Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Λάδι και πετρέλαιο θέρμανσης συντηρούν τη «φλόγα»

Published

on

Ανοδικά κινήθηκε ο πληθωρισμός τον και κατά τον περασμένο μήνα Οκτώβριο καθώς σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώθηκε στο 3,4%.

Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο,  παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι μείωσης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους (Οκτώβριος 2022)

Ο μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του δωδεκαμήνου 2021 – 2022, παρουσίασε αύξηση 4,2%.

Χαρακτηριστικό του κύματος ανατιμήσεων, κυρίως στον χώρο των τροφίμων, είναι ότι καταγράφεται αύξηση 26% -σε σχέση με το 2022-στα έλαια (το λάδι αυξήθηκε κατά 14,1% μέσα σε ένα μόλις μήνα, μεταξύ Σεπτέμβριου-Οκτωβρίου 2023), 20% στα φρούτα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2022, 12,3% στα λαχανικά και 14,3% στους χυμούς και στο εμφιαλωμένο νερό. Επιπλέον καταγράφεται αύξηση 10% στα στερεά καύσιμα και 11% στα φαρμακευτικά προϊόντα. Αυξημένες κατά 10% είναι οι τιμές και στα αεροπορικά εισιτήρια. Το πετρέλαιο θέρμανσης κατά τον 1ο μήνα διανομής, καταγράφει αύξηση 12,7% σε σχέση με το κλείσιμο της τιμής στα τέλη της περασμένης άνοιξης (2023)

Σε ποιους κλάδους καταγράφονται αυξήσεις:

-9,9% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

-5,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

-4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.

-3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

-3,1% στην ομάδα «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

Μειώσεις καταγράφονται:

-2,0% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

-3,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Αρνητικά μηνύματα

Τα μηνύματα από πλευράς βιομηχανίας δεν είναι καθόλου ευοίωνα, τουναντίον σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton «Greek Business Pulse», το 61% των εγχώριων επιχειρήσεων δηλώνει ότι θα προβεί σε αυξήσεις τιμών, ενώ από αυτές που θα προχωρήσουν σε ανατιμήσεις, 2 στις 10 δηλώνουν ότι η αύξηση θα υπερβεί το 10%. Μόλις 1 στις 10 επιχειρήσεις ενδέχεται να προχωρήσει σε μείωση τιμών.

Περίπου το 80% των επιχειρήσεων, που αναμένει αύξηση του κόστους παραγωγής, προτίθεται να προχωρήσει σε διορθωτικές αυξήσεις τιμών για να συντηρήσει τα περιθώρια κέρδους του.

 

Ροή ειδήσεων

Advertisement