Connect with us

Ελλάδα

Τραγωδία στα Τέμπη: Ποιους καλεί ως υπόπτους ο εισαγγελέας

Published

on

Η λίστα των κατηγορουμένων για το δυστύχημα στα Τέμπη περιλαμβάνει στελέχη των σιδηροδρομικών εταιρειών και διοικητικούς υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών. Έναν χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, η διερεύνηση της υπόθεσης, τόσο από τον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που ερευνά τα αίτια της τραγωδίας, όσο και από την εξεταστική επιτροπή της Βουλής, στο πλαίσιο της οποίας αναζητούνται τυχόν ποινικές ευθύνες των πρώην υπουργών Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, βαίνει προς το τέλος της.

Της ΑΝΝΑΣ ΚΑΝΔΥΛΗ – ΠΗΓΗ: Realnews

Στην τελική ευθεία βρίσκεται και το σκέλος που αφορά στη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς η Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα κάλεσε ήδη σε απολογία 23 μη πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτήν. Πρόκειται για τη σύμβαση που, αν είχε υλοποιηθεί, ίσως το τραγικό δυστύχημα να είχε αποφευχθεί. Η σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016, αλλά τελικώς έλαβε -παρανόμως- επτά παρατάσεις, μένοντας ανολοκλήρωτη έως το 2023.

Αδικήματα

Για τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας που συγκλόνισε το πανελλήνιο, η Δικαιοσύνη προσπάθησε -και εν πολλοίς το κατάφερε να προχωρήσει πολύ γρήγορα, δεδομένων των ανακριτικών πράξεων που έπρεπε να γίνουν, αλλά και του αριθμού των κατηγορουμένων. Συγκεκριμένα, έως σήμερα έχουν κληθεί σε απολογία 33 άτομαΠρόκειται για στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και για υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Οι 33 έχουν λάβει προθεσμία να απολογηθούν έως τις 7 Μαρτίου. Η αρχική εκτίμηση ήταν πως η ανάκριση θα ολοκληρωνόταν με αυτές τις κλήσεις για απολογία. Ωστόσο, σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες της Realnews, ο εφέτης ειδικός ανακριτής εξετάζει την κλήση ακόμα τεσσάρων-πέντε προσώπων.

Τα αδικήματα που κατά περίπτωση αντιμετωπίζουν οι κατηγορούμενοι είναι το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή, της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή και της παράβασης καθήκοντος. Στόχος είναι η δίκη όσων τελικά παραπεμφθούν να ξεκινήσει έως τον ερχόμενο Ιούνιο.

Αυτό μπορεί να γίνει μετά την ψήφιση του νέου ποινικού κώδικα, καθώς, μεταξύ των αλλαγών, προβλέπεται η παραπομπή μιας υπόθεσης στο ακροατήριο ταχύτερα και με τη μη έκδοση βουλεύματος. Βέβαια, μια άλλη προϋπόθεση για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι να είναι έτοιμη και η δικαστική αίθουσα που θα μπορέσει να φιλοξενήσει μια τέτοια πολυπρόσωπη δίκη. Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, ήδη ετοιμάζεται μια αίθουσα στη Λάρισα, η οποία βρίσκεται στις εγκαταστάσεις των ΤΕΙ στην πόλη.

Όσον αφορά στην ξεχωριστή δικογραφία που σχηματίστηκε και αφορά το μπάζωμα της περιοχής όπου συνέβη η τραγωδία, τρεις μόλις ημέρες μετά το δυστύχημα, αυτή αναμένεται να εκδικαστεί επίσης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας, μετά από μήνυση που κατέθεσαν θύματα και συγγενείς θυμάτων, άσκησε ποινική δίωξη στον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος. Η υπόθεση θα οδηγηθεί με απευθείας κλήση στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, σε δευτεροβάθμιο δηλαδή δικαστήριο, λόγω της ιδιότητας που είχε ο Κ. Αγοραστός.

Η «μοιραία» καθυστέρηση

Κατά την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής απέδωσε εν πολλοίς το δυστύχημα στα τραγικά λάθη που έκανε ο σταθμάρχης της Λάρισας, βάζοντας δύο αμαξοστοιχίες που κινούνταν αντίθετα στις ίδιες ράγες. Αν, όμως, είχαν ολοκληρωθεί τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, με την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση να λειτουργούν, θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο; Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, όχι.

Η περίφημη σύμβαση 717 που τα προέβλεπε όλα αυτά, όμως, συνεχώς «σκόνταφτε» και πήγαινε διαρκώς από παράταση σε παράταση. Ετσι ένα έργο, συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ενωση σε ποσοστό 85% που προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2016, παρέμενε ημιτελές μέχρι το 2023. Σήμερα καλούνται να λογοδοτήσουν συνολικά 23 άτομα (στην πλειονότητά τους δημόσιοι υπάλληλοι αλλά και από την ανάδοχο κοινοπραξία) για σειρά κακουργηματικών πράξεων σε βάρος των ευρωπαϊκών συμφερόντων, που κατά περίπτωση αφορούν απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και ψευδείς βεβαιώσεις. Μάλιστα οι 23 έχουν κληθεί από την Ευρωπαία ανακρίτρια Χρ. Σαλάπα να καταθέσουν στις 28 Φεβρουαρίου, όταν και συμπληρώνεται ακριβώς ένας χρόνος από το δυστύχημα. Αντίγραφό της συγκεκριμένης δικογραφίας βρίσκεται ήδη στα χέρια του εφέτη ειδικού ανακριτή της Λάρισας Σ. Μπακαΐμη, ο οποίος έχει διευρύνει τον κατάλογο των κατηγορουμένων, καλώντας πρόσωπα που εμπλέκονται και στην υπόθεση της σύμβασης 717. Αυτό υποδηλώνει ότι και ο δικαστικός λειτουργός συνδέει τη μη υλοποίηση των έργων με την τραγωδία.

Όσον αφορά τώρα στη διαδικασία της Βουλής, πρόθεση της πλειοψηφίας είναι να ρίξει αυλαία στην εξεταστική στις 11 Μαρτίου με τη συζήτηση του πορίσματος. Ωστόσο, υπάρχουν οξύτατες αντιδράσεις από τη μειοψηφία, που καταγγέλλει «άρον-άρον» κλείσιμο και μη εξέταση ουσιωδών μαρτύρων.

Ροή ειδήσεων

Advertisement