Οικονομία
Ακρίβεια: Τι συμβαίνει με τις τιμές στο ράφι – Η παράταση στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Η ακρίβεια σε είδη βασικής ανάγκης συνεχίζει να προκαλεί έντονο προβληματισμό στους καταναλωτές με τις τιμές των τροφίμων να αποτελούν τη μεγαλύτερη «πληγή» για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Την ίδια στιγμή η πρωτοβουλία που έχει αναλάβει το υπουργείο Ανάπτυξης από τον περασμένο Νοέμβριο προκειμένου να συγκρατηθούν οι ανατιμήσεις στις τιμές βασικών αγαθών σούπερ μάρκετ, το «καλάθι το νοικοκυριού» παρατάθηκε πλέον και επίσημα για τρεις μήνες.
Αν και το «καλάθι», όπως άλλωστε επαναλαμβάνει η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αποτελεί ένα έκτακτο μέτρο που ελήφθη για περιορισμένο χρονικό διάστημα και για όσο οι διαρκούν οι πληθωριστικές πιέσεις, κρίθηκε απαραίτητη η παράτασή και μετά τις 31 Μαρτίου που ήταν αρχικά η ισχύς του, φτάνοντας πλέον έως τις 30 Ιουνίου.
Μάλιστα ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης κατά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να δώσει τη δυνατότητα στον επόμενο υπουργό Ανάπτυξης, μέσω υπουργικής απόφασης, «να αποφασίσει νέα παράταση για το καλάθι του νοικοκυριού πέραν του Ιουνίου, δεδομένου ότι λόγω των επικείμενων εκλογών για κάποιο διάστημα η Βουλή θα είναι κλειστή».
Αργεί η αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις τιμές των τροφίμων η αποκλιμάκωση των τιμών φαίνεται να αργεί περισσότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα. Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα της ΕΛΣΤΑΤ, τον Φεβρουάριο στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» καταγράφηκε αύξηση κατά 14,8% σε ετήσια βάση, με τον πληθωρισμό την ίδια στιγμή στο 6,1%.
Ενδεικτικά για την πορεία των τιμών στα τρόφιμα είναι όσα ανέφερε μέσα στην εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος απαντώντας σε σχετική ερώτηση, σημείωσε ότι για το προσεχές διάστημα εκείνο που θα δούμε δεν είναι μείωση τιμών και σταθεροποίηση αλλά «με μειωμένο ρυθμό να αυξάνονται οι τιμές», προσθέτοντας ότι η ακρίβεια φεύγει από την ενέργεια και επικεντρώνεται στα τρόφιμα.
Από την πλευρά τους παράγοντες του κλάδου των σούπερ μάρκετ περιγράφοντας την εικόνα που έχουν βάσει των τιμοκαταλόγων που φτάνουν από τη βιομηχανία, μιλούσαν το προηγούμενο διάστημα για σημάδια σταθεροποίησης και ενδεχομένως μικρή μείωση, σε συγκεκριμένους όμως κωδικούς και από μεμονωμένες εταιρείες. Η γενικότερη τάση πάντως, όπως σημείωναν, είναι ότι οι ανατιμήσεις συνεχίζονται στα περισσότερα προϊόντα.
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις τιμές στο «καλάθι του νοικοκυριού»
Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού» στις τιμές, έρευνα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του κυπριακού πανεπιστημίου Phillips University η οποία παρουσιάστηκε την Τετάρτη σε συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Ανάπτυξης, έδειξε πως οι οι τιμές των κωδικών που περιέχονται στο «καλάθι» κατά τις 15 πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου κατέγραψαν μείωση της τάξεως του 12,55%.
Παράλληλα η αναγωγή των τιμών που έγινε για λόγους συγκρισιμότητας στο τρίμηνο έδειξε ότι η μέση τιμή μειώθηκε κατά 11,16% ενώ για την ίδια περίοδο τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν αύξηση 1,48% στον δείκτη διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά και μικρή μείωση 0,57% για την κατηγορία των προσωπικών ειδών.
CNN.gr