ναζιανζηνός ή Θεολόγος και ο Ιωάννης ο Χρυσοστόμος τιμούνται και εορτάζονται από την Ορθόδοξη Εκκλησία μας στις 30 Ιανουαρίου, με τη γιορτή τους να αποτελεί τη μεγαλύτερη γιορτή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, εμάς των εκπαιδευτικών και των μαθητών μας.

Οι Άγιοι και φιλεύσπλαχνοι Πατέρες της Ορθοδοξία μας, οι Τρεις αυτοί οικουμενικοί διδάσκαλοι, υπήρξαν πρωτοπόροι για την εποχή τους, που θέτοντας στο επίκεντρο τους τον άνθρωπο και διαδίδοντας με σοφία το Λόγο του Κυρίου, δώσανε κοινωνικούς αγώνες για την παιδεία, την υγεία, τις πανανθρώπινες αξίες και τους κοινωνικά ασθενέστερους. Υπήρξαν σπουδαίοι πνευματικοί ταγοί με ανεκτίμητη και σπουδαία προσφορά στα Γράμματα και με ανοιχτούς πνευματικούς ορίζοντες, ώστε να διακρίνουν την αξία του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και να τον μεταλαμπαδεύσουν, εναρμονίζοντας τον με την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη. Οι Τρεις Ιεράρχες πρέσβευαν έμπρακτα την αξία της ανθρωπιστικής παιδείας, μιας παιδείας που οξύνει την κριτική σκέψη και καλλιεργεί το πνεύμα και τη δημιουργικότητα των νέων ανθρώπων, μιας παιδείας που παρέχει ουσιαστική και όχι στείρα γνώση, μιας παιδείας που βασίζεται σε υγιή πρότυπα μίμησης, σε διαχρονικές αξίες που εξυψώνουν τον άνθρωπο και σε ηθικές αρετές. Όπως πολύ σοφά έλεγε ο Μέγας Βασίλειος «Η παιδεία είναι η αγωγή που ωφελεί την ψυχή, αυτή που με κόπο και πόνο την καθαρίζει από τις κηλίδες της κακίας. Κι αν ακόμη πρόσκαιρα φαίνεται ότι δεν προκαλεί χαρά, αλλά λύπη, αργότερα θα δώσει σε όσους την δεχθούν καρπούς εσωτερικής ειρήνης, πού θα βοηθήσουν στη σωτηρία…»

Το έργο τους αφήνει βαριά κληρονομιά και ταυτόχρονα ευθύνη σε όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς του σήμερα. Χρέος μας στο σήμερα είναι να διαμορφώσουμε ένα σχολείο που θα προάγει το σεβασμό, την ισότητα, την κοινωνική δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, ένα συμπεριληπτικό σχολείο που θα προάγει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες, θα καλλιεργεί τις δεξιότητες και θα μορφώνει ουσιαστικά τα παιδιά, ένα σύγχρονο σχολείο που θα ανταποκρίνεται στο σήμερα και θα θέτει τα προοπτικές ενός καλύτερου αύριο στην κοινωνία. Οφείλουμε πρώτοι εμείς ως εκπαιδευτικοί να διδαχθούμε μέσα από το φωτεινό έργο τους και το πρότυπο ζωής τους και να εξελισσόμαστε καθημερινά μέσα από την αναζήτηση της γνώσης, βαδίζοντας στο δρόμο της παιδείας με πράξεις και δίνοντας το παράδειγμα στους μαθητές μας.

Τα σχολεία μας πρέπει να είναι ο πυρήνας όσων μας άφησαν παρακαταθήκη μέσα από το παράδειγμα του βίου τους και το πάντα επίκαιρο μήνυμα της διδασκαλίας τους οι Τρεις Ιεράρχες. Τα σχολεία μας και εμείς οι εκπαιδευτικοί ως συνοδοιπόροι των παιδιών τους πρέπει να τους δείχνουμε το δρόμο της μόρφωσης, της παιδείας, των οικουμενικών αξιών, των αξιών της Ορθόδοξης πίστης μας, το δρόμο που έχει ως προορισμό μια καλύτερη κοινωνία, μια κοινωνία με μέλλον, μια κοινωνία πιο ανθρώπινη.

 

*Ο Παναγιώτης Καρασπήλιος είναι Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, Πρόεδρος Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε. Πάτρας, Πρόεδρος Συλλόγου Αρκάδων Πάτρας «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης»

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Τρεις Ιεράρχες, οι προστάτες της παιδείας και το σήμερα

Δημοσιεύθηκε

στις

της ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΥΚΟΠΟΥΛΟΥ

Την Δευτέρα, 30 Ιανουαρίου, εορτάζουμε τους τρεις Ιεράρχες. Αρκετοί είναι οι Άγιοι Ιεράρχες τής Εκκλησίας μας που τιμούμε καθ’ όλη την διάρκεια τού έτους, όμως τρεις εορτάζουν μαζί. Πρόκειται για τον Βασίλειο τον Μέγα, τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Και οι τρεις ήσαν σπουδαίοι Πατέρες τής Εκκλησίας που εμόχθησαν για την αποκρυστάλλωση τού Δόγματος, για την ενότητα τής Πίστεως και για την αναγκαιότητα τής Φιλοσοφίας και των γραμμάτων. Από το 1100 επεκράτησε η κοινή εορτή και για τούς τρεις, λόγω προστριβών μεταξύ των χριστιανών για την σπουδαιότητα τού καθενός, ενώ υπάρχει και ξεχωριστή ημέρα για τον καθένα. Την κοινή Ακολουθία συνέγραψε ο Ιωάννης Μαυρόπους, Επίσκοπος Ευχαΐτων.

Ο Άγιος Βασίλειος, επίσκοπος Καισαρείας, υπήρξε ένας εκ των μεγαλυτέρων θεολόγων. Είναι ο συγγραφέας τής Θείας Λειτουργίας, που φέρει το όνομά του, στην οποία μετέχουμε την 1η Ιανουαρίου εκάστου έτους, και άλλες φορές, και πλήθος άλλων έργων. Ο Μέγας Βασίλειος σπούδασε στην Αθήνα φιλοσοφία και αρκετές άλλες επιστήμες. Έμεινε στην συνείδηση των πιστών το φιλανθρωπικό του έργο, ώστε ακόμη και σήμερα, ψάλλονται τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα που αναφέρονται σε αυτό. Ίδρυσε μάλιστα την Βασιλειάδα, μία ολόκληρη πόλη με νοσοκομείο, ορφανοτροφείο, πτωχοκομείο, γηροκομείο, σχολείο, και δομές βοήθειας των αναξιοπαθούντων. Δυστυχώς, η καταναλωτική λαίλαπα, έφερε στην θέση τού Αγίου Βασιλείου, τον φαιδρό, παχυλό γέροντα Santa Claus, ο οποίος μοιράζει τα δώρα τις ημέρες των Χριστουγέννων και τής Πρωτοχρονιάς.

Ο Άγιος Ιωάννης, ο επονομαζόμενος Χρυσόστομος, υπήρξε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Έλαβε το προσωνύμιο Χρυσόστομος, καθώς ήτο χαρισματικός ρήτωρ, ενώ ο λόγος του ήταν πολύτιμος σαν το χρυσάφι και μελιστάλακτος. Η φιλανθρωπική του δράση, έμεινε μνημειώδης, ενώ τα ημερήσια συσσίτια που οργάνωνε έτρεφαν 7.000 ανθρώπους! Κάτοχος μεγάλης μορφώσεως, προκειμένου να αναπτύξει μια συστηματική θεολογία, χρησιμοποίησε τις διαλεκτικές μεθόδους τής ελληνικής φιλοσοφίας. Υπήρξε ασκητικός και στηλίτευε πράξεις άνομες ακόμη και των αυτοκρατόρων. Συνεπεία τούτου, εξορίστηκε τρεις φορές και τέλος εκοιμήθη από τις κακουχίες, αλλά έλαβε μία υψηλή θέση στο χριστιανικό Αγιολόγιο.

Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, από την πόλη Ναζιανζό, υπήρξε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως τον 4ο αιώνα. Υπήρξε φίλος και συμφοιτητής τού Μεγάλου Βασιλείου καθώς και τού αδελφού του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης. Είχε λάβει εξαιρετική μόρφωση και θεωρούσε την παιδεία υψίστης σημασίας αγαθό. Επιθυμούσε να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ ελληνοφώνων και λατινοφώνων θεολόγων της εποχής του. Ακόμη, έγραψε αρκετά ποιήματα με θεολογικά και ηθικά θέματα.

Όπως διαπιστώνουμε, τα μεταξύ των τριών αυτών προσωπικοτήτων, κοινά στοιχεία, είναι η τεράστια αγάπη για τα γράμματα και την παιδεία, η υψηλή θεολογική και φιλοσοφική κατάρτιση, η συμβολή τους στην Δογματική Αλήθεια και την Ορθή Πίστη, η άσκηση τής φιλανθρωπίας σε μέγιστο βαθμό και ο ασκητικός βίος που διήγαν. Άρα, τί πιο ταιριαστό από μια κοινή εορτή για τούς τρεις Παμμεγίστους Φωστήρας τής Τρισηλίου Θεότητος;;

Στα 1826, ο Δημήτριος Φρειδερίκος Γκίλφορντ, ιδρυτής τής Ιονίου Ακαδημίας και ο Κωνσταντίνος Τυπάλδος, καθιέρωσαν την ημέρα εορτής των Τριών Ιεραρχών, ως ημέρα αφιερωμένη στην Ελληνική και Επτανησιακή Παιδεία. Στα 1842, το Πανεπιστήμιο Αθηνών καθιέρωσε την ημέρα τής Εορτής, ως ημέρα τής Παιδείας και των Γραμμάτων για όλη την ελεύθερη Ελλάδα. Ημέρα, έκτοτε, που η Παιδεία έχει την τιμητική της και όλα τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα παραμένουν κλειστά.

Τελειώνοντας την μικρή αναφορά στο έργο των Τριών Ιεραρχών, ας κρατήσουμε δύο τινά. Ένα απευθύνεται κυρίως προς τους γονείς κι ένα κυρίως προς τούς εκπαιδευτικούς, αλλά καλό και ωφέλιμο είναι να υπάρχουν και τα δύο: Πρώτον, η σωστή καθοδήγηση των παιδιών. Όπως οι μητέρες των Τριών Ιεραρχών, Εμμέλεια, Νόννα και Ανθούσα, ενεφύσησαν στα παιδιά τους την αγάπη για τον Θεό και τον συνάνθρωπο, διεπότισαν τις ψυχές τους με όλα τα ανώτερα αισθήματα, έτσι και ο σύγχρονος γονέας οφείλει να πράξει. Δεύτερον, η σωστή εκπαίδευση. Και ας απομακρυνθούμε για λίγο από την εξειδίκευση τού καιρού μας και την υποτιθέμενη μόρφωση με στεγανά. Ας μιλήσουμε για την Παιδεία, την ολοκληρωμένη και κλασσική, που ένας άνθρωπος λαμβάνει. Για την Παιδεία που περικλείει την γνώση τού ανθρωπίνου πολιτισμού. Βέβαια, δεν μπορεί κάποιος να γίνει κάτοχος πολλών επιστημών, όπως την εποχή των τριών Ιεραρχών, καθώς πολλά έχουν αλλάξει από τότε. Ο καθένας μορφώνεται και γίνεται αυτό που επιθυμεί, αλλά η Παιδεία είναι υπεράνω και μακρυά από την επαγγελματική εξειδίκευση. Η Παιδεία σμιλεύει τον εσωτερικό κόσμο τού ανθρώπου, τού δίνει την δύναμη τής λογικής και τον βοηθά να ανυψώσει το πνεύμα του σε ανθρώπινο πλαίσιο.

Για τους τρεις Ιεράρχες, η έξωθεν Παιδεία και η Θεολογία συμπλέκονται μεταξύ τους και δίνουν δυνατότητα ανύψωσης τού πνεύματος έξω και πάνω από τα ανθρώπινα. Οι παιδαγωγοί, ως προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν χρέος να κινούνται. Να δώσουν στα παιδιά γνώσεις, αλλά όχι ξηρές. Να δώσουν δυνατότητες γόνιμης διαλεκτικής προσέγγισης του κόσμου. Να εμφυσήσουν την αγάπη για τα Γράμματα. Και για τα θεία Γράμματα, που μένουν τόσο επιδεικτικά έξω από την Εκπαίδευση! Τα παιδιά, που οι γονείς τους τα οδήγησαν στην Εκκλησία βαπτίζοντάς τα, δεν έχουν το δικαίωμα οι διορισμένοι –τουλάχιστον- υπάλληλοι τού Ελληνικού Κράτους, να τα αποκόπτουν, να τα χλευάζουν, να μην τα πηγαίνουν στην Εκκλησία να τιμήσουν τούς Τρεις Ιεράρχες. Ας ελπίσουμε ότι φέτος δεν θα ζήσουμε τέτοιες καταστάσεις ψευτοπροόδου.

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα