Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023
Connect with us

Πολιτισμός

Ο Ηνίοχος των Δελφών όπως δεν τον ξέραμε

Δημοσιεύθηκε

στις

Επιβλητικός, καθώς στέκεται ευθυτενής πάνω στο άρμα του, είναι αναγνωρίσιμος με την πρώτη ματιά, διότι αποτελεί ένα από τα πλέον εμβληματικά και ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα χάλκινα γλυπτά του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Είναι όμως η εικόνα που έχουμε για τον Ηνίοχο των Δελφών η πραγματική; Ή μήπως πίσω από το πρασινωπό άγαλμα που δεσπόζει στο μουσείο του διασημότερου μαντείου της αρχαιότητας «κρυβόταν» ένας υπέρλαμπρος νέος με κόκκινα χείλη, δόντια από ασήμι, μάτια καμωμένα από τέσσερις διαφορετικούς λίθους και ταινία γύρω από το κεφάλι κοσμημένη με έναν ασημένιο μαίανδρο;

Αυτήν ακριβώς την εικόνα του Ηνιόχου, με ακρίβεια που αγγίζει το 100%, υποστηρίζει πως αποκατέστησε πολυμελής ερευνητική ομάδα που αποτελείται από στελέχη της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδος, του Μουσείου του Λούβρου, του Κέντρου Ερευνας και Συντήρησης των Μουσείων της Γαλλίας, με τη σύμπραξη ελληνικών και γαλλικών φορέων. Και θα παρουσιάσει το αποτέλεσμα της τριετούς μελέτης της (2019-2021) την 1η Δεκεμβρίου μέσω ενός ντοκιμαντέρ κι ενός επιστημονικού συνεδρίου που θα ακολουθήσει τις επόμενες ημέρες. «Για πρώτη φορά έχουμε τη σωστή εικόνα του Ηνιόχου βασισμένη σε αναλύσεις που δεν είχαν γίνει ποτέ μέχρι σήμερα. Είναι ένας γνωστός άγνωστος, τον οποίο καταφέραμε να ξεκλειδώσουμε. Καθετί που παρουσιάζουμε είναι απολύτως τεκμηριωμένο», λέει στα «ΝΕΑ» η διευθύντρια της Γαλλικής Σχολής Αθηνών Βερονίκ Σανκόφσκι.

Στέλιος Καζαντζίδης: Πώς μια χειροβομβίδα τον έκανε να εγκαταλείψει τις νυχτερινές πίστες
«Τα χρώματα δεν είναι επίθετα. Πρόκειται για διαφορετικά κράματα μετάλλων, στη σύνθεση των οποίων οφείλεται και το διαφορετικό χρώμα», εξηγεί ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Συντήρησης της ΓΣΑ Αριστοφάνης Κωνσταντάτος και επισημαίνει πως το πράσινο χρώμα με το οποίο έχει ταυτιστεί το γλυπτό που χρονολογείται μεταξύ των ετών 478 και 474 π.Χ. οφείλεται στα ανθρακικά προϊόντα διάβρωσης που έχουν επικαθίσει στην επιδερμίδα του μετάλλου. Οσοι το θαύμαζαν στο Ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς αντίκριζαν έναν νικητή της αρματοδρομίας των Πυθίων που έλαμπε στο χρυσαφί του ορείχαλκου. Τα μάτια του δε ήταν λίθινα και ο αρχαίος τεχνίτης είχε χρησιμοποιήσει οψιδιανό για το μαύρο της κόρης, καλχηδόνιο για να αποδώσει το καφέ χρώμα της ίριδας, μαγνησίτη για το λευκό του σκληρού χιτώνα και κοράλλι για να σχηματίσει τον δακρυϊκό αδένα.

