Connect with us

Ελλάδα

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Νόμιμη η μετάθεση του σταθμάρχη – Τι ορίζει ο νόμος

Published

on

Σε σχέση με το θέμα που είδε το φως της δημοσιότητας όσον αφορά τη νομιμότητα ή μη της τοποθέτησης στη θέση εργασίας του σταθμάρχη κατά το τραγικό ατύχημα στα Τέμπη λόγω ορίου ηλικίας, η δικηγόρος Μαργαρίτα Κάρδαρη έκανε κάποιες διευκρινίσεις στο Newsbeast.

«Είναι ένα τραγικό δυστύχημα και η Ελλάδα έχει βυθιστεί στο πένθος» είπε αρχικά η κα Κάρδαρη και στη συνέχεια εξήγησε το τι ισχύει για τις προσλήψεις των εργαζομένων στο Δημόσιο.

«Κάθε φορά που θα προσληφθεί κάποιος στο Δημόσιο είτε στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα προκηρύσσονται οι θέσεις εργασίας και αναγράφονται ρητά τα προσόντα για τη συμμετοχή και την επιλογή μεταξύ αυτών και του ορίου της ηλικίας» επισήμανε η δικηγόρος. Ειδικά για τον σταθμάρχη Λάρισας, που είχε μεταταχθεί στον ΟΣΕ από το υπουργείο Παιδείας και ανέλαβε το συγκεκριμένο πόστο ύστερα από εξάμηνη εκπαίδευση σε ηλικία 59 ετών, η κα Κάρδαρη είπε πως: «Ο εν λόγω υπάλληλος ήταν μετατασσόμενος και δεν είχε περιορισμό ορίου ηλικίας». Σημειώνεται πως ο σταθμάρχης την Κυριακή κρίθηκε προφυλακιστέος για τον ρόλο και τα λάθη του στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Γνωμοδότηση του Συνηγόρου του Πολίτη

Σύμφωνα με την από 2021 Γνωμοδότηση Συνηγόρου του Πολίτη Με τον Ν. 4443/2016, ο οποίος αντικατέστησε τον προϊσχύοντα Ν. 3304/05 και ενσωμάτωσε στο εθνικό δίκαιο τις διατάξεις των Οδηγιών 2000/43/ΕΚ & 2000/78/ΕΚ, θεσπίστηκε το γενικό πλαίσιο ρύθμισης για την καταπολέμηση των διακρίσεων λόγω χρώματος, εθνικής καταγωγής, γενεαλογικών πεποιθήσεων ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου.

Με το άρθρο 2 του ιδίου νόμου, απαγορεύτηκε κάθε μορφή διάκρισης για καθέναν από τους προαναφερόμενους λόγους, είτε άμεσης είτε έμμεσης. Η απαγόρευση της διακριτικής μεταχείρισης εφαρμόζεται, καταρχήν, σε όλα τα πρόσωπα στον τομέα της εργασίας και της απασχόλησης, που μεταξύ άλλων, καταλαμβάνει και «α) τους όρους πρόσβασης στην εργασία και την απασχόληση εν γένει, συμπεριλαμβανομένων των κριτηρίων επιλογής και των όρων πρόσληψης, ανεξάρτητα από τον κλάδο δραστηριότητας και σε όλα τα επίπεδα της επαγγελματικής ιεραρχίας… » (άρ. 3 παράγρ. I περίπτ. α) του Ν. 4443/2016).

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ)

Επιπλέον, η κα Κάρδαρη είπε πως: «Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) έχει κατ’ επανάληψη κληθεί να εκφράσει θέση επί της διαφορετικής μεταχείρισης λόγω ηλικίας, σε περιπτώσεις θέσπισης ηλικιακών ορίων, ως όρων πρόσβασης στην εργασία. Το ΔΕΕ έχει κρίνει ότι ουσιαστική κα 1 καθοριστική επαγγελματική προϋπόθεση δεν μπορεί να συνιστά η ηλικία αυτοτελώς, αλλά ένα
χαρακτηριστικό που συνδέεται με αυτή . Ιδίως σε περιπτώσεις πρόσληψης προσωπικού στα Σώματα Ασφαλείας, λαμβάνοντας υπόψη τα καθήκοντα που καλείται να ασκήσει το προσλαμβανόμενο σε συγκεκριμένες θέσεις προσωπικό, το ΔΕΕ έχει συχνά θεωρήσει τη θέσπιση ηλικιακών ορίων
επαρκώς αιτιολογημένη, κρίνοντας μάλιστα θεμιτή την επιδίωξη ενός φορέα να διασφαλίσει την ύπαρξη ικανού αριθμού υπαλλήλων για την εκτέλεση απαιτητικών, από πλευράς σωματικών δυνάμεων, καθηκόντων και μάλιστα, για αρκούντως μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της υπηρεσίας. Ωστόσο, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, το κατά πόσον είναι αιτιολογημένη η διαφορετική μεταχείριση λόγω ηλικίας κρίνεται με βάση τη φύση των
επαγγελματικών καθηκόντων, τοι οποία θα κληθούν να ασκήσουν οι προσλαμβανόμενοι στις επίμαχες θέσεις».

Μετωπική Βορίδη – Ραγκούση

Πολιτικές διαστάσεις έχει λάβει πλέον η τοποθέτηση του μοιραίου, όπως αποδείχτηκε, σταθμάρχη Λάρισας στο συγκεκριμένο κρίσιμο πόστο. Με ανακοίνωση ο Τομεάρχης Διαφάνειας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Γιάννης Ραγκούσης, απαντά σε όσα ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, καταλογίζοντάς του «επίσημη ομολογία κυβερνητικής ενοχής». Ο κ. Ραγκούσης ανέφερε πως η μετάταξη του σταθμάρχη της Λάρισας «ήταν εξόφθαλμα παράνομη» καθώς είχε περάσει το όριο ηλικίας.

To βράδυ της Κυριακής το υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο ορίζει τα των δημοσίων υπαλλήλων, άρα και των υπαλλήλων του ΟΣΕ διευκρίνισε πως: «Οι υποψήφιοι για διορισμό στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος διέπονται από την σχετική Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 3326/Β/2022) όπου καθορίζονται τα ειδικά όρια ηλικίας διορισμού προσωπικού. Τα όρια ηλικίας δεν καταλαμβάνουν τους υπό μετάταξη υπαλλήλους σύμφωνα με το άρθρο 33 της Υπουργικής Απόφασης με ΦΕΚ 2623/Β/2022 που αφορά στον εσωτερικό κανονισμό του ΟΣΕ. Ο εν λόγω υπάλληλος ήταν μετατασσόμενος και δεν είχε περιορισμό ορίου ηλικίας». Τα λεγόμενα επιθυμητά προσόντα δεν αποτελούν νομικές προϋποθέσεις παρά μόνο επιθυμητές κατευθύνσεις που αναζητά ο Οργανισμός, τα οποία όμως προφανώς δεν τον κωλύουν από το να κάνει επιλογές, καθώς δεν αποτελούν τυπικές προϋποθέσεις είτε για πρόσληψη είτε για μετάταξη και οι οποίες ορίζονται μόνο από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. »Επιπλέον, ενημερώνουμε ότι ο ΟΣΕ προκήρυξε συνολικά στον A’ Κύκλο Κινητικότητας του 2022, 114 θέσεις. Από αυτές τις 114 θέσεις, καλύφθηκαν μόλις 8 θέσεις συνολικά. Από τις 114 θέσεις οι 18 αφορούσαν σταθμάρχες, εκ των οποίων καλύφθηκαν οι δυο μόλις θέσεις. Είναι θλιβερό, για ζητήματα τόσο ευαίσθητα και με τέτοιο έντονο συναισθηματικό και ηθικό φορτίο, ο ΣΥΡΙΖΑ να μην έχει τη στοιχειώδη πρόνοια τουλάχιστον να διαβάσει με επιμέλεια τη νομοθεσία, προτού κατακεραυνώσει την κυβέρνηση για τις δήθεν παράνομες ενέργειές της».

Για «προαναγγελθέν δυστύχημα» κάνουν λόγο τα Συνδικάτα

Πάντως, από την πλευρά τους συνδικάτα στον χώρο του σιδηροδρόμου κάνουν λόγο για ένα «προαναγγελθέν δυστύχημα» αφού το πληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης δεν λειτουργεί στο μεγαλύτερο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ αντί για μαζικές προσλήψεις τα τελευταία χρόνια – και λόγω των Μνημονίων – υπάρχει μείωση προσωπικού στον σιδηρόδρομο με αποτέλεσμα να θρηνούμε δεκάδες νεκρούς.

Ροή ειδήσεων

Advertisement