Πάτρα - Δ. Ελλάδα
Το τρένο φτάνει… Ρίο

Από την έξοδο του τούνελ στην Παναγοπούλα έως και τον Ψαθόπυργο, τοποθετείται αυτήν την περίοδο η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή, με στόχο, μέχρι το 2027, να τεθεί σε πλήρη λειτουργία ο σιδηροδρομικός άξονας υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, εξοπλισμένος με σύγχρονα συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
Σε περίπου 15 μήνες, το καλοκαίρι του 2026, η νέα διπλή υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή, μαζί με το σύστημα ηλεκτροδότησής της, θα φτάσει στα Αραχωβίτικα Πατρών, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ.
Αυτή την περίοδο κατασκευάζεται η γραμμή ηλεκτροδότησης από το Κιάτο προς τη Ροδοδάφνη Αιγίου, όπου το τρένο φτάνει ήδη από τον Μάιο του 2019. Από το Κιάτο και μετά, ωστόσο, το τρένο κινείται με ντιζελομηχανές.
Το συνολικό μήκος της γραμμής που θα παραδοθεί πλήρες το καλοκαίρι του 2026, από το Κιάτο μέχρι τα Αραχωβίτικα, είναι 80 χιλιόμετρα.
ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ – ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ
Ενώ μέσα στο επόμενο έτος το τρένο θα φτάσει στα όρια του αστικού ιστού της Πάτρας, η δημοπράτηση του τμήματος Ρίο – Νέο Λιμάνι Πατρών είναι ακόμα στον αέρα.
Υπενθυμίζεται ότι ο CEO του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, πρόσφατα αναφέρθηκε σε ένα νέο σχέδιο ριζικής αναβάθμισης της υπάρχουσας γραμμής και επέκτασης του προαστιακού της Πάτρας ως εναλλακτική λύση, αντί της πλήρους υπογειοποίησης.
Η μελέτη έργων, συνολικού κόστους 300-350 εκατ. ευρώ, θα περιλαμβάνει, εκτός από την κανονικοποίηση της γραμμής, την κατασκευή επιβατικού σταθμού, ο οποίος ενδεχομένως να είναι και ο τερματικός σταθμός του τρένου υψηλών ταχυτήτων στον Άγιο Διονύσιο.
Προκαλεί ερωτηματικά το γεγονός ότι ο ΟΣΕ δεν αναφέρει πλέον την απόληξη του τρένου υψηλών ταχυτήτων στο νότιο λιμάνι της Πάτρας, αλλά στα 5,2 χιλιόμετρα νωρίτερα, στην είσοδο του βόρειου τμήματος του παλιού λιμανιού.
Σε αυτό το σκηνικό, σημειώνεται η παρέμβαση του προέδρου (Θ. Λουλούδη) και του Α’ Αντιπροέδρου (Αντ. Κουνάβη) του Επιμελητηρίου Αχαΐας την Τρίτη του Πάσχα, σχετικά με την εκκρεμότητα της ένταξης προς χρηματοδότηση της τελευταίας εργολαβίας για την υπογειοποίηση εντός του αστικού ιστού της Πάτρας και τη σύνδεση με το νέο, νότιο λιμάνι της αχαϊκής πρωτεύουσας.
«Σας επισημαίνουμε την αδήριτη ανάγκη να υλοποιηθεί ένα έργο μείζονος σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας, το οποίο ήδη έχει καθυστερήσει σημαντικά», αναφέρουν στην κοινή επιστολή τους προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, καλώντας τον να δρομολογήσει τάχιστα όλες τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής και της σύνδεσής της με το νέο λιμάνι της Πάτρας.
Σε μια κίνηση-ρελάνς στην παρέμβαση του Επιμελητηρίου Αχαΐας στο υπουργείο, η Δημοτική Αρχή επανήλθε στον δημόσιο διάλογο με τις γνωστές θέσεις της, επικρίνοντας όσους διατυπώνουν διαφορετική άποψη.
Είχε προηγηθεί παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΔΕ), το οποίο ζητά σαφείς απαντήσεις για τον επίσημο σχεδιασμό της σιδηροδρομικής διασύνδεσης της Δυτικής Ελλάδας.