Κάτω από την επιφάνεια

Το αληθινό πρόσωπο του Ηνιόχου μπορεί να είναι εκείνο που κλέβει εν πρώτοις την παράσταση, δεν είναι όμως η μοναδική έκπληξη που κρύβει αυτή η έρευνα. Για πρώτη φορά οι επιστήμονες κατάφεραν να δουν τα «σωθικά» του αγάλματος, να διαπιστώσουν τον τρόπο κατασκευής του και να βρεθούν μπροστά σε απρόσμενα συμπεράσματα. «Είναι γεγονός ότι προέκυψαν πολλές εκπλήξεις. Μία από αυτές είναι ότι ο Ηνίοχος δεν είναι μονοκόμματος. Πρόκειται για ένα σύνθετο γλυπτό που αποτελείται από πολλά διαφορετικά τμήματα – άγνωστο ακόμη πόσα ακριβώς καθώς η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη -, ενωμένα με “ραφές”, κάτι που δεν γνωρίζαμε, καθώς εξωτερικά είναι τόσο τέλειος, ώστε οι ενώσεις να μη διακρίνονται διά γυμνού οφθαλμού», λέει ο Αριστοφάνης Κωνσταντάτος και η Βερονίκ Σανκόφσκι προσθέτει: «Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι δεν έχουν όλα τα τμήματα του Ηνιόχου την ίδια προέλευση. Το υλικό για το κυρίως σώμα εκτιμούμε ότι προέρχεται από τη Σίφνο, αλλά έχουμε εντοπίσει ακόμη τουλάχιστον τέσσερα κράματα και λίθους με καταγωγή από τις Κυκλάδες έως την ιταλική χερσόνησο. Κι αυτή η διαπίστωση κάνει τον Ηνίοχο να μοιάζει με ένα πορτρέτο του ελληνικού κόσμου του 5ου αι. π.Χ. που δεν θα μπορούσε να βρίσκεται πουθενά αλλού πέρα από τον Ομφαλό της Γης, τους Δελφούς. Εκείνο όμως που ξεπέρασε κάθε φαντασία είναι πόσο προχωρημένες ήταν οι τεχνικές γνώσεις των καλλιτεχνών στις αρχές του 5ου αι. π.Χ. Οι πληροφορίες που είχαμε από τις πηγές δεν ήταν λεπτομερείς. Μέχρι τώρα βασιζόμασταν σε υποθέσεις και τώρα έχουμε τις αποδείξεις».

Επιστρατεύοντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας και αξιοποιώντας διαγνωστικές μη καταστρεπτικές μεθόδους, η ερευνητική ομάδα μεταξύ άλλων είδε για πρώτη φορά το εσωτερικό του Ηνιόχου. «Μοιάζει με αδρό πατημένο πηλόχωμα», περιγράφει ο κ. Κωνσταντάτος. Η ομάδα εντόπισε επίσης τις καρφίδες με τις οποίες συγκρατούνταν το πήλινο πρόπλασμα, πάνω στο οποίο χυτεύτηκε το γλυπτό, ενώ ήδη έχουν ληφθεί δείγματα χώματος από τον πυρήνα του Ηνιόχου για περαιτέρω ανάλυση.

Σε «πυρηνικό εργαστήριο»

Για να εξαχθούν όλα αυτά τα συμπεράσματα και να γνωρίσουμε την αληθινή όψη του Ηνιόχου αλλά και τα μυστικά που κρύβει στο εσωτερικό του, χρειάστηκε οι ερευνητές να στήσουν ένα διαγνωστικό κέντρο γύρω από το εμβληματικό γλυπτό μέσα στο Μουσείο των Δελφών, αφού δεν δύναται να μετακινηθεί. Για να μπορέσουν να προχωρήσουν στην ακτινογραφία του χρειάστηκαν μια ραδιενεργή πηγή – ιριδίου -, η εφαρμογή της οποίας έπρεπε για πρώτη φορά στην Ελλάδα να γίνει σε δημόσιο χώρο. Το εγχείρημα αποδείχθηκε ακόμη δυσκολότερο καθώς το εργοτάξιο γύρω από τον Ηνίοχο στηνόταν σε καθημερινή βάση τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας που είχαν οριστεί από τον «Δημόκριτο» και εν συνεχεία αποσυρόταν για να λειτουργήσει το μουσείο, ενώ πολλές φορές οι μελετητές έπρεπε να εργάζονται ως τα μεσάνυχτα. Εκτός από τις πρώτες του ακτινογραφίες εξετάστηκε εσωτερικά με ιατρικό ενδοσκόπιο, το οποίο πέρασε από οπές που υπάρχουν εξαιτίας μιας θραύσης στην πλάτη και διατρήσεων στα πόδια, οπότε και αποκαλύφθηκαν οι κατασκευαστικές του λεπτομέρειες. Εξετάστηκε δε και με υπερήχους, οπότε και χρειάστηκε να φτιαχτεί ένα ειδικό τζελ ως αγωγός μετάδοσης του σήματος, καθώς εκείνο που χρησιμοποιείται στις δικές μας εξετάσεις δεν μπορούσε να εφαρμοστεί επειδή βασίζεται στο νερό και θα είχε καταστρεπτικές συνέπειες στην επαφή του με το μέταλλο.

