Connect with us

Ελλάδα

Την επόμενη εβδομάδα το πολυνομοσχέδιο της εκπαίδευσης

Published

on

Στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το  οποίο θα περιλαμβάνει:

Μη Κερδοσκοπικά Μη  Κρατικά Πανεπιστήμια

Θεσμική και οικονομική αναβάθμιση των κρατικών Πανεπιστημίων

Την ακαδημαϊκή αναδιάρθρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, και,

Την πλήρη διοικητική αυτοδυναμία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ).

Η δημόσια διαβούλευση θα κρατήσει μια εβδομάδα με στόχο  το αργότερο στις 20 Φεβρουαρίου το πολυνομοσχέδιο να έχει κατατεθεί στη Βουλή.

Δεκτές θα κάνει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης τις περισσότερες από τις προτάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων, οι οποίες θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο για το “Ελεύθερο Πανεπιστήμιο”, όπως ο ίδιος δήλωσε. «Στις διατάξεις που αφορούν στο δημόσιο Πανεπιστήμιο θα περιληφθούν οι περισσότερες από τις προτάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.

Στην “ανάγνωση” του άρθρου 16, όπως έγινε με την επιβολή διδάκτρων στο ΕΑΠ και στα Μεταπτυχιακά, και όχι στο άρθρο 28 θα στηριχθεί ο νέος νόμος για τα Μη Κερδοσκοπικά – Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη.

Συγκεκριμένα, οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας σχετικά με το άρθρο 16 του Συντάγματος είχαν ως εξής: «Στο Σύνταγμα υπάρχει ο όρος “ανάγνωση”, όπως πως λέμε το Σύνταγμα ερμηνεύεται. Υπό αυτή την έννοια αυτή θα μπορούσε κανείς να  προσθέσει τα εξής: Να δει την εξέλιξη της  ερμηνείας του άρθρου 16 μέσα στον χρόνο. Αν ανοίξουμε το άρθρο 16 και αρχίσουμε  να το διαβάζουμε θα δούμε ότι υπάρχει η λέξη δωρεάν. Όμως έχουμε δίδακτρα στο Ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο, στα Μεταπτυχιακά. Τι έχει έρθει να πει το  Συμβούλιο της Επικρατείας  εδώ; Ότι  το 1975 δεν υπήρχαν Μεταπτυχιακά, οπότε μπορούμε να έχουμε δίδακτρα στα Μεταπτυχιακά, παρότι λέμε δωρεάν στο Σύνταγμα. Τι κάναμε στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο; Έχουμε δίδακτρα και στα Προπτυχιακά. Τι έχει πει η διοικητική δικαιοσύνη;   Έχει πει ότι δεν υπήρχε εξ αποστάσεως εκπαίδευση το 1975, όπως υπάρχει σήμερα στο ΕΑΠ. Άρα μπορεί να γίνει αυτή η ερμηνεία. Υπάρχουν και πολλές άλλες μεταβολές  που έχουν συντελεστεί μέσα στον χρόνο. Το 1975 δεν υπήρχε η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ)  και δεν υπήρχαν και σχετικές ενωσιακές  αποφάσεις. Σε ότι αφορά τα παραρτήματα  με πιο θεμελιώδεις  αυτές που αναφέρονται στις  γνωμοδοτήσεις των κορυφαίων καθηγητών συνταγματικού δικαίου , όπου αυτές έρχονται να φωτίσουν  αυτή την ανάγνωση του Συντάγματος, θεωρούμε επιβεβλημένο να γίνει  ο σχετικός νόμος για το εθνικό συμφέρον».

Σημειώνεται ότι το Διοικητικό Εφετείο Πατρών στην, με πλειοψηφία (2 προς 1) απόφασή του για την επιβολή διδάκτρων στο ΕΑΠ, μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής: «Το δικαίωμα παροχής δωρεάν παιδείας από τα κρατικά εκπαιδευτήρια έχει πεδίο εφαρμογής στις καθιερωμένες τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, δηλαδή τη στοιχειώδη, τη μέση και την ανώτατη. Το κοινωνικό  δικαίωμα στη δωρεάν παιδεία δεν ισοδυναμεί και με γενική απαγόρευση επιβολής διδάκτρων για φοίτηση σε κρατικά εκπαιδευτήρια. Είναι, κατ’ αρχάς, θεμιτή η είσπραξη διδάκτρων για εκπαιδευτικές υπηρεσίες, που δεν εντάσσονται στο τυποποιημένο σύστημα σπουδών είτε γιατί προβλέπονται ως δεύτερη ευκαιρία για πολίτες τους οποίους εγγράφουν χωρίς διαγωνισμό (δια βίου εκπαίδευση) είτε γιατί διεξάγονται εκτός διδακτηρίων και με ειδικές εκπαιδευτικές μεθόδους (εξ αποστάσεως εκπαίδευση).

Και τούτο, γιατί η εν λόγω εκπαίδευση δεν περιλαμβάνεται σ’ αυτήν που απευθύνεται κυρίως προς όλους τους νέους, την οποία το Σύνταγμα χαρακτηρίζει ως βασική αποστολή του Κράτους και αποβλέπει στην επιστημονική κατάρτιση και επαγγελματικό προσανατολισμό αυτών στο γνωστικό αντικείμενο των σπουδών τους, αλλά παρέχεται πρωτίστως και κυρίως σε πολίτες είτε για συμπλήρωση των γνώσεών τους είτε για επαγγελματικό αναπροσανατολισμό της ζωής τους.

Κατά συνέπεια, δεν προσκρούει στη συνταγματική αρχή της δωρεάν παιδείας η καταβολή χρηματικού ποσού συμμετοχής στις δαπάνες εκπαίδευσης του ΕΑΠ, που … έχει ως βασική αποστολή τη συνεχή επιμόρφωση και μετεκπαίδευση των πολιτών.

Τούτο δε επιτυγχάνεται με μορφές εκπαίδευσης που δεν απαιτούν αναγκαίως συνεχή παρακολούθηση και πραγματοποίηση φροντιστηριακών ή εργαστηριακών ασκήσεων αλλά μπορούν να παρέχονται με τη χρήση των σύγχρονων τεχνικών μέσων επικοινωνίας ή ενημέρωσης.

Επομένως,   είναι ένα νέου τύπου πανεπιστήμιο, τονίζει το δικαστήριο στην απόφασή του,  το οποίο διαφέρει ουσιωδώς από τα υπόλοιπα, τόσο ως προς την οργανωτική δομή του, όσο και κυρίως ως προς τη μέθοδο διδασκαλίας που ακολουθεί, δηλαδή την εξ αποστάσεως μετάδοση γνώσεων. Ενόψει τούτου, η συμμετοχή των φοιτητών του στις δαπάνες λειτουργίας του (άρθρο 5 παρ. 6 του ν. 2552/1997) δεν είναι αντίθετη στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της δωρεάν παιδείας».

Ροή ειδήσεων

Advertisement