Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Το 23 % κάτω των 35 ετών βλέπει βίντεο οδηγώντας- Κινητό, αλκοόλ και ναρκωτικές ουσίες, αλλά και μη χρήση μέτρων ασφαλείας

Στοιχεία – σοκ του 13ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση για το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes

Published

on

Το 17% των ανδρών κάτω των 35 ετών οδηγεί ενώ έχει κάνει χρήση ναρκωτικών. Το 12% κάτω των 35 ετών οδηγεί σε κατάσταση μέθης. Το 30% κάτω των 35 ετών δεν φοράει πάντα τη ζώνη ασφαλείας.

Πρόκειται για τα ανησυχητικά αποτελέσματα του 13ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση που δημοσιοποίησε παραμονές της γιορτής της Αναλήψεως το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes.

Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι, καταγράφει την εξέλιξη της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές με στόχο τον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης.

Τα αποτελέσματα δείχνουν στους νέους κάτω των 35 ετών, ιδιαίτερα στους άνδρες, υπερεκπροσώπηση επικίνδυνης συμπεριφοράς που συνδέεται με τη χρήση κινητού (23% παρακολουθεί ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί), την κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και την οδήγηση σε κατάσταση υπνηλίας.

Ένα άλλο, επίσης, ανησυχητικό φαινόμενο: σχεδόν 1 στους 3 οδηγούς ηλικίας 16 έως 24 ετών δεν φοράει ζώνη ασφαλείας, παρόλο που αυτός ο κανόνας είναι απαραίτητος για την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο αυτού του βαρομέτρου είναι η γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με το σύστημα Bluetooth: ενώ περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (56%) τηλεφωνούν με αυτόν τον τρόπο ενώ οδηγούν, το 71% από αυτούς δεν θεωρεί αυτήν την πρακτική επικίνδυνη και το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του.

Η έκδοση του 2023 δείχνει επίσης μια αυξανόμενη χαλάρωση των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τον σεβασμό των άλλων χρηστών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές καθώς το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών – ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

ΤΟ 66 % ΤΗΛΕΦΩΝΕΙ ΕΝΩ ΟΔΗΓΕΙ

Οι τηλεφωνικές συνομιλίες και η χρήση smartphone κατά την οδήγηση είναι σχεδόν καθολικές

  • Το 76 % των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί (84% των Ελλήνων)
  • Το 66 % τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (76 %), εκ των οποίων το 42% τακτικά (44 %), δηλαδή +5 μονάδες σε σχέση με το 2018

-Αφορά όλες τις ηλικιακές ομάδες: Το 77 % κάτω των 35 ετών (78 %) και το 55 % άνω των 55 ετών (70 %) τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.

– Η χρήση του κινητού στο αυτοκίνητο έχει σε μεγάλο βαθμό ιδιωτικό χαρακτήρα: αφορά το 82 % των οδηγών γενικά (79 %), και το 69 % των στελεχών (63 %).

– Η χρήση του Bluetooth είναι γενικευμένη και η επικινδυνότητά της υποτιμάται: Το 56 % (58 %) των οδηγών τηλεφωνεί με το σύστημα Bluetooth. Ανάμεσα σε αυτούς, το 71 % (70 %) δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική, ενώ το 18 % (20 %) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου.

– Το 22 % των οδηγών που εργάζονται συμμετέχει σε τηλεφωνικές επαγγελματικές συσκέψεις (22 %) κατά την οδήγηση. Ανάμεσα σε αυτούς, το 40 % δεν θεωρεί επικίνδυνη αυτήν την πρακτική (33 %), ενώ το 44 % (34 %) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι.

ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΓΙΑ ΤΟ ΑΛΚΟΟΛ

Αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες, φάρμακα: συμπεριφορές που είναι λιγότερο μεμονωμένες από όσο φαίνεται αλλά που αφορούν ιδιαίτερα τους νέους άνδρες.

-Το 7 % των Ευρωπαίων οδηγών (9 %) – μάλιστα το 17 % των ανδρών κάτω των 35 ετών (11 %) – παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης.

– 11 % των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ (15 %). Ποσοστό που φτάνει το 25% των ανδρών κάτω των 35 ετών (21 %).

– Το 10 % (7 %) – και 20 % (14 %) των ανδρών κάτω των 35 ετών – οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του.

– Το 5 % (4 %) – και 17 % (6 %) των ανδρών κάτω των 35 ετών – οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

ΥΠΝΗΛΙΑ

Υπνηλία: συνειδητοποίηση του κινδύνου που εντοπίζεται κυρίως στον αυτοκινητόδρομο και μέτρα πρόληψης που δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί επαρκώς

  • Το 7 % (4 %) των Ευρωπαίων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικότερα και το 20 % (11 %) στον αυτοκινητόδρομο.
  • Το 26 % (26 %) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι.
  • Περισσότεροι από 1 στους 6 οδηγούς (15 %, 20 %) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
  • 3 ώρες και 12 λεπτά (3 ώρες και 24 λεπτά) είναι ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής, δηλαδή μία διάρκεια οδήγησης πολύ παραπάνω από τις συνιστώμενες 2 ώρες.

ΑΠΕΙΘΕΙΑ

Επιθετική συμπεριφορά κατά την οδήγηση: οι ίδιοι οι οδηγοί θύματα της απείθειάς τους

  • Το 52 % αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (63 %).
  • Το 50 % κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζει (60 %).
  • Το 22 % κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό (24 %).

 Το 84 % των Ευρωπαίων οδηγών έχουν φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86 %).

Ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΚΟΚ

Υψηλό είναι και το ποσοστό από τη τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας: παραβάσεις υπό την κάλυψη της αμέλειας

  • Το 22 % των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει τη ζώνη ασφαλείας (44 %).

 Το 30 % κάτω των 35 ετών (41 %) και μάλιστα το 32 % των νέων από 16 έως 24 ετών (37 %).

  • Πάνω από 8 οδηγοί στους 10 (84 %) ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (79 %).

 Το 18 % έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ή ακατάλληλης ταχύτητας (22 %).

Η ΑΜΕΛΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΒΕΙ ΜΟΙΡΑΙΑ

Ασφάλεια του προσωπικού στον αυτοκινητόδρομο: η αμέλεια των οδηγών μπορεί να αποβεί μοιραία

  • Το 51 % ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (46 %).
  • Το 57 % δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (XX %).

Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά: «Ανησυχητική η χαλάρωση των μέτρων»

Η Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, πρόεδρος Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» σχολίασε:  «Πολύ ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου του 2023 για την υπεύθυνη οδήγηση. Πέρα από τη χρήση του κινητού και τη σύνδεση σε κοινωνικά δίκτυα κατά την οδήγηση, καταδεικνύεται ότι μέτρα που θεωρούνται αυτονόητα φαίνεται να μην τηρούνται από τους οδηγούς, καθιστώντας την οδήγηση ιδιαίτερα επικίνδυνη. Χαρακτηριστική είναι επίσης η μεγαλύτερη χαλάρωση έναντι μέτρων όπως η χρήση ζώνης ασφαλείας, η μη-παραβίαση των ορίων ταχύτητας, η μη-τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, η υπνηλία και η μη-κατανάλωση αλκοόλ  σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, όπως και το ότι εν γένει οι οδηγοί, παρότι επιθετικοί οι ίδιοι, θεωρούν ότι “οι άλλοι φταίνε”.

Π. Παπανικόλας: «Αναδεικνύονται νέοι κίνδυνοι»

GEFYRA PORTRAITS, GEFYRA, 10JULY2019

Ο Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθυντής Ελλάδος VINCI CONCESSIONS  και μέλος Δ.Σ. του Ιδρύματος αναφέρει τα εξής: «Πρώτιστη προτεραιότητα κάθε παραχωρησιούχου οδικής υποδομής είναι η ασφάλεια των χρηστών. Ως μέλη του δικτύου της VINCI Highways, η Ολυμπία Οδός και η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, αξιοποιούν στο έπακρο τη γνώση που μας προσφέρουν οι έρευνες στις οποίες επενδύει ο όμιλος VINCI. Τα ευρήματα του φετινού Ευρωβάρομετρου οδικής ασφάλειας επαναφέρουν κρίσιμα ζητήματα ασφαλούς οδήγησης και αναδεικνύουν νέους κινδύνους, όπως η σταθερά αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση. Το συμπέρασμα είναι ότι όλοι οι δρώντες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, οφείλουμε να ανανεώσουμε τη δέσμευση και τις γνώσεις μας, υπηρετώντας τη ζωή και την ακεραιότητα των χρηστών του δρόμου».

Μπερναντέτ Μορό: «Οι νέοι δυσκολεύονται να αποδεχθούν τους περιορισμούς»

Η Μπερναντέτ Μορό, εκπρόσωπος του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes δήλωσε: «Οι οδηγοί αν και γνωρίζουν τους κινδύνους της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση, της έλλειψης ύπνου ή της κατανάλωσης αλκοόλ ή ναρκωτικών, ωστόσο δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να αποδεχτούν τους περιορισμούς που είναι εγγενείς στην οδήγηση ενός οχήματος. Ιδιαίτερα οι νέοι αναζητούν μία μέση οδό μεταξύ των απαιτήσεων της κοινωνικής ζωής και της ασφαλούς οδήγησης, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι διακινδυνεύουν».

 

Ροή ειδήσεων

Advertisement