«Εν κατακλείδι μπορούμε να πούμε ότι ο Ηνίοχος είναι αποτέλεσμα συσσωρευμένης εμπειρίας. Είναι το απόσταγμα της τέχνης και της τεχνολογίας της εποχής», καταλήγουν η Βαλερί Σανκόφσκι και ο Αριστοφάνης Κωνσταντάτος επισημαίνοντας πως η έρευνα δεν έχει ολοκληρωθεί. «Υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος και πολλή δουλειά. Το μεγάλο κέρδος είναι ότι δουλέψαμε πάνω στον Ηνίοχο που είναι με βεβαιότητα χρονολογημένος και μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο και οδηγός για άλλες μελέτες και συγκρίσεις. Τα συμπεράσματα της έρευνάς μας είναι το δώρο του Ηνιόχου προς τον κόσμο».

tanea.gr

Πολιτισμός

Mία παράσταση… «γροθιά»-Σήμερα και αύριο στην Πάτρα ο συγκλονιστικός μονόλογος του Κωνσταντίνου Φάμη στο αντιρατσιστικό έργο «Βρωμιά»

Δημοσιεύθηκε

στις

Κατέκτησε το κοινό, αποσπώντας θετικές κριτικές, καθώς μιλά για όσα δεν πρέπει να… ειπωθούν! Η «Βρωμιά» του Robert Schneider με τον Κωνσταντίνο Φάμη σ’ έναν συγκλονιστικό μονόλογο σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Πολυχρονοπούλου ανεβαίνει στο θέατρο «Όροφως» στην Πάτρα σήμερα και αύριοι, στις 21.00.

Ένα αντιρατσιστικό έργο για το φόβο και τη μοναξιά.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Ο Σαντ είναι τριάντα χρονών. Από μικρός ονειρευόταν να φτάσει στ’ αστέρια. Από μικρός διάβαζε και μελετούσε λογοτεχνία και γερμανική γλώσσα. Ο Σαντ γεννήθηκε στο Ιράκ. Σήμερα ζει στη Γερμανία που τόσο είχε αγαπήσει. Είναι ένας ακόμα μετανάστης. Θα ήθελε να είναι σαν όλους τους άλλους. Θα ήθελε να μπορεί να τους μιλάει. Να μπορεί να μπαίνει στο μετρό. Αλλά είναι ξένος. Ο Σαντ νοιώθει μοναξιά και φόβο. Ζει κλεισμένος στο δωμάτιό του.
Σαντ στ΄αγγλικά σημαίνει λυπημένος. Δεν είναι λυπημένος.
Ο Σαντ είναι ο Άλλος, ο διαφορετικός που “φταίει” για όλα τα κακά και μαύρα της ζωής μας. Είναι ο γείτονάς μας στο Βερολίνο, στη Βιέννη, στα περίχωρα του Παρισιού, στο κέντρο της Αθήνας ή ακόμη πιο κοντά, στη διπλανή πόρτα.
Ο Σαντ βρίσκεται ανάμεσά μας. Ή μήπως μέσα μας;
Πρώτη φορά γνωρίσαμε τη «Βρωμιά» το 1997, πριν 26 χρόνια, όταν παίχτηκε μ’ επιτυχία στο Θέατρο του Νέου Κόσμου σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη.
Η θεματική επικαιρότητά του έργου τότε, έμοιαζε απόλυτη. Σήμερα, αγγίζει τα όρια της υπερβολής αλλά και της πραγματικότητας.
Ο Robert Schneider δημιούργησε ένα αριστοτεχνικά γραμμένο κείμενο το οποίο διδάσκεται στα Πανεπιστήμια Συγγραφής Θεατρικού Έργου και Σεναρίου.
Ο χαρακτήρας του έργου είναι τόσο αληθινός και συγκλονιστικός που μας κάνει να ταυτιζόμαστε με τις ξένες αλλά τελικά οικείες σε μας ανάγκες του.
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνικά/Κουστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Μαθές
Σχεδιασμός αφίσας: Κάρολος Πορφύρης
Φωτογραφία αφίσας: Γιώργος Γιαννίμπας. Στο ρόλο του Σαντ, ο Κωνσταντίνος Φάμης.
Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 12€, Μειωμένο: 8€.

Περισσότερα

Πολιτισμός

Πέθανε σε ηλικία 45 ετών η ηθοποιός Annie Wesching

Δημοσιεύθηκε

στις

Πέθανε σε ηλικία 45 ετών η ηθοποιός Annie Wesching, γνωστή για το ρόλο της πράκτορα του FBI Renee Walker στη σειρά «24». Η Wesching πέθανε από καρκίνο το πρωί της Κυριακής (29/1).

«Υπάρχει μια τεράστια τρύπα στην ψυχή αυτής της οικογένειας σήμερα. Μας άφησε όμως τα εργαλεία για να τη γεμίσουμε. Βρήκε το θαύμα στην πιο απλή στιγμή. Δεν χρειαζόταν μουσική για να χορέψει. Μας έμαθε να μην περιμένουμε την περιπέτεια να μας βρει. ‘Πήγαινε να τη βρεις. Είναι παντού’. Και θα τη βρούμε», ανέφερε ο σύζυγος της Wersching, Stephen Full, σε γραπτή δήλωση στο CNNi.

Η Wersching έδωσε επίσης τη φωνή για την Tess στο βιντεοπαιχνίδι «The Last of Us».

Η Wersching εμφανιζόταν τακτικά σε δραματικές τηλεοπτικές σειρές καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010. Το 2007, έπαιξε την Amelia Joffe στη μακροχρόνια σαπουνόπερα του ABC «General Hospital».

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ήρθε το 2008, όταν υποδύθηκε την πράκτορα του FBI, Ρενέ Γουόκερ, στο επιτυχημένο σόου της Fox «24», πρωταγωνιστώντας δίπλα στον Κίφερ Σάδερλαντ σε όλη την έβδομη και την όγδοη σεζόν.

Εμφανίστηκε επίσης στη σειρά του 2014 του Amazon Prime «Bosch», ενώ υποδύθηκε το βαμπίρ Lily Salvatore στο «The Vampire Diaries» του CW.

Υποδύθηκε επίσης τη Βασίλισσα Μποργκ, τη διαγαλαξιακή κακιά στο «Star Trek Picard» το 2022, που ήταν μία από τις τελευταίες δουλειές της ηθοποιού.

Περισσότερα

Πολιτισμός

Συνεχίζουν τον αγώνα-Ψήφισμα και του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας κατά της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών

Δημοσιεύθηκε

στις

Συνεχίζουν τον αγώνα τους κατά της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών τους σπουδών και των πτυχίων τους, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, ενώ χθες στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του θέατρου έγινε δεκτό το ψήφισμα που πρότεινε ο πρόεδρος, Πέτρος Βάης.

Στο ψήφισμα του Δ.Σ. του θεάτρου αναφέρεται «η κυβέρνηση, ξαφνικά και χωρίς κανέναν διάλογο με τους ενδιαφερόμενους φορείς, με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022, υποβαθμίζει τις καλλιτεχνικές σπουδές, συμπεριλαμβανομένων των σπουδών στις Δραματικές Σχολές (Δ.Σ.).
 Υποβιβάζει τις σπουδές των Δ.Σ. στην κατηγορία ΔΕ (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), στο επίπεδο δηλαδή του απλού απόφοιτου Λυκείου.
 Αποκλείει τους απόφοιτους των Δ.Σ. από το διορισμό τους στο δημόσιο.
 Υποβιβάζει μισθολογικά τους απόφοιτους Δ.Σ., που δεν έχουν τίτλους ΑΕΙ, ΤΕΙ, παρακάμπτοντας το Ν.4325/15 που κατέτασσε τους απόφοιτους των Δ.Σ. στην κατηγορία ΤΕ (Τεχνολογική Εκπαίδευση).
 Αρνείται το αίτημα για δημόσια-δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
 Προκαλεί ανάπτυξη των κολεγίων στον τομέα των καλλιτεχνικών σπουδών και τη μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση των λαϊκών οικογενειών.
 Δημιουργεί διάφορες κατηγορίες καλλιτεχνών και διασπά την ενότητα του κλάδου.
 Εντείνει την εκμετάλλευση των καλλιτεχνών από τις μεγάλες εταιρίες παραγωγής θεαμάτων.
 Οδηγεί σε προϊόντα πολιτισμού χαμηλού επιπέδου και κυριαρχίας των μεγάλων εταιριών παραγωγής προϊόντων υποκουλτούρας.
Στηρίζουμε τις θέσεις που αναβαθμίζουν τις καλλιτεχνικές σπουδές:
 Άμεση απόσυρση του ΠΔ
 Δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση, με αναβάθμισή της από τα πρώτα σχολικά χρόνια ως το Πανεπιστήμιο.
 Μεταδευτεροβάθμια καλλιτεχνική εκπαίδευση αποκλειστικά ανώτατου, πανεπιστημιακού επιπέδου. Οι σημερινοί απόφοιτοι δραματικών σχολών να μπορούν να αντιστοιχίσουν τα πτυχία τους με τα πανεπιστημιακά, μέσα από
προβλεπόμενες διαδικασίες. Συμπαραστεκόμαστε και στηρίζουμε τον αγώνα των σπουδαστών της Δραματικής μας Σχολής, για να ανατρέψουν τις επιλογές που θίγουν τα δικαιώματά τους, μαζί με τους άλλους καλλιτέχνες στον χώρο της μουσικής, του χορού και όλων των παραστατικών τεχνών».

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα