Connect with us

Διεθνή

Τουρκία – “Γαλάζια Πατρίδα”: Στα σχολεία θα διδάσκεται από το Σεπτέμβριο

Published

on

Γαλάζια Πατρίδα

Η “Γαλάζια Πατρίδα” θα διδάσκεται στα τουρκικά Λύκεια στο μάθημα της Γεωγραφίας από το νέο σχολικό έτος το οποίο ξεκινά στις 9 Σεπτεμβρίου 2024, σύμφωνα με το νέο σχολικό πρόγραμμα σπουδών το οποίο εγκρίθηκε πλέον, από το αρμόδιο Ανώτατο Συμβούλιο Παιδείας, και επικυρώθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας, Γιουσούφ Τεκίν. Στο πλαίσιο του μαθήματος θα εξετάζονται και οι δεσμοί της Τουρκίας με την κατεχόμενη Κύπρο.

Όπως μεταδίδει η ανταποκρίτρια του ΑΝΤ1 στην Τουρκία ‘Αννα Ανδρέου, το νέο σχολικό πρόγραμμα είχε προβληθεί με ειδική καμπάνια υπό τον τίτλο “Turkiye yuzy?l? maarif modeli” (“Εκπαιδευτικό Μοντέλο για τον Αιώνα της Τουρκίας”), στο πλαίσιο της οποίας υπογραμμίστηκαν συγκεκριμένοι “νεωτερισμοί και εκπαιδευτικές στοχεύσεις”, μεταξύ των οποίων και η, με συστηματικό τρόπο, ένταξη του δόγματος της “Γαλάζιας Πατρίδας” στη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Γεωγραφίας στο Λύκειο.

Σύμφωνα με σχετικό αναλυτικό δημοσίευμα του τουρκικού ειδησοεγραφικού πρακτορείου Anadolu, ολοκληρώθηκε πλέον η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης κατά την οποία ελήφθησαν υπ’ όψη 67.284 απόψεις και προτάσεις από φορείς της εκπαίδευσης, βάσει των οποίων έγιναν κάποιες αναθεωρήσεις από το Ανώτατο Συμβουλίου Παιδείας. Στη συνέχεια, ο Υπουργός Παιδείας ενέκρινε τη νέα διδακτέα ύλη, και το πρόγραμμα σπουδών δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας.

Το νέο πρόγραμμα σπουδών θα εφαρμοστεί σταδιακά. Η εφαρμογή του θα ξεκινήσει από το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος από:

  • την προσχολική εκπαίδευση,
  • την 1η τάξη (έναρξη του Δημοτικού Σχολείου),
  • την 5η (έναρξη του Γυμνασίου) και
  • την 9η (έναρξη του του Λυκείου).

Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, στο νέο πρόγραμμα σπουδών η αυστηρά ακαδημαϊκή ύλη έχει μειωθεί κατά 35%, ενώ το πρόγραμμα σπουδών της προσχολικής εκπαίδευσης απλοποιήθηκε κατά 50%. Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στις δεξιότητες που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή, στη διδασκαλία των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών. Περιγράφοντας αναλυτικά το νέο περιεχόμενο της αναθεωρημένης ύλης συγκεκριμένων μαθημάτων, το δημοσίευμα του Anadolu αναφέρει:

«Στο νέο πρόγραμμα σπουδών σε κάποια μαθήματα περιλαμβάνεται ύλη που αφορά στην ανάπτυξη της Τουρκίας. Στο μάθημα της Ιστορίας της Τουρκικής Επανάστασης και του Κεμαλισμού, θα περιλαμβάνεται η ζωή του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ και η ιστορία της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας, καθώς και οι εξελίξεις στην εθνική βιομηχανία».

Στο Λύκειο η “Γαλάζια Πατρίδα”

Στο μάθημα της Γεωγραφίας (9η Τάξη) θα εξεταστούν οι έννοιες της «Γαλάζιας Πατρίδας» και της «Ουράνιας Πατρίδας». Στο νέο πρόγραμμα σπουδών θα περιλαμβάνεται η μελλοντική κατάσταση των εθνικών και διεθνών υδάτων. Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος της Γεωγραφίας, εξασφαλίστηκε ότι η Τουρκία θα γίνεται αντιληπτή ως ενιαία πατρίδα, με την κυριαρχία της στην ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα. Με τον τρόπο αυτό, το πρόγραμμα στοχεύει στην παροχή μιας ολοκληρωμένης διδασκαλίας της Γεωγραφίας η οποία να περιλαμβάνει τον χερσαίο, θαλάσσιο και εναέριο χώρο της χώρας. Για τη σύνταξη του προγράμματος εφαρμόστηκε μια προσέγγιση επικεντρωμένη στην Τουρκία και τον “Τουρκικό Κόσμο”, και βασισμένη στην ερμηνεία και εξήγησή του από ιστορική, πολιτική, νομική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική άποψη.

Εξετάζονται και οι δεσμοί Τουρκίας με την κατεχόμενη Βόρεια Κύπρο

Εξετάζονται τέλος εκτενέστερα οι ιστορικοί, πολιτιστικοί και γεωπολιτικοί δεσμοί της Τουρκίας με το ψευδοκράτος της Βόρειας Κύπρου ιδίως, και με τα υπόλοιπα τουρκικά κράτη. Επιπλέον, δίδεται έμφαση:

  • στις έρευνες της χώρας για υδρογονάνθρακες στη ‘Γαλάζια Πατρίδα’,
  • στα γεωγραφικά και νομικά δικαιώματα στις θάλασσες,
  • στο μελλοντικό καθεστώς των εθνικών και διεθνών υδάτων και
  • στη σημασία που έχει αυτό για τη χώρα.

Τονίζεται επίσης η σημασία την οποία έχουν οι θάλασσες και ο εθνικός εναέριος χώρος για την Τουρκία, καθώς και ο “Τουρκικός κόσμος”, τα περιφερειακά κράτη, και τα υπόλοιπα κράτη του κόσμου, από γεωπολιτική άποψη.

Τα χωρία της διδακτέας ύλης

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε συγκεκριμένα αποσπάσματα από το αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σπουδών βασικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Τουρκία:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (Τάξεις 5η, 6η και 7η – Γυμνάσιο)

5η Τάξη, Θέμα 1: Ζώντας Μαζί

«Στους μαθητές παρέχονται γραπτές και ο/α πηγές σχετικά με τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας μας, της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου (ΤΔΒΚ) και διαφορετικών χωρών».

«Τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας μας, της ΤΔΒΚ και διαφορετικών χωρών συγκρίνονται ως προς τις ομοιότητες και διαφορές. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητούνται οι ομοιότητες μεταξύ υμών και της ‘ΤΔΒΚ όσον αφορά ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς».

6η Τάξη, Θέμα 2: Ο Κόσμος, το Σπίτι μας

«Στο πλαίσιο του προσδιορισμού θέσης της χώρας μας αναφέρονται οι θαλάσσιοι γείτονές μας ΤΔΒΚ, Λίβανος, Παλαιστίνη, Αίγυπτος, Λιβύη, Ρωσία, Ουκρανία και Ρουμανία και ζητείται από τους μαθητές να δείξουν τους γείτονες αυτούς στους χάρτες».

«Στο θέμα της προστασίας και υπεράσπισης των δικαιωμάτων και συμφερόντων της χώρας μας σε θαλάσσιες δικαιοδοσίες, τονίζεται η σημασία της “Γαλάζιας Πατρίδας” για τη γεωπολιτική της χώρας μας όσον αφορά τα σύνορα του Αιγαίου, της Μαύρης Θάλασσας, της Μεσογείου και της Θάλασσας του Μαρμαρά. Στο πλαίσιο της αξίας του πατριωτισμού, υπογραμμίζεται η σημασία της προστασίας των περιουσιακών στοιχείων της χώρας και της ανεξαρτησίας τού κράτους».

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ (Τάξεις 9η, 10η, 11η και 12η – Λύκειο)

9η Τάξη, Θέμα 2: Τεχνολογίες πληροφοριών χώρου

«Τονίζεται η σημασία των χαρακτηριστικών θέσης της Τουρκίας, συζητούνται επίσης χάρτες που σχετίζονται με τη “Γαλάζια Πατρίδα” και την “Ουράνια Πατρίδα” (Εθνικός Εναέριος Χώρος). Κατά τη διαδικασία αυτή, τονίζεται ο αγώνας της Τουρκίας ενάντια σε άδικες απαιτήσεις που αγνοούν τα νομικά και γεωγραφικά της δικαιώματα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και υπογραμμίζεται η αξία του πατριωτισμού. Σε αυτή τη διαδικασία, αναφέρεται επίσης ότι το Αιγαίο Πέλαγος ήταν γνωστό στο παρελθόν ως Θάλασσα των Νησιών. Αναφέρεται η σημασία του νησιού της Κύπρου για την Τουρκία και τον τουρκικό κόσμο»

11η Τάξη, Θέμα 3: Φυσικά συστήματα και διεργασίες

«Ο σχεδιασμός μπορεί να γίνει με τη χρήση της μεθόδου της συνεργατικής μάθησης προκειμένου να διεξαχθεί έρευνα σχετικά με τις περιβαλλοντικές (βιοποικιλότητα, αειφορία κ.λπ.), οικονομικές (γεωργία, ενέργεια, βιομηχανία, μεταφορές, τουρισμός, εξόρυξη κ.λπ.), πολιτικές (υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, “Γαλάζια Πατρίδα”, διασυνοριακά ύδατα, ύδατα που σχηματίζουν σύνορα, παραγωγή ενέργειας κ.λπ.) και κοινωνικοπολιτισμικές (ανάπτυξη πολιτισμών, φεστιβάλ, υγεία, αθλητισμός κ.λπ.) επιπτώσεις των υδάτων στην Τουρκία. […] Οι ομάδες ενθαρρύνονται να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με μελέτες περιπτώσεων που αντικατοπτρίζουν τις περιβαλλοντικές, οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικοπολιτιστικές επιπτώσεις των υδάτων στην Τουρκία. Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για τη “Γαλάζια Πατρίδα” (Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος Θάλασσα, Αιγαίο Πέλαγος, Θάλασσα του Μαρμαρά), μπορούν να διερευνηθούν οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα δικαιώματά της στα διεθνή ύδατα σήμερα/στο μέλλον ή το έργο ύδρευσης που πραγματοποιείται με την ΤΔΒΚ. […] Στους μαθητές μπορούν να ανατεθούν ερευνητικές εργασίες σχετικά με διεθνή προβλήματα και λύσεις που σχετίζονται με το νερό, τη Συμφωνία για την οριοθέτηση θαλάσσιας δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο που υπογράφηκε μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης, τις περιφερειακές διαφωνίες για το νερό, την εθνική ασφάλεια και την ασφάλεια του νερού, τις άδικες απαιτήσεις για τους υδάτινους πόρους της Τουρκίας, τα νησιά της Τουρκίας, τη διεθνή μετανάστευση στην Τουρκία λόγω της ξηρασίας ή πιθανά σενάρια μετανάστευσης που σχετίζονται με το νερό στο εσωτερικό της χώρας».

11η Τάξη, Θέμα 5: Οικονομικές δραστηριότητες και επιπτώσεις τους

«Συζητείται το χαρακτηριστικό της Τουρκίας να αποτελεί ενεργειακό διάδρομο και η σημασία της “Γαλάζιας Πατρίδας” όσον αφορά την παραγωγή ενέργειας»

11η Τάξη, Θέμα 7: Περιφέρειες, χώρες και παγκόσμιες διασυνδέσεις

«Στο πλαίσιο της γεωγραφικής θέσης της Τουρκίας, συλλέγονται πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα των πολιτιστικών σχέσεων στις περιοχές με τις οποίες αλληλεπιδρά (Καύκασος, βαλκανικές χώρες, ΤΔΒΚ, Μέση Ανατολή, Αφρική) και τις επιπτώσεις τους στις περιοχές αυτές»

12η Τάξη, Θέμα 5: Οικονομικές δραστηριότητες και επιπτώσεις τους

«Προσδιορίζονται οι λόγοι για την ανάγκη διαφοροποίησης των συστημάτων μεταφορών. Ερμηνεύονται οι κοινωνικοοικονομικές, περιβαλλοντικές και πολιτικές συνέπειες αυτής της διαφοροποίησης. Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, αναφέρεται η σημασία της “Γαλάζιας Πατρίδας” για τις θαλάσσιες μεταφορές της Τουρκίας».

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΤΑΤΟΥΡΚΙΣΜΟΥ (Τάξη 12η – Λύκειο)

«Στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος “Τουρκική Δημοκρατία – Ιστορία της Τουρκικής Επανάστασης και του Ατατουρκισμού”, θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον κατάλογο ανάγνωσης, βιβλία γραμμένα από αρμοδίους σχετικά με τη ζωή του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, τα γεγονότα κατά τη διάρκεια του Εθνικού Αγώνα, τον τουρκικό εκσυγχρονισμό, την επιστήμη, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό κατά την περίοδο της Δημοκρατίας, καθώς και σχετικά με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την τουρκική εξωτερική πολιτική, το Κυπριακό Πρόβλημα, το αβάσιμο των διεκδικήσεων του Πόντου και των Αρμενίων».

12η Τάξη, Θέμα 3: Η Τουρκία από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη διαδικασία της Παγκοσμιοποίησης

«Μέσα από διάφορες πηγές παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές να εξετάσουν τα θέματα: Πόλεμος της Κορέας, ένταξη της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ, Κυπριακό πρόβλημα και Κυπριακή Ειρηνευτική Επιχείρηση, ελληνοτουρκικές σχέσεις, θαλάσσια γεωπολιτική της Τουρκίας και θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας – “Γαλάζια Πατρίδα”, ανυπόστατοι αρμενικοί ισχυρισμοί και τρομοκρατία ASALA, σχέσεις Τουρκίας–Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχέσεις με τον Τουρκικό Κόσμο, πρόβλημα Ναγκόρνο–Καραμπάχ και Βοσνιακός Πόλεμος, ως προς την αλλαγή και τη συνέχεια της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας από την αρχή της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου. […] Μπορεί να ζητηθεί [σ.σ. από τους μαθητές] να αναλύσουν γραπτές και οπτικές πηγές σχετικά με το Κυπριακό Πρόβλημα και να ετοιμάσουν μια αναφορά προς τα Ηνωμένα Έθνη σχετικά με τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές αδικίες που υφίστανται οι Τούρκοι στο νησί. […] Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να ερευνήσουν τη ζωή και το έργο, μιας από σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Alija Izetbegovic, ο Rauf Denktas, ο Dr. Sad?Ahmet, ο Muhammad Ali Jinnah, ο Isa Yusuf Alptekin και να παρουσιάσουν μια βιογραφία».

Ροή ειδήσεων

Advertisement