Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Ο οδικός άξονας Μεγαλόπολη – Ολυμπία: Εμπνευσμένη πρωτοβουλία τού Παναγιώτη Νίκα για την ανάπτυξη τής Πελοποννήσου

Ο δρόμος τού πολιτισμού

Published

on

 

 

 

Με έναν αριστοτεχνικό ελιγμό ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας ξεπέρασε τον σκόπελο τής καθυστέρησης των αυτοκινητόδρομων που παραμένουν σε εκκρεμότητα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και προωθεί την κατασκευή τού άξονα Λεύκτρο – Ολυμπία, τού δρόμου τής ανάπτυξης και τού πολιτισμού!

Συγκεκριμένα, ενώ τα ζωτικής σημασίας οδικά έργα, απαραίτητα για την ανάπτυξη τής Πελοποννήσου αλλά και τής Δυτικής Ελλάδας και ευρύτερα (οι άξονες Ολυμπία – Καλό Νερό – Τσακώνα και Ολυμπία – Τρίπολη μέσω Λαγκαδίων) παραμένουν τελματωμένα, ο κ. Νίκας αντιπροτείνει μιαν εναλλακτική χάραξη που καλύπτει αρκούντως τις ελλείψεις. Πρόκειται για τον άξονα Μεγαλόπολη – Ολυμπία, ο οποίος συνδέεται με το πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης τής Μεγαλόπολης και επιτυγχάνει την κεντρική έγκριση.

Σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην προηγούμενη επίσκεψή του στο Υπουργείο Υποδομών, όπου μεταξύ άλλων ετέθη το θέμα τής κατασκευής τού εν λόγω δρόμου, που κατά την γνώμη του έχει στρατηγική σημασία για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη τής Περιφέρειας, αφού θα διασυνδέει τον δρόμο Πάτρα – Πύργος και τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο «Μορέας», που ενώνει την Κόρινθο με την Τρίπολη και εν συνεχεία διά τής κομβικής διακλάδωσης τού Λεύκτρου, στην περιοχή τής Μεγαλόπολης, με την Καλαμάτα και την Σπάρτη.

Ο κ. Νίκας παρέδωσε στο Υπουργείο την προμελέτη τού έργου που προβλέπει την κατασκευή τού νέου δρόμου μήκους 95 χιλιομέτρων. Πρόκειται για μία νέα ουσιαστικά χάραξη οδού υψηλής ποιότητας, με αφετηρία το Λεύκτρο, η οποία κινείται αρχικά δυτικά και εν συνεχεία βορειοδυτικά περνώντας από την Ανδρίτσαινα, την Αλιφείρα, συμβάλλοντας τέλος στην οδό Τρίπολης – Αρχαίας Ολυμπίας – Πύργου, στον οικισμό Άσπρα Σπίτια. Μετά την παράκαμψη τής Αρχαίας Ολυμπίας ο υφιστάμενος δρόμος συμβάλλει στον αυτοκινητόδρομο Α5 Πατρών – Πύργου, όπως εμφαίνεται και στον σχετικό χάρτη.

Ο κ. Νίκας δήλωσε χαρακτηριστικά: «Φαίνεται ότι υπάρχει η οικονομική δυνατότητα για την υποστήριξη ενός τέτοιου έργου, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης τής Μεγαλόπολης. Εμείς ζητήσαμε να ενταχθεί στους εθνικούς στόχους των μεγάλων οδικών έργων και μάς το υποσχέθηκαν. Σύντομα θα επισκεφθεί την περιοχή μας ο Υπουργός κ. Καραμανλής για τα περαιτέρω. Η Μεγαλόπολη μπορεί και πρέπει να γίνει συγκοινωνιακός κόμβος».

Πρόκειται κυριολεκτικά για μιαν ευφυή σύλληψη και σχεδίαση που προσφέρει τα μέγιστα στην ανάπτυξη ολόκληρης τής Πελοποννήσου, καλύπτει ως έναν μεγάλο βαθμό τον ελλιπή δυτικό άξονα, αλλά και τον προβληματικό κεντρικό οριζόντιο άξονα, φέρνει κοντά τόπους με μεγάλο ενδιαφέρον, ιστορικό, αρχαιολογικό, τουριστικό και ευρύτερο, ουσιαστικά συνδέει δύο Περιφέρειες σε μιαν ενιαία γεωγραφικά και ιστορικά περιοχή, όπως είναι ο Μοριάς, και αυτές με την υπόλοιπη Ελλάδα.

 

ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΑΞΟΝΕΣ ΚΑΙ Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ

 

Οι γνωρίζοντες το ιστορικό αυτών των έργων συνειδητοποιούν και την αξία τής νέας χάραξης. Ως γνωστόν ο δυτικός άξονας (Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία – Καλό Νερό – Τσακώνα) είναι παλαιό αίτημα που θα συνδέσει την Πάτρα με την Καλαμάτα, ως τμήμα τής Ολυμπίας Οδού, ένας δρόμος με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο που έχει στοιχίσει πολλές ζωές και έχει στοιχειώσει από διάφορα αναφυόμενα κατά καιρούς ζητήματα. Πρόσφατα εγκρίθηκε το τμήμα Πάτρα – Πύργος και αποτελεί τούτο ευχάριστη είδηση. Ωστόσο το κατωτέρω τμήμα που θα φθάσει μέχρι την σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο τής Καλαμάτας φαίνεται ότι θα έχει μεγάλη καθυστέρηση, κυρίως στην περιοχή τού Καϊάφα, όπου το έργο έχει μπλοκαριστεί δικαστικά, διότι θεωρείται ότι θα επιφέρει οικολογικές επιπτώσεις.

Από την άλλη πλευρά, ο δρόμος που θα συνδέει τον Πύργο με την Τρίπολη, μέσω Γορτυνίας, επομένως την Δυτική με την Ανατολική Πελοπόννησο ή, αν μιλήσουμε με πολιτιστικά τοπόσημα, την Ολυμπία με την Επίδαυρο, δεν φαίνεται να παίρνει έγκριση από την Ε.Ε. ως μη έχων ιδιαίτερο κυκλοφοριακό φορτίο (εύλογα βεβαίως στην κατάσταση που είναι τώρα, ενώ σε περίπτωση σύγχρονης κατασκευής του, αυτό θα αυξηθεί ασφαλώς…) και παραπέμπεται στις καλένδες.

Επομένως οι δύο κεφαλαιώδους σημασίας οδικοί άξονες, ο δυτικός, που συνδέει την Καλαμάτα με την Πάτρα και μέσω τής Ιονίας Οδού με τα Ιωάννινα και τα βόρεια σύνορά μας, και ο κεντρικός, που συνδέει τους παγκόσμιους εμβληματικούς χώρους τής Ολυμπίας και των Μυκηνών και Επιδαύρου (μέσω Τριπόλεως), κινδυνεύουν να μετατεθούν στο άγνωστο μέλλον…

Και εδώ έρχεται ο Παναγιώτης Νίκας με την αυτοδιοικητική σοφία και την πείρα του και προωθεί την εναλλακτική χάραξη (Λεύκτρο – Ολυμπία), η οποία ευνοεί την αναπτυξιακή προοπτική τής Μεγαλόπολης που καλείται να περάσει στην μεταλιγνιτική εποχή, αλλά καλύπτει αρκετά και τις δύο προαιτούμενες χαράξεις, αφού συνδέει τον Πύργο με την Καλαμάτα και την Σπάρτη, αλλά και με την Αργολίδα, καθώς η Μεγαλόπολη ελάχιστα απέχει από την Τρίπολη! Εξυπηρετεί επίσης και την όδευση προς Γύθειο και την Μονεμβασιά (θα συνδέσει, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Νίκας, το Γύθειο με το Κατάκολο), καθώς και άλλα σημεία εξαιρετικού πολιτιστικού ενδιαφέροντος στα οποία μέχρι ώρας η πρόσβαση είναι σχετικά δυσχερής, όπως η Νέδα, η Ανδρίτσαινα, ο Ναός τού Επικουρείου Απόλλωνα κ.ά. Έτσι ο δρόμος αυτός θα φέρει ολόκληρη την Πελοπόννησο πιο κοντά, ενώ και η Πάτρα έχει να ωφεληθεί πολλά με την αισθητή αυτή συντόμευση των αποστάσεων.

Αξίζει μάλιστα να τονιστεί ότι η χάραξη αυτή δεν προωθείται εις βάρος των άλλων έργων, αφού η πηγή χρηματοδότησής της είναι διαφορετική, και δη από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης τής Μεγαλόπολης. Που σημαίνει ότι εφόσον ξεπεραστούν τα εγειρόμενα προσκόμματα για τους άλλους δύο οδικούς άξονες, αυτοί μπορούν κανονικά να χρηματοδοτηθούν και να κατασκευαστούν.

 

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ

 

Εν γένει με την κίνησή του αυτή ο Παναγιώτης Νίκας αποδεικνύει ότι δικαίως έχει προσλάβει τον τίτλο τού «Πρύτανη τής Αυτοδιοίκησης». Η μακρά θητεία του σε νευραλγικές θέσεις και το μέγα έργο του είναι αψευδείς μάρτυρες τής αφειδώλευτης προσφοράς του. Δεκατρία συναπτά έτη Δήμαρχος Καλαμάτας, την μεταμόρφωσε σε αξιοθαύμαστη πόλη – πρότυπο για ολόκληρη την Ελλάδα με διεθνή ακτινοβολία. Και τώρα ως Περιφερειάρχης, με όραμα και αξίες, εργάζεται νυχθημερόν και αγογγύστως για να αποκαταστήσει την Πελοπόννησο στην θέση που τής αξίζει.

Δεν έλειψαν φυσικά και κάποιες διαμαρτυρίες από τους συνήθεις αρνητές, κυρίως αυτούς που γκρινιάζουν γιατί ο δρόμος δεν περνάει από το χωριό τους! Κινούμενοι από στείρο τοπικισμό θυμίζουν το ανέκδοτο τού Μακαριστού Χριστοδούλου, όπου ο Έλληνας ζητάει επιτακτικά να… πεθάνει η κατσίκα τού γείτονα! Έτσι και αυτοί, οι λιγοστοί και μοιραίοι, διαμαρτύρονται, γιατί αν είναι να μην περάσει ο δρόμος από το σπίτι τους αλλά λίγο παρακάτω, προτιμούν να μην γίνει καθόλου!

Ωστόσο στην μεγάλη πλειοψηφία η εισήγηση τού Περιφερειάρχη για το συγκεκριμένο έργο έχει ήδη προκαλέσει αίσθηση, ενώ προβάλλεται ιδιαίτερα στην Ηλεία, η οποία ευνοείται εξαιρετικά από την εξέλιξη αυτή. Για τον λόγο αυτό ο κ. Νίκας θα έχει συναντήσεις προσεχώς με οργανώσεις και φορείς τής Ηλείας, που έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα, ενώ και ο Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός τού απέστειλε για το συγκεκριμένο ζήτημα ευχαριστήρια επιστολή, στην οποία μεταξύ άλλων διαλαμβάνει τα εξής:

«Από τον Τύπο επληροφορήθηκα την ετοιμασία μελέτης κατασκευής τού δρόμου Μεγαλόπολη – Αρχαία Ολυμπία και θέλω εγκάρδια να σε συγχαρώ, γιατί ο δρόμος αυτός θα αναπληρώσει τον δύσκολο δρόμο Τρίπολη – Λαγκάδια – Πύργος, αλλά και θα συνδέσει άριστα και εύκολα την Τρίπολη και την Σπάρτη με την Αρχαία Ολυμπία και τον Πύργο. Αν σε κάτι μπορώ να βοηθήσω και εγώ είμαι στην διάθεσή σου».

Στέφανος Σκαρπέλλος

Ροή ειδήσεων

Advertisement