Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

«Το τρενάκι δεν θα αφεθεί στην τύχη του»-Το Πανεπιστήμιο Πατρών αξιολογεί και προτείνει στον ΟΣΕ άμεσα έργα για την διάσωση της γραμμής του Οδοντωτού 

Published

on

Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτή την περίοδο η έρευνα για τα επισφαλή σημεία της γραμμής Διακοπτό – Καλάβρυτα μετά τις φυσικές καταστροφές που σημειώθηκαν μέσα στο 2023, από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias την οποία ανέθεσε ο ΟΣΕ απευθείας σε ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών υπό την ευθύνη του Καθηγητή Γεωλογίας Ιωάννη Κουκουβέλα.

Tη σχετική πρωτοβουλία ανέλαβε από τα τέλη του 2023 ο διευθύνον σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης με άξονα το σκεπτικό ότι η ομάδα του κ. Κουκούβελα έχει διερευνήσει παρόμοια προβλήματα και στην περιοχή αυτή αλλά και το επείγον του χαρακτήρα των απαιτούμενων παρεμβάσεων στο φαράγγι του Βουραϊκού.

Υπό το βάρος της ευθύνης του ΟΣΕ πάνω στο σύνολο της γραμμής των 22 χλμ. από Διακοπτό – Καλάβρυτα και του κινδύνου για τις μετακινήσεις, ο κ. Κουκούβελας έχει αναλάβει πλέον κομβικό ρόλο στην μελέτη των απαιτούμενων έργων στο δίκτυο που βρίσκεται εντός του προστατευόμενου φυσικού μνημείου παγκόσμιας φυσικής κληρονομίας της UNESCO όπως έχει ήδη χαρακτηριστεί το φαράγγι του Βουραϊκού.

Η «Γ» συνομίλησε μάλιστα με τον κ. Κουκούβελα ο οποίος αναφέρει ότι η σχετική έκθεση πρόκειται να υποβληθεί στον ΟΣΕ μέσα στον επόμενο μήνα προκειμένου η διοίκηση του πρώην οργανισμού να αξιολογήσει το εύρος όσο και το κόστος των απαιτούμενων παρεμβάσεων.

«Ο Οδοντωτός δεν θα αφεθεί στην τύχη του, από την επεξεργασία των δεδομένων που έχουμε μετά από συνεχείς αυτοψίες που ξεκίνησαν στις αρχές του έτους και θα συνεχιστούν για όσο απαιτείται, θα υπάρξει παράδοση της πρότασής μας στον ΟΣΕ η οποία θα περιλαμβάνει εισηγήσεις για παρεμβάσεις σε διάφορα σημεία, με μεγάλη μάλιστα περιβαλλοντική ευαισθησία αλλά και με βάση το δεδομένο ότι ο Βουραϊκός αποτελεί μνημείο παγκόσμιας φυσικής κληρονομίας. Στην πρότασή μας θα περιέχονται ευρείας κλίμακας παρεμβάσεις αλλά και εναλλακτικά σενάρια προς τον οργανισμό προκειμένου να αναλάβει δράση με καίριες τεχνικές επεμβάσεις. Εξυπακούεται ότι η μελέτη θα είναι δυναμική, θα αφορά τόσο τα εκτεταμένα προβλήματα που είχαμε μέσα στο περασμένο φθινόπωρο και τις αρχές του χειμώνα όσο και ζητήματα που προκύπτουν στην πορεία όπως το κατολισθητικό φαινόμενο είχαμε τη Δευτέρα με τον εγκλωβισμό του τρένου» αναφέρει ο κ. Κουκούβελας.

Σύμφωνα με τον κ. Κουκούβελα, πρέπει να θεωρείται δεδομένο έχει εκπέμψει σήμα κινδύνου ενώ είναι πιθανό να απαιτηθούν παρεμβάσεις όπως νέα χάραξη της γραμμής, ακόμη και διέλευση του οδοντωτού μέσα από σήραγγες, έργα τα οποία απαιτούν μακροχρόνιες μελέτες και παρεμβάσεις και θα πρέπει να ξεπεράσουν σημαντικές γραφειοκρατικές διαδικασίες.

«Από τις αυτοψίες που κάναμε διαπιστώνουμε ότι κατά την τελευταία περίοδο ανέκυψαν ζητήματα που οφείλονταν σε φθορές που μάλλον υπήρχαν από το παρελθόν αλλά εμφανίστηκαν τελευταία. Θεωρούμε ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών θα είναι σε θέση να ετοιμάσει έναν ‘μπούσουλα΄ για παρεμβάσεις άμεσου χαρακτήρα σε σημεία όπου το δίκτυο ήδη ‘πονά’ ενώ για έργα μεγάλης κλίμακας ο ΟΣΕ θα κληθεί μεσοπρόθεσμα θα μπορεί να κάνει τις επιλογές του, ανάλογα με τα κονδύλια που θα απαιτηθούν και χρήματα τα οποία μπορεί να έχει στη διάθεσή του. Με βάση τα προβλήματα που έχουμε ήδη εντοπίσει, η ανάταξη της γραμμής θα απαιτήσει συνδυαστικές παρεμβάσεις όπως κορμοφράγματα, στηθαία και παρεμβάσεις στα πρανή όπου πρέπει να υπάρξει συνεργασία με δήμους, περιφέρεια και δασική υπηρεσία, στην περιοχή των καμένων ίσως. Ο ΟΣΕ θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για σημεία στα οποία δεν γίνεται ανάταξη και απαιτηθούν έργα βαριά για την έδραση νέας γραμμής, ίσως και σήραγγες τα οποία προφανών κρίνονται βαριά για το φαράγγι και το καθεστώς προστασίας που υπάρχει με βάση την φυσική κληρονομία και την γεω-βιοποικιλότητα» συμπληρώνει ο κ. Κουκούβελας.

Ροή ειδήσεων

Advertisement