Πάτρα - Δ. Ελλάδα
«Ξεχείλισε το ποτήρι»
Να δρομολογηθεί η άμεση μεταστέγαση σε ενιαίο κτίριο του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Πατρών, ζητούν οι εκπαιδευτικοί
Την ανάληψη πρωτοβουλίας από τους αρμόδιους φορείς και τις αρχές (Υπουργείο Παιδείας, Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, Δήμο Πάτρας, Διεύθυνση Εκπαίδευσης κ.α.), προκειμένου να δρομολογηθεί η άμεση μεταστέγαση σε ενιαίο κτίριο, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Πατρών, ζητούν οι εκπαιδευτικοί, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό του συγκροτήματος.
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο σχολείο, λειτουργεί σε δυο κτίρια, στο Μπεγουλάκι, απέναντι από το Κοιμητήριο και το άλλο στην Aνθούπολη, απέναντι από την Τροχαία, όπου στεγάζεται το 1ο Λύκειο Πατρών και το 15ο Γυμνάσιο.
Οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι επιβάλλεται να δρομολογηθεί η προτεινόμενη προσωρινή λύση μέχρι να κατασκευαστεί νέο κτίριο, καθώς τη νέα σχολική χρονιά δε θα μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο με τους υπάρχοντες όρους, τις δεδομένες συνθήκες και την πρόβλεψη της νέας χρονιάς.
Στην επιστολή τους, σημειώνουν τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν:
-Τα δυο διαφορετικά κτίρια βρίσκονται σε διαμετρικά αντίθετες περιοχές της πόλης, με απόσταση 8 χιλιομέτρων μεταξύ τους, αλλά και σε χώρους που δε μπορούν να στηρίξουν, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης όσο και σε επίπεδο ασφάλειας, τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητικού πληθυσμού του σχολείου μας.
- Η μια και ενιαία διοίκηση του σχολείου είναι μοιρασμένη στα δύο κτήρια. Έτσι, ενώ ο αριθμός των μαθητών του σχολείου δικαιολογεί δύο υποδιευθυντές, το σχολείο καταλήγει αναγκαστικά να έχει έναν υποδιευθυντή σε κάθε κτήριο, ενώ η διευθύντρια μοιράζει τη μέρα καθημερινά στα δύο κτήρια, με όλα τα συνεπακόλουθα που προκαλεί το γεγονός αυτό στο θέμα διοίκησης μιας σχολικής μονάδας με τόσες ιδιαιτερότητες και δυσκολίες.
- Οι εκπαιδευτικοί, το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) είναι επίσης μοιρασμένοι στα δύο κτήρια καθιστώντας γρίφο κάθε φορά τη δημιουργία και πραγματοποίηση του ωρολογίου προγράμματος, καθώς και την διοργάνωση των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων συνακόλουθα με την τράπεζα θεμάτων, αν προσθέσει κανείς στους παράγοντες δυσκολίας το γεγονός ότι οι Εκπαιδευτικοί, το ΕΕΠ και το ΕΒΠ ανέρχεται σχεδόν στα 70 άτομα και το πρόγραμμα πρέπει να λάβει υπόψη επίσης και τη λειτουργία εργαστηρίων τομέων και ειδικοτήτων.
- Προκειμένου να καλυφθεί προσωρινά το έλλειμμα των αιθουσών έχουν ‘καταργηθεί’ χώροι/γραφεία που προβλέπονται για ατομικές και ομαδικές συνεδρίες των διαφόρων ειδικοτήτων (Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Φυσικοθεραπευτές), συνεδρίες ζωτικής σημασίας για τους μαθητές μας (ψυχολογική παρέμβαση, λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, εργοθεραπεία, αίθουσα χαλάρωσης/αποφόρτισης αλλά και δράσεις που είναι όχι απλώς αναγκαίες αλλά επιτακτικές για την ανάπτυξη και καλλιέργεια των γνωστικών, κοινωνικών και ψυχοσυναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών μας π.χ. δράσεις της θεατρικής ομάδας αλλά και ομάδων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αγωγής υγείας, προετοιμασία σχολικών εορτών, βιωματικά εργαστήρια κλπ.).
- Ακόμα, στο κτήριο της Ανθούπολης, λόγω ελλείμματος αιθουσών αλλά και λόγω έλλειψης ανελκυστήρα έχει φτιαχτεί αίθουσα στον κοινόχρηστο εσωτερικό χώρο συγκέντρωσης προκειμένου να φιλοξενηθεί τμήμα στο οποίο φοιτά μαθητής με αναπηρικό αμαξίδιο.
- Επιπλέον, πρέπει να αναφερθεί ότι πρόκειται για Επαγγελματικό Σχολείο, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι είναι απαραίτητοι εργαστηριακοί χώροι για όλους τους τομείς που λειτουργούν, με τον αντίστοιχο εξοπλισμό (Τομέας Μηχανολογίας, Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών, Τομέας Οικονομίας/Διοίκησης, Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Τομέας Υγείας, Πρόνοιας, Ευεξίας).
- Το σχολείο διαθέτει εποπτικό εξοπλισμό (διαδραστικούς πίνακες και φορητούς υπολογιστές) που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλες τις αίθουσες λόγω της στενότητας του χώρου.
- Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης, ότι όλοι οι παραπάνω χώροι που περιγράφονται ως ‘αίθουσες’ ή ‘γραφεία’ (στο κτήριο Α’ στο Μπεγουλάκι), αποτελούν αίθουσες παλιού Δημοτικού Σχολείου, οι οποίες στις πρώτες απόπειρες αντιμετώπισης του ίδιου χρόνιου κτηριολογικού προβλήματος, από απερχόμενες διευθύνσεις και προκειμένου αναλόγως να αντιμετωπιστεί και τότε το θέμα στέγασης του σχολείου, χωρίστηκαν με γυψοσανίδα, η οποία όμως δεν παρέχει ηχομόνωση.
- Έχει παρατηρηθεί μάλιστα ότι στο Μπεγουλάκι σημειώνονται τα περισσότερα περιστατικά έντονης και επιθετικής συμπεριφοράς στους μαθητές, που πολλές φορές καταλήγουν σε επικίνδυνες εκδηλώσεις συμπεριφορών .Επιπλέον, ο αύλειος χώρος είναι επίσης περιορισμένος για τον αριθμό των μαθητών και ακατάλληλος για τις ιδιαιτερότητές τους, αφού η μορφολογία του εγκυμονεί πολλούς κινδύνους τόσο κατά το μάθημα της Φυσικής Αγωγής όσο και στο διάλειμμα ή στις δράσεις/ομάδες που λαμβάνουν χώρα εκεί. Επίσης, δε διαθέτει στέγαστρο κι έτσι όταν βρέχει, οι μαθητές και οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί αναγκαστικά συνωστίζονται στην είσοδο του σχολείου με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τους μαθητές ενός Ειδικού Σχολείου.
- Οι τουαλέτες των μαθητών στο Μπεγουλάκι είναι ιδιαίτερα μικρές και βέβαια χωρίς προδιαγραφές ΑΜΕΑ.
- Ο αριθμός των αιθουσών που διαθέτουν τα δύο κτήρια συνολικά δεν επαρκούν. Ήδη φέτος, πριν ολοκληρωθεί η περίοδος εγγραφών και η περίοδος μετεγγραφών, το σχολείο βρίσκεται με έλλειμμα πέντε αιθουσών! Πού θα στεγαστούν οι μαθητές αυτοί τον Σεπτέμβρη;
- Όσον αφορά την πιθανή μεταστέγασή, σε κτήριο όπου θα συνυπάρχει με άλλους μαθητές, θεωρούν αυτονόητο για τους αρμόδιους φορείς να γνωρίζουν ότι σύμφωνα τόσο με τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, όσο και με τον σχεδιασμό και την πολιτική της πολιτείας, η συμπερίληψη είναι ζητούμενο! Άλλωστε, η εμπειρία από τα 14 χρόνια λειτουργίας του δεύτερου κτηρίου του σχολείου στην Ανθούπολη, που συστεγάζεται με το 15ο Γυμνάσιο και το 1ο Γ.Ε.Λ, (μάλιστα με το 1ο Γ.Ε.Λ. υπάρχει κοινό προαύλιο), έχει περίτρανα αποδείξει ότι όχι μόνο δε δημιουργεί κανένα απολύτως πρόβλημα μεταξύ των μαθητών των τριών σχολείων, αλλά αντιθέτως λειτουργεί θετικά προς την κοινωνική ένταξη και συμπερίληψη των μαθητών.
«Το ποτήρι έχει ξεχειλίσει και διακυβεύεται ανά πάσα στιγμή η ασφάλεια και η σωματική ακεραιότητα των μαθητών μας ενώ απαξιώνεται το παιδαγωγικό μας έργο, έργο που είναι δυο φορές λειτούργημα για έναν τόσο ευάλωτο πληθυσμό», καταλήγουν στην επιστολή διαμαρτυρίας οι εκπαιδευτικοί.
Οι προτάσεις από τον Δήμο και οι διαφωνίες
Πρέπει να σημειωθεί ότι από την πλευρά του Δήμου Πατρέων έχει διατυπωθεί πρόταση για την παραχώρηση κτιρίου στην οδό Αχαϊκής Συμπολιτείας, όπου στεγάζεται και το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Ωστόσο η πρόταση αυτή φαίνεται να «σκοντάφτει» σε υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας.