Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Α. Ραυτόπουλος: “Αισχροκέρδεια, παραπλάνηση καταναλωτών με προσφορές”

Published

on

Σε ένα νέο κύκλο ανατιμήσεων σε βασικά είδη διατροφής έχει εισέλθει από τις αρχές φθινοπώρου η αγορά, με την κυβέρνηση να ρίχνει στο τραπέζι νέες φοροελαφρύνσεις με αυξήσεις μισθών και συντάξεων, επιδόματα, σταθερά μειωμένο ΦΠΑ στα τρόφιμα και το μέτρο της «Μόνιμης μείωση τιμής 5%» σε εκατοντάδες είδη, από 1-12-2023 έως και 31-6-2024.

Εκ μέρους των καταναλωτών, ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) -με ιδρυτικό μέλος της ΓΣΕΕ- απαντά σήμερα μέσω της ‘ΓτΚ’ ότι η κατάσταση μπορεί να επανέλθει αν κινηθεί η κυβέρνηση αποφασιστικά στο μέτωπο της αισχροκέρδειας και των αποτελεσματικών ελέγχων στις τιμές, αίτημα το οποίο έχουν καταθέσει βέβαια και οι παραγωγοί που βλέπουν στο ράφι τα προϊόντα τους πολλές φορές πάνω από την τιμή παραγωγού!              

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Μέσα από το φορολογικό η κυβέρνηση επέλεξε να διατηρήσει χαμηλό ΦΠΑ στα τρόφιμα, καύσιμα και καφέ σε μια προσπάθεια μόνιμης φοροελάφρυνσης της κοινωνίας… 

-Στα προϊόντα που αποφασίστηκε ότι διατηρούν έως 31-6-2024 το μειωμένο ΦΠΑ 13%, η κυβέρνηση εξαιρεί πλέον τα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά και τα πάει στο 24%, απόφαση η οποία μόνο ελάφρυνση δεν αποτελεί για τους καταναλωτές. Η επιβάρυνση για τον καταναλωτή είναι δεδομένη διότι το αναψυκτικό και το νερό καταναλώνεται κυρίως από παιδιά. Θα πάμε δηλαδή σ ένα μαγαζί να αγοράσουμε μια πάστα για το παιδί και η πορτοκαλάδα θα είναι ακριβότερη με 24% ΦΠΑ!

Έχει γίνει πολύ συζήτηση για τη μείωση τΦΠΑ στα τρόφιμα. Γιατί εκτιμάτε ότι δεν έχει προχωρήσει, είναι πολιτικό θέμα;   

-Το ΦΠΑ στα τρόφιμα δεν έχει μειωθεί, είναι στο 6%-24% εδώ και καιρό. Ζητάμε, στα προϊόντα πρώτης ανάγκης, αυτά που χρειάζεται το νοικοκυριό, να μηδενιστεί όπως το έχουν κάνει η Πολωνία, η Κύπρος, η Ισπανία και πολλές ακόμη χώρες οι οποίες έχουν δει αποτελέσματα, στον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή και στην τσέπη των νοικοκυριών. Δεν το κάνει αυτό η κυβέρνηση διότι, ακόμη και αν γινόταν, η μείωση του ΦΠΑ δε θα έφτανε στον καταναλωτή. Όμως αυτό είναι μια ομολογία αποτυχίας στον έλεγχο του μηχανισμού των τιμών από την Κυβέρνηση.

Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι τα βασικά έσοδα του κράτους προκύπτουν από δύο βασικούς φόρους, ΦΠΑ και Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα. Είναι πρωτοτυπία στην Ευρώπη το γεγονός ότι, πάνω στο ΕΦΚΑ έχει προστεθεί και ο ΦΠΑ. Είναι 70 λεπτά το λίτρο ο Ειδικός Φόρος και άλλα 16 λεπτά ο ΦΠΑ, στην ουσία τα 86 λεπτά/λίτρο βενζίνης πάνε στο δημόσιο ταμείο για να παρουσιάσει, όταν χρειάζεται, η κυβέρνηση το κοινωνικό της πρόσωπο με τα Market pass και τα Fuel pass…

Ποια είναι η εικόνα των νέων ανατιμήσεων στην αγορά; 

-Τον περασμένο μήνα ο πληθωρισμός ‘έτρεχε’ στο 1,6% και σήμερα, από τον Οκτώβριο, ‘τρέχει’ με 3,4%, υπερδιπλασιάστηκε δηλαδή ενώ το δείκτης τιμών καταναλωτή πήγε από 8,4%, στο 9,9%, στα όρια πάλι ενός διψήφιου ποσοστού. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν υπάρχει μια ισορροπία, μια στασιμότητα στα προϊόντα και ο καταναλωτής πηγαίνει στο Σ/Μ και το προϊόν που είχε προμηθευτεί την περασμένη εβδομάδα, το βρίσκεται ακριβότερο. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή κινείται σε διψήφιο περίπου ποσοστό εδώ και 19 μήνες.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο μέτωπο της ακρίβειας αυτή την ώρα στη λιανική;  

-Είναι το ελαιόλαδο το οποίο από το 2022 έως το 2023 έχει αυξηθεί κατά 129%, για το κλασσικό λάδι αλλά και το έξτρα παρθένο. Για τη συγκομιδή του 2022 προς 2023 ,,οι παραγωγοί πούλησαν από 3,38 ευρώ έως 5,25 ευρώ το κιλό το βιολογικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και εμείς οι καταναλωτές το αγοράζουμε από το ράφι, περσυνό ελαιόλαδο από 14 ευρώ και πάνω, το λίτρο, με μία ή δύο εξαιρέσεις. Είναι καθαρή αισχροκέρδεια, αγοράζουν κιλό και πωλούν λίτρο ενώ το ειδικό βάρος του λαδιού είναι τέτοιο  που τα 1.000 γραμ. του κιλού αντιστοιχούν σε 915 γραμ. στο λίτρο. Η αισχροκέρδεια είναι μεγάλη, το λάδι φτάνει στο ράφι έως και 18,80 ευρώ το λίτρο!

Ένα άλλο προϊόν είναι η φέτα, το απλό τυρί διότι όλα τα άλλα τυριά είναι απλησίαστα, δεν υπάρχει κεφαλογραβιέρα και γραβιέρα κάτω από 20 ευρώ το κιλό. Όσον αφορά στη φέτα η οποία έχει σκαρφαλώσει στα 16 ευρώ, η παραπλάνηση του καταναλωτή είναι ότι παρουσιάζουν κάποιες συσκευασίες στα Σ/Μ που παραπέμπουν, αλλά δεν είναι Φέτα.

Έχει φτάσει το λευκό τυρί με το αγελαδινό γάλα, η αξία του οποίου είναι στο 1/3 του αιγοπρόβειου γάλακτος, να πωλείται ακριβότερα από τη φέτα, υπάρχουν περιπτώσεις λευκού τυριού που ξεπερνά και τα 16 ευρώ το κιλό. Δεν μπορεί να κωφεύει το Υπουργείο και να κλείνουν τα μάτια οι υπηρεσίες και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή σε αυτά. Πρέπει να είναι σε θέση να διαπιστώνουν και να βεβαιώνουν την αισχροκέρδεια και τα εφαρμόζονται να περιθώρια κέρδους που έχει ορίσει με νόμο της η κυβέρνηση.

Τα πρόστιμα που έχουν μπει σε πολυεθνικές ξεπερνούν τα 8 εκατ. ευρώ…

Το θέμα είναι αν έχουν εισπραχτεί τα πρόστιμα κι όχι αν έχουν επιβληθεί. Αν λάβω υπόψη σοβαρά αυτά που έχω ακούσει τις τελευταίες μέρες από Υπουργούς, για παράδειγμα τον κ. Σκέρτσο που είπε ότι από τα 8 εκατ. ευρώ έχουμε εισπράξει το 10% -800 χιλιάδες- ενώ ο κ. Σκρέκας αναφέρει ότι από τα 7,5 εκατ. ευρώ προστίμων έχουν εισπραχθεί 4,5 εκατ. ευρώ. Ένας τρίτος Υπουργός είπε πρόσφατα ότι έχουν εισπραχθεί 5 εκατ. ευρώ. Ας σταθεροποιηθούν κάπου να ξέρουμε και εμείς τι έχει γίνει. Αυτό βέβαια που γνωρίζουμε καλά εμείς είναι ότι οι εταιρείες έχουν κάνει προσφυγές για να μην πληρώσουν το πρόστιμο διότι διαφωνούν με τη μεθοδολογία που έχει ακολουθήσει το Υπ. Ανάπτυξης για να βεβαιώσει παραβάσεις σχετικά με την παράβαση του ανώτερου περιθωρίου κέρδους.

Εμείς ως καταναλωτές δεν πρέπει να γνωρίζουμε αν είναι αλήθεια το πρόστιμο του Υπουργείου ή αν έχουν δίκιο οι βιομηχανίες; Ως Ένωση κάναμε εξώδικο εδώ στο ΥΠ.ΑΝ. και τη ΔΙΜΕΑ (Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς) να μας πει για ποια προϊόντα έχει επιβληθεί το πρόστιμο, να γνωρίζουμε ποια είναι τα είδη των τεσσάρων πολυεθνικών που αισχροκερδούσαν, δηλαδή μας έκλεβαν. Δεν πρέπει να το γνωρίζει ο καταναλωτής; Επίσης πως είναι δυνατόν, δύο από τις πολυεθνικές αυτές, να έχουν δηλώσει 150 με 160 προϊόντα μέσα στην προωθητική με τη μόνιμη μείωση τιμής στο 5%;

Γιατί δεν ανταποκρίνεται στις απατήσεις της Ένωσης η προωθητική του ΥΠ.ΑΝ. με τη μόνιμη μείωση τιμών;   

-Διαφωνούμε κατ αρχήν με τον προαιρετικό χαρακτήρα του μέτρου. Γιατί να μην συμμετέχουν υποχρεωτικά κάποιες εταιρείες με ελαιόλαδο, άλευρα και αραβοσιτέλαιο, δεν είναι το εθνικό μας προϊόν το λάδι; Δεύτερον, αυτή η Υπουργική Απόφαση θα βάλει προϊόντα πρώτης ανάγκης για τον καταναλωτή ή αυτά που μπορεί να μην έχει ανάγκη; Εμείς λέμε ότι θα βάλει τα προϊόντα που κάθε βιομηχανία θέλει να προωθήσει. Να φύγουν από τα ράφια, να μην υπάρχει στοκ. Τέλος θέτει ημερομηνία έναρξης του μέτρου την 1η Δεκεμβρίου με σημείο αναφοράς την τιμή στις 19-9-2023. Μπορεί να θυμάται ο καταναλωτής πόσο είχε το ψωμί του τοστ στις 19 Σεπτεμβρίου, για να δει αν σήμερα ισχύει το 5% έκπτωση; Τι ίδιο ισχύει βέβαια και για τις τιμές που πρέπει να δώσουν στο Υπουργείο έως 30-11-2023 οι εταιρείες λιανεμπορίου που θα συμμετέχουν για το γάλα, το γιαούρτι και άλλα είδη πρώτης ανάγκης, για να «τρέξει» η μόνιμη μείωση για το εξάμηνο.

 

«Η προσφορά ‘1+1 δώρο’ είναι 20% στην καλύτερη περίπτωση…»  

Έντονη συζήτηση γίνεται και για τις προσφορές ‘1+1’ δώρο, ‘2+1’  κλπ…

-Είναι μια ακόμη περίπτωση όπου καταναλωτές έχουν παραπλανηθεί από ορισμένες εταιρείες, φαινόμενο το οποίο γίνεται πλέον ανησυχητικό. Αν θα κάνει ο καταναλωτής τον έλεγχο με βάση την τιμή μονάδας, ακόμη και για τις περιπτώσεις του ‘3+1 δώρο’ θα διαπιστώσει ότι η τιμή προκύπτει χαμηλότερη όταν το είδος πωλείται κατά μόνας, σε οικονομική συσκευασία. Πολλές περιπτώσεις τέτοιες έχουμε σε απορρυπαντικά, άλευρα και ζυμαρικά. Στην καλύτερη περίπτωση θα έχουμε μια έκπτωση 205 επί της κανονικής συσκευασίας και όχι ‘1+1 δώρο’. Το προϊόν είναι συνήθως φθηνότερο απ ότι αναγράφεται στην πολυσυσκευασία.

Όλες οι αλυσίδες Σ/Μ, αυτές που συμμετέχουν στο Καλάθι του Νοικοκυριού και αυτές που δεν συμμετέχουν, έχουν τις προσφορές όλο το χρόνο που αλλάζουν κάθε 15 μέρες, με βάση νέες συσκευασίες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έλεγχος και σωστή σύγκριση στην τιμή μονάδας που είναι για παράδειγμα η μεζούρα στο απορρυπαντικό.

 

 

Ροή ειδήσεων

Advertisement