Πάτρα - Δ. Ελλάδα
Πάτρα: Προορισμός κρουαζιέρας – Ενθαρρυντικά μηνύματα από τον υφυπουργό Ναυτιλίας, και εκπροσώπους φορέων


Ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας, με τον πρόεδρο του ΟΛ.ΠΑ. Παν. Αναστασόπουλο, τον εκπρόσωπο του ομίλου Grimaldi και υποψήφιος πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Αντώνη Κουνάβη και τον πρόεδρο των Ναυτικών Πρακτόρων, Ν. ΦΙλόπουλο

Παίρνει «σάρκα και οστά» η πρωτοβουλία που έχει αναλάβει ο επικεφαλής του συνδυασμού «Επιμελητήριο Για Όλους», Αντώνης Κουνάβης
ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΥ Κ. ΓΡΑΨΑ
Από τον περασμένο Μάρτιο, με την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του για τις προσεχείς επιμελητηριακές εκλογές, ο επικεφαλής του συνδυασμού «Επιμελητήριο Για Όλους», Αντώνης Κουνάβης, είχε προτάξει ως μια από τις τρεις άμεσες προτεραιότητες του Επιμελητηρίου Αχαΐας, μετά την εκλογή του, την ανάδειξη της Πάτρας ως προορισμού κρουαζιέρας.
Η προοπτική αυτή φαίνεται πως ξετυλίγεται βήμα-βήμα, κι αυτό διεφάνη στην χθεσινή ημερίδα με τίτλο «Ανάδειξη της Πάτρας, ως προορισμός κρουαζιέρας», που διοργάνωσε στο συνεδριακό κέντρο του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, ο Σύλλογος Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών, με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και του Ο.Λ.ΠΑ.
Ο κ. Κουνάβης στις τοποθετήσεις του, ως εκπρόσωπος του ομίλου Grimaldi, τόσο στην αρχή της ημερίδας, όσο και στο τέλος, χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντική την προοπτική αυτή και επεσήμανε με έμφαση ότι όλοι οι φορείς πρέπει να συμβάλουν, ο καθένας από τη δική του πλευρά, στην προοπτική που μπορεί να διανοιχτεί ώστε να γίνει η Πάτρα προορισμός κρουαζιέρας.
Όλοι οι ομιλητές επεσήμαναν ότι πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες, με τη συμμετοχή όλων των φορέων, ώστε να μη χαθεί μια ακόμη ευκαιρία για την πόλη και την τοπική οικονομία.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, στην ομιλία του, χαρακτήρισε σημαντική την ημερίδα και επεσήμανε ότι και η Πάτρα πρέπει να μπει στον χάρτη της κρουαζιέρας, αναφέροντας ότι στον τόπο καταγωγής του, στην Κέρκυρα, το 2024, πάνω από 800.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων «πάτησαν» στο νησί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία.
Ο κ. Γκίκας αναφέρθηκε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πάτρας, που την καθιστά ελκυστικό προορισμό, καθώς υπάρχει η δυνατότητα επίσκεψης σε γειτονικές περιοχές, όπως οι Δελφοί και η Αρχαία Ολυμπία, ενώ και η πόλη θεωρείται ιδανική για επίσκεψη, περπάτημα κ.ά.
Αναφερόμενος στο λιμάνι της Πάτρας, ανέφερε ότι είναι αξιοσημείωτη εξέλιξη η ένταξή του στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, στο πλαίσιο του Διαδρόμου Orient/East-Med, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ενός ενιαίου Ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, με στόχο την προώθηση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, και πρόσθεσε: «Η προνομιακή γεωγραφική θέση της Πάτρας συμβάλλει καθοριστικά στη δυναμική της να αναδειχθεί σε πρωταγωνίστρια της Ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Για την επιτυχία αυτής της προσπάθειας, δεν αρκεί μόνο η αναβάθμιση των υποδομών. Είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την προβολή των ξεχωριστών χαρακτηριστικών της πόλης».
Ο κ. Γκίκας αναφέρθηκε επίσης στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που έχει εντάξει την Πάτρα στη «Μελέτη Σκοπιμότητας για την ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων στους Ελληνικούς Λιμένες» (το λεγόμενο «cold ironing») που υλοποιείται σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να διασφαλιστεί ότι θα υλοποιηθούν τα προβλεπόμενα έως την 31η Ιανουαρίου 2029, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «FIT for 55», για μείωση έως 55% του διοξειδίου του άνθρακα, επισημαίνοντας ότι η ηλεκτροδότηση των πλοίων αποτελεί τμήμα του κεντρικού άξονα της στρατηγικής του Υπουργείου μας για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των λιμένων και των πλοίων και συνδυάζει περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη.
Ακόμη, ανέφερε ότι έχει εγκριθεί κονδύλι για έργα Σένγκεν, ενώ έχει εγκριθεί και αναμένεται να υπογραφεί το master plan του λιμένος της Πάτρας, που έχει ενταχθεί στο δίκτυο μεταφορών EAST MED.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΦΑΡΜΑΚΗΣ
«Το τρένο να φτάσει στο λιμάνι»
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος, Νεκτάριος Φαρμάκης, στον χαιρετισμό του, ανέφερε τη θέληση και τη βούληση της Περιφέρειας να σταθεί στο πλευρό της τοπικής κοινωνίας και να συμβάλει με κάθε τρόπο που μπορεί στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ενώ πρόσθεσε πως η περιοχή έχει την ανάγκη κάποιων πολύ σημαντικών υποδομών.
«Εκτιμώ ότι η νέα Πατρών – Πύργου που ήδη κατασκευάζεται αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό κομμάτι στο παζλ συνδεσιμότητας της περιοχής. Εκτιμώ ότι σε επίπεδο οδικών αξόνων πάμε καλά. Δυστυχώς, δεν πάμε καλά στο κομμάτι του τρένου που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του λιμανιού και της πόλης. Νομίζω πως έχουμε κάθε δικαίωμα όλοι να τονίζουμε πως η νέα σιδηροδρομική γραμμή έχει ήδη καθυστερήσει πολύ και πρέπει, το συντομότερο, να φτάσει στην Πάτρα και στο λιμάνι της. Επίσης, εκτιμώ πως η Πάτρα πρέπει να μπει γερά στον χάρτη του φυσικού αερίου. Ξέρετε πόσο σημαντικό είναι αυτό πλέον και για τις λιμενικές υποδομές. Και βέβαια, πιστεύω πως οφείλουμε όλοι μαζί να επεξεργαστούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης της κρουαζιέρας που θα αφορά συνολικά την περιοχή και όχι μονοδιάστατα την Πάτρα. Αναφέρομαι σε ένα σχέδιο «τουριστικής κινητικότητας», μέσω του οποίου, ο τουρίστας που φτάνει με κρουαζιερόπλοιο στο Κατάκολο θα μπορεί να επισκέπτεται και την Πάτρα εφόσον το επιθυμεί, ή ο τουρίστας που θα φτάνει με κρουαζιερόπλοιο στην Πάτρα θα μπορεί να φτάνει εύκολα και στην Αρχαία Ολυμπία», πρόσθεσε.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε κατά 90% έτοιμοι σε υποδομές»
Ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.ΠΑ., Παναγιώτης Αναστασόπουλος, τόνισε ότι οι υποδομές του λιμανιού της Πάτρας είναι κατά 90% έτοιμες. «Είμαστε μακράν μπροστά,
αλλά υπάρχει το ένστικτο του φόβου για κάτι καινούργιο», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «και τα κρηπιδώματα και τα βυθίσματα στη λιμενική ζώνη είναι ιδανικά», εκφράζοντας την ελπίδα ότι «πολύ σύντομα θα γίνει πράξη αυτό το λιθαράκι που χρειαζόμαστε».
Σε ό,τι αφορά τις ενστάσεις που διατυπώνονται για ανταγωνισμό ανάμεσα σε Πάτρα και Κατάκολο, ο κ. Αναστασόπουλος, ανέφερε ότι «αυτό δεν ισχύει αφού το ένα λιμάνι θα συμπληρώνει το άλλο και θα υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη».
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΣ
«Κόμβος κρουαζιέρας η Δυτική Ελλάδα»
Ο αντιπεριφερειάρχης Τουριστικής Ανάπτυξης, Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος, τόνισε ότι το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να γίνει το Κέντρο Κρουαζιέρας, και με τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου θα αναπτυχθεί και το Κατάκολο. Έτσι, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος θα γίνει κόμβος κρουαζιέρας.
«Με στόχους και συνεργασία μπορούμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Το θέμα όμως της αξιοποίησης της θάλασσας και της παραλιακής ζώνης της Πάτρας είναι πάντα στο προσκήνιο, αφού επί της ουσίας παραμένει το θαλάσσιο μέτωπο ανενεργό», επεσήμανε ο κ. Σακελλαρόπουλος και πρόσθεσε ότι τα «πλεονεκτήματα του λιμανιού είναι πολλά και μόνο από την γεωγραφική του θέση έχει αποκτήσει ήδη συγκριτικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα».
Ο κ. Σακελλαρόπουλος τόνισε ακόμη ότι το λιμενικό σύμπλεγμα της Πάτρας με την επιβατηγό ναυτιλία, την κρουαζιέρα και μία μαρίνα που θα μπορεί να υποδεχθεί και mega yachts έχει την
προοπτική να εξελιχθεί σε ένα hub ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Μπορεί να δημιουργήσει άμεσα 300 νέες θέσεις εργασίας και πάνω από 2.000, σε δεύτερο χρόνο, ενώ πρότεινε τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού να δημιουργήσουν μια συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, η οποία θα επισκέπτεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων στις έδρες τους (Μαϊάμι – Βαρκελώνη – Ιταλία, κ.λπ.) και θα προβάλει την πατρίδα μας.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
«Τα οικονομικά οφέλη από την κρουαζιέρα»
Ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος, Γιώργος Παππάς, παρουσίασε οικονομικά στοιχεία που αφορούν στην κρουαζιέρα.
«Υπάρχουν τα προφανή και τα μη προφανή οικονομικά οφέλη από τις αφίξεις κρουαζιέρας σε έναν προορισμό και στην ευρύτερη ζώνη. Τα πλέον αυταπόδεικτα είναι οι απευθείας δαπάνες των επισκεπτών στην τοπική αγορά, είτε αυτά αφορούν τρόφιμα και ποτά είτε αφορούν ρουχισμό ή αναμνηστικά δώρα. Η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη, σύμφωνα με έρευνα της «ΔιαΝΕΟσις», κυμαίνεται στα 20 ευρώ, ενίοτε και με αυξητική τάση και ανάλογα την ανταγωνιστικότητα της αγοράς. Εξίσου προφανές όφελος είναι η ενίσχυση του εμπορίου από τις προμήθειες υλικών, τροφίμων, κυρίως ελληνικών προϊόντων, καυσίμων, καθώς και τα έσοδα στα μέσα μεταφορών και στα τουριστικά γραφεία που οργανώνουν τις ξεναγήσεις και τις εκδρομές για το διάστημα παραμονής των επισκεπτών στην περιοχή», ανέφερε και πρόσθεσε: «Πρόσθετα οφέλη είναι τα έσοδα από τα λιμενικά τέλη και τα τέλη επιβατών, καθώς και αυτά για την εφαρμογή των απαιτήσεων που προβλέπονται από την Διεθνή Σύμβαση SOLAS για την ασφάλεια (security) ISPS Code, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στη Διοίκηση κάθε λιμενικού Ταμείου να βελτιώσει τις υποδομές και να δρομολογήσει την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση όλης της περιοχής προς όφελος των μόνιμων κατοίκων και των επαγγελματιών. Σημαντικά είναι τα οφέλη από τις δαπάνες για την παραλαβή στερεών και υγρών αποβλήτων, τα οποία βοηθούν στη δημιουργία «πράσινων» υποδομών.
Σαφέστατα, όσα λιμάνια αποτελούν αφετηρία κρουαζιέρας –τα λεγόμενα homeport– έχουν πολύ μεγαλύτερα έσοδα, αφού εμπλέκονται στον κύκλο εργασιών το αεροδρόμιο, τα ξενοδοχεία και όλες οι συναφείς υπηρεσίες. Σε αυτήν την περίπτωση, η δαπάνη ανά επισκέπτη εκτοξεύεται στα 300 ευρώ, αριθμός που σίγουρα δημιουργεί άλλες προοπτικές ανάπτυξης σε μια περιοχή. Εδώ αξίζει να αναφέρω ότι ως κράτος υστερούμε στην ανάπτυξη υποδομών homeporting στα ελληνικά λιμάνια και ίσως η Πάτρα θα πρέπει να το θέσει ως στόχο και να μην αρκεστεί στην transit λειτουργία.
Δεδομένου ότι υπάρχει πρόθεση από την πολιτεία να εξισορροπήσει τις αφίξεις κρουαζιέρας ανάμεσα στους προορισμούς του Αιγαίου και του Ιονίου, παρουσιάζεται σημαντική ευκαιρία που πρέπει να αδράξει η Πάτρα, σε συνεργασία με το Κατάκολο, που έχει ήδη σχετική τεχνογνωσία. Δεν θεωρώ ότι υπάρχει περίπτωση τα δύο λιμάνια να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά, διότι η γειτνίασή τους ευνοεί την άμεση συνεργασία για την αύξηση των αφίξεων σε πλοία και επιβάτες. Στόχος είναι να μεγαλώσει η πίτα και να ωφεληθούν όλοι».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΡΑΣ
«Το βάρος στις υποδομές και στο μάρκετινγκ»
Ο Γιάννης Μπράς, Διευθύνων Σύμβουλος της «Five Senses Consulting & Development», στην αρχή της ομιλίας του επεσήμανε ότι η Πάτρα διαθέτει σημαντικό υπόβαθρο για να μπει στον μαραθώνιο της κρουαζιέρας και τόνισε ότι οφέλη θα έχουν οι εταιρείες, οι επισκέπτες αλλά και η τοπική κοινωνία.
«Είναι σημαντικό το στοιχείο, ότι το 50% των επισκεπτών επιστρέφει στον προορισμό του, εφόσον ικανοποιηθεί», είπε και παρουσίασε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία παγκοσμίως κινούνται 445 κρουαζιερόπλοια, με 707.000 διαθέσιμα κρεβάτια, ενώ μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 είχαν διακινηθεί 34.000.000 επιβάτες, με την πρόβλεψη μέχρι τέλος του χρόνου να φτάνουν τα 36.000.000. Το 40% των ταξιδιών γίνονται στην Καραϊβική και στη Μεσόγειο, ενώ το 2024 κινήθηκαν στη Μεσόγειο 172 πλοία.
Ο κ. Μπράς στάθηκε στην ανάγκη για ενίσχυση των υποδομών αλλά και στο μάρκετινγκ, ενώ χαρακτήρισε σημαντική παράμετρο την συγκρότηση ομάδας εργασίας, που θα ασχοληθεί με όλα τα στοιχεία πληροφοριών που θα δοθούν στις εταιρείες (τεχνικά χαρακτηριστικά, χωρητικότητες λιμένων, επιβατικός σταθμός, μέσα μετακίνησης, ξεναγοί κ.ά.), ενώ χαρακτήρισε ενδιαφέρουσα και την προοπτική για αξιοποίηση της χειμερινής περιόδου.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΕΛΕΤΙΔΗΣ
Με διαφορετική οπτική
Με διαφορετική οπτική αντιμετώπισε το θέμα ο Δήμαρχος της Πάτρας, Κώστας Πελετίδης, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «μια πόλη δεν μπορεί να κρέμεται από την κρουαζιέρα», διευκρινίζοντας ότι αυτό δεν σημαίνει ότι είναι κάθετα αντίθετος στις προσπάθειες που γίνονται, αλλά πρέπει πρώτα και πάνω απ’ όλα να διαμορφωθούν οι συνθήκες να γίνει η πόλη ελκυστική, ώστε οι επισκέπτες να έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν σε σημαντικά ιστορικά σημεία, αναφέροντας τους μυκηναϊκούς τάφους στη Βούντενη, το Ρωμαϊκό Ιπποδρόμιο, το Αρχαίο Ωδείο κ.ά.
«Κουραστήκαμε να ακούμε λόγια από το 1999. Έχουμε πλούτο μνημείων, αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε πώς θα τα προσεγγίσει ο επισκέπτης, εάν δεν υπάρχει επαρκής συγκοινωνία, εάν βλέπει το τρένο να περνάει από την πόλη».
ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Να δημιουργηθεί Συντονιστικό Θεσμικό Όργανο»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών, Νίκος Φιλόπουλος, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα της ημερίδας, ανέφερε ότι από όλες τις εισηγήσεις προκύπτει ότι όλοι θέλουμε να ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια και να στεφθεί με επιτυχία.
Πρότεινε μάλιστα να δημιουργηθεί ένα Συντονιστικό Θεσμικό Όργανο, που θα καθορίσει τα επόμενα βήματα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των φορέων που εμπλέκονται, σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο.
«Πρέπει να νιώθει ευχάριστα ο επισκέπτης, αλλά και να γνωρίζει ποιες δυνατότητες του προσφέρει αυτή η πόλη», τόνισε ο κ. Φιλόπουλος.

Bασίλης Αϊβαλής

Πέτρος Ψωμάς

Τάκης Ματθαιόπουλος

Γιώργος Βαγενάς

Ελένη Παράσχη
Παρεμβάσεις από εκπροσώπους φορέων
Παρεμβάσεις έγιναν επίσης από τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων «Πάτρα, Σπουδαία και Πάλι», Βασίλη Αϊβαλή και «σπιράλ», Πέτρο Ψωμά.
Ο κ. Αϊβαλής ανέφερε ότι «υπάρχει η σπίθα ότι κάτι μπορεί να γίνει και πρέπει με σύνθεση απόψεων να πάμε παραπέρα».
Ο κ. Ψωμάς υπογράμμισε ότι η «Πάτρα έχει όλα τα στοιχεία για να αποτελέσει προορισμό κρουαζιέρας».
Ο Χρ. Κανελλής, συνεργάτης του Δημάρχου Αιγιάλειας για θέματα τουρισμού, ανέφερε ότι πρέπει να ηγηθούν της προσπάθειας Περιφέρεια και Δήμοι και χαρακτήρισε σημαντικό να δημιουργηθούν κέντρα πληροφόρησης.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και της ΟΕΕΣΠ, Γιώργος Βαγενάς χαρακτήρισε την χθεσινή ημερίδα ως το πιο σημαντικό βήμα που έχει γίνει, τονίζοντας ότι πρέπει να αξιοποιήσουμε το τουριστικό προϊόν, αναφέροντας ότι ο Εμπορικός Σύλλογος θα είναι σύμμαχος σ’ αυτή την προσπάθεια.
Ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής, Τάκης Ματθαιόπουλος, αφού ανέφερε ότι συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα γίνονται εδώ και 15 χρόνια, εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι τα επόμενα 2-3 χρόνια θα δούμε κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι, τονίζοντας ότι ο ΣΚΕΑΝΑ είναι στη διάθεση όλων.
Η καθηγήτρια του Τμήματος Τουρισμού του Πανεπιστημίου Πατρών, Ελένη Παράσχη, τόνισε ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών, είναι σύμμαχος σε όλες τις προσπάθειες για την οικονομική ανάπτυξη της Πάτρας.
Παρεμβάσεις έγιναν επίσης από τον ναυτικό πράκτορα Παναγιώτη Βρυώνη, ενώ τον συντονισμό της ημερίδας έκανε ο δικηγόρος, Δημήτρης Γκαβέρας.