Ελλάδα
Ακίνητα: Από τον Νοέμβριο πιλοτικά ο ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτων – Πώς θα λειτουργεί
Στο «τεράστιο πρόβλημα των εκκρεμών μεταγραφών συμβολαίων και άλλων πράξεων» αναφέρθηκε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης με ανάρτησή του στο Facebook, τονίζοντας ότι «δεν μπορεί να μείνει άλυτο». Όπως είπε μάλιστα σε συνέντευξή του στον Realfm 97,8 και στον Νίκο Χατζηνικολάου από τον Νοέμβριο θα λειτουργήσει πιλοτικά ο (ψηφιακός) Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτων.
«Σήμερα ξεπερνούν τις 150.000 και αυξάνονται καθημερινά λόγω του μεγάλου όγκου συναλλαγών στα ακίνητα, ενώ σύντομα θα προστεθεί και το σύνολο των εκκρεμοτήτων στα υποθηκοφυλακεία όλης της χώρας». Ξεκαθαρίζει μάλιστα ότι «είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε λύση στο πρόβλημα και να μηδενίσουμε τις εκκρεμότητες σε συνεργασία με δικηγόρους από όλη την Ελλάδα και τους συλλόγους τους», ενώ επισημαίνει ότι «εισηγήθηκα σήμερα προς το διοικητικό συμβούλιο του Κτηματολογίου, πρώτον τον διπλασιασμό του τιμήματος ανά εισήγηση για τον νομικό έλεγχο πράξεων από δικηγόρους προς τους προϊσταμένους που υπογράφουν μεταγραφές (από 8 ευρώ στα 15 ευρώ), δεύτερον την επέκταση των προγραμματικών συμβάσεων με τους δικηγορικούς συλλόγους αλλά και την Ολομέλεια, ώστε να εκπαιδευτούν και να πιστοποιηθούν περισσότεροι από 1.000 δικηγόροι (για όσους δεν έχουν πιστοποιηθεί ήδη) και τρίτον την έναρξη εντός Οκτωβρίου λειτουργίας ψηφιακής πλατφόρμας νομικού ελέγχου, ώστε ο δικηγόρος να ολοκληρώνει εισηγήσεις από το γραφείο ή το σπίτι του χωρίς τους σημερινούς περιορισμούς ωραρίων ενός Κτηματολογικού Γραφείου»
Όπως διαβεβαιώνει «οι συμμετέχοντες στη νέα πλατφόρμα θα αξιολογούνται μέσα από καθημερινά στατιστικά στοιχεία για την ορθότητα των εισηγήσεών ή για τις παραλείψεις τους, ενώ είναι σαφές ότι η πληρωμή τους θα γίνεται αποκλειστικά με κριτήρια παραγωγικότητας και όγκου εισηγήσεων. Καλούμε λοιπόν τους δικηγόρους από όλη την Ελλάδα, ως συμμάχους σε αυτήν τη προσπάθεια, προσφέροντάς τους τόσο τα εργαλεία όσο και την αυξημένη αμοιβή που αρμόζει στο θεσμικό τους ρόλο. Ώστε μαζί να οδηγήσουμε το Κτηματολόγιο και την ακίνητη περιουσία των Ελλήνων στη νέα, ψηφιακή εποχή».
Οι δηλώσεις στον Realfm
Νωρίτερα σε συνέντευξή του στον Realfm 97,8 και στον Νίκο Χατζηνικολάου ο κ. Κυρανάκης είχε μιλήσει για τις ψηφιακές μεταβιβάσεις, εξηγώντας πώς θα λειτουργήσει ο ψηφιακός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου.
Όπως είπε θα αρχίσει να λειτουργεί «πιλοτικά από τον Νοέμβριο και από 1η Ιανουαρίου όποιος έχει κτηματογραφημένο ακίνητο θα μπορεί να το μεταβιβάζει ψηφιακά».
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης υποστήριξε ότι «αυτή την περίοδο είμαστε σε συνεργασία με τους συμβολαιογράφους ώστε και η μεταρρύθμιση του ψηφιακού συμβολαίου να «τρέξει». Πρόκειται δηλ. για μια νέα εφαρμογή που θα εξασφαλίζει ότι τα περιεχόμενα ενός συμβολαίου θα διαλειτουργούν με όλους τους κρατικούς φορείς χωρίς να χρειάζεται ο πολίτης να πηγαίνει πουθενά αλλού. Τα περιεχόμενα του συμβολαίου θα τα λαμβάνει διαλειτουργικά το Τεχνικό Επιμελητήριο, η ΑΑΔΕ, το Κτηματολόγιο ώστε να σταματήσει η ταλαιπωρία των πολιτών από υπηρεσία σε υπηρεσία. Αυτή είναι η προσπάθεια που γίνεται ώστε να απλοποιηθεί η διαδικασία. Και αυτό είναι μέρος του Ψηφιακού Κτηματολογίου».
Σε ερώτηση σχετικά με την ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου, ο κ. Κυρανάκης απάντησε ότι «το παρόν έχει δυστυχώς πάνω από 150.000 εκκρεμότητες στις μεταγραφές συμβολαίων και άλλων πράξεων και αυτές αναμένεται να προστεθούν στις εκκρεμότητες των υποθηκοφυλακείων που σήμερα ανήκουν στην αρμοδιότητα του υπουργείου Δικαιοσύνης και από 1/1/2024 βάσει νόμου περνούν στη δική μας. Είμαστε αποφασισμένοι να τις μηδενίσουμε αυτές τις εκκρεμότητες. Επιστρατεύουμε ιδιώτες δικηγόρους σε συνεργασία με τους Δικηγορικούς Συλλόγους» και πρόσθεσε:
«Έχω εισηγηθεί στο ΔΣ του Κτηματολογίου να αυξήσει το τίμημα για τον νομικό έλεγχο ανά πράξη που κάνουν οι δικηγόροι ως εισήγηση προς τους προϊσταμένους ώστε να υπογράφεται μια μεταγραφή και να τελειώνει γρήγορα. Θα διπλασιαστεί το τίμημα από τα 8 ευρώ στα 15 ευρώ. Ο έλεγχος θα μπορεί να γίνεται από το σπίτι ή το γραφείο τους και αναμένεται οι εκκρεμότητες να μειώνονται δραστικά. Οι δικηγόροι θα αξιολογούνται από στατιστικά στοιχεία, λάθη, παραλείψεις, αξιολογήσεις κλπ. Οι καλοί θα αναβαθμίζονται και όσοι κάνουν πολλά λάθη ή αδιαφορούν θα βγαίνουν από το σύστημα».
Ο κ. Κυρανάκης είπε ακόμη ότι «από το τέλος του χρόνου θα υπάρχει ο προσωπικός αριθμός του πολίτη ο οποίος αντικαθιστά κάθε άλλον αριθμό μητρώου ή εγγράφου που χρησιμοποιεί ο πολίτης και έτσι δεν χρειάζεται να θυμάται πολλούς διαφορετικούς αριθμούς, αλλά έναν και μόνο για τις συναλλαγές του».