Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022
Connect with us

Ελλάδα

Παγκόσμια θλίψη για την απώλεια του σπουδαίου μουσικού Βαγγέλη Παπαθανασίου

Δημοσιεύθηκε

στις

Ήταν βραβευμένος με Όσκαρ για την μουσική της ταινίας Οι δρόμοι της φωτιάς το 1982. Επίσης είχε επενδύσει μουσικά πλήθος άλλων κινηματογραφικών ταινιών όπως: Blade Runner, 1492: Χριστόφορος Κολόμβος, Αλέξανδρος, Ελ Γκρέκο κ.ά. Έχει συνεργαστεί με τον Ντέμη Ρούσο, την Ειρήνη Παππά και τον Γιον Άντερσον

Θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο προκαλεί η είδηση του θανάτου του σπουδαίου Έλληνα μουσικού και συνθέτη, Βαγγέλη Παπαθανασίου.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο Έλληνας μουσικός και συνθέτης της ηλεκτρονικής, progressive, ambient, τζαζ και ορχηστρικής μουσικής, γνωστός και ως Vangelis νοσηλευόταν σε νοσοκομείο στη Γαλλία με κοροναϊό. Την είδηση επιβεβαίωσε το δικηγορικό γραφείο που εκπροσωπεί τον Βαγγέλη Παπαθανασίου.

«Με μεγάλη μας θλίψη ανακοινώνουμε ότι ο μεγάλος Έλληνας Βαγγέλης Παπαθανασίου έφυγε από τη ζωή αργά το βράδυ της Τρίτης 17 Μαΐου» αναφέρει η ανακοίνωση.


Ποιος ήταν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου γεννήθηκε στις 29 Μαρτίου 1943 στην Αγριά Βόλου. Ξεκίνησε να συνθέτει από την ηλικία των τεσσάρων ετών, ενώ έδωσε την πρώτη του δημόσια παράσταση στην ηλικία των έξι, χωρίς να έχει καμία μουσική εκπαίδευση.

Ήταν αυτοδίδακτος παρά τις πιέσεις των γονιών του, αλλά και των δασκάλων του, που τον προέτρεπαν να κάνει μαθήματα μουσικής. Ωστόσο, σπούδασε κλασική μουσική, ζωγραφική και σκηνοθεσία στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Αθήνα.

Έχει επηρεάσει την ανάπτυξη διαφορετικών μουσικών ειδών, ενώ θεωρείται πρωτεργάτης του ηλεκτρονικού ήχου.

Ήταν βραβευμένος με Όσκαρ για την μουσική της ταινίας Οι δρόμοι της φωτιάς το 1982. Επίσης είχε επενδύσει μουσικά πλήθος άλλων κινηματογραφικών ταινιών όπως: Blade Runner, 1492: Χριστόφορος Κολόμβος, Αλέξανδρος, Ελ Γκρέκο κ.ά. Έχει συνεργαστεί με τον Ντέμη Ρούσο, την Ειρήνη Παππά και τον Γιον Άντερσον.

Το 1997 σκηνοθέτησε την τελετή έναρξης του 6ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ανοιχτού Στίβου της IAAF που πραγματοποιήθηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας, Το έργο του Μυθωδία επελέγη από τη ΝΑΣΑ ως η επίσημη μουσική για την αποστολή της: 2001 Οδύσσεια στον Άρη, ενώ το 2002 δημιούργησε την επίσημη μουσική για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2002 στις χώρες Κορέα – Ιαπωνία.

Ποιος ήταν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου
Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου γεννήθηκε στις 29 Μαρτίου 1943 στην Αγριά Βόλου. Ξεκίνησε να συνθέτει από την ηλικία των τεσσάρων ετών, ενώ έδωσε την πρώτη του δημόσια παράσταση στην ηλικία των έξι, χωρίς να έχει καμία μουσική εκπαίδευση.

Ήταν αυτοδίδακτος παρά τις πιέσεις των γονιών του, αλλά και των δασκάλων του, που τον προέτρεπαν να κάνει μαθήματα μουσικής. Ωστόσο, σπούδασε κλασική μουσική, ζωγραφική και σκηνοθεσία στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Αθήνα.

Έχει επηρεάσει την ανάπτυξη διαφορετικών μουσικών ειδών, ενώ θεωρείται πρωτεργάτης του ηλεκτρονικού ήχου.

Ήταν βραβευμένος με Όσκαρ για την μουσική της ταινίας Οι δρόμοι της φωτιάς το 1982. Επίσης είχε επενδύσει μουσικά πλήθος άλλων κινηματογραφικών ταινιών όπως: Blade Runner, 1492: Χριστόφορος Κολόμβος, Αλέξανδρος, Ελ Γκρέκο κ.ά. Έχει συνεργαστεί με τον Ντέμη Ρούσο, την Ειρήνη Παππά και τον Γιον Άντερσον.

Το 1997 σκηνοθέτησε την τελετή έναρξης του 6ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ανοιχτού Στίβου της IAAF που πραγματοποιήθηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας, Το έργο του Μυθωδία επελέγη από τη ΝΑΣΑ ως η επίσημη μουσική για την αποστολή της: 2001 Οδύσσεια στον Άρη, ενώ το 2002 δημιούργησε την επίσημη μουσική για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2002 στις χώρες Κορέα – Ιαπωνία.

Συμμετοχή σε συγκροτήματα
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 κάνει τα πρώτα του βήματα στη μουσική με τη συμμετοχή του στο συγκρότημα Forminx. Το όχημα για την επιτυχία του συγκροτήματος ήταν το τραγούδι Jeronimo Yanka που σημείωσε τεράστια επιτυχία καθώς το 45άρι άλμπουμ έγινε χρυσό την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του.

Το 1968 μετακόμισε στο Παρίσι και μαζί με τον Έλληνα καλλιτέχνη Ντέμη Ρούσο δημιούργησε τους Aphrodite’s Child. Το επιτυχημένο διπλό άλμπουμ με τον τίτλο 666 θεωρείται ότι του έδωσε ώθηση για την αρχή μιας διεθνούς καριέρας.

Ενώ αποτελούσε ακόμα μέλος των Aphrodite’s Child, άρχισε δειλά να ασχολείται και με διαφορετικά πράγματα. Η αρχή έγινε το 1970 όταν έγραψε την μουσική για μία ταινία του Χένρι Χάπιερ.

Ακολούθησε ένα ακουστικό ντοκιμαντέρ επηρεασμένο από της φοιτητικές εξεγέρσεις στο Παρίσι του 1968. Το 1973 ξεκίνησε μία επιτυχημένη συνεργασία με τον σκηνοθέτη Φρέντερικ Ροσίφ για μία σειρά ντοκιμαντέρ για την άγρια φύση, ενώ λίγο προτού μεταβεί στο Λονδίνο κυκλοφόρησε το σόλο άλμπουμ Earth.

Σόλο καριέρα
Το 1975 αποχώρησε τους Aphrodite’s Child για να εγκατασταθεί στο Λονδίνο. Εκεί ίδρυσε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις μουσικών ηχογραφήσεων, τα Nemo studios.

Κυκλοφόρησε πρώτη του συλλογή με τίτλο Heaven and Hell (1975) ενώ ακολούθησαν και άλλα επιτυχημένα άλμπουμ, όπως το Albedo 0.3 (1976), το Spiral (1977) για το οποίο βραβεύτηκε με το διεθνές βραβείο MIDEM Instrumental, το Beaubourg (1978) και το China (1979). Εκείνη την περίοδο ο Παπαθανασίου άρχισε να γίνεται παγκοσμίως γνωστός.

Το 1978 συνεργάστηκε με την Ελληνίδα ηθοποιό Ειρήνη Παππά στο άλμπουμ με τίτλο Ωδές, που περιέχει παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια, ενώ το 1986 συνεργάστηκαν ξανά στο άλμπουμ Ραψωδίες.

Ο Παπαθανασίου έκανε παράλληλα άλλη μία μεγάλη συνεργασία με τον Γιον Άντερσον σε τέσσερα άλμπουμ, το Short Stories (1978), το The Friends of Mr Cairo (1981), το Private Collection (1983) και το Page of Life (1991).

Συνθέσεις για κινηματογραφικές ταινίες
Άλμπουμ Chariots of fire
Ένα μεγάλο μέρος των συνθέσεων του Παπαθανασίου δημιουργήθηκαν για να πλαισιώσουν κινηματογραφικές παραγωγές ως σάουντρακ. Κορυφαίο σάουντρακ θεωρείται το Οι δρόμοι της φωτιάς (Chariots of Fire) για την ομώνυμη ταινία του 1981 η οποία απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής το 1982.

Η ταινία εξιστορεί την προσπάθεια τριών Βρετανών δρομέων στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924 στο Παρίσι. Ο Παπαθανασίου έχει γράψει μουσική σε αρκετές ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές παραγωγές, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζουν οι:

Vortex – Το πρόσωπο της μέδουσας (1967) του Νίκου Κούνδουρου,
Ο αγνοούμενος (Missing, 1982) του Έλληνα σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά,
Blade Runner (Μπλέιντ Ράνερς: Ομάδες Εξόντωσης, 1982) ταινία επιστημονικής φαντασίας του Ρίντλεϊ Σκοτ,
Η ανταρσία του Μπάουντυ (1984) του Ρότζερ Ντόναλτσον,
Francesco (1989) της Liliana Cavani,
1492: Χριστόφορος Κολόμβος (1492 – Conquest of Paradise, 1992) για το οποίο απέσπασε το βραβείο Echo Awards αλλά και το βραβείο του Χρυσού Λέοντα,
Τα μαύρα φεγγάρια του έρωτα (Bitter Moon, 1992) του Ρόμαν Πολάνσκι,
Καβάφης (1996) του Γιάννη Σμαραγδή,
Αλέξανδρος (Alexander, 2004) του Όλιβερ Στόουν,
Ελ Γκρέκο (2007) του Γιάννη Σμαραγδή.

Μουσική για το διάστημα
Η εξερεύνηση του διαστήματος τον ενθουσίαζε από τα πρώτα του παιδικά χρόνια όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος. Ένα μεγάλο μέρος από τα έργα του είναι αφιερωμένο σε αυτό, ενώ διαχρονικά οι κορυφαίοι διαστημικοί οργανισμοί τον εμπιστεύτηκαν για να μελοποιήσει τις επιτυχίες τους.

Το 1980 ξεκίνησε να προβάλλεται η αμερικανική τηλεοπτική σειρά Cosmos: A Personal Voyage του Καρλ Σαγκάν, που είχε ως κύριο θέμα τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν και την ύπαρξη εξωγήινης ζωής. Η μουσική επένδυση των επεισοδίων δημιουργήθηκε από τον Παπαθανασίου, ενώ η σειρά απέσπασε βραβείο Έμμυ και προβλήθηκε σε 69 χώρες και σε 500 εκατομμύρια τηλεθεατές.

Το καλοκαίρι του 2001 ο Παπαθανασίου παρουσίασε το έργο Μυθωδία στους στύλους του Ολυμπίου Διός. Η μουσική του έργου δημιουργήθηκε ώστε να συνοδεύσει τη διαστημική αποστολή της ΝΑΣΑ 2001: Οδύσσεια στον Άρη. Ήταν μία φαντασμαγορική μουσική παράσταση, κατά τη διάρκεια της οποίας προβάλλονταν με ειδικά οπτικά εφέ απεικονίσεις κυρίως από θεούς της αρχαίας Ελλάδας και διαστημικές εικόνες της ΝΑΣΑ.

Τα σολιστικά μέρη του έργου ερμήνευσαν οι σοπράνο Τζέσι Νόρμαν και Κάθλιν Μπατλ. Επίσης συμμετείχε η Μητροπολιτική Ορχήστρα του Λονδίνου, 120μελής χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ενώ ο ίδιος ο συνθέτης χειριζόταν τα πλήκτρα. Το έργο προβλήθηκε τηλεοπτικά σε όλο τον πλανήτη ενώ υπήρχαν γιγαντοοθόνες και στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Μετά το τέλος της μουσικής παράστασης η γαλλική κυβέρνηση, την οποία εκπροσώπησε ο υπουργός παιδείας Ζακ Λανγκ, απένειμε στον Παπαθανασίου τον τίτλο του Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής σε μία τελετή που έλαβε χώρα στο περιστύλιο του Ζαππείου.

Δύο χρόνια αργότερα η ΝΑΣΑ του απένειμε το μετάλλιο δημόσιας συνεισφοράς σε αναγνώριση εξαιρετικής συνεισφοράς στο όραμα της. Το βραβείο αποτελεί την υψηλότερη τιμή από τον Αμερικανικό οργανισμό για μη κυβερνητικά πρόσωπα.

Το 2013, η ΝΑΣΑ υιοθέτησε για δεύτερη φορά τη μουσική του Παπαθανασίου με ένα πρωτότυπο μουσικό έργο που δημιουργήθηκε για να πλαισιώσει το βίντεο από την αποστολή Ήρα (Τζούνο), που απεικονίζει συγχρόνως την κίνηση της Γης και της σελήνης μαζί για πρώτη φορά. Το βίντεο απαθανατίστηκε κατά τη διάρκεια της αποστολής καθ’ οδόν για το σύστημα του πλανήτη Δία.

Τον Νοέμβριο του 2014 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) πρότεινε στον Παπαθανασίου να συνθέσει την μουσική για την πρώτη ιστορική προσεδάφιση σε κομήτη. Έτσι, συνέθεσε μια μουσική τριλογία (Άφιξη, Το ταξίδι του Philae και Το βαλς του Ροζέτα) η οποία παρουσιάστηκε από τον ESA μετά την επιτυχημένη προσεδάφιση του σκάφους Ροζέτα στον κομήτη 67P.

Το 1995, ως φόρο τιμής στην μουσική του προσφορά αλλά και στην αγάπη του για το διάστημα, το Minor Planet Center της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης έδωσε το όνομα του συνθέτη στον Αστεροειδή της Κύριας Ζώνης 6354, που πλέον ονομάζεται 6354 Vangelis.

Διάφορες μουσικές δημιουργίες
1982: Δημιουργεί το ηχητικό σήμα των ειδήσεων της ΕΡΤ, το οποίο συνέχιζε να ακούγεται στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων μέχρι σήμερα, με εξαίρεση την περίοδο 2013-2015.
1991: Αναλαμβάνει τη μουσική για τα ντοκιμαντέρ του παγκοσμίου φήμης ωκεανογράφου Ζακ-Υβ Κουστώ.
1998: Γράφει το άλμπουμ Φόρος τιμής στον Γκρέκο, τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν για την ενίσχυση της εκστρατείας της εθνικής πινακοθήκης για την απόκτηση του πίνακα του Ελ Γκρέκο Άγιος Πέτρος.
1999: Συνθέτει τη μουσική που συνόδευσε την παρουσίαση του επίσημου εμβλήματος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ενώ δημιουργεί και τη μουσική για την τελετή παράδοσης την ολυμπιακής φλόγας τόσο στο Σίδνεϊ όσο και από το Σύδνεϊ στην Αθήνα.
2002: Δημιουργεί την μουσική για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2002 που πραγματοποιήθηκε στις Ιαπωνία και Κορέα.

Θέατρο
Αξιοσημείωτη είναι η προσφορά του Βαγγέλη Παπαθανασίου και στο θέατρο. Το 1983 δημιούργησε τη μουσική για τη παράσταση του Μιχάλη Κακογιάννη, Ηλέκτρα στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, με πρωταγωνίστρια την Ειρήνη Παππά.

Επίσης έχει συνεργαστεί με τα Βασιλικά μπαλέτα, καθώς δημιούργησε την μουσική για τρία έργα, Το R B Sque (1980) που παρουσιάστηκε στο Βασιλικό Θέατρο Drury Lane, Το Φρανκενστάιν (1985) και το Η πεντάμορφη και το τέρας (1986).


Άλλα έργα
Το ενδιαφέρον του για τις τέχνες δεν περιοριζόταν μόνο στη σύνθεση μουσικής. Το 1997 έκανε την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, καθώς σχεδίασε και διηύθυνε εξ ολοκλήρου την τελετή έναρξης του 6ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ανοιχτού Στίβου της IAAF που πραγματοποιήθηκε στο Παναθηναϊκό της Αθήνας.

Το 2003 αποκάλυψε την ικανότητα του στη ζωγραφική παρουσιάζοντας 70 δικά του έργα ζωγραφικής στα πλαίσια της Βαλένσια Μπιενάλ στην Ισπανία. Μετά την επιτυχία της έκθεσης Vangelis Pintura, τα έργα του εκτίθενται σε σημαντικές γκαλερί σε όλο τον κόσμο.

Την ίδια χρονιά, ο Παπαθανασίου παρουσίασε επίσης ένα βιβλίο που περιέχει μερικά από τα ωραιότερα έργα του, με τίτλο Vangelis.

Βραβεία και διακρίσεις
Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού 1982 Για την μουσική στη ταινία Δρόμοι της φωτιάς.
Χρυσός Λέοντας στο Cannes Lions International Advertising Festival, για την μουσική Ask the Mountains σε τηλεοπτική διαφήμιση.
Βραβείο Max Steiner Award το 1989, για σύνθεση και παρουσίαση διακεκριμένης κινηματογραφικής μουσικής.
Βραβείο Echo (Γερμανία) για το διεθνή καλλιτέχνη της χρονιάς 1992.
Βραβείο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Φλάνδρας (Βέλγιο) για καλύτερη μουσική επένδυση κινηματογραφικής ταινίας.
Βραβείο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βαλένθια για καλύτερη μουσική επένδυση κινηματογραφικής ταινίας.
Βραβείο Κοινού για καλύτερη μουσική επένδυση κινηματογραφικής ταινίας από την Παγκόσμια Ακαδημία Μουσικής Επένδυσης στη Φλάνδρα, Βέλγιο.
Βραβείο Απόλλων το 1993 για τη συνεισφορά του στη μουσική από την Εταιρεία των Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο τίτλος του Ιππότη του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλικής Δημοκρατίας το 1992. Η απονομή έγινε από τον Γάλλο υπουργό παιδείας.
Δύο φορές το Παγκόσμιο Μουσικό Βραβείο του Μόντε Κάρλο, για τον Έλληνα καλλιτέχνη με τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Ο τίτλος του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας το 2001.
Βραβείο RIAJ (Δισκογραφική Βιομηχανία της Ιαπωνίας) για διεθνές τραγούδι της χρονιάς 2002.
Μετάλλιο Δημόσιας Συνεισφοράς της ΝΑΣΑ σε αναγνώριση εξαιρετικής συνεισφοράς στο όραμα της ΝΑΣΑ το 2003.
Το 2013 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία εξέδωσαν γραμματόσημα τα οποία τον απεικόνιζαν.
Τιμητικό διδακτορικό δίπλωμα από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών το 2008, παραχωρώντας του το διακεκριμένο τίτλο του ομότιμου καθηγητή. Το διδακτορικό του δόθηκε για την εξαιρετική συμβολή του στη μουσική παιδεία του ελληνικού λαού, καθώς και για τη διάδοση του μηνύματος του
Ελληνισμού σε όλο τον κόσμο.

Πέθανε ο σπουδαίος Βαγγέλης Παπαθανασίου

Περισσότερα

Ελλάδα

Η «βαριά σκιά» της πανδημίας στην εκπαίδευση

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εκπαίδευση των παιδιών θα τη βλέπουμε πολλά χρόνια… Τα παιδιά που έδωσαν φέτος πανελλαδικές εξετάσεις, έχασαν σχεδόν δύο χρόνια χωρίς δια ζώσης εκπαίδευση, χωρίς ενδοσχολικές εξετάσεις, χωρίς όλο αυτό το «πλέγμα» δράσεων που διαμορφώνουν μία συνολική εκπαιδευτική δραστηριότητα. Το ίδιο ισχύει όμως και για τα παιδιά που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την επόμενη και την μεθεπόμενη χρονιά. Το ίδιο ισχύει ακόμα και για τα παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού. Ας σκεφτούμε ότι υπάρχουν παιδάκια που πήγαν φέτος στην Γ’ Δημοτικού και επί δύο σχεδόν χρόνια δεν έμαθαν να πιάνουν μολύβι στα χέρια τους…

Περισσότερα

Ελλάδα

Σκρέκας: Διπλασιάζεται ο προϋπολογισμός του «Εξοικονομώ 2021»

Δημοσιεύθηκε

στις

Τον διπλασιασμό του προϋπολογισμού του προγράμματος «Εξοικονομώ 2021», ώστε να καλυφθεί έως και το σύνολο των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, κατά την ομιλία του στο Συνέδριο του ΤΕΕ «Green Deal Greece 2022», που συνεχίζεται για δεύτερη ημέρα στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο ΥΠΕΝ μίλησε επίσης για την μεγάλη ανταπόκριση συμμετοχής στο νέο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω Συσκευή», εκτιμώντας ότι οι αιτήσεις θα φθάσουν πάνω από 800.000, ενώ αναφερόμενος στο νέο μηχανισμό, που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση για τα τιμολόγια ρεύματος τόνισε ότι: «από την 1η Ιουλίου μειώνεται μόνιμα η αύξηση των τιμών ρεύματος κατά 80% σε όλα τα νοικοκυριά».

Τιμές ρεύματος: Παίρνουμε εξαίρεση σε ότι ισχύει στην Ευρώπη

-«Βάζουμε πλαφόν στις τιμές ηλεκτροπαραγωγής, το πλεόνασμα κατευθύνεται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, σημείωσε ο Σκρέκας και ανέφερε για τα νέα τιμολόγια ρεύματος και την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής ότι «από 1η Ιουλίου μειώνεται μόνιμα η αύξηση των τιμών ρεύματος κατά 80% σε όλα τα νοικοκυριά. Ειδικά για ΜμΕ μέχρι 35kVA επίσης κατά 80%, ενώ η μείωση θα είναι μέχρι και 100% στα ευάλωτα νοικοκυριά», προσθέτοντας ότι «και για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες θα ληφθούν ειδικά μέτρα».

-«Είναι μόνιμη λύση η στήριξη και τα επιδόματα;» αναρωτήθηκε ο κ. Υπουργός. Όχι, λύση είναι οι ΑΠΕ, τόνισε, αναφέροντας ότι ήδη το 40% της κατανάλωσης καλύπτεται από ΑΠΕ, 42% από φωτοβολταϊκά και αιολικά και 8% από υδροηλεκτρικά.

-«Στην παρούσα κυβερνητική θητεία έχουν ήδη εγκατασταθεί 5000 MW Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και η χώρα εξοικονόμησε έτσι 1,2 δις ευρώ σε κόστος φυσικού αερίου. Αν και τα προηγούμενα χρόνια είχαν ενταχθεί αντίστοιχες μονάδες ΑΠΕ, η εξοικονόμηση πόρων θα ήταν μεγαλύτερη, αλλά δυστυχώς επί της προηγούμενης κυβέρνησης ο ρυθμός ήταν χαμηλός» ανέφερε ο κ. Υπουργός προσθέτοντας ότι: «πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι πολιτικές για κατασκευή ή μη ΑΠΕ επηρεάζει εν τέλει τη τσέπη των πολιτών, μέσα από την εξοικονόμηση πόρων από το κόστος των καυσίμων που τα αντικαθιστούν στο ενεργειακό μίγμα»

Ο Κώστας Σκρέκας τόνισε ακόμη ότι η χώρα μας είναι 7η παγκοσμίως στις νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ (αιολικών φωτοβολταϊκών) και ότι υπάρχουν πλέον ώρες μέσα στην ημέρα «που καλύπτουμε όλες τις ενέργειες με παραγωγή από ΑΠΕ», σημειώνοντας ότι «με περισσότερες ΑΠΕ θα καλύπτουμε περισσότερες ώρες και μόνον συμπληρωματικά με φυσικό αέριο τις ώρες που δεν υπάρχει επάρκεια».

-«Πρέπει να είμαστε ακόμη πιο φιλόδοξοι ανέφερε ο Υπουργός ΠΕΝ και τόνισε ότι «το παρόν ΕΣΕΚ έχει στόχο 20GW από ΑΠΕ το 2030 αλλά η Ελλάδα θα πιάσει αυτόν τον στόχο πολύ νωρίτερα, δηλαδή το 2026 ή το 2027 το αργότερο», αναφέροντας ότι «στα 4 επόμενα χρόνια θα εγκατασταθούν τουλάχιστον 6000MW».

Εξοικονομώ στις κατοικίες

Το Νέο Εξοικονομώ σημαίνει μείωση κατανάλωσης ρεύματος και παράλληλα στηρίζεται και η εγχώρια βιομηχανία, με έργα μηχανικού και τοπική προστιθέμενη αξία, τόνισε ο Υπουργός ΠΕΝ, σημειώνοντας ότι «σε συνεργασία με το ΤΕΕ αλλάξαμε το Εξοικονομώ», ώστε να υπάρξει αξιολόγηση στην εξοικονόμηση σε συνδυασμό με κοινωνικά κριτήρια, ώστε να στηριχθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά. «Οφείλουμε να στηρίξουμε τους πιο ευάλωτους, με μεγαλύτερες επιδοτήσεις στους πιο αδύνατους», τόνισε ο κ. ΥΠΕΝ.

Ο Κώστας Σκρέκας είπε ακόμη ότι «το Νέο Εξοικονομώ τρέχει με 630 εκατ. προϋπολογισμό, με εκτίμηση 1 δισ. ευρώ κινητοποιούμενων πόρων» και σημείωσε ότι «ήδη υπάρχουν πάνω από 40 χιλιάδες ενταγμένες και άλλες τόσες επιλαχούσες κατοικίες, ανακοινώνοντας ότι «είμαστε έτοιμοι να διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό, ώστε όλοι, ή σχεδόν όλοι όσοι έχουν υποβάλλει αίτηση και πληρούν τις προϋποθέσεις να ενταχθούν στο πρόγραμμα».

Πρόγραμμα «Ανακυκλώνω Συσκευή»

Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω Συσκευή» που στοχεύει να φέρει για κάθε νοικοκυριό που συμμετέχει εξοικονόμηση ενέργειας κατά 40% μέσο όρο, με μείωση κόστους ρεύματος 400-500 ευρώ το χρόνο. Ο προϋπολογισμός αφορά περίπου 200 χιλιάδες νοικοκυριά και σύμφωνα με τον Υπουργό ήδη στην πλατφόρμα υπάρχουν 550 χιλιάδες αιτήσεις και θα φτάσουν, κατ’ εκτίμηση τις 800 χιλιάδες μέχρι 5 Ιουλίου, που λήγει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων, σημειώνοντας ότι η πρόθεση είναι να εξευρεθούν πρόσθετοι πόροι για τη συνέχιση του προγράμματος.

Ο ΥΠΕΝ σημείωσε ότι «από τη στιγμή που λάβαμε τη λαϊκή εντολή πριν 3 χρόνια, στη κυβέρνηση αντιμετωπίσαμε σειρά κρίσεων: μεταναστευτικό στα βόρεια σύνορα, μια πανδημία και υγειονομική κρίση που έγινε οικονομική κρίση, έναν πόλεμο και εξ αυτών κρίση τιμών και κρίση πληθωρισμού που δεν θέλουμε να γίνει επισιτιστική κρίση πουθενά στον κόσμο ούτε κρίση στασιμοπληθωρισμού.» Ο ίδιος τόνισε ότι: «Η συγκεκριμένη κυβέρνηση δεν έκανε πίσω από τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και μείωσε τους φόρους. Και για αυτό η η ελληνική οικονομία δείχνει σημάδια δύναμης, υψηλών ρυθμών ανάπτυξης».

Το ΥΠΕΝ βρέθηκε εξαρχής στο επίκεντρο της κρίσης, σημείωσε ο υπουργός. «Στηρίξαμε τα νοικοκυριά από τον προηγούμενο Σεπτέμβρη. Δημιουργήσαμε το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για τους αδύναμους. Θα συνεχίσει να λειτουργεί και σε αυτό θα πηγαίνουν τα πλεονάσματα από την εμπορία ρύπων. Μέσα από το Ταμείο αυτό και άλλους πόρους, τόνισε, «θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τα νοικοκυριά και στο μέλλον ενώ ενισχύουμε και επισπεύδουμε τις επενδύσεις σε εξοικονόμηση ενέργειας, σε αποθήκευση ενέργειας αλλά και στη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις».

Περισσότερα

Ελλάδα

Θάνατος Ηλία Νικολακόπουλου – Αυτόπτης μάρτυρας: Δεν πρόλαβε καλά – καλά να βουτήξει στη θάλασσα και έπαθε ανακοπή

Δημοσιεύθηκε

στις

Τα τελευταία λεπτά της ζωής του 75χρονου εκλογολόγου, Ηλία Νικολακόπουλου, περιγράφει στο protothema.gr επιχειρηματίας της παραλίας Αχλάδι στη Σύρο ο οποίος εξηγεί πως δεν πρόλαβε καλά – καλά να βουτήξει στη θάλασσα.

«Όλα συνέβησαν τόσο γρήγορα και ξαφνικά που σχεδόν δεν καταλάβαμε τίποτα. Ήρθε γύρω στις 12:30 μια παρέα ατόμων, δυο κυρίες συνοδευόμενες από δυο κυρίους. Ο ένας από αυτούς άφησε τα πράγματά του να τα τακτοποιήσει η γυναίκα του και μπήκε στη θάλασσα για να κολυμπήσει. Οι γυναίκες δεν πρόλαβαν καν να απλώσουν τις πετσέτες τους όταν κατάλαβαν πως κάτι κακό είχε συμβεί αφού ο άνθρωπος ήταν αναίσθητος στο νερό», λέει ο επιχειρηματίας στο protothema.gr.

Στη συνέχεια όπως λέει ένας γιατρός, που βρισκόταν στην ίδια παραλία, του έδωσε τις πρώτες βοήθειες όμως δυστυχώς ο Ηλίας Νικολακόπουλος κατέληξε.

«Ένας γιατρός λουόμενος τού έδωσε τις πρώτες βοήθειες. Για τουλάχιστον 20λεπτά του έκανε καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση (κάρπα) έβγαλε αρκετό νερό και είπαν πως βρήκαν λίγο σφυγμό. Στο μεταξύ ήρθε το ασθενοφόρο και τον παρέλαβε. Οι δικοί του άνθρωποι είπαν στο γιατρό πως είχε πρόβλημα με την καρδιά του
», εξηγεί.

Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και έγινε προσπάθεια ανάνηψης από τους διασώστες και επιτόπου και σε όλη τη διαδρομή έως το νοσοκομείο Σύρου, όπου διακομίστηκε. Δυστυχώς, οι γιατροί δεν μπόρεσαν να τον επαναφέρουν και πιστοποίησαν τον θάνατό του.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΕΚΑΒ, αυτό έλαβε κλήση στις  14.21 για λουομενο χωρίς αισθήσεις και στις 14.28, δηλαδή επτά λεπτά αργότερα, το ασθενοφόρο βρισκόταν στην παραλία Αχλάδι. Έγινε προσπάθεια ανάνηψης με απινιδωτη, οι οποίες απέβησαν άκαρπες.

Ποιος ήταν ο Ηλίας Νικολακόπουλος

Έκανε προπτυχιακές σπουδές στα μαθηματικά στην Αθήνα και την Λωζάννη (1965-1969) και στη συνέχεια μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι (Diplome d’ Etudes Approfondies – Θεωρία Πιθανοτήτων – Univ. Paris 6).

Εργάστηκε στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, με ειδικότερο αντικείμενο την εκλογική κοινωνιολογία και τις εμπειρικές έρευνες πολιτικής κουλτούρας (αρχικά ως επιστημονικός συνεργάτης και από το 1988 ως Κύριος Ερευνητής).

Το 1984 υποστήριξε στο Α.Π.Θ. (Τμήμα Νομικής) τη διδακτορική του διατριβή με θέμα Κόμματα και βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα 1946-1964. Από το 1986 έως το 2014 δίδαξε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών (αρχικά ως Λέκτορας και από το 2003 ως Καθηγητής) και διετέλεσε επί 8 χρόνια υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Πολιτική Επιστήμη και Κοινωνιολογία».

Από το 1984 έως σήμερα έχει δημοσιεύσει επτά αυτοτελή έργα (τα δύο σε συνεργασία με άλλους), είχε την επιμέλεια έξι συλλογικών τόμων, ενώ τα δημοσιευμένα άρθρα του σε θέματα εκλογικής κοινωνιολογίας και πολιτικής ιστορίας ξεπερνούν τα 40. Έχει κατά καιρούς συνεργαστεί σε ερευνητικά προγράμματα με το Centre d’ Etudes de la Vie Politique Francaise (CEVIPOF) στο Παρίσι, με το CIS (Centro de Investigaciones Sociologicas) στην Μαδρίτη, καθώς και με τα Πανεπιστήμια Βουδαπέστης και Μαδρίτης (Universita Autonoma).

Επί σειρά ετών συνεργαζόταν με τον τηλεοπτικό σταθμό Μega για την παρουσίαση των εκλογικών διαδικασιών, κάτι που τον έκανε πολύ γνωστό στο ευρύ κοινό. Αρθρογραφούσε τακτικά σε εφημερίδες (“Τα Νέα” κ.λπ.) και διατηρούσε εκπομπή ιστορικού περιεχομένου “Στο Κόκκινο”.

Μέχρι σήμερα ήταν πρόεδρος των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ)

Πρόσφατες Δημοσιεύσεις
-«Τα γκρίζα όρια της Εθνικοφροσύνης: η δεκαετία του ’40 στις μεταγενέστερες εκλογικές αναμετρήσεις» στον συλλογικό τόμο Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση, Εμφύλιος. Η δεκαετία του ’40 και η μακρά σκιά της, εκδ. Αλεξάνδρεια (υπό έκδοση).
-“Un système partisan en transition”, Pole Sud, no 38, Montpellier, 2013, σελ. 71-77.
-Των εκλογών τα πάθη. Ψηφίδες της ελληνικής εκλογικής ιστορίας του 20ου αιώνα, εκδ. Το Βήμα, Αθήνα 2012.
-«Από την επιταγή της ομοφωνίας στη λογική της πλειοψηφίας» στον συλλογικό τόμο Εξουσία και Κοινωνία. Δωρήματα στον Κωνσταντίνο Τσουκαλά, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 2010, σελ. 295-301.

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα