Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023
Connect with us

Πολιτισμός

Πέθανε ο θεατρικός σκηνοθέτης Λεωνίδας Τριβιζάς – Άφησε εποχή στο θέατρο Πορεία

Δημοσιεύθηκε

στις

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών ο σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου και δάσκαλος, Λεωνίδας Τριβιζάς. Την είδηση γνωστοποίησε ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιμπίλας, στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook.

«Καλό ταξίδι σε έναν από τους μεγάλους σκηνοθέτες του θεάτρου μας, το Λεωνίδα Τριβιζά, που γεννήθηκε στην Κέρκυρα στις 3-5-29, και που το τίμησε δημιουργώντας σπουδαίες παραστάσεις και εκπαίδευσε δεκάδες σπουδαίους ηθοποιούς. Το Λαϊκό Πειραματικό θέατρο του στο Θέατρο Πορεία άφησε εποχή», έγραψε ο Σπύρος Μπιμπίλας.

 

Ο Λεωνίδας Τριβιζάς γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1929 και φοίτησε παράλληλα στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, από όπου αποφοίτησε το 1956.

Τελικά τον κέρδισε το θέατρο, του οποίου υπήρξε ακούραστος εργάτης επί δεκαετίες. Το πρώτο θεατρικό σχήμα που δημιούργησε, το 1961, ήταν το Κυκλικό Θέατρο στο οποίο εργάστηκε για μία τριετία.

Στη συνέχεια συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και τους θιάσους του Αλέκου Αλεξανδράκη και του Δημήτρη Χορν. Ήταν επίσης ο σκηνοθέτης που έβαλε την υπογραφή του στη θρυλική μουσική παράσταση του Μάνου Χατζιδάκι και του Μίκη Θεοδωράκη «Μαγική Πόλις», που ανέβηκε το καλοκαίρι του 1963 στο θέατρο Παρκ.

Τα χρόνια της δικτατορίας ο Λεωνίδας Τριβιζάς έζησε αυτοεξόριστος στο Παρίσι ενώ η επιστροφή του στην Ελλάδα συνδυάστηκε με την ανάσταση του θεάτρου Πορεία το οποίο επαναλειτούργησε με εκείνον στο τιμόνι.

Εκεί στέγασε το Λαϊκό Πειραματικό Θεάτρο, που ίδρυσε μαζί με το Γιάννη Φέρτη και την Ξένια Καλογεροπούλου, αλλά και την ομώνυμη Δραματική Σχολή στην οποία δίδαξαν σημαντικά ονόματα του ελληνικού θεάτρου όπως οι Μάγια Λυμπεροπούλου, Τάσος Υφαντής, Τάκης Χρυσικάκος, Έρση Πίττα, ο Μάριος κ.α.

Πρώτη παράσταση του Λαϊκού Πειραματικού θεάτρου στο «Πορεία» ήταν μια δραματουργική σύνθεση με θέμα τον Γάμο («Γάμοι μικροαστών» του Μπρεχτ και «Γάμος» του Τσέχωφ) που έκανε πρεμιέρα στις 10 Οκτωβρίου το 1976.

Κορυφαία παράσταση της περιόδου θεωρήθηκε το Ρωμαίικο Πανόραμα του Βαγγέλη Γκούφα, που παίχτηκε για δύο επιτυχημένες σεζόν, με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καταλειφό, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαριέττα Σγουρδαίου, Σμαράγδα Σμυρναίου, Ναταλία Στεφάνου, Τάσο Υφαντή, Μηνά Χατζησάββα, Τάκη Χρυσικάκο και Αθηνά Κεφαλά.

Παράλληλα, ασχολήθηκε και με την αναβίωση του αρχαίου δράματος το οποίο προσέγγισε με μια σύγχρονη αισθητική.

Όταν έκλεισε για εκείνον ο εξαιρετικά δημιουργικός κύκλος του θεάτρου Πορεία, αποσύρθηκε για κάποια χρόνια από την ενεργό δράση για να επιστρέψει το καλοκαίρι του 1996 σκηνοθετώντας την τραγωδία του Σαίξπηρ Βασιλιάς Ληρ, που ανέβασε ο θίασος του Κώστα Καζάκου με τον οποίο συνεργάστηκε και στην τελευταία του σκηνοθετική δουλειά, το 1998, τον Φάλσταφ, μια ελεύθερη απόδοση της κωμωδίας του Σαίξπηρ «Οι πρόσχαρες κυρίες του Ουίνδσορ».

Πολιτισμός

Mία παράσταση… «γροθιά»-Σήμερα και αύριο στην Πάτρα ο συγκλονιστικός μονόλογος του Κωνσταντίνου Φάμη στο αντιρατσιστικό έργο «Βρωμιά»

Δημοσιεύθηκε

στις

Κατέκτησε το κοινό, αποσπώντας θετικές κριτικές, καθώς μιλά για όσα δεν πρέπει να… ειπωθούν! Η «Βρωμιά» του Robert Schneider με τον Κωνσταντίνο Φάμη σ’ έναν συγκλονιστικό μονόλογο σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Πολυχρονοπούλου ανεβαίνει στο θέατρο «Όροφως» στην Πάτρα σήμερα και αύριοι, στις 21.00.

Ένα αντιρατσιστικό έργο για το φόβο και τη μοναξιά.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Ο Σαντ είναι τριάντα χρονών. Από μικρός ονειρευόταν να φτάσει στ’ αστέρια. Από μικρός διάβαζε και μελετούσε λογοτεχνία και γερμανική γλώσσα. Ο Σαντ γεννήθηκε στο Ιράκ. Σήμερα ζει στη Γερμανία που τόσο είχε αγαπήσει. Είναι ένας ακόμα μετανάστης. Θα ήθελε να είναι σαν όλους τους άλλους. Θα ήθελε να μπορεί να τους μιλάει. Να μπορεί να μπαίνει στο μετρό. Αλλά είναι ξένος. Ο Σαντ νοιώθει μοναξιά και φόβο. Ζει κλεισμένος στο δωμάτιό του.
Σαντ στ΄αγγλικά σημαίνει λυπημένος. Δεν είναι λυπημένος.
Ο Σαντ είναι ο Άλλος, ο διαφορετικός που “φταίει” για όλα τα κακά και μαύρα της ζωής μας. Είναι ο γείτονάς μας στο Βερολίνο, στη Βιέννη, στα περίχωρα του Παρισιού, στο κέντρο της Αθήνας ή ακόμη πιο κοντά, στη διπλανή πόρτα.
Ο Σαντ βρίσκεται ανάμεσά μας. Ή μήπως μέσα μας;
Πρώτη φορά γνωρίσαμε τη «Βρωμιά» το 1997, πριν 26 χρόνια, όταν παίχτηκε μ’ επιτυχία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη.
Η θεματική επικαιρότητά του έργου τότε, έμοιαζε απόλυτη. Σήμερα, αγγίζει τα όρια της υπερβολής αλλά και της πραγματικότητας.
Ο Robert Schneider δημιούργησε ένα αριστοτεχνικά γραμμένο κείμενο το οποίο διδάσκεται στα Πανεπιστήμια Συγγραφής Θεατρικού Έργου και Σεναρίου.
Ο χαρακτήρας του έργου είναι τόσο αληθινός και συγκλονιστικός που μας κάνει να ταυτιζόμαστε με τις ξένες αλλά τελικά οικείες σε μας ανάγκες του.
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνικά/Κουστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Μαθές
Σχεδιασμός αφίσας: Κάρολος Πορφύρης
Φωτογραφία αφίσας: Γιώργος Γιαννίμπας. Στο ρόλο του Σαντ, ο Κωνσταντίνος Φάμης.
Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 12€, Μειωμένο: 8€.

Περισσότερα

Πολιτισμός

Πέθανε σε ηλικία 45 ετών η ηθοποιός Annie Wesching

Δημοσιεύθηκε

στις

Πέθανε σε ηλικία 45 ετών η ηθοποιός Annie Wesching, γνωστή για το ρόλο της πράκτορα του FBI Renee Walker στη σειρά «24». Η Wesching πέθανε από καρκίνο το πρωί της Κυριακής (29/1).

«Υπάρχει μια τεράστια τρύπα στην ψυχή αυτής της οικογένειας σήμερα. Μας άφησε όμως τα εργαλεία για να τη γεμίσουμε. Βρήκε το θαύμα στην πιο απλή στιγμή. Δεν χρειαζόταν μουσική για να χορέψει. Μας έμαθε να μην περιμένουμε την περιπέτεια να μας βρει. ‘Πήγαινε να τη βρεις. Είναι παντού’. Και θα τη βρούμε», ανέφερε ο σύζυγος της Wersching, Stephen Full, σε γραπτή δήλωση στο CNNi.

Η Wersching έδωσε επίσης τη φωνή για την Tess στο βιντεοπαιχνίδι «The Last of Us».

Η Wersching εμφανιζόταν τακτικά σε δραματικές τηλεοπτικές σειρές καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010. Το 2007, έπαιξε την Amelia Joffe στη μακροχρόνια σαπουνόπερα του ABC «General Hospital».

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ήρθε το 2008, όταν υποδύθηκε την πράκτορα του FBI, Ρενέ Γουόκερ, στο επιτυχημένο σόου της Fox «24», πρωταγωνιστώντας δίπλα στον Κίφερ Σάδερλαντ σε όλη την έβδομη και την όγδοη σεζόν.

Εμφανίστηκε επίσης στη σειρά του 2014 του Amazon Prime «Bosch», ενώ υποδύθηκε το βαμπίρ Lily Salvatore στο «The Vampire Diaries» του CW.

Υποδύθηκε επίσης τη Βασίλισσα Μποργκ, τη διαγαλαξιακή κακιά στο «Star Trek Picard» το 2022, που ήταν μία από τις τελευταίες δουλειές της ηθοποιού.

Περισσότερα

Πολιτισμός

Συνεχίζουν τον αγώνα-Ψήφισμα και του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας κατά της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών

Δημοσιεύθηκε

στις

Συνεχίζουν τον αγώνα τους κατά της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών τους σπουδών και των πτυχίων τους, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, ενώ χθες στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του θέατρου έγινε δεκτό το ψήφισμα που πρότεινε ο πρόεδρος, Πέτρος Βάης.

Στο ψήφισμα του Δ.Σ. του θεάτρου αναφέρεται «η κυβέρνηση, ξαφνικά και χωρίς κανέναν διάλογο με τους ενδιαφερόμενους φορείς, με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022, υποβαθμίζει τις καλλιτεχνικές σπουδές, συμπεριλαμβανομένων των σπουδών στις Δραματικές Σχολές (Δ.Σ.).
 Υποβιβάζει τις σπουδές των Δ.Σ. στην κατηγορία ΔΕ (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), στο επίπεδο δηλαδή του απλού απόφοιτου Λυκείου.
 Αποκλείει τους απόφοιτους των Δ.Σ. από το διορισμό τους στο δημόσιο.
 Υποβιβάζει μισθολογικά τους απόφοιτους Δ.Σ., που δεν έχουν τίτλους ΑΕΙ, ΤΕΙ, παρακάμπτοντας το Ν.4325/15 που κατέτασσε τους απόφοιτους των Δ.Σ. στην κατηγορία ΤΕ (Τεχνολογική Εκπαίδευση).
 Αρνείται το αίτημα για δημόσια-δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
 Προκαλεί ανάπτυξη των κολεγίων στον τομέα των καλλιτεχνικών σπουδών και τη μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση των λαϊκών οικογενειών.
 Δημιουργεί διάφορες κατηγορίες καλλιτεχνών και διασπά την ενότητα του κλάδου.
 Εντείνει την εκμετάλλευση των καλλιτεχνών από τις μεγάλες εταιρίες παραγωγής θεαμάτων.
 Οδηγεί σε προϊόντα πολιτισμού χαμηλού επιπέδου και κυριαρχίας των μεγάλων εταιριών παραγωγής προϊόντων υποκουλτούρας.
Στηρίζουμε τις θέσεις που αναβαθμίζουν τις καλλιτεχνικές σπουδές:
 Άμεση απόσυρση του ΠΔ
 Δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση, με αναβάθμισή της από τα πρώτα σχολικά χρόνια ως το Πανεπιστήμιο.
 Μεταδευτεροβάθμια καλλιτεχνική εκπαίδευση αποκλειστικά ανώτατου, πανεπιστημιακού επιπέδου. Οι σημερινοί απόφοιτοι δραματικών σχολών να μπορούν να αντιστοιχίσουν τα πτυχία τους με τα πανεπιστημιακά, μέσα από
προβλεπόμενες διαδικασίες. Συμπαραστεκόμαστε και στηρίζουμε τον αγώνα των σπουδαστών της Δραματικής μας Σχολής, για να ανατρέψουν τις επιλογές που θίγουν τα δικαιώματά τους, μαζί με τους άλλους καλλιτέχνες στον χώρο της μουσικής, του χορού και όλων των παραστατικών τεχνών».

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα