Σάββατο 25 Μαρτίου 2023
Connect with us

Εκκλησιαστικά

Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο…»

Δημοσιεύθηκε

στις

Στο ιερό Μετόχιο της Αγίας Λαύρας στην Πάτρα, που τιμάται στο όνομα του Αγίου Αλεξίου του Ανθρώπου του Θεού, ετέλεσε την Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος και εκήρυξε τον θείο λόγο, εν πληθούση Εκκλησία, αναφερθείς στο συγκλονιστικό βίο του Αγίου Άλεξίου για τον οποίο ο ιερός Υμνογράφος, με δέος σημειώνει: «Μέγα το κατόρθωμα το σον και η καρτερία σου πάτερ αξιοθαύμαστος….» και εστάθη σε συγκεκριμένα στοιχεία της ζωής του Οσίου, ο οποίος υπερέβη τα ανθρώπινα μέτρα και έζησε ως άσαρκος επί γης, αναδειχθείς επίγειος άγγελος και ουράνιος άνθρωπος.

Εν συνεχεία ο Σεβασμιώτατος, έκαμε λόγο για το ιστορικό και μέγα γεγονός, το οποίο έλαβε χώρα, ανήμερα της εορτής του Αγίου Αλεξίου, στις 17 Μαρτίου του 1821 στην Μονή της Αγίας Λαύρας, όπου ευρίσκετο, προκειμένου να τελέση την πανήγυρη, αφού εκεί ευρίσκεται η κάρα του Οσίου, ο θρυλικός και λεοντόκαρδος Ιεράρχης των Πατρών, γνωστός τοις πάσι, ως Παλαιών Πατρών Γερμανός. Και δεν είναι άλλο, από το γεγονός, που όχι μόνο η Ελληνική, αλλ’ η παγκόσμιος ιστορία κατέγραψε, εκείνο δηλαδή, της Υψώσεως του ιστορικού Λαβάρου της Επαναστάσεως του 1821, το οποίο φέρει χρυσοκέντητη την παράσταση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...» Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...» Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...» Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...»

Μάλιστα ο Σεβασμιώτατος, ανεφέρθη και σε όσους κατά καιρούς, για λόγους ιδεοληπτικούς ηθέλησαν να αμφισβητήσουν το γεγονός αυτό. Υπάρχει η μαρτυρία αυτόπτου μάρτυρος καταγεγραμμένη, εσυνέχισε ο Μητροπολίτης, η οποία βεβαιώνει ότι έτσι έγιναν όλα στην Αγία Λαύρα, τις 17 Μαρτίου 1821, και δεν είναι άλλη, από εκείνη του Μητροπολίτου Αθηνών, Θεοφίλου Βλαχοπαπαδοπούλου, του Πατρέως, ο οποίος τότε ήτο Διάκονος του Παλαιών Πατρών Γερμανού και ήτο παρών στην λαμπρά εκείνη τελετή, κάτω από τον ιστορικό Πλάτανο της Αγίας Λαύρας, όπου ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ύψωσε το Λάβαρο, ώρκισε τους επαναστατημένους Έλληνες, έκοψε ένα κομμάτι από το ράσο του και ένα κομμάτι από την φουστανέλα του Ζαίμη και έκανε την επαναστατική Σημαία, κραυγάζοντας: «Ελευθερία η Θάνατος». Αυτή η ιαχή ξεσήκωσε τους Πανέλληνας και έμεινε ως αιώνιον μνημόσυνον του αοιδίμου Ιεράρχου και των Οπλαρχηγών της Πατραχαίας. Από εκεί έκαμε και την ιστορική διακήρυξη, στην οποία μεταξύ των άλλων, ως κέντρον αυτής, είναι το ότι: «Απεφασίσαμεν η να ελευθερωθώμεν η να αποθάνομεν όλοι…».

Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...» Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...» Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος: «Ανήμερα του Αγίου Αλεξίου, ύψωσε ο Γερμανός, το Λάβαρο...»

Πότε έκαμε αυτήν την μαρτυρία ο Θεόφιλος Βλαχοπαπαδόπουλος; Όταν υπεδέχθη, με σύσσωμον, θα ελέγομεν τον Ελληνικό Λαό το τίμιο και μαρτυρικό Λείψανο του αοιδίμου Πατριάρχου Αγίου Γρηγορίου του Ε΄, μεταφερόμενον από την Οδησσό στην Αθήνα, το έτος 1871. Η ομιλία του Θεοφίλου είναι χαρακτηριστική.

Την παραμονή της Εορτής, στο ιερό Μετόχιο της Αγίας Λαύρας στην Πάτρα, εχοροστάτησε στον πανηγυρικό Εσπερινό και ωμίλησε για την οσία βιοτή και θαυμαστή και άκρως συγκινητική πολιτεία του Οσίου Αλεξίου, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κερνίτσης κ. Χρύσανθος.

Ο Σεβασμιώτατος, εχοροστάτησε στον Εσπερινό και ωμίλησε στον εορτάζοντα νεόδμητο Ιερό Ναό του Οσίου Αλεξίου στην περιοχή Φιλοθέη Πατρών, όπου συμμετείχε πλήθος πιστών.

Ανήμερα ο Θεοφιλέστατος, ετέλεσε την Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων στον Ιερό Ναό του Αγίου Αλεξίου στην Φιλοθέη Πατρών και εκήρυξε τον θείο λόγο.

Εκκλησιαστικά

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου: Η χαρμόσυνη αναγγελία γέννησης του Υιού του Θεού

Δημοσιεύθηκε

στις

Η χριστιανοσύνη σήμερα γιορτάζει τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, που συμβολίζει την ημέρα της αναδημιουργίας του κόσμου, μέσω της χαρμόσυνης αναγγελίας από τον αρχάγγελο Γαβριήλ στη Μαρία ότι πρόκειται να γεννήσει τον Υιό του Θεού.

Σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Λουκά (α’ 26-38), ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου συνέβη έξι μήνες μετά τη θαυμαστή σύλληψη του Ιωάννη του Προδρόμου από την Ελισάβετ, τη γυναίκα του Ζαχαρία, όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ στάλθηκε από τον Θεό προς την Παρθένο Μαριάμ (Μαρία) για να της ανακοινώσει ότι θα φέρει στον κόσμο τον Υιό του Θεού. Εκείνη την περίοδο, η Μαρία ζούσε στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και ήταν μνηστευμένη με τον ξυλουργό Ιωσήφ.

Ο Γαβριήλ εμφανίσθηκε ξαφνικά μπροστά στη Μαρία και της απηύθυνε τον χαιρετισμό «Χαίρε κεχαριτωμένη, ο κύριος μετά σου». Η νεαρή γυναίκα ήταν λογικό να πανικοβληθεί, αλλά ο αρχάγγελος την καθησύχασε: «Μη φοβού Μαριάμ, εύρες γαρ χάριν παρά τω Θεώ. Και ιδού συλλήψη εν γαστρί και τέξη υιόν και καλέσεις το όνομα αυτού Ιησούν».

Μόλις συνήλθε από την ταραχή, η Μαρία γεμάτη απορία ρώτησε τον αρχάγγελο πώς θα συλλάβει, αφού δεν γνωρίζει τον άνδρα. Ο Γαβριήλ τής αποκρίθηκε ότι το Άγιο Πνεύμα θα την καλύψει σαν σύννεφο και θα ενεργήσει αφανώς και μυστηριωδώς τη σύλληψη του Υιού του Θεού. Και για να γίνει πιο πιστευτός επικαλέστηκε τη θαυμαστή σύλληψη του Ιωάννου του Προδρόμου από την Ελισάβετ. Η Μαρία πείστηκε από τα λόγια του Γαβριήλ («Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτο μοι κατά το ρήμα σου») και ο αρχάγγελος Γαβριήλ «απήλθε».

Μάλιστα, το εκκλησιαστικό γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου αναφέρεται και στο Κοράνιο, το ιερό βιβλίο των Μουσουλμάνων (19:16-22).

Σαφείς μαρτυρίες περί της έναρξης του εορτασμού του ευαγγελισμού της ενσάρκωσης του Ιησού δεν υπάρχουν. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι καθιερώθηκε να εορτάζεται στις 25 Μαρτίου κατά τα χρόνια που είχε πλέον καθιερωθεί ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου, δηλαδή περί τον 4ο αι.

Θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες γιορτές, γι’ αυτό επιβάλλεται αποχή από κάθε εργασία. Λέγεται, χαρακτηριστικά, ότι ακόμη και τα χελιδόνια, που αρχίζουν να επιστρέφουν, σήμερα σταματούν να χτίζουν την φωλιά τους. Παλαιότερα, πιστευόταν ότι το βράδυ της παραμονής του Ευαγγελισμού ανοίγουν οι ουρανοί και ό,τι προλάβεις να ζητήσεις τη στιγμή εκείνη θα το αποκτήσεις. Γι’ αυτό έλεγαν ότι όποιος γεννιέται την ημέρα αυτή είναι τυχερός σε όλη τη ζωή. Την ίδια, επίσης, βραδιά τα δέντρα χαμηλώνουν και προσκυνούν τη γη, το φαινόμενο όμως το βλέπουν μόνον οι δίκαιοι.

«Η στιγμή που ο Λόγος έγινε σάρκα και κατοίκησε ανάμεσά μας…», «Και ο Λόγος σαρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ημίν», κατά τον ευαγγελιστή Ιωάννη, επηρέασε πολλούς και σημαντικούς εικαστικούς καλλιτέχνες, όπως οι Ντούτσιο, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Πάολο Ντε Ματέις, Καραβάτζιο, Μποτιτσέλι, Τζιότο, Ρούμπενς, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος) και Ντονατέλο.

Ήθη, έθιμα και παραδόσεις

Σήμερα, παραμένει η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, με μία εξαίρεση: η Εκκλησία επιτρέπει την ψαροφαγία («κατάλυσις ιχθύος», σύμφωνα με την εκκλησιαστική ορολογία), όπως και την Κυριακή των Βαΐων, λόγω της σπουδαιότητας της γιορτής. «Αν δεν έχεις να φας ψάρι, να γλείψεις ψαροκόκκαλο», λένε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, ενώ σχετικό είναι και το παιδικό τραγουδάκι: «Του Ευαγγελισμού και των Βαγιώ,/τρώνε ψάρι και κολιό…».

Το έδεσμα της ημέρας είναι ο μπακαλιάρος (βακαλάος) με ή χωρίς σκορδαλιά. Ο παστός μπακαλιάρος που καταναλώνουμε, εμφανίστηκε στο ελληνικό τραπέζι περί τον 15ο αι. και με την πάροδο του χρόνου καθιερώθηκε ως το πιάτο της εορτής του Ευαγγελισμού.

Με εξαίρεση τα νησιά, όπου υπήρχε πάντα φρέσκο ψάρι, στην υπόλοιπη Ελλάδα ο παστός μπακαλιάρος ήταν η φθηνή και εύκολη λύση. Ιστορικά, εκείνοι που έστελναν στην Ελλάδα μεγάλες ποσότητες μπακαλιάρου ήταν οι Άγγλοι, οι οποίοι τον αντάλλασσαν με σταφίδα.

Απολυτίκιο του Ευαγγελισμού

Το απολυτίκιο του Ευαγγελισμού απεικονίζει πολύ εύγλωττα τη μεγάλη εορτή: «Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις.

Ο υιός του Θεού υιός της Παρθένου γίνεται και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται. Διό και ημείς συν αυτώ τη Θεοτόκω βοήσωμεν: Χαίρε κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου».

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

Παπαφλέσσας: Ο κληρικός ήρωας της Επανάστασης

Δημοσιεύθηκε

στις

Κάθε χρόνο τέτοιες ημέρες, με αφορμή τον εορτασμό της επετείου της απελευθέρωσης του ελληνικού κράτους από τον τουρκικό ζυγό, τα τηλεοπτικά κανάλια προβάλλουν ταινίες αφιερωματικές στην επανάσταση του 1821. «Μαντώ Μαυρογένους», με τη μοναδική Τζένη Καρέζη στον ομώνυμο ρόλο, οι «Σουλιώτισσες», αλλά και ο «Παπαφλέσσας» με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, που πρόκειται για μία ταινία υπερπαραγωγή. Ποιος ήταν, όμως, στην πραγματικότητα ο Παπαφλέσσας;

Ο Γεώργιος Δικαίος, γνωστότερος ως Παπαφλέσσας, ήταν κληρικός, πολιτικός και αγωνιστής της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Ο Παπαφλέσσας γεννήθηκε το 1788 στην Πολιανή Μεσσηνίας. Το επίθετο Δικαίος είναι το πραγματικό της εν λόγω οικογένειας και ακόμη και σήμερα το συναντά κανείς στο χωριό του την Πολιανή Μεσσηνίας. Το επίθετο Φλέσσας δόθηκε στην οικογένεια αργότερα, γι’ αυτό και ο Παπα-Φλέσσας ονομάστηκε έτσι. Φοίτησε στην ονομαστή Σχολή της Δημητσάνας και το 1816 εκάρη μοναχός στο μοναστήρι της Βαλανιδιάς στην Καλαμάτα κι έλαβε το όνομα Γρηγόριος. Ζωηρός και εριστικός ως χαρακτήρας, γρήγορα ήλθε σε ρήξη με τον ηγούμενό του και πήγε να μονάσει στο μοναστήρι της Ρεκίτσας, μεταξύ Μυστρά και Λεονταρίου.

Επέλεξε να αυτόεξοριστεί στην Κωνσταντινούπολη, αλλά πριν φύγει, φέρεται να υποσχέθηκε ότι θα γυρίσει «ή Δεσπότης ή Πασάς». Στην Κωνσταντινούπολη γνωρίστηκε με τον Παναγιώτη Αναγνωστόπουλο, ο οποίος τον κατήχησε και τον μύησε στη Φιλική Εταιρεία στις 21 Ιουνίου του 1818 με το συνθηματικό όνομα Αρμόδιος. Την ίδια περίοδο χειροτονήθηκε Αρχιμανδρίτης από τον πατριάρχη Γρηγόριο Ε’.

Η ΜΑΧΗ ΣΤΟ ΜΑΝΙΑΚΙ
Τον Δεκέμβριο του 1821 ο Παπαφλέσσας έγινε μέλος της Πελοποννησιακής Γερουσίας και έλαβε μέρος στην Α’ Γενική Συνέλευση της Επιδαύρου, στη Β’ Εθνική Συνέλευση του Άστρους και την 1η Ιουλίου 1823 ανέλαβε το υπουργείο Εσωτερικών. Στον εμφύλιο πόλεμο βρέθηκε αντίπαλος του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, παρ’ ότι στο παρελθόν είχε πολεμήσει μαζί του. Όταν ο Ιμπραήμ απείλησε σοβαρά την έκβαση της Επανάστασης, ο ίδιος ο Παπαφλέσσας πρότεινε την αποφυλάκιση του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και άλλων αντικυβερνητικών. Η απελευθέρωσή τους όμως δεν έγινε εγκαίρως. Ο Παπαφλέσσας έσπευσε στο Μανιάκι, το οποίο μετά την πτώση του Νεοκάστρου αποτελούσε στόχο των Αιγυπτίων, όπου συγκέντρωσε αρχικά 1.500 άνδρες, από τους οποίους τελικά έμειναν μόνο 500. Κυκλωμένος από 3.000 ιππείς και πεζούς απέρριψε την πρόταση άλλων οπλαρχηγών να μετακινηθεί σε πιο ασφαλή θέση. Στην οκτάωρη αυτή μάχη ο Παπαφλέσσας έπεσε νεκρός μαζί με τους περισσότερους άνδρες του.

Ο Παπαφλέσσας προσέφερε τις μεγαλύτερες υπηρεσίες στην ιερή υπόθεση πριν το ξέσπασμα της επανάστασης σαν μπουρλοτιέρης των ψυχών. Χωρίς αυτόν – λένε μερικοί– ίσως να μην άναβε η επαναστατική φλόγα. Ξετρέλαινε τους ενθουσιασμένους, έπειθε τους διστακτικούς, πολεμούσε τους αντίθετους. Διαλαλούσε ότι μια μεγάλη δύναμη κρύβεται πίσω από τους Φιλικούς, εννοώντας τη Ρωσία. Ήταν έξυπνος, ενθουσιώδης, τολμηρός. Αυτές οι αρετές καθώς και το σχήμα του τον έκαναν ανεπανάληπτο για την προεπαναστατική του δράση.

παπαφλέσσας

Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ ως Παπαφλέσσας στην ομώνυμη ταινία.

Περισσότερα

Εκκλησιαστικά

ΠΑΤΡΑ: Ο παλιός Ναός του Αγ. Ανδρέου

Δημοσιεύθηκε

στις

Ο παλαιός ναός του Αγίου Ανδρέου χτίστηκε μεταξύ 1836 και 1843 στον χώρο όπου υπήρχαν τα ερείπια του παλαιότερου ναού, που υπήρχε από την εποχή των Ενετών και καταστράφηκε από του Τουρκαλβανούς το 1770, στα Ορλοφικά. Είναι τρίκλιτη βασιλική που έχει προστώο με πέντε τοξωτά ανοίγματα στην όψη της, έργο του αρχιτέκτονα Λύσανδρου Καυταντζόγλου. Ήταν ο πρώτος ναός που οικοδομήθηκε στην μεταεπαναστατική Πάτρα και διετέλεσε Μητρόπολη της πόλης για την περίοδο 1845-1856.
ΠΗΓΗ: Πάτρα η πόλη της καρδιάς μας.
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα