Οικονομία
Τέλος χρόνου για την πρόσληψη συμβούλου για την προεπιλογή επενδυτή ανάπτυξης υποδομών κρουαζιέρας στο λιμάνι της Πάτρας
Η αναβάθμιση περιφερειακών λιμένων της χώρας σε υποδομές μέσω του ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η τάση της εισροής τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας, και παράλληλα να υπάρξει διασπορά τους πέραν των κορεσμένων προορισμών (Μύκονος – Σαντορίνη) περιλαμβάνει, όπως είναι γνωστό, την Πάτρα, το Κατάκολο και την Καβάλα.
Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης έχει ξεκινήσει από τις αρχές του έτους από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Την ευθύνη του πρότζεκτ έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκουν οι περιφερειακοί λιμένες που δεν βρίσκονται ήδη σε φάση αποκρατικοποίησης. Το σχέδιο θα «τρέξει» γρήγορα τους σχετικούς διαγωνισμούς για την παραχώρηση των χώρων για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση των υποδομών υποδοχής κρουαζιέρας, με την προοπτική να εξελιχθούν ακόμα και σε «home ports» κρουαζιέρας.
Την περασμένη εβδομάδα, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στη δημοσιοποίηση διεθνούς προκήρυξης για την πρόσληψη νομικού, χρηματοοικονομικού και τεχνικού συμβούλου που θα βοηθήσει στην προετοιμασία και την εκτέλεση του εξαιρετικά ενδιαφέροντος πρότζεκτ για το λιμάνι της Πάτρας.
Ο διαγωνισμός έληξε χθες, Τρίτη 5 Νοεμβρίου. Μετά από τον διαγωνισμό, στον τεχνικό σύμβουλο θα δοθεί προς αξιοποίηση, σε συνεργασία με ιδιώτη, ο χώρος μπροστά από το «Deck» στο παλιό λιμάνι, όπου θα καταφθάνουν και θα φεύγουν κρουαζιερόπλοια, δίπλα, δηλαδή, από τον χώρο των υδροπλάνων.
Ο Οργανισμός Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ ΑΕ), από την πλευρά του φιλοδοξεί μέσα στην επόμενη διετία, έως το 2026, η πόλη να μπει δυναμικά στον τομέα της κρουαζιέρας.
«Το Ταμείο σκοπεύει να αξιοποιήσει τις λιμενικές δραστηριότητες κρουαζιέρας σε τερματικούς σταθμούς εντός των λιμενικών εγκαταστάσεων του χαρτοφυλακίου του, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, κατόπιν διεξαγωγής διεθνούς ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας δύο φάσεων», αναφέρει χαρακτηριστικά η σχετική προκήρυξη.
Το Ταμείο, κατά την διακριτική του ευχέρεια, δύναται να αποφασίσει:
-είτε να προκηρύξει τη φάση α’ με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για προεπιλογή επενδυτών για τα έργα σε μια κοινή διαγωνιστική διαδικασία, με εναλλακτική λύση να πάει σε διαφορετική πρόσκληση για τρία κατά μέγιστο τμήματα,
-είτε να προκηρύξει διεθνή διαγωνιστική διαδικασία μιας φάσης για όλα τα έργα, είτε χωριστά για Πάτρα, Κατάκολο και Καβάλα, είτε με οποιονδήποτε συνδυασμό αυτών (από κοινού Πάτρα με Κατάκολο).
Πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη στις προκαταρκτικές επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με operators κρουαζιέρας έχει καταγραφεί ζωηρό ενδιαφέρον και για την Πάτρα. Μάλιστα, ένας βασικός λόγος για τον οποίο επιλέχθηκε το λιμάνι της Πάτρας προς αξιοποίηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας ήταν το αυξημένο ενδιαφέρον και από tour operators, καθώς η πόλη, ως αστικός πόλος, έχει να επιδείξει το γεγονός ότι διαθέτει σημαντικά τουριστικού ενδιαφέροντος σημεία.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η επιβατική κίνηση της κρουαζιέρας στη χώρα μας θα καταγράψει φέτος νέο ρεκόρ, καθώς αναπτύσσεται με ρυθμό 20% σε σχέση με το 2023.
Την περσινή χρονιά, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, οι επιβάτες κρουαζιέρας ξεπέρασαν τα 3,48 εκατομμύρια παρουσιάζοντας αύξηση 61,1% σε σχέση με το 2022. Επίσης, καταγράφηκαν 5.152 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 4.598 έναν χρόνο πριν.
Μάλιστα, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1% σε σύγκριση με το 2022 και ανήλθαν σε 908,4 εκατ. ευρώ. Κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων ήταν ο Πειραιάς, με συμμετοχή 47,8%.
Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή το 57% της ετήσιας κίνησης κρουαζιέρας (σε αριθμό επιβατών) συγκεντρώνεται στον Πειραιά, στη Σαντορίνη και τη Μύκονο.