Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Μάριος Τσάκας: Εποχή… αερίου στη Δυτ. Ελλάδα!  

Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν ξεκινήσει τα έργα για το δίκτυο φυσικού αερίου στην Πάτρα αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ Α.Ε. Μάριος Τσάκας, που μιλάει στη «Γ» για τα τοπικά δίκτυα στη Δυτική Ελλάδα και επιβεβαιώνει ότι οι εγκαταστάσεις των δεξαμενών θα γίνουν στη Βιομηχανική Περιοχή

 

Published

on

 

Μέχρι το τέλος του 2023, 5.945 νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην Πάτρα (και άλλοι 3.717 σε Αγρίνιο και Πύργο) θα μπορούν να έχουν συνδεθεί με δίκτυο φυσικού αερίου, καθώς όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ Α.Ε. Μάριος Τσάκας στη «Γ», τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν σε λίγους μήνες – μέχρι το τέλος του χρόνου – και να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2023.

Ακόμα, ο κ. Τσάκας επιβεβαιώνει πως οι εγκαταστάσεις των δεξαμενών θα γίνουν στην ΒΙΠΕ, υπογραμμίζει την ασφάλεια και σημειώνει ότι η δημιουργία μίας έτοιμης αγοράς θα διευκολύνει και θα επιταχύνει και την επέκταση του αγωγού υψηλής πίεσης από την Κορινθία προς την Πάτρα.

 

 

Μετά την ένταξη του έργου κατασκευής των τοπικών δικτύων φυσικού αερίου στο ΕΣΠΑ 2014-2020 από τον Περιφερειάρχη, Ν. Φαρμάκη, βρισκόμαστε ένα βήμα πριν την έναρξη των εργασιών; Και αν ναι, πότε υπολογίζετε πως μπορούν να ξεκινήσουν τα έργα;

 

Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι που ύστερα από δύο χρόνια επίπονων προσπαθειών βλέπουμε τους κόπους μας να ανταμείβονται. Το έργο, το οποίο παρέμενε σε στασιμότητα από το 2017, μπαίνει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης, φέρνοντας φθηνότερη και καθαρότερη ενέργεια σε χιλιάδες νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, βιομηχανίες, αλλά και δημόσια κτίρια, όπως νοσοκομεία και σχολεία. Μετά και την επίλυση της τελευταίας εκκρεμότητας που αφορούσε στην ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», η ΔΕΔΑ προχώρησε αμέσως στη δημοπράτηση του έργου, δημοπρατώντας τους αναγκαίους διαγωνισμούς στις 30/08/2021. Πρόκειται για ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο, συνολικού προϋπολογισμού 41 εκατ. ευρώ (έως το 2023) εκ των οποίων το 48% προέρχεται από κεφάλαια της ΔΕΔΑ και εθνικούς πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το υπόλοιπο 52% από κοινοτικούς πόρους. Στόχος μας είναι οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινήσουν προς το τέλος του 2021 και να ολοκληρωθούν μέσα σε δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2023, βγάζοντας την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας από την ενεργειακή απομόνωση.

 

Η τροφοδότηση περίπου 9.600 χρηστών – εκ των οποίων οι 5.700 στην Πάτρα – στις τρεις μεγάλες πόλεις της Δυτικής Ελλάδας με αέριο, θα είναι η πρώτη «επαφή» της περιοχής με ένα ενεργειακό αγαθό που άλλες περιοχές απολαμβάνουν εδώ και χρόνια. Οι εκτιμήσεις σας είναι πως το έργο θα είναι βιώσιμο και θα τύχει ανταπόκρισης από τους πολίτες της περιοχής;

 

Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την τοπική κοινωνία είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα, διασφαλίζοντας όχι μόνο τη βιωσιμότητα του έργου, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή του τα επόμενα χρόνια.  Θα ήθελα εδώ να σημειώσω ότι οι πρώτες πόλεις στην οποίες η ΔΕΔΑ θα κατασκευάσει υποδομές φυσικού αερίου είναι η Πάτρα, το Αγρίνιο και ο Πύργος, ενώ η κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης προς την Πάτρα από τον ΔΕΣΦΑ ανοίγει το δρόμο για επεκτάσεις των δικτύων μας και σε άλλες πόλεις της Περιφέρειας.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας, στις τρεις πόλεις που σας προανέφερα θα κατασκευαστούν συνολικά 208 χιλιόμετρα δικτύου, καλύπτοντας τις ενεργειακές ανάγκες τουλάχιστον 11.000 καταναλωτών έως το 2025. Κρίνοντας από το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για σύνδεση με φυσικό αέριο, εκτιμούμε ότι πολύ γρήγορα αυτός ο αριθμός των συνδέσεων θα πολλαπλασιαστεί.

Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι, στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας που έχουμε ξεκινήσει με τον Σύνδεσμο  Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, έχουμε ήδη λάβει εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για σύνδεση με φυσικό αέριο από δέκα βιομηχανικούς καταναλωτές της Περιφέρειας.

Πρόκειται για ένα έργο πνοής για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με τεράστια οφέλη για την τοπική κοινωνία, το περιβάλλον, αλλά και την ανάπτυξη της περιοχής με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.

 

Στο παρελθόν, αλλά και πρόσφατα, η δημοτική Αρχή της Πάτρας υποστηρίζει ότι η κατασκευή δεξαμενών υγροποιημένου αερίου καθώς και η μεταφορά του με βυτιοφόρα, εγκυμονεί κινδύνους ατυχημάτων. Από την πλευρά της, η Περιφέρεια, επίσης πρόσφατα ανακοίνωσε πως η εγκατάσταση των δεξαμενών θα γίνει στην Βιομηχανική Περιοχή, μακριά από κατοικημένες περιοχές και τα βυτιοφόρα θα κινούνται μέσω του εθνικού δικτύου. Το επιβεβαιώνετε και τι απαντάτε από την πλευρά σας στις επιφυλάξεις της δημοτικής Αρχής;

 

Σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία μέσω της ερώτησής σας να συνεισφέρω στο δημόσιο διάλογο που έχει ανοίξει για το θέμα και να καθησυχάσω  τους όποιους φόβους εκφράζονται.

Το έργο γίνεται με βάση τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας των χωρών της Ε.Ε. και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, ελαχιστοποιώντας τις συνέπειες τόσο στο περιβάλλον όσο και την ποιότητα της ζωής των κατοίκων.

Στο πλαίσιο αυτό και ύστερα από ευρύ διάλογο με όλους τους τοπικούς φορείς, μεταξύ των οποίων είναι και ο δήμος Πατρέων για όλες τις παραμέτρους του έργου, αποφασίσαμε οι δεξαμενές αποθήκευσης του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)να εγκατασταθούν στη Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας σε χώρους που θα εξασφαλίσει η εταιρεία.

Η μεταφορά του LNG θα γίνεται με απόλυτη ασφάλεια. Τα φορτηγά δεν θα περνούν μέσα από την πόλη της Πάτρας, αλλά μέσω των εθνικών οδών κατά περίπτωση, όπως ακριβώς συμβαίνει και με άλλες μορφές καυσίμων. Συμμερίζομαι τις ανησυχίες που εκφράζονται, αλλά αναρωτιέμαι για ποιον λόγο δεν υπάρχει από την πλευρά της δημοτικής αρχής η ίδια «ευαισθησία» όταν από την πόλη διέρχονται τα φορτηγά με βενζίνη ή προπάνιο.  Το LNG έχει μακράν τις μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε σχέση με άλλα ορυκτά καύσιμα, ενώ είναι σαφώς ασφαλέστερο από άλλα καύσιμα που χρησιμοποιούνται ευρέως. Θα πρότεινα, λοιπόν, να εργαστούμε όλοι συντεταγμένα για να μπορέσει, επιτέλους, η Δυτική Ελλάδα να απολαύσει τα οφέλη που η χρήση του φυσικού αερίου προσφέρει.

 

Ακόμα, η δημοτική Αρχή της Πάτρας ανέφερε ότι έχει άγνοια σε ό,τι αφορά την κατασκευή του δικτύου αγωγών εντός της πόλης. Θέλετε να μας περιγράψετε με ποιο τρόπο θα αποφασιστεί – εάν δεν έχει αποφασιστεί ακόμα – σε ποιες περιοχές της πόλης θα «κατευθυνθεί» το φυσικό αέριο;

 

Όπως σας προανέφερα, το έργο της ανάπτυξης δικτύων διανομής φυσικού αερίου έχει παρουσιαστεί σε όλους τους φορείς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, μεταξύ αυτών και ο Δήμος Πατρέων. Μάλιστα, για το θέμα έχει συγκληθεί ευρεία σύσκεψημε πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη. Η ακριβής όδευση των αγωγών και κυρίως των αγωγών που θα αναπτυχθούν στον αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας θα καθοριστεί ύστερα από εμπορική έρευνα και ενέργειες που κάνει, αυτό το διάστημα, η ΔΕΔΑ προκειμένου να γίνει ο κατάλληλος προγραμματισμός και η σχετική προτεραιοποίηση.  Όλα αυτά γίνονται σε αγαστή συνεργασία με τις τοπικές αρχές, αλλά και με τη μέγιστη δυνατή ενημέρωση των πολιτών.

 

Μία αναγκαία διευκρίνιση: Οι 5.700 χρήστες ισοδυναμούν με 5.700 μεμονωμένα νοικοκυριά (ή καταστήματα και επιχειρήσεις); Για παράδειγμα, μία πολυκατοικία με 20 διαμερίσματα θα εκλαμβάνεται ως ένας ή ως 20 χρήστες;

 

Η κάθε σύνδεση με το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου αφορά στην εγκατάσταση ενός μετρητή. Για παράδειγμα, σε μια πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση θα τοποθετηθεί ένας μετρητής και μπορούν να εξυπηρετηθούν όλα τα διαμερίσματα.

Στην περίπτωση που τα νοικοκυριά σε μια πολυκατοικία επιλέξουν την αυτόνομη θέρμανση κάθε διαμερίσματος, τότε το κάθε διαμέρισμα που θα συνδέεται με το φυσικό αέριο θα έχει τον δικό του μετρητή.

Θα ήθελα, εδώ, να σημειώσω ότι σε όλους τους νέους καταναλωτές παρέχεται 100% έκπτωση στα τέλη σύνδεσης, είτε πρόκειται για αυτόνομη είτε για κεντρική θέρμανση. Μάλιστα, η ΔΕΔΑ καταβάλλει προσπάθειες και βρίσκεται σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τα  Υπουργεία Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Ανάπτυξης, προκειμένου να γίνει δυνατή η επιχορήγηση του μοναδικού κόστους  που επωμίζεται ο καταναλωτής το οποίο αφορά στην κατασκευή ή τη μετατροπή της εσωτερικής εγκατάστασης.

«Τα τοπικά δίκτυα θα επιταχύνουν τον αγωγό»

 

Δεδομένου ότι πριν έναν χρόνο ο ΔΕΣΦΑ, ενέταξε στο νέο σχέδιο ανάπτυξης την επέκταση του αγωγού υψηλής πίεσης από την Κορινθία προς την Πάτρα, μία ανησυχία που εκφράζεται στην περιοχή είναι ότι τα τοπικά δίκτυα και το υγροποιημένο αέριο μπορεί να λειτουργήσουν ανασταλτικά ως προς την επέκταση του αγωγού. Πόσο βάσιμη είναι αυτή η ανησυχία;

 

 

Τα τοπικά δίκτυα που θα αναπτύξει η ΔΕΔΑ όχι μόνο δεν θα λειτουργήσουν ανασταλτικά, αλλά αντίθετα θα διευκολύνουν και θα επιταχύνουν την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Ελλάδα, αφού θα διαμορφώσουν μια έτοιμη αγορά διανομής φυσικού αερίου.

«Καθοριστικός ο ρόλος για μετάβαση στη νέα εποχή»

 

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το μέλλον του φυσικού αερίου στην Ελλάδα δεδομένου ότι η διείσδυση και άλλων μορφών ενέργειας από ΑΠΕ, εκτιμάται πως θα είναι όλο και μεγαλύτερη; 

 

Το φυσικό αέριο είναι καύσιμο με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και ως εκ τούτου είναι φιλικότερο προς το περιβάλλον, σε σύγκριση με άλλες μορφές ενέργειας. Σύμφωνα με Ευρωπαϊκές Αποφάσεις έχει επιλεγεί ως καύσιμο «γέφυρα» που θα μας οδηγήσει στη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ο ρόλος του, λοιπόν, στη διαδικασία μετάβασης της χώρας μας σε μια νέα, «πράσινη» εποχή είναι καθοριστικός. Η τεράστια επένδυση που θα γίνει μέσω των έργων της ΔΕΔΑ στις υποδομές φυσικού αερίου θα είναι μια παρακαταθήκη για το μέλλον, αφού μέσω αυτών θα μπορούν να διανέμονται νέα αέρια καύσιμα, με ελάχιστο έως μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα. Ήδη, η ΔΕΔΑ είναι ο πρώτος Διαχειριστής Διανομής Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα που προχωρά στο «πρασίνισμα» των δικτύων της, αναβαθμίζοντάς τα σε Biomethane & Hydrogen Ready (BHR). Αυτό σημαίνει ότι τα δίκτυά μας θα μπορούν να διανέμουν  βιομεθάνιο και υδρογόνο, ως μείγμα οικολογικού αερίου μαζί με το φυσικό αέριο, συμβάλλοντας στην περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.

Από την σημερινή έντυπη έκδοση της Γνώμης,

Του Φώτη Π. Καλύβα

 

Ροή ειδήσεων

Advertisement