Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023
Connect with us

Πολιτισμός

La Repubblica: Ελλάδα και Βρετανία «κοντά σε συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα»

Δημοσιεύθηκε

στις

Δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδα La Repubblica αναφέρει ότι «Ελλάδα και Βρετανία δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά σε συμφωνία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα».

Παραπέμποντας σε δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας The Telegraph, προσθέτει πως «ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου και πρώην υπουργός Oικονομικών Τζορτζ Όσμπορν φέρεται να προσέφερε κλάδο ελαίας στην Αθήνα: δάνειο μακράς διαρκείας των Γλυπτών, εκ περιτροπής αποστολή τους στην Ελλάδα με αντάλλαγμα άλλες αρχαιότητες οι οποίες θα εκτίθενται στο Λονδίνο».

Η εφημερίδα προσθέτει ότι «η προσωρινή διευθέτηση που προτείνει ο Όσμπορν θα αποτελούσε σημαντική επικοινωνιακή νίκη για τους Έλληνες και βάση για βελτίωση της συμφωνίας, η οποία μπορεί να αποκτήσει πιο οριστική μορφή τα επόμενα χρόνια».

«Τους τελευταίους δυο μήνες πνέει άνεμος αισιοδοξίας, μετά από ορισμένες ‘άκρως μυστικές’ συναντήσεις στην καρδιά του Λονδίνου τις περασμένες εβδομάδες», προσθέτει η έγκυρη εφημερίδα της Ρώμης.

Η ιταλική εφημερίδα υπενθυμίζει ότι τόσο αμερικανικά μουσεία, όσο και ο πάπας Φραγκίσκος ανακοίνωσαν ότι θα επιστρέψουν στην Ελλάδα θραύσματα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα και καταλήγει υπογραμμίζοντας: «η πίεση σε διεθνές επίπεδο αυξάνεται ολοένα περισσότερο και είναι ολοένα πιθανότερο το Λονδίνο με κάποιο τρόπο τελικά να ενδώσει».

Πάντως πηγές προσκείμενες στο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διέψευσαν την Τετάρτη δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg που ανέφερε επίσης πως οι δύο πλευρές βρίσκονται «κοντά σε συμφωνία» για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο πλαίσιο πολιτιστικής ανταλλαγής.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Events

Στη Διακίδειο Σχολή ο Σωτήρης Νικολακόπουλος την Τετάρτη

Δημοσιεύθηκε

στις

Η ΔΙΑΚΙΔΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ ΛΑΟΥ ΠΑΤΡΩΝανακοινώνει ότι   στις 22 Μαρτίου 2023 ημέρα Τετάρτη και ώρα 19:00 μμ. στην αίθουσα επί της οδού Κανάρη 58 και Κανακάρη στη Πάτρα  Θα μιλήσει ο  Ποιητής, Δοκιμιογράφος, Κριτικός : Σωτήρης Νικολακόπουλος Μέλους της  – Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών (Ε.Ε.Λ) – Μέλος του Κύκλου ΠοιητώνΜε θέμα: Η Διαδρομή της Λογοτεχνίας από την ΠάτραΧαιρετίζει ο πρόεδρος της Διακιδειου : κος Αθανασόπουλος Ιωάννης Απαγγέλει η ποιήτρια : κα Μάρθα ΒασκαντήραΜε Ιδιαίτερη Εκτίμησητο Δ.Σ. της Διακιδειου Σχολής Λαού Πατρών

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 1821: Κανέλλος Δεληγιάννης, ο φιλικός Μωραΐτης στρατηγός

Δημοσιεύθηκε

στις

της ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΥΚΟΠΟΥΛΟΥ

Ο Κανέλλος Δεληγιάννης γεννήθηκε στα Λαγκάδια Γορτυνίας το 1780 και ήταν γιος του προκρίτου Ιωάννη Δεληγιάννη Παπαγιαννόπουλου ενός εκ των ισχυρότερων προσωπικοτήτων της εποχής. Παντρεύτηκε την Αθανασία Α. Παπατσώνη, συγγενή του ομώνυμου προκρίτου, και απέκτησαν μία κόρη, τη Μαρία.

Τις παραμονές της Επανάστασης βρισκόταν στην Κωνσταντινούπολη με τον αδελφό του ενώ στα απομνημονεύματά του λέει ότι μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία από τον Παναγιώτη Σέκερη Ωστόσο στον κατάλογο των φοιτητών του Σέκερη αναγράφεται ότι ο Κανέλλος μυήθηκε στην Τριπολιτσά από τον Παναγιώτη Αρβάλη στις 10 Σεπτεμβρίου 1819. Στη συνέχεια, από τον Κανέλλο μυήθηκαν οι αδερφοί του Δημήτριος και Κωνσταντίνος.

Με την έναρξη του αγώνα χρηματοδότησε τις επαναστατικές κινήσεις στην Πελοπόννησο.  Τον Φεβρουάριο του 1821 ο Κανέλλος συναντήθηκε στα Λαγκάδια με τον Παπαφλέσσα με τον οποίο διαφώνησε για τη δυνατότητα έναρξης του αγώνα στις 23 Μαρτίου όμως με τους αδερφούς του και τους Αθηναίους κήρυξε την επανάσταση στη Γορτυνία και πολιόρκησαν τους Τούρκους στην Καρύταινα στις 7 Απριλίου 1821.

Συμμετέχει ενεργά στην πολιορκία της Τριπολιτσάς, ενώ στην πρώτη εθνοσυνέλευση εκλέγεται μέλος του εκτελεστικού και το Μάρτιο του 1822 παίρνει μέρος στην πολιορκία του Κάστρου της Πάτρας. Ένα μήνα αργότερα, εκστρατεύει στη Δυτική Ελλάδα όπου λαμβάνει μέρος στη μάχη του Πέτα, στις 2 Ιουνίου. Εκεί οι ελληνικές δυνάμεις ηττώνται.  Στις 17 Μαΐου 1822 ονομάζεται από την προσωρινή διοίκηση στρατηγός και αναλαμβάνει την εκστρατεία στη Στερεά Ελλάδα.

Οι αμφιλεγόμενες σχέσεις με την οικογένεια του Κολοκοτρώνη δημιουργούν άλλοτε αντιπαλότητες άλλοτε προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος. Σε μία τέτοια προσπάθεια, ο Κανέλλος αρραβωνιάζει την κόρη του με το μικρό γιο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη Κολίνο.

Διετέλεσε πληρεξούσιος τη δεύτερη εθνοσυνέλευση του Άστρους εκπροσωπώντας τους στρατιωτικούς όπως και στην τρίτη εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου του 1826 και της Τροιζήνας το 1827 αλλά και στην πρώτη εν Αθήναις εθνοσυνέλευση μετά την αλλαγή του πολιτεύματος το 1843 1844. Από το 1824 συμμάχησε με τον Ιωάννη Κωλέττη και εντάχθηκε στο Γαλλικό κόμμα αποσύρθηκε από την πολεμική δράση μετά την ήττα των Πελοποννησίων στον δεύτερο εμφύλιο πόλεμο αφού συνελήφθη από την κυβέρνηση Κουντουριώτη και όπως και ο Κολοκοτρώνης κρατήθηκε στη Μονή του Προφήτη Ηλία της Ύδρας. Ελευθερώθηκε τελικά με την αμνηστία που δόθηκε το Μάιο του 1825 όταν ο Αιγύπτιος Ιμπραήμ πασάς απειλούσε την Πελοπόννησο και υπέγραψε την πράξη υποτέλειας προς την Αγγλία το καλοκαίρι του 1825. Το 1827 στην τρίτη εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας συγκρούστηκε με τους Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και Γεωργίο Κουντουριώτη για το θέμα της διανομής των εθνικών γαιών. Στις εκλογές του 1844 συμμάχησε εκλογικά στη Γορτυνία με τον Γενναίο Κολοκοτρώνη και τον Δημήτριο Πλαπούτα.

Το Δεκέμβριο του 1844 μετά την επικράτηση του γαλλικού κόμματος στις βουλευτικές εκλογές ο Κανέλλος Δεληγιάννης εκλέγεται πρόεδρος της βουλής στις 20 Δεκεμβρίου 1844 διαδεχόμενος τον προσωρινό πρόεδρο Νικηταρά. Τα απομνημονεύματά του θεωρούνται από τους ιστορικούς αρκετά αμφιλεγόμενα. Με την αρχή του κειμένου του, ένας βασικός στόχος των γραπτών του φαίνεται πως είναι να τεκμηριώσει την υφεσιακή, έναντι των Τούρκων, στάση του πατέρα του ως ευεργετική για τον ελληνικό πληθυσμό και τη διατήρηση της ειρήνης στον Μοριά. Ένας από τους στόχους του τρίτομου έργου του θεωρείται πως είναι να εξυψώσει την οικογένειά του και γενικώς την τάξη των προκρίτων αγωνιστών τους οποίους υπερασπίζεται σθεναρά κόντρα σε-μεταξύ άλλων-σημαντικούς αγωνιστές της επανάστασης που ανήκαν σε άλλες τάξεις. Μέσα στα κείμενά του είναι εμφανής η επιθετική κριτική του έναντι αρκετών αγωνιστών της επανάστασης και κυρίως κατά του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, όπως επίσης αναφέρεται και σε αιματηρές διαμάχες των οικογενειών των προκρίτων της Πελοποννήσου πριν την επανάσταση, που ευθύνονταν σημαντικά για το ξεκίνημά της. Συγκρινόμενα με εκείνα των Μακρυγιάννη ή του Κασομούλη, δεν είναι ανάλογο «από την άποψη της παιδείας». Απεβίωσε στην Αθήνα στις 18 Σεπτεμβρίου 1862.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

Δεληγιάννης Κ., Απομνημονεύματα, Αθήνα 2005

Κωνσταντάρας Κ. Τα πρόσωπα του 1821, τομ. Α’, Αθήνα 2021

Μέξας Γ. Βαλέριος, Οι Φιλικοί, Κατάλογος των μελών της Φιλικής Εταιρείας εκ του αρχείου Σέκερη

Περισσότερα

Πολιτισμός

«Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι»-Η θεατρική διασκευή της Δήμητρας Παπαδοπούλου κάνει «στάση» και στην Πάτρα την ερχόμενη Δευτέρα

Δημοσιεύθηκε

στις

Τι κοινό θα μπορούσε να συνδέει έναν «Νεοέλληνα» με τον κορυφαίο μυθιστορηματογράφο Φ. Ντοστογιέφσκι; Η θεατρική διασκευή της Δήμητρας Παπαδοπούλου αποπειράται να δώσει εξηγήσεις για την ιδιότυπη αυτή συσχέτιση…

Η παράσταση «Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι» σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη με τον Παύλο Λουτσίδη, έρχεται και στην Πάτρα, στο θέατρο «Πάνθεον» την ερχόμενη Δευτέρα 27 Μαρτίου, στις 21.00.

Ο ήρωας της παράστασης, είναι ο άνθρωπος της διπλανής μας πόρτας. Η καλοπληρωμένη δουλειά του, το καλό σπίτι και το ακριβό αυτοκίνητο είναι τα προϊόντα της ευημερίας και οι προϋποθέσεις της αναγνώρισης του ως «επιτυχημένου» μέλους της κοινωνίας μας.. Οι μετανάστες και οι κακόφημες γειτονιές πλήττουν την αισθητική του, ενώ απαραίτητο αξεσουάρ-επιβεβαίωση της ανδρικής του ταυτότητας.. η Εύα, μια αιθέρια ύπαρξη… Όλα αυτά προ κρίσης…

Χειρότερο εφιάλτη δεν θα μπορούσε να ζήσει ο ήρωας μας. Θύμα της οικονομικής κρίσης ζει, πλέον, σε ένα υπόγειο στον Αγ. Παντελεήμονα χωρίς δουλειά και χωρίς τη συνοδεία του μέχρι πρότινος «status» του, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Μοναδική του συντροφιά, τα τεράστια χρέη του και ένα βιβλίο που έπεσε τυχαία στα χέρια του. «Το όνειρο ενός γελοίου». Διαβάζοντας το συνειδητοποίει πόσο μάταιη και αδιέξοδη ήταν η ζωή του και πόσο «γελοίος», μπορεί να θεωρείται όποιος στηρίζει την ευτυχία του στα υλικά αγαθά και τις εφήμερες απολαύσεις. Ακόμα, την οδύνη που μπορεί να νιώσει κάποιος, όταν έρχεται αντιμέτωπος με τη «γελοιότητα» που κάποτε όριζε ως «ευτυχία». Ένας τέτοιος άνθρωπος καλείται είτε να επαναπροσδιορίσει τη ζωή του, είτε να παραιτηθεί από αυτή. Ακόμα και να της δώσει οριστικό τέρμα…

Ένα ερώτημα τον βασανίζει όσο τον παρακολουθούμε επί σκηνής και συμπάσχουμε με το δράμα του. «Να ζει κανείς ή να μη ζει;». Την απάντηση τελικά τη βρίσκει μόνος του με τη βοήθεια του πολύτιμου φίλου του Ντοστογιέφσκι. Τελικά οι μετανάστες δεν φαντάζουν τόσο αποκρουστικοί,  οι πλατείες αποκτούν χρώμα και η ζωή νόημα, αφού η ανιδιοτελής αγάπη λειτουργεί ως αντίδοτο για όλες τις απώλειες.

Ένα έργο για τη ζωή, βγαλμένο από την ίδια τη ζωή. Ίσως μετά το τέλος της παράστασης ο γείτονας σας φανεί λιγότερο ενοχλητικός, η φασαρία της γειτονιάς περισσότερο υποφερτή, τα προβλήματα πιο εύκολα αντιμετωπίσιμα, τα εμπόδια όχι και τόσο ανυπέρβλητα. Έστω και για λίγο…

Η παράσταση απευθύνεται σε ηλικίες από 14 ετών και άνω.

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 15€, Φοιτητικό – ΑΜΕΑ – Ανέργων: 12€.

Προπώληση εισιτηρίων: Ticket Services: 13€. Πληροφορίες, τηλ. 2610 325778

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα