Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2022
Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

16 προτάσεις για επανασχεδιασμό

Εκτενής μελέτη για το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) στην Ελλάδα

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Μια ομάδα ερευνητών, υπό τον συντονισμό του καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιώς Μιλτιάδη Νεκτάριου, εκπόνησε μια εκτενή μελέτη για το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) στην Ελλάδα.

Η έρευνα αναλύει το σύστημα ΕΕΚ που λειτουργεί στη δική μας χώρα, αναλύει και τα συστήματα που διαθέτουν τέσσερις άλλες χώρες, επισημαίνει τα προβλήματα και τις αστοχίες και προτείνει μια σειρά από 16 λύσεις για την καλύτερη αντιμετώπισή τους.

  • Ο ρόλος της ΕΕΚ είναι να προετοιμάζει τους μαθητές κατευθείαν για την αγορά εργασίας, αντίθετα με τη γενική παιδεία, που τους προετοιμάζει για την ανώτερη εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, η ΕΕΚ έχει διεθνώς κάποιες βασικές διαφορές ως εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Την ΕΕΚ την παρέχει το κράτος, βεβαίως (διάφορα υπουργεία -όχι μόνο το Παιδείας), αλλά και κοινωνικοί εταίροι και, φυσικά, οι επιχειρήσεις. Η δημόσια τεχνική κατάρτιση μπορεί να γίνεται από διάφορες εκπαιδευτικές δομές: σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επαγγελματικές σχολές, μεταδευτεροβάθμιες δομές (που περιλαμβάνουν και τα κέντρα διά βίου μάθησης), ινστιτούτα αλλά και δομές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Ο σκοπός ενός σύγχρονου συστήματος κατάρτισης είναι να προσφέρει υψηλού επιπέδου εξειδικευμένα προγράμματα, όσο πιο κοντά στην ηλικία εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας.
  • Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, το κόστος της παρεχόμενης εκπαίδευσης είναι κατά κανόνα μεγαλύτερο από ό,τι της γενικής παιδείας. Οι τάξεις είναι μικρότερες, χρειάζονται περισσότερα εργαστήρια και εργαστηριακός εξοπλισμός, αλλά και εξειδικευμένοι εκπαιδευτές. Στη Γερμανία κάθε μαθητής ή μαθήτρια της τεχνικής εκπαίδευσης κοστίζει 10.800 ετησίως -σχεδόν τα διπλάσια από τον μέσο φοιτητή ή φοιτήτρια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Η χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων γίνεται εν μέρει από τα κράτη (με τη μορφή απευθείας χρηματοδότησης ή επιδοτήσεων και κινήτρων από τις επιχειρήσεις) και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις (είτε απευθείας, είτε μέσω συλλογικών Ταμείων) που με αυτό τον τρόπο επενδύουν στην εξασφάλιση του καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού που χρειάζονται.
  • Πολύ σημαντικό κομμάτι των προγραμμάτων τεχνικής εκπαίδευσης είναι τα επονομαζόμενα “επαγγελματικά περιγράμματα”.

Στην Ελλάδα ο ΕΟΠΠΕΠ έχει πιστοποιήσει 204 περιγράμματα (καταγράφονται στο Παράρτημα 4 της έρευνας) τα οποία ωστόσο κρίνονται από τους ερευνητές αρκετά παρωχημένα και χρειάζονται διαρκή επικαιροποίηση.

  • Πολύ σημαντικό, δε, είναι το θέμα της πιστοποίησης της αντικειμενικής εξακρίβωσης, δηλαδή, ότι οι μαθητευόμενοι έχουν όντως λάβει τις δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζονται για να εξασκήσουν ένα επάγγελμα.

Υπάρχουν, δε, πανευρωπαϊκά πρότυπα για τη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης (ένα πλαίσιο που ονομάζεται EQAVET) τα οποία υιοθετούν οι επιμέρους χώρες και υλοποιούν μέσω των εγχώριων αρμόδιων οργανισμών (στην Ελλάδα ο ΕΟΠΠΕΠ).

Στις περισσότερες χώρες της νότιας Ευρώπης -και στην Ελλάδα- η τεχνική κατάρτιση προσφέρεται κυρίως σε σχολικές δομές.

Στην Ελλάδα η ΕΕΚ περιλαμβάνει τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ (ΕΠΑΣ), τις Επαγγελματικές Σχολές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (επίσης ΕΠΑΣ), αλλά και άλλες δομές όπως τα Μεταλυκειακά Έτη – Τάξεις Μαθητείας και τα ΙΕΚ. Από το 2020 το “Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης” ορίζει και περιγράφει όλες τις δομές που προσφέρουν ΕΕΚ στην Ελλάδα. Στο Κεφάλαιο 9 υπάρχει μια πλήρης χαρτογράφηση του πώς λειτουργεί το σύστημα.

Και τι γίνεται μετά την αποφοίτηση από όλες αυτές τις σχολές; Σε κάποιες περιπτώσεις, οι απόφοιτοι προχωρούν σε περαιτέρω σπουδές, συνήθως σε ΑΕΙ. Σε άλλες αποκτούν πιστοποίηση μέσω των εξετάσεων του ΕΟΠΠΕΠ και έτσι και το δικαίωμα άσκησης του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Στη θεωρία, τουλάχιστον. Στην πράξη φαίνεται ότι το σύστημα δεν δημιουργεί τις στρατιές καταρτισμένων νέων που χρειάζεται η αγορά.

Οι ερευνητές, αναλύοντας δεδομένα από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, εξέτασαν το αν 30.885 μαθητές που αποφοίτησαν στο διάστημα 2015-2020 είτε από Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ, είτε από ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, είτε από ΙΕΚ, είτε από ΣΕΚ (σχολές επαγγελματικής κατάρτισης -έχουν καταργηθεί πλέον) εργάζονταν 6, 12 και 18 μήνες μετά την ολοκλήρωση της φοίτησής τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι έξι μήνες μετά, μόνο το 23% των αποφοίτων αυτών των δομών εργάζονταν.

Οι ερευνητές παρουσιάζουν μια σειρά από 16 προτάσεις για τον επανασχεδιασμό της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

1: Αποκέντρωση των δομών διακυβέρνησης της ΕΕΚ.

2: Αξιολόγηση και κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας, ώστε η ΕΕΚ να ρυθμίζεται από ενιαίο θεσμικό πλαίσιο.

3: Αύξηση των οικονομικών πόρων που επενδύονται στην ΕΕΚ.

4: Αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

5: Αναβάθμιση των σπουδών ΕΕΚ, αύξηση της ελκυστικότητας και της κοινωνικής αποδοχής της και ανατροπή των υφιστάμενων στερεοτύπων.

6: Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού της ΕΕΚ και εκσυγχρονισμός του τομέα.

7: Μείωση της σχολικής διαρροής με την εφαρμογή πολιτικών πρόληψης, παρέμβασης και αποκατάστασης.

8: Ίση συμμετοχή των δύο φύλων στην ΕΕΚ με εξειδικευμένο τμήμα παρέμβασης που θα απευθύνεται σε κορίτσια.

9: Επανασχεδιασμός και επέκταση του θεσμού της μαθητείας.

10: Επανεξέταση της λειτουργίας του θεσμού του “Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας”.

11: Αναπροσαρμογή των κριτηρίων πρόσληψης και συνεχής επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού για τα μαθήματα ειδικότητας.

12: Επανασχεδιασμός Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ).

13: Σχεδιασμός και εφαρμογή εξειδικευμένων πολιτικών για την αύξηση της απασχόλησης των νέων 20-24 ετών.

14: Επανασχεδιασμός της λειτουργίας των ΕΠΑΛ.

15: Προσδιορισμός των ειδικοτήτων της ΕΕΚ ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, τη γεωγραφική κατανομή κ.ά.

16: Επανεξέταση της αντιστοίχισης των εκπαιδευτικών διαδρομών ΕΕΚ με την εφαρμογή των οριζόμενων κριτηρίων στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων.

 

 

 

Περισσότερα

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

ΠΑΤΡΑ: Αγρια κόντρα στο Ασυλο Ανιάτων -17 από τους 59 εργαζόμενους… υπέρ του γιατρού εργασίας!

Δημοσιεύθηκε

στις

Συγκέντρωση, υπέρ του γιατρού εργασίας στο Ασυλο Ανιάτων της Πάτρας πραγματοποίησαν – χθες – 17 από τους 59 εργαζόμενους, που αποτελούν και την «αντιπολίτευση» στο Σωματείο τους.

Εστειλαν, μάλιστα,  και φωτογραφία τους σχολιάζοντας: «Ως εργαζόμενοι, μακριά από παρατάξεις και συνδικαλιστικά τεχνάσματα, συμμετείχαμε σε μια ολιγόλεπτη μεν, αλλά βαθιά ανθρώπινη συγκέντρωση συμπαράστασης στον ιατρό εργασίας και επιβλέποντα των περιθαλπομένων, για το επεισόδιο που περιγράψατε. Η συγκέντρωση, αν και προγραμματίστηκε τελευταία στιγμή, πραγματοποιήθηκε στην είσοδο του Ιδρύματος και παρευρέθησαν αρκετοί εργαζόμενοι. Είχατε δίκιο με την εκτίμησή σας, η ένταση είχε συνέχεια, με θετική όμως χροιά»!

Σύμφωνα πάντως με τον πρόεδρο των εργαζομένων και πρωταγωνιστή του επεισοδίου με τον γιατρό εργασίας, Θεόδωρο Παπαγεωργόπουλο, «οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι ανήκουν στην αντιπολίτευση, ενώ ο φερόμενος ως επικεφαλής τους είναι ο γιος της αντιπροέδρου του ΔΣ, οπότε λογικό να υποστηρίζουν τον ιατρό εργασίας».

Χθες, το σωματείο έκανε 4ωρη στάση εργασίας, ενώ ο κ. Παπαγεωργόπουλος κατήγγειλε πως ο ιατρός έχει ειδικότητα πνευμονολόγου και όχι «εργασίας»!

Υπενθυμίζεται πως οι δύο άνδρες αντάλλαξαν «βαριές κουβέντες» όταν ο συνδικαλιστής έκανε παρατηρήσεις στον γιατρό σε σχέση με μη παρέμβασή του στις εξαντλητικές συνθήκες εργασίας εργαζομένων λόγω της έλλειψης προσωπικού.

Περισσότερα

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Αθώος ο συνδικαλιστής Αστυνομικός – Είχε καταδικαστεί για πλαστογραφία

Δημοσιεύθηκε

στις

Αθωώθηκε στο Εφετείο ο Χρήστος Τέγας, γνωστός συνδικαλιστής της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αιτωλίας και δημοτικός σύμβουλος Μεσολογγίου, που είχε καταδικαστεί για πλαστογραφία.

Είχε μηνυθεί από συναδέλφους του για πλαστογραφία και είχε καταδικαστεί πρωτόδικα σε έναν χρόνο φυλάκισης. Μετά την απόφαση αυτή ο κ. Τέγας προσέφυγε στο Εφετείο και σύμφωνα με τους δικηγόρους του Παντελή Κοκοτό και Δηµήτρη Ρεπάσο, ο συνδικαλιστής αθωώθηκε «πανηγυρικά».

Το Τριµελές Εφετείο Πληµµεληµάτων Δυτικής Στερεάς Ελλάδας αποφάσισε την αθώωσή του για την υπόθεση της πλαστογραφίας. «Το Δικαστήριο λαµβάνοντας υπόψη του το σύνολο των στοιχείων της δικογραφίας, των υπερασπιστικών ισχυρισµών, αλλά και την προσωπικότητα του ιδίου του Χρήστου Τέγα, κατέληξε οµόφωνα στην αθώωσή του.

«Με την αθώωσή του τίθεται τέλος στο διασυρµό, τη ρητορική µίσους, την σπίλωση της υπόληψής του τόσο ως αστυνοµικού όσο και ως ενεργού πολίτη», ανέφεραν οι πληρεξούσιοι δικηγόροι του.

Περισσότερα

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

ΠΑΤΡΑ – ΣΟΚ! Βρήκε τη μάνα του μέσα σε λίμνη αίματος!

Δημοσιεύθηκε

στις

Μέσα σε λίμνη αίματος βρήκε την μητέρα του πατρινός το απόγευμα της Τετάρτης.

 

Η 62χρονη αποφάσισε να θέσει τέλος στην ζωή της και είχε υατοτραυματιστεί στο λαιμό με αιχμηρό αντικείμενο. Για καλή της τύχη όμως ο γιός της πήγε στο σπίτι της, στην περιοχή του ΤΕΙ Πάτρας, και την εντόπισε σε άσχημη κατάσταση, άμεσα ειδοποίησε ασθενοφόρο που την μετέφερε στο νοσοκομείο, όπου και νοσηλεύεται εκτός κινδύνου.

 

Ερευνα για το περιστατικό διενεργεί το Γ’ Αστυνομικό Τμήμα.

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα