Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Νέος Αναπτυξιακός Νόμος: 4 αλλαγές + 4 προτάσεις- Του Λυκούργου Κ. Σταυρουλόπουλου

Published

on

 

Ο Αναπτυξιακός Νόμος αποτελεί διαχρονικά βασικό εργαλείο στήριξης των επενδύσεων και της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Η χώρα μας, ωστόσο, χρειάζεται «ένα νέο, πιο ανθεκτικό πρότυπο ανάπτυξης, που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του παραγωγικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας», όπως τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, στην πρόσφατη επίσκεψή του στο Επιμελητήριο Αχαΐας.

Στο πλαίσιο αυτό, ο νέος Νόμος που υπερψηφίστηκε στη Βουλή περιλαμβάνει μια σειρά δομικών αλλαγών, από τις οποίες ξεχωρίζουν οι εξής:

Πρώτον, δημιουργούνται τρία νέα καθεστώτα: «Σύγχρονες Τεχνολογίες», «Κοινωνική Επιχειρηματικότητα και Χειροτεχνία» και «Περιοχές Ειδικής Ενίσχυσης».
Δεύτερον, θεσπίζονται νέα κίνητρα ταχείας αδειοδότησης σε συγκεκριμένα καθεστώτα ειδικής στόχευσης.
Τρίτον, παρέχεται η δυνατότητα δανειοδότησης με την εγγύηση και ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB).

Τέταρτον, προβλέπεται η δυνατότητα εξέτασης αιτημάτων τροποποίησης και κατά το στάδιο πιστοποίησης του 25% της επένδυσης.

Ωραία όλα αυτά, αλλά ποιος θα τα κάνει; Δεν είναι κρυφό ότι η ποιότητα και η εγκυρότητα των μελετών που υποβάλλονται στο πλαίσιο των διατάξεων του Νόμου εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την επάρκεια, την εμπειρία και την δεοντολογία των μελετητών που τις εκπονούν. Η απουσία ενός θεσμοθετημένου πλαισίου πιστοποίησης των προσόντων αυτών των επαγγελματιών ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τη διαφάνεια, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα του συστήματος.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος προτείνεται η θέσπιση ενιαίου, υποχρεωτικού Πλαισίου Πιστοποίησης Προσόντων Μελετητών του Αναπτυξιακού Νόμου (σ.σ. και λοιπών Συγχρηματοδοτούμενων Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων), το οποίο θα διασφαλίζει την ποιότητα, την διαφάνεια και την αξιοπιστία στη διαδικασία υποβολής και διαχείρισης επενδυτικών προτάσεων. Η θεσμοθέτηση μπορεί να ενταχθεί ως τροπολογία στον ισχύοντα Αναπτυξιακό Νόμο (ν. 4887/2022), με την προσθήκη νέου άρθρου.

Οι Βασικές Προβλέψεις του Πλαισίου Πιστοποίησης περιλαμβάνουν τα εξής:

Πρώτον, Αρμόδια Αρχή Πιστοποίησης ορίζεται το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με τον ΕΟΠΠΕΠ ή άλλο εξειδικευμένο δημόσιο φορέα. Δύναται να ανατεθεί σε Επιτροπή Επαγγελματικής Πιστοποίησης, με συμμετοχή των συναρμόδιων Επιμελητηρίων και επιστημονικών φορέων (π.χ. Επαγγελματικό & Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ κ.λπ.).

Δεύτερον, η Πολιτεία θα καθορίσει ένα ελάχιστο επίπεδο τυπικών προσόντων (π.χ. πανεπιστημιακό πτυχίο, εμπειρία στη σύνταξη επενδυτικών μελετών, γνώση των κανονισμών κρατικών ενισχύσεων), καθώς και ουσιαστικών δεξιοτήτων (οικονομική ανάλυση, χρηματοοικονομική μοντελοποίηση, κανονιστική συμμόρφωση κ.ά.).

Τρίτον, η απόκτηση της πιστοποίησης θα γίνεται είτε μέσω εξετάσεων αξιολόγησης, είτε μέσω παρακολούθησης εγκεκριμένων επιμορφωτικών προγραμμάτων που θα παρέχονται από αναγνωρισμένους φορείς.

Τέταρτον, στο πλαίσιο Διαρκούς Επαγγελματικής Ανάπτυξης, προβλέπεται υποχρεωτική ανανέωση της πιστοποίησης (σ.σ. ενδεικτικά ανά τέσσερα έτη), με τεκμηρίωση συμμετοχής σε σεμινάρια ή εξελίξεις νομοθεσίας, ώστε να διασφαλίζεται η συνεχής επικαιροποίηση των γνώσεων.

Τα οφέλη από αυτή την διαδικασία περιλαμβάνουν:

  • Βελτίωση της ποιότητας των επενδυτικών προτάσεων και της απορρόφησης πόρων.
  • Επιτάχυνση της αξιολόγησης και μείωση διοικητικών ενστάσεων.
  • Θωράκιση της αξιοπιστίας του Αναπτυξιακού Νόμου έναντι επενδυτών και πολιτών.
  • Καταπολέμηση φαινομένων «μελετητών-σφραγίδων» ή κακόβουλων πρακτικών.

Συνοψίζοντας, η θέσπιση ενός πλαισίου πιστοποίησης των μελετητών του Αναπτυξιακού Νόμου συνιστά ουσιαστική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση της επαγγελματικοποίησης του συστήματος διαχείρισης επενδύσεων. Η προτεινόμενη πολιτική, σε συνδυασμό με την ψηφιακή διασύνδεση με τρίτες βάσεις δεδομένων (ΓΕΜΗ, ΑΑΔΕ, ΕΡΓΑΝΗ κ.λπ.) για διασταύρωση στοιχείων χωρίς καθυστέρηση, θα δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο διαφανές πλαίσιο ενθάρρυνσης και προσέλκυσης σοβαρών επενδυτικών προτάσεων. Αυτό ακριβώς που πρεσβεύει και ο Αναπτυξιακός Νόμος.

(*) Περιφερειακού Σύμβουλου Δυτικής Ελλάδας, Υπεύθυνου Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης

Ροή ειδήσεων

Advertisement